Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav OlleP 11 apr 2011 11:51

PowerMizer skrev:Oj! Detta måste jag läsa mer än en gång...

Som nivågivare har jag faktiskt funderat på kapacitiva givare, men den nedre på gasverket kan nog gå lite väl varm, förstås. :roll:
Jag har några mekaniska nivåvakter, så jag kanske får satsa på dom ändå.

PLC-pryttlar är ju kul, men jag litar inte på sånt allt för mycket. Min erfarenhet är att sånt börjar rappla okontrollerat när man minst anar det. Jag vill gärna kunna köra med klassisk felsökning och enkla standardkomponenter. Lite dioder för att styra spänningar rätt, flerpoliga reläer och multireläer känns mera rätt.

Kanske Combiflex!
Bild
Bild
Bild
Bild

Sånt och sen lite kretsscheman! Mmmm... :mrgreen:

McB skrev:Om du kan skaffa fram fler av dom som du använde till äggkläckaren . . .
Dom är bra!

Combiflex, vilka sjuttiotalsvibbar jag får.
Sånt tillverkade de på andra sidan gatan, Finnslätten i Västerås.
Jag har ett matningsdon, som troligen funkar.
Matas med 24 volt och ger +15 ut, och -10 och -6volt.
Den är bestyckad med tre 3055or så man kan säkert belasta 15 volt med några A.
Jag inser att det finns bättre grejor nuförtiden och jag aldrig kan komma på någon användning för den.
Vad är då bättre än att rea bort den till en som av nostalgiskäl låter dessa museiföremål överleva.
YXE123 heter det.
Är du intresserad så hör av dig.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 11 apr 2011 16:33

OlleP skrev:Combiflex, vilka sjuttiotalsvibbar jag får.
. . .
Vad är då bättre än att rea bort den till en som av nostalgiskäl låter dessa museiföremål överleva.


Wow! Bild
Du har rätt inställning till teknisk historia!

Det skulle vara riktigt roligt att "leka" med lite combiflex, men jag tror lite som du: Nyare grunkor har sina fördelar. Viktigaste fördelen är att man slipper kontakta alla museér när nåt pajjat!

När man "trollar" med gammal teknik, har den en säregen förmåga att "äta upp" ägaren med allt merarbete vid letande av reservdelar... Bild

(kul med udda smileys!) Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 10 maj 2011 20:39

Ja... Detta projekt... :(

Vilken grym tid allt tar! Sen hinner man byta riktning vart efter.

Jag har köpt en laddare för 24 Volt. Mina nuvarande batterier är enklast (och bäst) att koppla som 24 Volt. Det verkar som jag måste frångå 48 Volt i DC-systemet.

Sen infinner sej frågan: Ska jag ändå gjuta en riktig platta där panna, ackumulatortankar, gengasverk, gasmotor, dieselelverk och batterirum kan vara??
Det skulle vara snyggt med en sån byggnad. Kanske kompletterat med ett utedass/komposteringsutrymme.

-och inte har jag lärt mej att skita pengar, heller... Det skulle definitivt ha förkortat processen.
Nä, det är som Predikaren skriver:
Predikaren 3:1 ff
1 Allt har sin tid,
allt som sker under himlen
har sin stund.
2 Födas har sin tid
och dö har sin tid,
plantera har sin tid
och rycka upp det som planterats har sin tid.
3 Dräpa har sin tid,
och hela har sin tid.
Bryta ner har sin tid,
och bygga upp har sin tid.
4 Gråta har sin tid,
och le har sin tid.
Sörja har sin tid,
och dansa har sin tid.
5 Kasta bort stenar har sin tid,
och samla ihop stenar har sin tid.
Ta i famn har sin tid
och avhålla sig från famntag har sin tid.
6 Söka upp har sin tid,
och tappa bort har sin tid.
Förvara har sin tid,
och kasta bort har sin tid.
7 Riva sönder har sin tid,
och sy ihop har sin tid.
Tiga har sin tid,
och tala har sin tid.
8 Älska har sin tid,
och hata har sin tid.
Krig har sin tid,
och fred har sin tid.
9 Vad vinner då den som arbetar med sitt slit? 10 Jag såg den möda Gud har gett människors barn att sträva med. 11 Allt har han gjort skönt i sin tid. Också evigheten har han lagt i människornas hjärtan. Ändå kan de inte förstå Guds verk, från begynnelsen till änden. 12 Jag insåg att det inte finns något bättre för dem än att vara glada och göra gott så länge de lever. 13 Och när en människa äter och dricker och finner glädje i sin möda, då är det en Guds gåva. 14 Jag insåg att allt det Gud gör består för evigt. Till det kan inget läggas, och från det kan inget dras. Så har Gud gjort för att man skall frukta honom. 15 Det som är, fanns redan förut. Det som kommer att ske, skedde också tidigare. Gud kallar på det förflutna.
Bilagor
Foto 1095.jpg
24 V / 40 A
Foto 1095.jpg (39.3 KB) Visad 12522 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 06 jan 2012 21:03

Hur går det?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 07 jan 2012 20:04

Grymt sakta....

Ibland är livet lite nerför och ibland uppför...Det är lite uppför nu, men jag tror jag anar backkrönet! :roll:

Det lilla jag gjort är att bygga ett provisoriskt DC-system för delar av belysningen i huset. Det lyser som 17, och jag är nöjd med Görans lampor! 8)
Sen är det fortfarande bryderier om pannrummet.

Just nu känns det som att det gäller att hinna bära ved och skotta snö mellan alla middagar som skall lagas och annat familjepyssel... Har snickrat lite också. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav RÖD@nörd 08 jan 2012 03:44

Hej Powermizer kul å se dig här igen. :D

Har för mig du skrev mycket om någon som heter Ron Paul och nu har jag nu sett fler som gör det. Jag har inte kollat närmare vad det är för speciellt men jag ska göra det någon gång.... Här är barmark och en hel del regn men kanske mest blåsigt. På moppeforumet, det andra forumet jag är med i, som också finns i Norrland har jag sett ni har full vinter med mycket snö. Det lär väl komma snö här också men jag trivs bäst när den håller sig borta. Konstigt den här vintern har jag inte följt vädret i Ryssland alls men jag ska nog kolla det nu. Sedan blir det natti natti. Ha det så bra du och alla andra här.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 08 jan 2012 23:39

RÖD@nörd skrev:Hej Powermizer kul å se dig här igen. :D
Tack! :D Det har känts som att jag inte har haft något att dryfta, och då har jag varit tyst istället. Jag håller på att läsa en bok "Homo Moralis - Människan och rättssamhället" och den är inte tjock, men skriven på ganska akademisk Svenska, så den är tungläst. Intressant, men svår att få in i knoppen.. :roll:

RÖD@nörd skrev:Har för mig du skrev mycket om någon som heter Ron Paul och nu har jag nu sett fler som gör det. Jag har inte kollat närmare vad det är för speciellt men jag ska göra det någon gång....
Här finns det lite på svenska. Jag gillar inte riktigt hur han beskrivs, men det ger en liten inblick i vad det är för filur. Jag gillar inte heller allt han står för, men han är ärlig och har en väldigt jordnära syn (tycker jag) på saker och ting. Han jobbar stenhårt på att USA ska sluta att vara "världspolis", och bara det är en stor anledning till att jag gillar karln! :wink:

Här uppe är det vinter. Jag tror snön väntade ända till 3:e december i år, men nu har den kommit! Ikväll är det halvklart och -20 grader. Det brinner i vedspisen och i kaminen i salen. Pelletspannan håller bara varmvattnet varmt, för jag har ställt shuntautomatiken på 16 grader. +23 grader inne och familjen har lagt sej, själv dricker jag lite te som jag värmt på vedspisen. Lampan vid datorn går på 12V. Jag njuter! :D

I vår kan det passa bättre med en tur söderut, så om dina erbjudanden står kvar så kan vi nog ta en kopp kaffe ihop på något mysigt kafé i Kalmar.. :mrgreen:

Ha det gott!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 09 dec 2012 23:59

Rört sig något framåt?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 03 jan 2015 21:44

Lite, lite grann. Det har varit mycket ett tag, men håller väl på att lugna sej. Pannrummsidén är lagd i malpåse. Har mockat om delar av kåken med element på självcirkulation och en del annat. Försöker att bli mindre teknikintensiv och mera bygga enkla och robusta system. Jobbar på att komplettera kåken med 12V. Det går långsamt och jag bygger efter plånbok och hur mycket el jag själv kan producera. Målet är att jag om några år inte ska störas så mycket om samhället slutar att leverera slavar (oljebaserade bränslen och el), utan kan leva rätt normalt.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 04 jan 2015 16:22

Låter som en bra plan!
Sakta men säkert!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 08 jan 2015 10:10

Eller sakta och osäkert... :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Föregående

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron