Vad behövs i husvagnen?

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav rikardn 15 mar 2014 09:55

Tänkte bara på risken med två laddkällor till vagnen, eller om det är inkopplat något till den, som inte tål högre strömmar eller liknande.

/Rikard
/Rikard
rikardn
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jan 2010 04:07

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav Knutaugust 17 mar 2014 18:38

Tack för alla svaren... Jag har blivit lite klokare här...:)
Ja Rikard jag ska hålla koll på andra anslutning grejer också, men tror inte det ska vara något problem då jag ju som sagt kommer att koppla bort bilens elkontakt och ladda genom solcellen separat... Men som sagt, alltid värt att hålla koll då man inte ska lita på tex regulatorer...

Kommer gå in på forumet igen när jag behöver er experthjälp igen... Förresten, jag skulle vilja driva min eluppvärmda villa med vindkraft... Någon som är kunnig att ge lite tips och råd inför ett sånt projekt... Själv leker jag med tanken att ha en horisontal "snurra" istället för en vertikal.... Skriv gärna i den här tråden för att samla alla mina framtida fakta på ett ställe.
/KnutAugust
Knutaugust
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2013 09:55

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav Knutaugust 24 mar 2014 20:48

Nu har jag äntligen fått hem vagnen...
Jag har kollat på kopplingsschemat till vagnen, och ser att allt är draget som det ska enligt spec.. (Ja i en begagnad vagn händer det rätt ofta att det är "bonnkopplat" ) Men allt är som det ska... Jag har även en omkopplare ifrån var centralenheten ska ta spänningen ifrån... Bara batteri eller Bil eller både och... Jag har även kollat så att det inte sitter någon diod som stoppar upp laddning från yttre enheter som tex extrabatteri, solcell o dyl... (Det var rätt vanligt förr)..
Nåväl, inga problem att koppla in 13 pol istället för 7, samt att jag kommer dra en separat släpvagnskontakt mellan regulatorn och sen direkt på batteriet... Då ska det väl inte var någon risk för den övriga 12-voltsutrustningen....Jag går då alltså endast in på batteriet istället för genom annat som kan vara på vägen...
Knutaugust
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2013 09:55

Föregående

Återgå till El i båt, husvagn och husbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster