Tillverka el med dieselelverk

Tillverka el med dieselelverk

Inläggav MrStax 28 nov 2013 20:31

Om vi låtsas att elbolagen tillåter det, vad behövs det för utrustning för att koppla in ett dieselelverk
och leverera ström till nätet?

Det spelar ingen roll vad utrustningen kostar utan jag vill bara veta vilka delar som behövs.
MrStax
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 mar 2010 11:05

Re: Tillverka el med dieselelverk

Inläggav smidy 28 nov 2013 21:37

förstår inte frågan riktigt, men en induktionsmotor som körs lite på övervarv levererar ström till nätet synkroniserat, men det är knappast tillåtet eller lönsamt, men som sagt förstår inte riktigt vad du frågar...vad som helst som klarar att generera växelström och kan synkronisera med nätet fungerar.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Tillverka el med dieselelverk

Inläggav MrStax 29 nov 2013 07:03

Så man måste alltså ha en induktionsmotor för att leverera el ut på nätet?

Trodde det gick med elverkets generator kopplat till typ en växelriktare och sen ut på nätet.
MrStax
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 mar 2010 11:05

Re: Tillverka el med dieselelverk

Inläggav smidy 29 nov 2013 07:17

"vad som helst som klarar att generera växelström och kan synkronisera med nätet fungerar"
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Tillverka el med dieselelverk

Inläggav RÖD@nörd 30 nov 2013 01:40

Låtsas inte på riktigt. Det kan finnas nån elgubbe nånstans på nätet som kopplat ifrån och tror att allt är strömlöst :shock:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Tillverka el med dieselelverk

Inläggav smidy 30 nov 2013 07:10

håller med röd nörd :!: som jag skrev "vad som helst.." kan såklart också vara en inverter, tom med ett standard elverk och några lampor är det möjligt att synkronisera utan fancy utrustning. finessen med induktionsmotorn är att den behöver nätet (magnetisering) så går nätet ner så går även din produktion ner så du inte grillar en linjemontör, men med linjemontörens liv som insats så skulle jag inte lita på att magnetiseringen försvinner. när jag läser din fråga igen så ser jag att du har ställt frågan på fel ställe, ska du få ett bra svar på den här frågan så ska du ställa den till ditt elbolag, då får du svar på vad du får och inte och vilken utrustning som är godkänt i det nät som du är kopplad till.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Tillverka el med dieselelverk

Inläggav RÖD@nörd 30 nov 2013 23:04

Tyvärr kan man inte vara säker ens med en induktionsmotor. Det finns massor med kondensatorer på nätet som kan magnetisera induktionsmotorn även om nätet faller bort.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Tillverka el med dieselelverk

Inläggav MrStax 01 dec 2013 02:09

Tanken var att ta reda på vilken utrustning som behövs innan man kollar med elbolaget.

Det borde ju gå att installera en solcellsanläggning och få den godkänd och sedan koppla in ett litet elverk till växelriktaren och dölja det med solcellsanläggningen.
MrStax
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 mar 2010 11:05

Re: Tillverka el med dieselelverk

Inläggav RÖD@nörd 04 dec 2013 02:12

OK, vanligtvis kopplar man ifrån nätanslutningen när man kör med eget (diesel)elverk och då är det ingen risk :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Tillverka el med dieselelverk

Inläggav OlleP 04 dec 2013 10:53

Inläggav MrStax sön 01 dec 2013, 02:09
Tanken var att ta reda på vilken utrustning som behövs innan man kollar med elbolaget.

Det borde ju gå att installera en solcellsanläggning och få den godkänd och sedan
koppla in ett litet elverk till växelriktaren och dölja det med solcellsanläggningen.

Om du har en av nätbolaget godkänd inverter som matar nätet, så spelar det egentligen ingen roll vad som matar invertern.
Du kan mata den med din generatorförsedda motionscykel om du vill.
Men som övriga sagt, gör det i samarbete med nätleverantören.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Tillverka el med dieselelverk

Inläggav MrStax 05 dec 2013 22:34

Tack OlleP !!

Det var väl det jag trodde (även om jag inte kan någonting om tekniken bakom).

Då återstår det bara att prata med nätbolaget och hitta ett dieselelverk som går att köra på frityrolja
och som passar till en lämplig inverter!!

Tacksam för förslag på lämpligt elverk och inverter.
MrStax
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 mar 2010 11:05

Re: Tillverka el med dieselelverk

Inläggav rikardn 06 dec 2013 01:32

Nu har jag inte använt någon själv (ännu) men en gammal 2-takts diesel, tändkulemotor eller liknande med stort svänghjul sväljer det mesta som briner.
Där till koppla en eller flera generarorer och därefter en inverter.
Ev kan en mindre batteribank emellan generator och inverter fäör att ta upp strömspikar och belastningstoppar vara bra.

Om motorn är vattenkyld, så kan du även ta hand om spillvärmen via värmeväxlare till att värma upp garaget eller liknande med.

De allra flesta (alla?) vanliga elverk ger dig ca 230volt ac direkt ur, som man sedan får omvandla till DC om invertern skall ha det.
Bättre isåfall att generera tex 24volt DC direkt och mata invertern med.


Det finns en mängd lösningar på youtube bla.

Mvh
Rikard
/Rikard
rikardn
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jan 2010 04:07


Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster