Norton-varning för 24 volt?

Norton-varning för 24 volt?

Inläggav Göran 02 apr 2012 17:08

Jag har fått påpekanden från flera att Norton varnar för 24 volt, att webbplatsen inte är säker, men jag undrar om det verkligen stämmer.

Jag har själv Norton installerat på min laptop, men den varnar inte för 24 volt, så varför varnar Norton på vissa datorer, men inte på andra?
På sidan safeweb.norton.com är det varningen ligger, för en fil som inte finns bland mina filer, och där kan jag registrera mig för att få bort varningen, men hur ska jag kunna lita på att det är Symantec som ligger bakom den sidan? Företaget bakom produkten Norton heter ju Symantec och adressen till dem är symantec.se, eller symantec.com, inte safeweb.norton.com. För mig ger en sådan adress en känsla av omdirigerad trafik, och det känns konstigt i det här sammanhanget. Vidare använder de sig inte av säker SLL-anslutning (https://) vid registrering och är det någon som borde göra det är det väl Symantec som enbart jobbar med säkerhet, eller hur?

Jag måste ju göra något åt det här, men jag vet inte vad och är det Symantec som ligger bakom det här, då är det verkligen oseriöst av dem. Att skicka ut en varning går på ett ögonblick, men att få den bortplockad kräver registrering. Oerhört oseriöst!

Är safeweb.norton.com en bluffsida som sprider virus på min dator om jag registrerar mig där?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav tompas11 02 apr 2012 17:40

... och min dator varnar för Symantec...
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav cman 02 apr 2012 19:50

Varför inte bara sonika skriva till Symantec och fråga dem vad som gäller? Eftersom de är inblandade på ett eller annat sätt tror jag att om du som företag hör av dig ganska omgående kommer att få svar..
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav PowerMizer 02 apr 2012 21:54

tompas11 skrev:... och min dator varnar för Symantec...
:lol: Samma här!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav Göran 03 apr 2012 02:26

Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav Karro 03 apr 2012 09:08

whois norton.com

......
Domain Name.......... norton.com
Creation Date........ 1991-09-17
Registration Date.... 2012-03-21
Expiry Date.......... 2018-09-17
Organisation Name.... Symantec Corporation
Organisation Address. 350 Ellis Street
Organisation Address.
Organisation Address. Mountain View
Organisation Address. 94043
Organisation Address. CA
Organisation Address. UNITED STATES

Det verkar som om det är symantec som äger den domänen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav Göran 08 apr 2012 23:12

Ja, det var det och därför registrerade jag mig, så att varningen plockades bort.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav Guson 30 jul 2012 10:49

Hej!
Varit borta ett tag, men fick varning från WOT, pluginen i FF, att folk har klassificerat 24volt som "dåligt rykte".
Visade sig att sidan http://24volt.eu/oscommercetest/catalog/pub/index.html (som då ligger/låg under 24volt).

Är detta åtgärdat/genomgånget bör vi gå in på WOT, och skriva att det är åtgärdat.

WOT: http://www.mywot.com/en/scorecard/24volt.eu
Firefox: http://www.mozilla.org/en-US/firefox/phishing-protection/
PhishTank: http://www.phishtank.com/phish_detail.php?phish_id=1452845

/Jonas
Guson
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 feb 2011 20:07

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav Göran 31 jul 2012 13:30

Hela den mappen är bortplockad. Det var en testbutik jag hade för att lära mig hur osCommerce var uppbyggt. I den fanns inget kundregister, bara ett fåtal produkter för test. Jag hade heller inget lösenord till administrationspanelen, för i testbutiken fanns inget känsligt och den var fullkomligt ointressant för alla, tänkte jag. Vad jag inte förväntade mig, var att någon benskör snorunge med vacklande självförtroende, som aldrig sett dagsljus (och som jag helst skulle vilja vrida nacken av :wink: ), skulle vara framme och kladda med sina smutsiga fingrar, med enda syfte att förstöra.

Nu har jag plockat bort mappen med testbutiken och det hela är granskat av Norton Web Safe och det är okej. Några databaser med uppgifter har inte kommit ut, så inget farligt har hänt, men att hamna på sidor som nu varnar för 24 volt, som om det vore en "skurk-site", är illa nog.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav Göran 31 jul 2012 18:27

Hur får man bort skiten från dessa sidor? Jag kan inte ett ord datornördsengelska, bara lite norrlands- och vattenhjulsengelska för husbehov. :D
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav RÖD@nörd 01 aug 2012 01:54

Du milde vem hade kunnat föreställa sig sådana konsekvenser... :shock:

Men det brukar ju finnas någon form av kontaktfunktion på hemsidor, har du kollat det?

Eller är det som med EU att det inte finns någon planlagd utväg... :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav Göran 01 aug 2012 16:58

Jag trodde det var Norton Web Safe som gällde, att har man grön skylt där är allt ok, men sedan finns det tydligen hur många sajter som helst som ägnar sig åt samma sak, så det här blir tungt att få någon ordning på.

Jag har klart med Handelsbaken, med faktura och delbetalning (kortbetalning ordnar jag när det är klart), så det här kom olägligt. Först ska hela webbplatsen ska flyttas så jag får säker SSL-anslutning och det spelar ingen roll hur säkert allt är. Har man blivit skjuten i benet, kommer ärret förmodligen för alltid att finnas kvar, för på Internet är man rättslös.

Precis nu ringde en envis telefonförsäljare, från vad jag misstänker vara ett blufföretag (nu igen) och då rann det över för mig, så jag bad jag honom fara åt ¤%#/*. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav Tobbe 05 sep 2012 09:17

Göran skrev:Jag har klart med Handelsbaken, med faktura och delbetalning (kortbetalning ordnar jag när det är klart), så det här kom olägligt. Först ska hela webbplatsen ska flyttas så jag får säker SSL-anslutning och det spelar ingen roll hur säkert allt är. Har man blivit skjuten i benet, kommer ärret förmodligen för alltid att finnas kvar, för på Internet är man rättslös.


Hejsan Göran,
är du säker på att du måste ha en SSL för att kunna få bättre betalsätt? Jag jobbar med webshoppar och olika betallösningar och väldigt sällan man måste krångla till det så.
/Tobias
Tobbe
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 maj 2011 18:35

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav Göran 08 sep 2012 10:12

Hej, Tobbe!

Nej, jag har förstått att det inte behövs och till veckan som kommer ska jag ge mig på det där igen. En anhörig blev sjuk och gick bort under augusti, så det var därför jag stängde butiken och allt har stått stilla en tid.

Jag har fått den information jag behöver från Handelsbanken och det ser rörigt ut, men jag gissar att det inte är så märkvärdigt när man väl fått grepp om det hela. Sedan har jag bara kapacitet för 30 Gb trafik per månad hos webbhotellet, men det gick att öka på utan krångel, så det är inte en massa grejer som måste lösas först, som jag trodde det skulle vara.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Norton-varning för 24 volt?

Inläggav Guson 18 feb 2013 15:37

Hej!
Gick in på WOT och röstade. Vet dock inte hur man tar bort tidigare röda ringar. (hur validera igen.)
Får läsa på lite.
/Jonas
Guson
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 feb 2011 20:07

Nästa

Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst