Modifiera vingar

Modifiera vingar

Inläggav awillfor 05 mar 2014 13:06

Hej,

Mitt lilla kinakraftverk låter väldigt mycket. Ska ha ner det för service nu i vår och tänkte passa på att försöka modifiera vingarna (om det går)

Minns att jag läst om någon som laminerade fast ett snöre som spoiler bak på vingarna för att få bort vissllet, men hittar inte tråden...

Någon som har förslag om vad jag kan göra? Dom ska åtminstone slipas och målas.

vingar.JPG
vingar.JPG (67.64 KB) Visad 5511 gånger


mvh

Andreas
awillfor
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 aug 2011 10:33
Ort: Vasa - Finland

Re: Modifiera vingar

Inläggav smidy 05 mar 2014 16:47

syns dåligt på bilden, men bak kant på bladen ser inte speciellt vass ut och ytter ändarna ser mer eller mindre avsågade ut, så om det är som jag tror slipa till bak kanten så den blir vass och runda av ytter ändarna. slipar gör du på läsidan av bladen när du vässer och försök att få det i harmoni med den ursprungliga formen, dvs du rundar av så du får en så vass bak kant som materialet i dina blad tillåter. tror tyvärr att dom bladen aldrig blir helt "tysta" pga att dom inte är vridna "twist" utöver sin längd men troligen bättre. du kan titta på otherpower.com hur deras blad ser ut, dom är väldigt tysta och försöka få dina blad så lika som det går med dom du har. är du någorlunda händig så bygger du nya i trä, är inte så svårt som man kan tro, finns mycket info om hur man gör bla på förutnämda otherower och scoraigwind.com.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Modifiera vingar

Inläggav jack 05 mar 2014 19:44

jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Modifiera vingar

Inläggav Göran 07 mar 2014 01:54

Testa att tejpa fast en trimmertråd på bladets ovansida och högsta punkt.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Modifiera vingar

Inläggav awillfor 07 mar 2014 07:29

Tack för tipsen!

Se längst ned...
http://www.thebackshed.com/windmill/art ... lades2.asp

Jack


Det var den där jag letade efter. Tack.

Problemet med att "testa" är att det är ett dagsprojet att få ner masten och upp igen.
awillfor
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 aug 2011 10:33
Ort: Vasa - Finland


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron