kopplingar av el

Vanliga frågor kring sol-, vind- och vattenkraft, med råd och tips, samt installations- och inkopplingsanvisningar

Re: kopplingar av el

Inläggav OlleP 21 feb 2012 20:13

Göran skrev:Battery Brain verkar vara grejen, men hur reagerar växelriktaren när man bryter strömmen på 12-voltssidan? Vad säger elektronikproffsen? Finns det någon risk att växelriktaren skjuts sönder av någon anledning?

Jag har också en clas ohlson inverter.
De invertrar jag sett har en på-avknapp, dess anslutningar har jag dragit till utsidan så jag kan påverka med externt relä.
Har du då en spänningskännare som styr det relät så kan det reglera till och från och invertern själv tar hand om strömbrytningen.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: kopplingar av el

Inläggav Ib-Arne 22 feb 2012 12:34

Det e någe sånt jag vill ha. Men e man en 66 årig grundskole pensionär. klarar man inte av o bygga en sån, utan vill köpa en.
Att dra ut kablar från brytaren går ju men inte resten.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: kopplingar av el

Inläggav Ib-Arne 03 aug 2012 16:22

Hade 1 lista på hushållsmaskiner som klarar av modifierad sinus. Slarvat bort den. Var hittar jag 1 sådan??
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: kopplingar av el

Inläggav smidy 03 aug 2012 17:00

vet inte med denna inverter, men dom flesta brukar ha en on/off brytare, det bör vara möjligt att byta denna brytare mot ett relä som styrs av ett billigt underladdningskydd. alltså underladdningskyddet matar bara spolen i reläet. eller missar jag något?
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: kopplingar av el

Inläggav Bittämjaren 26 okt 2013 22:38

Eftersom mitt inlägg kommer 1år "för sent" så får jag fråga dig Ib-Arne hur har det utvecklat sig för ditt elsystem under det här året som varit före inlägget från mig.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Föregående

Återgå till Allmänt kring energi, sol-, vind- och vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron