krikav skrev:Någon som kör med NiCd batterier och kan dela med sig av erfarenhet?
Hej
Jag har ett Saft NIFE Ni-Cd batteri som startbatteri i bilen och jag måste säja det funkat riktigt bra.
Dock är batteriet endast på 21 amperetimmar mot 60 ah som det ska vara för den här bilen så därför fick jag sätta tillbaka det vanliga bilbatteriet nu när det har blivit lite kallare. Jag kör på E85 också så därför måste batteriet klara lite svårare motorstarter.
Ni-Cd batteriet har tio celler och normal vilospänning blir c:a 13,5 Volt, alltså nån volt högre än ett vanligt bilbatteri.
Lyset blir lite starkare och blinkersen lite snabbare samt lite bättre fart i kupéfläkten, det är väl vad man märker.
Ett vanligt bilbatteri är känsligt för hög spänning för då blir det varmt och det blir gasutveckling i elektrolyten men Ni-Cd batteriet verkar inte vara lika känsligt utan det står emot en högre laddspänning bättre och laddströmmen ökar inte i takt med laddspänningen som på ett blybatteri utan håller sig ganska konstant.
En praktisk grej jag upptäckt på Ni-Cd batteriet är att elektrolyten sjunker till minläget då batteriet är urladdat och stiger till nästan maxläget då batteriet är toppladdat. Och ett "normalt" fulladdat läge blir då c:a 75% mellan lägena min och max.
På ett Ni-Cd batteri kan man inte mäta specifika vikten på elektrolyten för att kolla laddtillståndet men det kan man sällan på moderna blybatterier heller eftersom cellerna inte är öppningsbara och det man mäter laddtillståndet då är vilospännningen så då blir det samma förhållande både för blybatterier och Ni-Cd batterier.
Elektrolyten på moderna våta Ni-Cd batterier består av kaliumhydrooxid och lithiumhydrooxid och vart man köper den vet jag inte mer än möjligen från fabriken i Oskarshamn. Efterfyllning gör man dock med destillerat vatten precis som på blybatterier eftersom vattnet försvinner på samma sätt som i blybatterier.
Ni-Cd batterier långtidsförvarar man helt urladdade i motsats till blybatterier som måste förvaras fulladdade.
Det är viktigt och veta