Vätgas cell till bilen.

Vätgas cell till bilen.

Inläggav Raptor50 07 maj 2012 22:38

Vet inte om det är någon här som har försökt detta förut. Men jag har i alla fall satt igång ett lite projekt med att testa lite på detta efter att ha kollat en hel hög av videos på youtube.
Blev lite frestad till att i alla fall göra ett försök. Kan ju inte skada så mycket efter dom priserna på bensin man har i dag.. :(
Jag har i alla fall kommit en liten bit på väg, och har fått ihop cellen såpass att jag har testat den mot 2 av solpanelen jag köpte av Göran som jag inte har fått upp på taket än.
Men jag lägger in kort bara, så får ni fråga eller undra på varför jag försöker. :)
Laser skurna 316L plåtar som jag har rengjord med isopropanol innan jag monterade ihop cellen. Kapade till packningar från en gummi matta från biltema.
3.JPG
3.JPG (141.7 KB) Visad 20284 gånger

Körde inom Hydroscan och köpte lite kopplingar som kan vara bra att ha.
8.JPG
8.JPG (155.56 KB) Visad 20310 gånger

Den färdig monterade cellen.
12.JPG
12.JPG (110.12 KB) Visad 20265 gånger

På en solig dag med då 2 st paralell kopplade 90 watts panel, så blev det ganska bra fart i cellen..
17.JPG
17.JPG (111.28 KB) Visad 20344 gånger

Så jag köpte en PWM från Electrokit till 213:- som klarar av upp till 30 Amp, så skall jag se hur det blir när jag får lite mer ampere till den..
18.jpg
18.jpg (161.75 KB) Visad 20342 gånger

Nu återstår det att komma sig hem från jobb och få testat lite mer.. :)
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav Gunnar lindgren 08 maj 2012 07:04

Har du + på ettan och - på 7an och 5 tomma emellan har du bara vatten eller har du tillsatt bakpulver? Sätt fast en petflaska på en pinne fylld med knallgas öppningen neråt och tänd på och du har en raket. Prövat i min merca för många år sedan använde soda i vattnet men det förstörde plattorna . Var försiktig när du exprimenterar
knallgasen är snabb och går bakåt och spränger din burk se till att ha ett vattenlås mellan .Skall bli intresant att följa ditt projekt.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav Raptor50 08 maj 2012 21:13

Ja + på ettan och - på 7'an och bara tomma emellan, med bakpulver. Har hört att det inte är något bra / effektivt, men det funkar ju fint.. :)
Det med flaskan har jag inte hört förut, måste jag testa.. :)

Gunnar lindgren skrev:Var försiktig när du exprimenterar
knallgasen är snabb och går bakåt och spränger din burk se till att ha ett vattenlås mellan.


Så det är därför flera har en sån här sten som dom har till luftbubblor i akvariet? Det har jag häller inte tänkt på. Men klart att det måste göra cellen säkrare.. Då måste jag köpa mig det.
Tackar.. :)
Jag har för övrigt inte exprimenterat så mycket med att försöka antänna gasen än. Men hur gick det med Merca'n då? Fick du det att funka i den eller? Har hört det skall vara lättare att fixa in det i en gammal bil utan styrburkar. Då kan man ju bara justera ned bränsle in i förgasaren. :)
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav McB 09 maj 2012 19:10

Kan ju säga att det inte är mycket om ens någon vinst i bilen om du driver cellen från bilen elsystem.
Men om du kan driva den med solcellen eller ett batteri laddat via solcellen så finns det mer att vinna.

Antar du sett filmen från landet i väster där han gör hho gas och plockar bort o:et, lagrar det i tankar och driver hus och bilar och båtar via bränsleceller och förbränning.

Det du ska akta dig för är temperaturen i cellen, går att koka vattnet smidigt. Mycket Ampere= mycket värme = vattenånga.
Som tidigare talare sa: Akta dig för smällar, ett vattenlås med ett tätt men lätt lock som kan flyga av och minska trycket om du får en baktändning.

Jag körde med kaustiksoda och batterivatten, blanda i lite i taget tills man hittat rätt ampere för sin cell.
Var lite vaken på vad du blandar i vattnet, kan ge häftigt farliga gaser som klorgas ocg annat roligt.

Lycka till
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav TonyMontano 09 maj 2012 19:56

Nice, byggde själv en HHO generator. dock tycker jag att denna metod är lite sådär då du har vätgas och syre blandat blir det för högt tryck, ja du då smäller det :) Så jag byggde en vätgas generator där jag tar ut vätgas ur ena sidan och syre i en annan! Ska försöka få platina trådarna fastspända någon dag också...

Har för mig att jag postade någon tråd på forumet om just hho och vätgas!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav Raptor50 09 maj 2012 22:22

Som McB säger så kan det vara så att det inte är någon ide att försöka att installera det och driva det via bilen elsystem som jag har planer om.
Men många säger också att dom som installerar det brukar få runt 20-30% mindre bränsleförbrukning. Så jag hoppas jag skall få "LITE" i alla fall.. :)
Ja jag har sätt filmen om han som (Michael Strizki) driver allt på hho.
Temperaturen i cellen skall inte öka så mycket när man kontrollerar amperen som tillförs, som med PWM kontrollen.
Om Man inte har det, så kan som du säger cellen bli varm och dra mer ström, och då bli varmare, som igen ++++
Jag skall försöka mig på någon sorts av vattenlås.
Kaustiksoda har jag för övrig hört att skall förstöra plåten, så jag vet inte helt hur jag skall göra för att få cellen mest effektiv, men för tillfället så har jag försökt med bakpulver-

Till "TonyMontano" så funderar jag på hur du får ut endast vätgas i den ena och syre i en annan.
Det är möjligt att du har lagt ut en tråd om detta, men får inte till att söka i forumet om dagen, och det har jag inte klart att göra på ett tag, så jag la ut en tråd till..

Det är också möjligt att det händer lite på denna fronten om dagen, då "VoloChip" har en egen chip typ som gör det möjligt att kontrollera hur mycket bränsle som skall tillföras motoren efter tillsats med Vätgas. Alltså en styrning som man kopplar i mellan MAP sensorn och styrburken i bilen. Denna kostar ungefär 90$ hos volochip. Så denna har jag tänkt att köpa med till mitt test. :)
Men jag är då optimist till det sista också..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav Gunnar lindgren 10 maj 2012 04:48

Affärsiden runt knallgas celler är nog att få dig att köpa ritningar och styrelektronik tro inte att jag vill ta död på ditt test. Fyll en hink med vatten gör lika med en petflaska täta flaskan med tummen sätt ner flaskan i hinken med halsen neråt. Stick in slangen från cellen i flaskan mät hur många sekunder det tar att fylla flaskan.
Nu är det ju inte bara väte i flaskan utan även syre mins inte fördelningen du kan även testa att tända på bubblorna i hinken med en braständare ofarligt så länge slangen är under vattenytan.Nu till det tråkiga 1kg vätgas motsvarar 3,8 l bensin för att framställa 1 kg genom ektrolys går åt 50kwh. Matade en cell med 30 amp från en stor snabbladdare satt slangen i insuget på en liten 2takts motor gick en liten stund men gasen från 30 amp kunde inte hålla den i gång. Den lilla 2taktaren hade ju alldrig orkat driva en generator med 30 amp belastning detta fick mig att inse att man går minus med att produsera från en bilgenerator men jag kan ju ha fel.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav TonyMontano 10 maj 2012 06:52

De är ganska lätt du bygger generatorn som ett H! på vänster sida av H får du vätgas och den högra syre om du har ett inlopp mellan H och låter ledarna gå längs efter kan skicka en bild senare idag!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav McB 10 maj 2012 17:50

Ja att driva det på bilens el funkar inte, har provat dock utan PWM men med anpassad blandning så amperen inte rusar.
Att kaustiksoda sabbar plattorna beror på vad du har för plattor, högklassigt rostfritt tål det mesta och jag såg inget slitage efter 6 månaders test.
Det som jag märkte var att tändstiften blev vita vilket tyder på hög temp, men bränsleförbrukningen var den samma = ingen vinst ingen förlust.

Nästa HHO projekt får bli en svets har jag kommit fram till.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav TonyMontano 13 maj 2012 20:57

viewtopic.php?f=16&t=1293&st=0&sk=t&sd=a&hilit=hho

Ett av mina första tester med HHO!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav Raptor50 14 maj 2012 13:23

Roligt att se TonyMontano.
Du fick några mindre positiva svar på din tråd också såg jag. :)
Klart att det inte är så säkert att klara av, men som sagt jag vill i alla fall testa och se. Om det kostar några kronor så får det väl göra det..
Men det som kommer vara onödigt för min del blir då plattorna som jag fick skurna. PWM'n kommer säkert till användning tills något annat. :)
Jag orkar inte åka upp till stugan när vädret är som det är, så jag hoppas det skall bli lite bättre innan jag kommer få fortsätta med cellen..
Kaustiksoda kan jag ju kanske köpa att tästa med för att se om det funkar bättre än bakpulver, men då måste jag i alla fall få tag i något annat än mitt aluminium kärl..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav TonyMontano 14 maj 2012 21:45

Självklart ska du testa! Ska försöka skicka nyare bilder snart!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav PowerMizer 25 maj 2012 12:41

Hej Tony!

Jag har kollat lite på HHO, och tyckt att det verkar lite väl oppoturnistiskt att mata 30A för att få ut några bubblor gas som ev. sänker bränsleförbrukningen på en bilmotor. Sen har jag funderat över hur länge det tar innan bilgeneratorns kol tar slut.
En kompis har byggt en liten cell till sin Land Rover, men han kan inte elektronik, så han bad mej kolla hur man bygger en PMW-krets som funkar bra.

Nu till det roliga:
Det finns tydligen flera sätt att dela vattenmolekylen. Med en "klassisk" HHO-grunka så använder man egentligen grovt våld för att slita isär vattenmolekylen mha hög ström och något som underlättar processen (bakpulver).

Något som jag däremot kan tro på är när man istället kombinerar flera tekniker så att man t.ex. först vänder alla molekyler åt samma håll, sen vibrerar dom (Tessla's teorier om resonansfrekvenser i material) för att få molekylbindningen lösare och SEN kör på en gnutta ström för att dela vattnet. Det är också något med fotoner och LED-ljus som gör nån nytta (kvantfysik)?! :?
Det blir mera omständligt, men verkar funka klockrent!

Det svåra är tydligen att detta innefattar flera olika "vetenskaper" och att det därmed är svårt att kunna "bevisa" att det fungerar, trots att flera redan replikerat såna experiment. Dessutom kan man anta att det finns stora intressen som försöker förhindra och förlöjliga vidareutveckling av kommersiella system.

Ett exempel på en som, trots massor av patent och öppen utveckling, inte lyckades var Stanley Meyer. Han jobbade intimt med NASA där hans idéer dammsögs upp, men efter sitt plötsliga frånfälle så är det ingen forskare eller bolag som vill ta upp handsken.

På Wikipedia är det ett mindre "krig" om vad som ska stå:
Nuvarande:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Me ... _fuel_cell
Ändringarna (mer än 500):
http://en.wikipedia.org/w/index.php?tit ... on=history
Exempel:
http://en.wikipedia.org/w/index.php?tit ... =350490746

-------------
Nu har jag egentligen lämnat ämnet för en enkel cell med hög ström för att dela vattenmolekyler, men jag tycker att man bör kunna kombinera lite av Stanley Meyers patenterade kunskap med ett enklare system för att få ut vätgas...

Kolla upp detta med Stan Meyer och hans påhitt!!

Bildsök:
https://startpage.com/do/search?cat=pic ... l+cell&ff=

Länkar:
http://peswiki.com/index.php/Article:Fr ... nley_Meyer
http://www.tuks.nl/
http://thepiratebay.se/torrent/6776513/ ... tober_2011
http://www.autismpedia.org/wiki/index.php?title=WC
http://www.alexpetty.com/2011/06/17/sta ... -may-1992/
http://open-source-energy.org/forum/for ... .php?fid=4
http://rwgresearch.com/

Dessa killar kör open source, och verkar veta vad dom gör:
http://www.youtube.com/user/irondmax
http://www.stanleymeyerwebshop.com/
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav TonyMontano 25 maj 2012 21:09

Ska kolla på de där, har inte min generator hemma så denna bild får förklara! Bild

De här får man ju ren vätgas ut samt syre! :) det jag har gjort är ett inlopp i mitten längst ner för nytt vatten!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Vätgas cell till bilen.

Inläggav nils l 09 jun 2012 13:11

Det är så att ännu har ingen uppfunnit "perpetum mobile". För att tillverka väte genom att kracka vattenmolekyler till sina beståndsdelar så går det åt energi i form av el. Den tillförda energin minus förlusterna av värme och annat blir energiinnehållet i den gas som vi vill åt. För att underlätta fortsatt teori så förutsätter vi att en normal motor har ungefär 100 kW i utvecklad effekt varav vi tillvaratar ungefär 15 kW för att driva den framåt och lite för att slippa frysa på vintern. Resten går åt i transmission och som värmeförlust. Räknar vi med högeffektiva elmotorer på 15kW som ska driva bilen framåt och helt utan förluster så innebär det att vi måste tillverka gas för motsvarande 15kW per timme vi ska åka bil. För ett tolv volts system med förluster så innebär det utan att ha kontrollerat eller på annat sätt verifierat uppgifterna att vi måste producera minst 1500Ah 1500 x12= 18 kWh för att köra bilen en timme. Då tror jag att jag räknat lågt. Som ni säkert inser så räcker inte tio solpaneler på fem sex ampere så långt i det sammanhanget. Det har gjorts försök i Härnösand att i fullskala driva både hus och en bil (saab) med ett fullstort vindkraftverk och det misslyckades. Vad den yngre generationen säkert kommer att få uppleva är mopeder och mindre fordon som laddas av solen. Läste för inte så länge sedan om bredbands paneler med en verkningsgrad över 20%. En moped på 1kW kommer i det fallet att behöva en solpanelanläggning på fem kvadratmeter med en instrålning på 1000W/m² ­­för att kunna köras nästan obegränsat när solen lyser. Lite mer än det dubbla i effektivitet och vi kommer att få se solcellsdrivna fordon.
nils l
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 23 aug 2011 22:09

Nästa

Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster