Miniväxelriktare

Miniväxelriktare

Inläggav pellesnurr 15 mar 2012 13:47

Hej!

Jag var på ett energiföredrag igår och då talades det om miniväxelriktare, alltså sådana som monteras på varje panel. Detta skulle ge fördelar för hela anläggningen, exemplvis att man minskar skuggproblem, man kan blanda paneler hursomhelst, och att det är lättare att bygga ut, förstås.

Säljer du, eller kan du ta in dessa produkter Göran?

Det fabrikat som det gällde just igår är Involar, men det finns fler, Aptronic, Enecsys, Enphase mfl.

Har du någon erfarenhet av detta?

Enligt vad jag förstått är detta (förutom att totalkostnaden för just invertern(arna) blir något högre) klart att föredra framför det traditionella med en större nätväxelriktare.

//Per
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Miniväxelriktare

Inläggav cman 15 mar 2012 17:57

Hej

Jag har två stycken Mi250 involar som sitter under panelerna på mitt ongrid system. Skulle jag göra om den installationen skulle jag dra DC kabel till förrådet och först där invertera strömmen och inte direkt i anslutning till panelen. Detta av skälen:

1. Går något sönder i växelriktaren är det ett helvete att behöva gå upp på taket och byta ut, speciellt om man har många paneler och det är trångt.
2. Jag kan i framtiden ansluta panelerna till en större växelriktare om jag så vill utan att behöva gå upp på taket.
3. Jag kan ansluta panelerna till offgrid på ett mycket enklare sätt om jag skulle vilja göra det.

Den enda nackdelen skulle vara eventuell effektförlust mellan panel och invertor då det är längre kabel om man inte monterar den precis intill panelen.

Det enda jag har behov av och saknar är punkt tre , men i övrigt har växelriktarna fungerat bra.
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Miniväxelriktare

Inläggav pellesnurr 15 mar 2012 19:24

Tack för handfast info, jag skulle varit tydligare i mitt inlägg att jag gärna ville veta från de som har erfarenheter också. Det är väl lite så också att om man har två paneler är ju kanske vinsten inte så stor att ha en vr per panel, men om man har fyra, eller åtta, så går det ju att placera panelerna lite som man vill (några i söder, några i väster, med olika lutning, till exempelvis) utan att då behöva bry sig om problemen med delskugga över vissa paneler och så vidare. Kanske letar jag bara argument för att välja den här typen av vr, men jag tyckte det verkade smart.

Jag kommer aldrig vilja gå off-grid, själva poängen med att göra egen el är, förutom att dra nytta av den själv, naturligtvis, att vi skapar tusentals distribuerade produktionspunkter på nätet, vilket avlastar de redan trånga passagerna "mellan" elområdena som vi har idag. Bäst vore förstås om halva skåne började med sånt här, då kunde man ta bort elområdena helt.

/Per
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Miniväxelriktare

Inläggav cman 15 mar 2012 22:28

pellesnurr skrev:Tack för handfast info, jag skulle varit tydligare i mitt inlägg att jag gärna ville veta från de som har erfarenheter också. Det är väl lite så också att om man har två paneler är ju kanske vinsten inte så stor att ha en vr per panel, men om man har fyra, eller åtta, så går det ju att placera panelerna lite som man vill (några i söder, några i väster, med olika lutning, till exempelvis) utan att då behöva bry sig om problemen med delskugga över vissa paneler och så vidare. Kanske letar jag bara argument för att välja den här typen av vr, men jag tyckte det verkade smart.

Jag kommer aldrig vilja gå off-grid, själva poängen med att göra egen el är, förutom att dra nytta av den själv, naturligtvis, att vi skapar tusentals distribuerade produktionspunkter på nätet, vilket avlastar de redan trånga passagerna "mellan" elområdena som vi har idag. Bäst vore förstås om halva skåne började med sånt här, då kunde man ta bort elområdena helt.

/Per


Nackdelen med just resonemanget att ansluta mer än en panelel är att micronvertorerna är i regel för max 250W. Det innebär att en ideal anslutning på 3 paneler 'a 250W med bästa möjliga solexponering är kräver just tre mikroinvertorer. Dessa är billiga en och en men skall du täcka mer än så ,dvs två eller trefas, alltså två eller tre stycken inverters hamnar summan lätt på .. låt oss säga avrundat neråt 4000:- per invertor. Dessutom, ju fler invertorer du har destu större effektförlust har du, mer eller mindre.

Vad jag vill säga är, har du en panel på ca 250W eller mindre och vill ansluta ongrid till en fas är det som klippt och skuret med en sådan microinvertor men har du mer än en panel / vill ansluta till två eller tre faser eller har sammanlagt en effekt som överskrider 250W bör du gå på en större enfas invertor. Antingen ansluter du smått och stannar där eller går på större direkt. Att först gå smått och sedan gå upp kostar onödigt mycket, jag har gått på den smällen (Eller hur Göran, hur många regulatorer har jag inte köpt innan jag fick ur tummen och köpte en FlexMat, ser man tillbaks skulle jag nog kunna köpa två stora regulatorer för samma summa jag slängt ut på mindre sådana?)!

Anledningen till att jag har två microinvertorer är att jag på en fas har 2kWp och maxar en stor enfas invertor. I det läget såg jag det rimligare att ansluta två microinvertorer för att täcka produktionskapaciteten (jag kan, rent fysiskt inte sätta upp mer solcellspanel på taket så expansion är uteslutet!) .

Nåja, jag är inte den som skall säga bu eller bä, det skall funka både praktiskt och ekonomiskt men det är väldigt viktigt att ställa sig frågan: Kommer jag att stanna vid första investeringen av solceller eller kommer jag att "uppgradera"? Är svaret det senare, köp en rejäl invertor direkt!

För övrigt tror jag, som tidiagare nämnts att det vore en kanonprodukt att ha här på 24 volt. Göran vet att det finns få galningar som jag men väldigt många som är intresserade att få igång en solcellsanläggning i liten skala och ett paket med panel, microinvertor, kablage och kopplingar och, vad som skulle skilja 24volt från väldigt många andra en pedagogisk förklaring hur man ansluter det hela (förutom 230Volts delen som måste göras av en behörig elekriker) vore nog ett vinnande koncept för webbutiken (Räknar med royalties nu haha) ;)
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Miniväxelriktare

Inläggav Göran 11 apr 2012 20:21

Jag har missat den här tråden. Det har varit lite körigt ett tag, med alla off-grid-lösningar.
Alla mina konkurrenter lusläser varje rad som skrivs här, så därför vill jag inte avslöja mina planer, men för er övriga kan jag berätta att tänker jag vara med på det tåget. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron