Dator med låg effekt

Dator med låg effekt

Inläggav Karro 20 apr 2012 11:27

Datorelöndet drabbade mig för några dagar sedan. När jag slog på datorn hände ingenting. Allam försökt att avhjälpa det har misslyckats. Jag behöver alltså något nytt. Men här vill jag inte ha en dator som ger värme som en brödrost. Den ska dra så lite effekt som möjligt, men ändå ha vettig prestanda.
Tyvärr har ju datorindustrin drabbats av samma elände som bilindustrin - ju fler hästkrafter, desto bättre. Fast behöver man verkligen 200 hk för att pendla till jobbet 10km?
Samma sak med datorer. Man behöver inte en 500W dator för att surfa lite då och då.

Min förra dator var ett specialbygge, men nu verkar det inte gå att få tag på delar till den längre, och jag drabbades av att alla mina reservdelar var trasiga.

Men till min glädje hittade energisparande äntligen kommit till datorvärden, och jag fann en ny processorfamilj från AMD som heter AMD fusion, som ska ha högre prestanda än min gamla burk, men ändå dra mindre effekt.
Efter mycket mental vånda beställde jag ett mini-moderkort + minne idag, för egentligen har jag inte råd att lägga ut på dator nu. Så nu är det bara att vänta, och rensa ur alla rester av det gamla, som stora burken. En liten burk har jag sedan tidigare. Det ska bli skönt att få mer utrymme på skrivbordet och rensa ut gammal teknologi och ha något modernt. Förhoppningsvis ska det fungera bättre också, om det nu inte är för nytt och inte har fullt linux-support.

Jag återkommer med hur det går, om det är någon annan som är intresserad av att ha en dator som fungerar bra, som inte drar som ett värmelement, men som ändå är snabb nog.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Dator med låg effekt

Inläggav tompas11 20 apr 2012 15:32

Karro skrev: Fast behöver man verkligen 200 hk för att pendla till jobbet 10km?

Behöver och behöver. Resan till och från blir väl i alla fall lite roligare om det finns lite mer under huven. Och i vissa fall så kan det vara en fördel för att undvika en olycka om man kan gasa sig ur situationen. Ett mynt har som bekant två sidor...

Samma gäller ju för datorer, mer processorkraft, mer minne, snabbare hårdiskar gör ju att datoranvändandet går lite smidigare och snabbare. Fast om man ska tala om behov så räcker det ju med tak över huvudet och mat på bordet men det blir ju lätt lite trist i längden om det inte finns lite mer än detta i livet och vardagen.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Dator med låg effekt

Inläggav RÖD@nörd 20 apr 2012 16:22

tompas11 skrev:
Karro skrev: Fast behöver man verkligen 200 hk för att pendla till jobbet 10km?

Behöver och behöver. Resan till och från blir väl i alla fall lite roligare om det finns lite mer under huven. Och i vissa fall så kan det vara en fördel för att undvika en olycka om man kan gasa sig ur situationen. Ett mynt har som bekant två sidor...

Mycket kan jag hålla med dig om tompas11 men här är det svårare.

Jag är av den bestämda åsikten att det är för mycket hästar under huven som är en av orsakerna till dagens hetsiga trafik där hastighetshetsbegränsningar nonchaleras och nedgraderas till "rekommenderad hastighet". För mycket hästar gör att en önskvärd jämn trafikrytm förvandlas acceleration/retardation mellan varje korsning eller rondell vilket drar onödig energi, utsätter människor för faror (jag som cyklar t.ex.) och sliter sönder vägbanorna.

Måhända man i vissa fall kan "gasa sig ur en farlig situtation" fastän jag aldrig har varit med om det men desto oftare har jag klarat mig ur farliga situationer genom att bromsa i god tid och köra lite lugnare.

Dagens läxa tompas11,
Försök köra på en kraftigt trafikerad landsväg och samtidigt hålla rekommenderat säkerhetsavstånd till framförvarande fordon. :wink:

Jag tror du kommer misslyckas och det beroende på "för mycket hästar under huven"

Kan berätta jag just nu hjälper en kille med en Citroën 2CV. Jag tror den har 16-18 hästar någonting under huven. Jag har också fått låna bilen lite och fler än en gång har jag blivit utsatt för vansinnesomkörningar över streckmarkeringar, på andra sidan av refuger och jag vet inte allt. Ofta följt av en ursinnig blick eller ett uppsträckt långfinger.... :?


För övrigt är jag mycket imponerad av den bilen. Det är en skattefri sextiotalare som endast drar c:a 0,6 liter milen. Medan andra gamla bilar var en gradvis utveckling av en hästvagn är den här bilen fullfjädrad ingenjörskonst från början. Här faller konservatismens tradition och förtroendeband och ur revolutionen föds ett progressivt nytänkande från fram och till bakände och från golv och upp till tak. Bastiljen är stormad!
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Dator med låg effekt

Inläggav tompas11 20 apr 2012 17:21

Det är väl ändå människan bakom ratten som bär ansvaret oavsett antalet hästkrafter under huven. Ansvarslösa bilförare bakom ratten förekommer i allehanda bilmärken, dock kan jag ge dig rätt i det att de tycks vara överrepresenterade i de dyrare bilmärkena med många hk.
Kör försiktigt i Cittran för den har, milt uttryckt, inte den bästa krocksäkerheten. Även om du själv inte kör särskilt fort så kan en krock med mötande fordon, som framförs i hög hastighet, vara katastrofal för den som sitter i Cittran.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Dator med låg effekt

Inläggav RÖD@nörd 20 apr 2012 18:14

tompas11 skrev:Det är väl ändå människan bakom ratten som bär ansvaret oavsett antalet hästkrafter under huven. Ansvarslösa bilförare bakom ratten förekommer i allehanda bilmärken, dock kan jag ge dig rätt i det att de tycks vara överrepresenterade i de dyrare bilmärkena med många hk.
Kör försiktigt i Cittran för den har, milt uttryckt, inte den bästa krocksäkerheten. Även om du själv inte kör särskilt fort så kan en krock med mötande fordon, som framförs i hög hastighet, vara katastrofal för den som sitter i Cittran.

1. Människan måste ha rätt förutsättningar för att bära sig rätt åt. I det här fallet är felet konkurrensens som framkallar dåliga behov. Bilarna kan vi ändra men aldrig människan. Hon är som hon är.

2. Helt rätt. Jag håller mig på småvägar och inte i rusningstrafik. Ska jag t.ex. till Nybro finns det faktiskt andra vägar än 25:an.

3. Vi lämnar Karros datortråd. Jag ville bara berätta vad jag höll på med för jag tror du kanske undrar ibland... :wink:

4. Nu ska jag logga ut och gå (tvinga mig ut) till lillcittran. Lillcittran lockar men inte vädret. Kallt, blåsigt och blött. :x
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Dator med låg effekt

Inläggav Karro 20 apr 2012 18:36

En 2CV är nog jätterolig att köra!
Senast redigerad av Karro 21 apr 2012 15:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Dator med låg effekt

Inläggav Karro 21 apr 2012 15:48

Roligare och roligare dator. Man vill inte tvingas ha elabbonemang endast för att köra datorn, vill man?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Dator med låg effekt

Inläggav OlleP 22 apr 2012 12:42

Karro skrev:Roligare och roligare dator. Man vill inte tvingas ha elabbonemang endast för att köra datorn, vill man?

Vad gör du med datorn som kräver så mycket kraft?
Datorn jag sitter vid nu är en bärbar från 2006. Den klarar oftast film om det inte händer för mycket samtidigt, skriva och internet funkar. Men glöm att spela.
Den drar mellan tre och fyra ampere vid tolv volt.
När jag sitter off grid använder jag en annan bärbar som bara drar drygt två ampere, den är åtminstone fyra år gammal.
Duger naturligtvis inte för professionellt bildarbete, men lite amatörphotoshop går bra.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Dator med låg effekt

Inläggav Karro 24 apr 2012 10:44

Jag har tittat runt och det verkar som om det blir riktigt cool, även om det inte är något som jag eftersträvar. Man kan till och med spela moderna spel verkar det som. Något som jag undvikit i åratal, för jag vill inte ha en kilowatt-värsting-dator. Det här blir ju till och med en dator man kan rekommendera för någon att ge till sina ungar.
Allt för en tusenlapp.

Jag antar att jag blir tvungen att installera windows-också, för att prova några spel.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Dator med låg effekt

Inläggav Karro 24 apr 2012 17:38

Återigen ett tungt slag av otur.
Helt plötsligt svartnade min eeepcm och blev död.
Nu skriver jag på en riktigt antik laptop som säger "intel inside pentium III".
Den har ett fint tangentbord och fin skärm. Men det är ungefär allt.

Jag inte om jag vågar göra någonting, av rädsla för att det ska gå sönder, eller om jag ska kämpa på trots alla motgångar?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Dator med låg effekt

Inläggav PowerMizer 02 maj 2012 13:37

Karro skrev:Jag inte om jag vågar göra någonting, av rädsla för att det ska gå sönder, eller om jag ska kämpa på trots alla motgångar?

Det är aldrig för sent att ge upp! :P

Nu är jag ju inte off-grid, men jag såg nått intressant: Raspberry Pi
Bild

Kraftfull nog för att köra Fedora och användas som HTPC med uppspelning av HD-material, enligt Linuxmagazin.

Prislappen är okej: Ca 200 kronor / 25 $
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Dator med låg effekt

Inläggav OlleP 02 maj 2012 18:08

Karro skrev:Jag har tittat runt och det verkar som om det blir riktigt cool, även om det inte är något som jag eftersträvar. Man kan till och med spela moderna spel verkar det som. Något som jag undvikit i åratal, för jag vill inte ha en kilowatt-värsting-dator. Det här blir ju till och med en dator man kan rekommendera för någon att ge till sina ungar.
Allt för en tusenlapp.

Jag antar att jag blir tvungen att installera windows-också, för att prova några spel.

Vad kräver du av din dator.
Ska du spela top of the line spel med windows, ja då blir det dyrt och elverk krävs.

Min bärbara som jag nu skriver på en Dell från, ja vet inte men den är minst fyra år gammal och drar 24Watt.
Jag kan spela "bubble shooter" och andra ointressanta spel.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Dator med låg effekt

Inläggav Karro 02 maj 2012 19:35

Det går bra nu. Lådan jag hade är lite för liten, så hårddisken får just nu inte plats, så den står med öppen låda. Jag får fixa det senare. Omvandlaren 24->12V blir störthet. Är den linjär, eller vad? Men det förklarar varför den reades ut billigt.

Jag hittade på internet att en firma i Sverige säljer 24V ATX-nätdelar, med upp till 90% verkningsgrad. Jag köper en sådan, när jag har lite bättre ekonomi. Nu är det sommar, och allt ska köpas och fixas.

Raspberry pi verkar väldigt intressant, men sist jag tittade var den totalt utsåld. Kanske fabriken har kommit upp i produktion nu?

Jag provar några olika spel för Linux, det finns ganska många, men tröttnar väldigt fort. Men det är kul när 3D-grafik fungerar. Shoot-em-down-spel (FHS), som är jättepopulära idag, roar mig inte alls. Nej, det finns inget behov av windows för spel för mig märker jag, tack och lov.

Nu har jag 4GB till min linux dator, och den gå aldrig till swap längre. Minnesförbrukningen ligger kring 1GB. Man ska jobba hårt för att dra mer minne i linux.

Det är underbart att slippa den överstora fula burken som bara tog upp plats. Nu är datorn liten och nätt, som det ska vara.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Dator med låg effekt

Inläggav Karro 02 maj 2012 19:50

Laptop är jättepopulärt idag, alla använder sådana, men det är en modegrej. Det är väldigt oergonometriskt och obekvämt att sitta en längre tid framför en laptop. Lustigt nog har datorer inte krypt i storlek, utan är ungefär lika stora som i början av 80-talet. Konstigt. Man tycker de skulle ha minskat i storlek. Nej, samma storlek, bara att de drar mycket mer effekt. Fast jämfört med de datorer jag kom i kontakt med på 70-talet har de minskat ENORMT i storlek. Men under 80-90-talet hände inte någonting med designen, efter de enorma framstegn i början på 80-talet. Lika stora burkar, lika fula, som första generationen av PC.

Fast nu har jag med min dator gjort stora framsteg. Den är liten och drar låg effekt.
Mer behövs inte. Det börjar komma, och om några år har de stora burkarna blivit obsoleta, och alla kommer att se ut som min lilla dator. Alla kommer att inse att - större behövs inte.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Dator med låg effekt

Inläggav McB 02 maj 2012 20:37

Dom få gånger jag behöver nöta många timmar vid laptopen kopplas den mot en tv:n och trådlöst tangentbord och mus, om tar 42 eller 21 tum är en smaksak.
Sen sätter man sig med en kudde under varje armbåge och en bakom nacken så man sitter avlastad och avslappnad :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Nästa

Återgå till IT och datorer - Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst