telespänning

Vanliga frågor kring sol-, vind- och vattenkraft, med råd och tips, samt installations- och inkopplingsanvisningar

telespänning

Inläggav mixter 26 nov 2014 13:52

Har en fundering, har någon prövat att koppla in en ledlampa på teleutaget ??
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Re: telespänning

Inläggav Bittämjaren 29 nov 2014 18:01

Jaa,.. den lyser,.... strömbegränsad till c:a 10mA enligt svensk standard för telefonapparat.
Och växelstationen signalerar att luren är av på din telefonapparat och de som ringer till dig får upptaget signal eller ev. någon felsignal.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: telespänning

Inläggav OlleP 05 dec 2014 15:32

Jag minns från min tid i lumpen att vid ringsignal var spänningen upp åt 110 volt.

Men det var långt innan AXE-växelns införande.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: telespänning

Inläggav Bittämjaren 07 dec 2014 17:44

OlleP du säger 'Jag minns från min tid i lumpen att vid ringsignal var spänningen upp åt 110 volt.'

Så är det även efter det att man gått över till SPC stationer av typ AXE och liknande.
Systemspänning DC 48V och när det ringer överlagras c:a 90 V växelspänning 25 Hz, men det är fortfarande strömbegränsat till en viss nivå som då samtidigt upptäcker om du lyfter luren när du har ringsignal.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: telespänning

Inläggav PowerMizer 08 jan 2015 10:49

Förr fanns det beskrivningar på hur man laddade batterier från telenätet. Och hur man lurade systemet så att man slapp debitering när man ringde. Sen har jag hört från en mycket säker källa att man kunde "spränga" telefonen för någon ovän: Det var mekaniska växlar som direktkopplade koppartrådarna, så man ringde upp offret och släppte sen på 200V in i sitt uttag - högtalarspolen i ovännens lur blev så grillad så att den brann upp! :mrgreen: Enligt hörsägen var det ganska effektfullt! :oops:

Sen en gammal text som jag läste för mååånga år sen, men kom ihåg just nu: http://cdn.preterhuman.net/texts/underg ... efoner.txt
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Allmänt kring energi, sol-, vind- och vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron