Bygglovsfritt nekas

Bygglovsfritt nekas

Inläggav pulka 29 aug 2012 17:41

Har fått problem med kommunen efter att jag lämnade in bygganmälan på att få sätta upp ett litet vindkraftverk på tomten. Uppfyller alla krav för att vara bygglovsfritt enligt Boverket. Ändå nekar kommunen mej och kräver att jag gör ett bygglov på ärendet. Kommunen i fråga är Malung-Sälen.
Finns någon i annan kommun som satt upp utan problem så jag kan hänvisa min handläggare att prata med den kommunen?
Får kommunens nämndemän verkligen tycka något annat än lagen säger? Annars är det väl bara bygga vidare för mej...

Boverket http://www.boverket.se/Om-Boverket/Nyhe ... vindkraft/
pulka
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 apr 2011 23:36

Re: Bygglovsfritt nekas

Inläggav cman 29 aug 2012 20:35

läste .. "Kommunal vetorätt införs vid tillståndsärenden
En så kallad kommunal vetorätt för alla miljöbalkstillstånd för vindkraftverk har införts. Det innebär att kommunen ska tillstyrka den planerade vindkraftsexploateringen, annars kan tillstånd till vindkraftverk inte meddelas. Om kommunen är negativ bör den avge sin uppfattning redan under samrådsprocessen för tillståndsansökan."

har du fått någon mer detaljerad anledning? Kommunen måste kunna resonera och tydligen förklara anledningen till nekande eller om ytterligare krav utöver lagen anses vara krävande skulle jag tro?
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Bygglovsfritt nekas

Inläggav pulka 29 aug 2012 22:01

Anledningen är att det finns för många grannar som kan tänkas bli störda anser dom (Har pratat med mina närmsta grannar och inga problem). på tillståndsärenden gäller vetorätten men iom att mitt är bygglovsfritt behöver det inte tillståndsprövats ? Har ni andra som satt upp mindre verk lämnat in bygganmällan ?
pulka
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 apr 2011 23:36

Re: Bygglovsfritt nekas

Inläggav TonyMontano 30 aug 2012 00:02

Har haft 3 olika i Gällivare dock var masten bara 4m de var bara test verk men jag slängde bara upp skiten! bygglovsfritt :S Kan kolla lite imorgon :)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Bygglovsfritt nekas

Inläggav Raptor50 31 aug 2012 23:37

Jag har bara satt upp, utan att söka om något som helst.
Nu har jag stugan mitt ute i skogen, med 1,2 km till närmsta granne, men när en från kommunen var här för att kolla vart jag skulle ha avloppstanken så var det inga frågor om min mast inte. :)
Stugan hör in under Hagfors komun, så inte så långt undan faktisk. Men om du läser lite mer på boverket så står också detta. :

Det är endast i undantagsfall som detaljplan krävs för nya vindkraftverk. Krav på detaljplan vid uppförande av vindkraftverk gäller för verk som omfattas av krav på bygglov eller anmälan, men bara om verket ska uppföras inom ett område där det råder stor efterfrågan på mark för bebyggande. Om områdets lämplighet för vindkraftverk kan prövas i samband med prövning av ansökan om bygglov, förhandsbesked eller anmälan eller om tillräcklig reglering har gjorts med områdesbestämmelser krävs dock inte detaljplan.

Kanske du kan ta med den till kommun.. :)

länk till sidan http://www.boverket.se/Vagledningar/PBL-kunskapsbanken/Detaljplanering/Vad-ar-detaljplan/Vad-kan-eller-kan-inte-regleras-i-detaljplan-/Vindkraft/
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Bygglovsfritt nekas

Inläggav Gregerr 03 sep 2012 21:12

Har hört om mer problem med tillstånd för egna vindkraftverk i kommunen.
Tyvärr bara i andra hand, så jag har inte mer info.
Det finns ett vid Tandö som man ser från vägen. Har aldrig sett det snurra.
Och enligt andra eller tredjehands!!?? info så är det tillståndsproblem med detta också.

Tyvärr inte svar på dina frågor, men inte helt off topic i alla fall :)
Gregerr
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 jul 2011 16:54
Ort: Sälen

Re: Bygglovsfritt nekas

Inläggav Göran.W 11 nov 2012 02:06

Men inte behöver man lämna in bygganmälan på något som inte kräver bygglov väl.
För att man ska kunna ta emot en bygganmälan måste man väl ha bygglov
Kan det vara därför dom vill hantera det som ett bygglovs ärende.
Är väl bara slänga upp skiten behöver man inte bygglov behöver man väl inte någon bygganmälan heller
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Bygglovsfritt nekas

Inläggav TonyMontano 11 nov 2012 11:20

Vissa kommuner har nog detta att man måste lämna in en bygganmälan :S hur vidare dem kan neka de eller ej!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron