På plats i Skåne

Allt som rör webbutiken och dess produkter

Re: På plats i Skåne

Inläggav Göran 13 apr 2013 00:15

Jo, jag fixar kablar och bra att du mäter upp det hela.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: På plats i Skåne

Inläggav Ib-Arne 13 apr 2013 13:22

IMG_1037.JPG
IMG_1037.JPG (94.07 KB) Visad 7924 gånger
IMG_1036.JPG
IMG_1036.JPG (85.04 KB) Visad 7902 gånger


Har kopplat som du sa. använt fel batteri skor, glömde att det e skillnad på + och -. Ska göra om det nu.

Har 4 x 8= 32 kvadrat högtalar sladd nu. Mellan batterierna. Men måste sätta det 4:e batteriet ovanpå de andra. När ja kommer tillbaka.

Har som du ser 2 gummikablar från batterierna till regulatorn. tror de e åtminstonde 30 - 40 kvadrat.

Kommer att flytta ner växelriktaren närmare regulatorn.

Behöver 4 meter kabel (säkert mindre)
Kopplingsplintar som tar grova kablar.
Nån grej som kopplar över till 220 när batterierna e nere på 12,2. har redan en som swiftar till 220 när jag stänger växelriktar, men måste sätta på telefonen så ja inte glömmer stänga av vid 23.30 -24.00.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: På plats i Skåne

Inläggav Hanomag 16 apr 2013 19:46

Ugh, :shock: Akta så du inte skjuter bort polen! Hade du 2kW inverter? Kör du damsugare eller nått annat med motor-starter ? Att pulsa 300-500 amp med grejor mot blyet så där på en trekvart är inget som jag skulle rekommendera.

Varför sitter det tejp i "sockerbiten"? jag hoppas (och tror!) att detta är på utsidan bara :D
"40mm^2 " ?
-Är den jätte-sockerbiten ok för typ 200Amp eller mera, om detta nu är sladdarna till invertern?

Det kanske står en max Ampere präglat i plasten på den? Eller kolla på en motsvarande i förpackning.
Har du dragit hårt nog så att det blir bra kontakt? En taskig kontaktering @ många hundra amp är direkt farligt.

På gummikabeln så står troligen tryckt hur många mm^2 det är, om du inte vet vad du har.
Men,,Var är säkringen..? Göran hade väl ritat in det. En kortis och du har typ minst 3*1000 ampere ...i högtalarkablar och gummisladdar genom väggen. :? Gissa om det kan bli fyrverkeri på 3kAmp. Akta..
Dessutom smälter ofta den typen av högtalarisoleringen på låga temperaturer, om det nu bara blir "lagom" överlastat, så inget i kors och helt osäkrat tack.

Jag kanske är nojjig?
Hanomag
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 apr 2013 12:41

Re: På plats i Skåne

Inläggav Palle 16 okt 2013 20:27

Hej Göran

Upptäckte att du flyttat hit då jag inte besökt forumet på länge, och att det blev Tollarp glädjer mig. Bor själv i krokarna så ett stort välkommen till Kristianstad :D

Mvh Palle
Palle
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 feb 2012 20:47

Re: På plats i Skåne

Inläggav Göran 20 okt 2013 13:16

Tack, Palle! :D
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: På plats i Skåne

Inläggav Palle 23 okt 2013 00:31

Har inte stenkoll på när du har öppet men måste ta mig tid att hälsa på så snart som möjligt 8)

Att ha en ren-el-butik så nära en alternativ/offgrid-idiot som mig vådar inte gott för plånboken, nja ligger lite lågt med sol och vind projekten för jag och sambon tänkte leta upp en gård i stället. Men då blir det 100% offgrid, området runt kåken lär ju se ut som någon NASA-subventionerad forskningsstation :lol:
Palle
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 feb 2012 20:47

Re: På plats i Skåne

Inläggav Göran 30 okt 2013 14:46

Nu på hösten och vintern öppnar jag när det kommer någon. Det är alltså ganska lugnt, så jag håller på med annat, som att renovera och snygga upp.

Det här året blev ett mellanår och jag har inte hunnit göra något av det som var planerat, men nu laddar vi inför nästa år.
Butiken ser väl kanske inte ut som en butik, inte än, men där inne finns fortfarande solpaneler som söker nya ägare. :wink:

Lite bilder:

butik6.jpg
butik6.jpg (66.16 KB) Visad 7257 gånger


butik1.jpg
butik1.jpg (58.68 KB) Visad 7262 gånger


butik0.jpg
butik0.jpg (55.83 KB) Visad 7255 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: På plats i Skåne

Inläggav RÖD@nörd 02 sep 2015 21:00

Göran, mitt jättestora hopp till dig och allt kommer gå bra. Jag har hela tiden beundrat dig för din humor och ditt lugna temprament. Mitt alias får vi försöka leva med, vi kan säja det blev skrivet i affekt :D

Jag är heller inte bra jämt, man kan säja livet går upp och ned och det kan vara väldigt tufft men vi får vara tacksamma för varje dag vi kan stiga upp ur sängen och göra nåt vi vill och kan :wink:

Jag har haft en sån dag idag när man känner sig vissen och orolig för allt och undrar hur det ska gå :(
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: På plats i Skåne

Inläggav Göran 04 sep 2015 03:14

Tack, Rödingen! Det kommer att gå bra och din signatur stör inte alls. Du är en frisk fläkt här och en härlig människa, så fortsätt som du har börjat.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: På plats i Skåne

Inläggav Göran 04 sep 2015 03:40

Jag kan väl berätta att jag fått lokalt avancerad prostatacancer, som det heter och därför har det stått stilla ett tag. Under hösten och vintern ska jag genomgå hormon- och strålbehandling, med totalt runt 70 resor till Lund, utöver de 14 provtagningar, undersökningar och läkarbesök jag redan varit på. Behandlingen är påbörjad och jag mår bra, men framåt december när strålbehandlingen börjar blir det Lund dagligen under drygt tre månaders tid.

Ikväll och inatt har jag gått igenom drygt 200 mail (det mesta spam) och de som inte fick svar ikväll får det imorgon. Jag försöker ta igen det jag ligger efter så fort som möjligt nu.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Föregående

Återgå till 24-voltsbutiken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron