Ett off grid-projekt med många frågor

Ett off grid-projekt med många frågor

Inläggav Husman 27 feb 2014 22:47

Hejsan.
Jag är med i projekt att bygga ett hus. Det är 20meter i diameter och har ett åttakantiskt spetsigt tak med svag lutning. Södra sidan är ett växthus som har glasfasad och glastak som minskar takytan för placering av utrustning. På grund av takets form är det lite utrymmesbrist på taket.

Husägaren och jag gillar tanken att göra huset helt off grid men det sätter mycket på prov. Jag har kollat på tomten och det är en del träd på tomten som blockerar sydöst och väst men flesta träden skall bort. Det som oroar mig är träd, metadels björk, på grannens tomt i sydlig riktning som skymmer solen lite december-januari och kanske lite i november och februari men solens strålar kommer igenom men svagare.

Systemen skall helst inneha säkerhetsfunktioner om batterinivån blir låg bryts ström till "onödig" utrustning eller om husägaren är bortrest en längre tid skall huset ändå hållas relativt varmt, ingen risk för frysta ledningar.

"Det Självförsörjande Huset!" har granskats och det har tänkts ta några idéer där ifrån.
http://nseffektivareenergi.se/epages/ns ... 20huset%22

Enligt gamla siffror från deras hus så drar det 3kWh per dag. Då detta hus har ugn, fläktsystem och kyl/frys på el och inte detta så borde det dra lite mindre. Det huset har 5000W solceller och 1kW vindkraftverk men klarar inte vintern helt.

EL:
- 24V-system i grunden med ett 230V-system.
- Elnätet indelat i två prioriteringar, när batterinivån går under viss nivå så hålls bara nödvändig utrustning igång som cirkulationspump för vatten, kyl, frys m.m.
- Cirkulationspump för golvvärmen.
- All belysning LED på 24V. Vanliga 230V-lamputtag som inte kan vändas fel.
- 24V- och 230V-uttag i alla rum. 24V-uttagen: http://www.elko.se/uttag-infallda/2-vag ... 6-665.html
- ≈5000W solceller.
- Batteribank som klarar minst en vecka utan ström från solceller och vindkraftverk.
- Minst ett vindkraftverk.
- Dumpning i ackumilatortank när batteribank är full.
- Elintag för extern strömkälla, exempelvis generator.

Vindkraft:
- Hellre tystare än lite effektivare.
- Jag har fastnat för vertikala vindkraftverk, mer specifikt modellen som finns här.
http://www.solarwindturbines.com.au
- Det finns i fler utföranden. 300W,400W,600W 24V. 600W,1000W,3000W 48V har jag hittat.
- En mast/stolpe (helst utan stödlinor) för ett eller flera vindkraftverk?

Över lag:
- Enkla lösningar. Minska mängden datoriserat och special-avancerade system med internetuppkoppling, touchskärmar, trådlösa funktioner och den kategorin om det är möjligt. Statistik av någon form hade varit bra.


Frågor:
- NS Effektivenergihuset har CIS-solceller, tunnfilm, som sägs vara effektivare mot vanliga solceller vid skuggiga tillfällen och även när det är mulet. Hade denna solcell varit att föredra? För- och nackdelar?

- Om solcellspanelerna ligger direkt på svagt lutande tak är inget bra alternativ för vinterns snö. Är väl enda alternativet vertikalt? Paneler i vertikal riktning skapar mycket skugga bakom sig och på så vis minskar antal solcellspaneler markant på detta hustak.

- Hur är det med genomskinliga solceller? Det kanske kan monteras genomskinliga solceller i en del av taket i växthuset i framtiden.

- Jag har en tanke att om tillräckligt med träd tas bort så kan något form av torn byggas med solceller på sig och vindkraftverk i toppen. Kanske kombinera med en solföljare? Montera 2500W solceller fast och 2500W solceller på solföljare?

- Att montera solceller på vindkraftsmasten känns som en bra kombination. Har andra erfarenhet av två master och monterat solceller mellan dessa som en solcellsvägg på exempel 5meter bred och 4meter hög (10st 200-250W-paneler)?

- Angående batteribanken. Jag har hittat batterier som heter LiFePo4 vilket skall kunna tömmas till 100% istället för vanliga bly-/gelbatteriern som bara får till 50%. En nackdel är att dom kostar mycket mer men finns det fler nackdelar?

- Batteribanken borde klara minst en vecka av daglig förbrukning av 3kWh. Finns det bra formler för detta?

- På grund av platsbrist på taket sökte jag och hittade en kombinerad solcell och vakuumpanel. Tyvärr inte ute på marknaden än. Virtu från Naked Energy. http://www.nakedenergy.co.uk
Vet ni om detta fungerar bra eller andra system som har liknande lösning som skulle passa detta hus?
Ger som bäst effekt solens strålar träffar direkt, precis som solceller?
Hur är det med snö?
Läste att rörens vinkel i tumregel skall ha samma vinkel som latituden på platsen.
Såg på deras sida att modellen som nu skall komma ut kommer upp till 140 grader men nästa generation till 200 grader.


Ett stort projekt, är det ens möjligt? Vad är stora fallgroparna? Vad bör tänkas på? Jag har många frågetecken. Största problemet av allt är vintern med sin kyla och snö. Vill helst undvika extern strömkälla för vinterhalvåret.


Vi båda håller tummarna för att lyckas få detta huset off grid och det känns som det kan gå med kunskapskällor som 24volt. Vi är mycket tacksamma för svar!
Husman
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jan 2014 20:31
Ort: Detta konto används inte längre.

Re: Ett off grid-projekt med många frågor

Inläggav Bittämjaren 28 feb 2014 00:33

Oj oj oj... det här va ambitiöst, det här ska jag följa utvecklingen av... :)
3 kWh / 24 V = 125 Ah * 7 = 875 Ah * självurladdning + laddningsförluster + blablabla * ditochdatt + något annat onämnbart - degradation efter lång och trogen tjänst på flera år = c:a 1500 Ah (min uppfattning) ... Revision 1: Efter att ha läst lite på webbsidan, 2000Ah (fortfarande min uppfattning)
"en solcellsvägg på exempel 5meter bred och 4meter hög" jaaa ... fixa en gedigen stöttning så att den inte faller vid nästa blåsiga dag, för du har ett enormt vindfång som du vill montera upp.
På vintern kan ev. termoelektrisk generator på din (antar jag trädrivna) värmekälla lösa elförsörjningen. :?
Senast redigerad av Bittämjaren 28 feb 2014 22:44, redigerad totalt 1 gång.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Ett off grid-projekt med många frågor

Inläggav McB 28 feb 2014 20:23

Wow!!! :D :D :D
Solcellsväggen går att lösa genom att göra lite större och sätta dom med lite mellanrum (100-200mm) på alla håll, då minskar vindlasten en del.
Sen måste fundamentet vara rejält ändå. Annars kanske det finns plats för ett garage eller carport som kan tjäna ett syfte :wink:

Göran har nog bäst svar på frågorna om panelerna och deras skillnader/fördelar/nackdelar.

Det finns vedeldade lösningar för att generera ström, men dom blir ofta dyra.
Termoelektrisk är nog den billigaste men också den som ger minst, många komponenter men lite ström. Kan nog stötta i underhållsbehovet men försörja blir nästan orimligt, men inget är omöjligt.
Kanske en turbin som drivs av termik kan fungera, finns ju solkraftverk på den principen.

Träd kan vara ett gissel på rot, får ingen bild av hur det ser ut runt huset. Ligger det på landet, villa/sommarstuge område.

Hur långt är det till närmsta granne och är det i dennes trädgård dom störande träden växer? Lite snälla trevande förhandlingar med erbjudande om att göra jobbet åt dom kan räcka långt för att nå sina mål!

De flesta lösningarna som ska till måste anpassas efter omgivningarna och dom förutsättningar som råder.

Detta vill jag följa och jag hoppas att du fortsätter denna tråd även om det skulle gå sakta!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Ett off grid-projekt med många frågor

Inläggav Husman 02 mar 2014 19:20

Tackar för svaren. Det är väldigt mycket att tänka på och få ihop en lösning som fungerar.

Tyvärr är det inte öppen åkermark med sjö framför som ger öppen yta för sol och vind att ta sig fram vid denna plats. Det kommer fällas mycket träd men vet inte hur det är med grannens björkar. Fritt åt öster, söder är det björkarna och väster rätt fritt. Norr är det skog. Tomten är tyvärr inte stor så det kommer bli compact living, utnyttja all yta.

Som det ser ut nu så kommer det vara en solcellsvägg i östra hörnet av tomten mot träden i norr. Beroende på hur höga träden är avgör det om vindkraftverk kan placeras där, annars får det bli en solcellsvägg och vinkraftverk på annan plats. Är rädd för att det kan vara en undertrycksbubbla framför träden då vinden tar vägen över. Men det kanske blir extra vind närmre trädens topp. Är det någon som vet mer om detta?

Det kommer vara två eller tre platser med solceller och minst ett vindkraftverk. Detta skall kopplas ihop med batteribank, dumpning i ackumulatortank, elintag, 24V-230V-inverter och resterande huset. Det vi är ute efter är ett system där allt kan kopplas in och få en enkel installation med exempelvis två 80A-MPPT-regulatorer där allt kan kopplas in i och kopplas ihop (master-slave) där man programmerar på ena regulatorn. Helst inte flera regulatorer omedvetna om varandra. Efter detta en elcentral med alla säkringar snyggt och prydligt. Finns det sådana smarta regulatorer? Finns det 24V-elcentral eller får det bli låda med säkringar liknande i en bil?

Då vintern är det största problemet, hur mycket kommer vertikalt monterade solceller ge? Finns det former för att räkna ut vad man kan få? Vad ger exempelvis 2500W vertikalt monterade solceller solig vinterdag? På vintern borde de ge mindre än cellernas max. Hur mycket solcellswatt kan monteras på en 24V 80W-regulator (1920W) för vinterförhållanderna?

Med batteribanken så verkade inte 2000Ah så stort men kom sedan på att batterier är 12V och detta dubblar denna batteribanks storlek. Är fortfarande intresserad efter erfarenhetsberättelser om LiFePO4-batterier.
Husman
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jan 2014 20:31
Ort: Detta konto används inte längre.

Re: Ett off grid-projekt med många frågor

Inläggav McB 02 mar 2014 20:31

LiFePo4 är intressant, men största vinsten för er är nog tåligheten för djupurladdning samt att dom säljs i lösa celler oftast, samma princip som truckbatterier är uppbyggda på.
Att dom sen väger hälften så mycket gör ju bara nytta när det ska bäras in :D
Dyra är dom och hur länge dom lever vet jag inte likaså om dom kräver särskilda laddningsförhållanden?

Synd att det är grannen som står för träden, men ett erbjudande om att göra jobbet brukar räcka långt.
Vill man kolla skuggningen över en längre tid kan man rigga upp en webbkamera som tar bilder med jämna mellanrum.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Ett off grid-projekt med många frågor

Inläggav Göran 07 mar 2014 02:51

Solceller som ger mer effekt när det är mulet, låter bra, men, det är ändå solinstrålningen det hänger på och vid mulet väder blir det bara några tiotal watt mer med CIS-celler, per kilowatt solceller räknat. Hur det funkar i praktiken ska jag testa framöver.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Ett off grid-projekt med många frågor

Inläggav Husman 14 aug 2014 10:36

Jag länge velat skriva detta men inte blivit av. Jag är inte längre involverad i detta projekt därav inaktiviteten. Jag kommer inte skapa några mer inlägg. Tack för hjälpen.

Hejdå.
Husman
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jan 2014 20:31
Ort: Detta konto används inte längre.


Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst