Hybridsystem, 12v

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 06 feb 2013 17:46

Tack för synpunkterna, Smidy. Det är klart att man vill bygga så bra som möjligt alltså att förutsättningarna för god produktion är bästa möjliga. Jag tyckte konstruktionen såg bra ut och den är hämtad från en försäljare av grejor till småskalig elproduktion, men jag var som sagt fundersam till skuggningen. När jag bygger vill jag ju inte att det ska bli för klumpigt, med det ska förstås byggas så att det blir god funktion. Någonstans blir det ändå till slut en kompromiss.
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav jack 06 feb 2013 19:11

:wink:
Bilagor
1.jpg
1.jpg (9.77 KB) Visad 11339 gånger
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav smidy 06 feb 2013 19:15

det är nästan omöjligt att bygga kompromisslöst, men att bygga in en kompromiss "bara för att" tycker jag verkar dumt, jag kan hålla med att konstruktionen på bilden är estetiskt tilltalande, men som sagt den har för många downsides för att genomföra som på bilden. förutom turbulens och skuggning så är konstruktionen fara för solpanelerna t.ex is som kastas från vindkraftbladen eller om vindkraftverket av någon anledning tappar ett blad eller så, då tycker jag att det känns dumt att använda solcellerna som airbag för att det är snyggt och en fösäljare använder det i sin reklam :shock: en annan sak jag kommer att tänka på är kabelängder som man brukar vilja hålla så korta som möjligt i lågvoltsystem, vindsnurran måste upp annars fungerar den inte alltså långa kablar (kompromiss) solcellerna å sin sida laddar knappast bättre för att du flyttar dom någon meter närmare solen (alltså upp) :wink:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 06 feb 2013 20:31

Tack för bilden jack och tack för synpunkterna smidy.

Det var endast skuggningen jag var tveksam till och kanske i marginell grad störningar av vind. Men det är ju självklart som du skriver att det faktiskt kan flyga grunkor från snurran. Det i sig talar för att hålla isär snurra och panel. Kabellängden är av stor vikt och det är något jag haft som utgångspunkt i mina funderingar om hur sakerna ska placeras ut. Panelerna kommer så nära batterierna som möjligt och den än så länge tänkta placeringen av snurran är antagligen för låg för att vara optimal. Det gör åtminstone kablarna korta, men begränsningen är att jag endast kan räkna med vinden från väst till nord. Jag ska försöka ordna några bilder och skisser och hoppas förstås då på fler kloka synpunkter.
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22


Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 07 feb 2013 11:11

Ord och inga visor i den filmen. Inte så bra att placera vindsnurra på tak alltså, framförallt inte vid en gavel. Men tydligen inte helt dumt uppe vid nocken. Men detta då endast ur effektivitetssynpunkt. Att sätta vindsnurror på bostadshus är ju annars något som det ofta avråds ifrån utifrån oljud. Är det sedan dumt ur effektivitetssynpunkt dessutom, så ska man alltså ha speciella skäl för att ens försöka.
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 22 feb 2013 18:17

Hej Igen!

Jag har nu fått tag i det mesta jag behöver för att bygga ihop mitt system. Paneler, regulator och motstånd kommer från webbutiken på denna sida. En vindsnurra fick jag tag i på ebay, en turkisk sak i plast som jag i första hand ser som ett redskap att kolla om det blåser nog där jag håller hus - vi får se om den levererar något. Järn har handlats på skrotgården och jag ska börja svetsa om ett par dar. Grejorna finns, bara jobbet kvar.

Men något jag funderat över är kablar och likriktare. Till vindsnurran hör en likriktare och det kommer ut tre kablar från snurran. Fråga ett är om man ska placera likriktaren så nära snurran som möjligt eller om det inte har så stor betydelse. Fråga två är hur grova dessa tre kablar bör vara. De stumpar som nu kommer ut kanske är på 1 kvadrat. Min nuvarande plan är att placera likriktaren ca 3 meter från snurran.
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav smidy 23 feb 2013 16:49

kablar i lågvoltsystem kan aldrig bli för grova, ju grövre desto bättre, men man får som vanligt kompromissa med vad som är praktiskt möjlig/ekonomiskt försvarbart. skulle jag göra det skulle jag placera likriktaren så långt från snurran som möjligt för att få fördela strömmen på 3 kablar istället för 2.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 11 mar 2013 19:21

Det tog mer tid och energi att få till det hela än beräknat, men så är det ju alltid. Ja riktigt klart är det inte ännu eftersom matarkabeln till batteriet inte gick att få fram. Jag måste borra lite och först då ha en borr, en riktigt lång en. Nästa helg då ska det hela kunna kopplas i hop. Jag skickar med några bilder. Ge gärna en kommentar om något ser riktigt tokigt ut - ja det går ju bra annars också.

Bild

Bild

Bild
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav smidy 12 mar 2013 20:24

Ser ut som du har huggit till med grova kablar BRA! en kabel kan aldrig bli för grov, bara för klen. Nu är det inte hundra att alla bilder har upp upp...men din kopplingslåda, om bilden är rätt väg så ser det ut som att vatten kan ta sig in ganska lätt genom öppningen för kablarna och när jag ändå gnäller så har du kopplingsplintarna dragna rakt i stockväggen, är väl inget jätteproblem, men om stocken blir fuktig så kommer du att få en tjuvförbrukare, skulle nog vilja rekomendera någon form av plast kopplingsplint, ett tipps till överkomliga kopplingsplintar till grova kablar är jordplintar/skenor till "vanliga" hus typ denna http://www.jula.se/nollplint-402074 finns i många olika storlekar och modeller det där är bara ett exempel för att visa vad jag menar.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 13 mar 2013 18:31

Tack för synpunkterna, smidy. Min primitiva kopplingslåda ska få plåttak och noggrann tätning runt kablarna. Plintarna har jag dragit direkt i panelen och jag har funderat över krypströmmar. Men jag har fått för mig att risken inte är så stor med låg voltstyrka alltså 12 v. Plintarna du gav exempel på såg bra ut men jag är lite svag för att dra med mutter på pinnbult. Antagligen tar jag ut bultarna ur panelen om det nu är riktigt dumt att göra som jag gjort.
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav smidy 13 mar 2013 19:13

nej det är inte jättedumt att göra som du gjort, bara lite sådär :roll: jag tänker som så, när man producerar sin egen ström så blir man (jag) snål som f*n på den ström man får, inget får gå till spillo, inga apparater som står på i onödan eller står på stand by eller andra onödiga förbukare, det är lite så jag tänker med pinnbultarna, inte mycket som går till spillo genom den tjuvström som kan uppstå, men även den strömmen kunde få vara i batteriet :)
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 14 mar 2013 19:40

Bild

Jag bläddrade bland bilder och hittade denna. Det är en bild från mitt kök och i taket ser man min inre installation. Den bygger på isolatorer, öppna kopparledningar och krokodilklämmor. En för mina ändamål ändamålsenlig princip. Jag har två stråk. Ett på övervåningen och ett nere. Enkelt och bra tycker jag.
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav smidy 16 mar 2013 20:20

smart och simpel installation :!:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 17 mar 2013 11:59

Hej!

Jag har nu kopplat i hop det hela och jag producerar elektricitet. En skön känsla. Solpanelerna laddar på fint, men ännu väntar jag på att få se vindsnurran rotera. Det är nästan helt vindstilla.

En fråga:

Jag har kopplat mina källor direkt till batteriet och ställt och kopplat ts-60 i " dumplast läge". Jag har ca 300 Ah: s batteribank och en dumplast bestående av två 300 W:s dumplastelement på 0,72 Ohm. När regulatorn dumpar så börjar det att surra i elementen. Det surrar som en varningssummer, inte så högt, men så högt att jag måste gåra någonting åt det. Det ringer i hela huvudet. Vad ska man göra? Har jag kopplat fel?
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

FöregåendeNästa

Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron