Timmerdragare

Timmerdragare

Inläggav rolex42 07 feb 2012 14:11

Gudingen1.jpg
Gudingen1.jpg (74.76 KB) Visad 13280 gånger
Den nya plan och bygglagen gör att jag känner att möjligheterna till egna kreativa lösningar har blivit för kringskurna för att jag skall vilja sätta igång med en ny kåk nu när jag just sålt min gamla. Därför har jag nu skaffat mig ett annat projekt som kan förstöra mitt liv det närmaste årtiondet (se bild).
Har tänkt att den skall gå att använda året runt och långa tider. Helst vara självförsörjande och i nödfall duga som bostad sommartid.

Utgångsläget är att utrymmen i båten är utmärkt fördelat. Endast måttliga ombyggnader är nödvändiga.
Våtrum är i sådant skick att det bör göras om helt och hållet.
Samt, sist men inte minst, all el måste göras om från grunden.

Därför en tråd i detta forum ;)

När jag började så visste jag inget. Har nu läst på en hel del och börjat planera upp hur det hela kan utföras. Bifogar en skiss på systemen som jag börjat på. Är tacksam för all feedback.

Mvh / Tor
Bilagor
Systemskiss01.pdf
(34.4 KB) Nerladdad 752 gånger
rolex42
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2008 08:53
Ort: Tyresö

Re: Timmerdragare

Inläggav RÖD@nörd 09 feb 2012 04:19

Det var inget litet projekt må jag säga.... Vad kan det vara för maskin i en sådan båt, det måste väl vara en stor rackare eftersom det är en bogserbåt?

Jag ska snart annonsera ut en hel del 24 volt grejer under säljes här på forumet. Håll utkik där för det kan vara något du behöver och vill ha. Det mesta kommer från militären och är oanvänt.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Timmerdragare

Inläggav Karro 09 feb 2012 08:02

Om du har en stor 24V vattenpump från militären, är jag väldigt intresserad.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Timmerdragare

Inläggav rolex42 09 feb 2012 12:40

En sådan båt (just min då) är omgjord till fritidsskepp 1961. Maskinen som tidigare suttit under däckshuset är utbytt och flyttad akterut. Det sitter en TMD100 (ca190-270hp) från den tiden i. Den är mindre än orginalmaskinen... men mest till storleken. Tekniken har utveckats mycket sedan ursprungliga byggåret. Båten är från 1925. För att lösa viktförskjutningen akterut så ligger det en massa blytackor under durkarna. Det är bra för mig eftersom det gör det enkelt att trimma om när jag placerar tankar och annat assymetriskt.

Var nere och installerade en seriös landströms-central i går. Kopplade ur värmepatronen och satte ett par värmefläktar i båten istället. Har läst att obalans mellan skyddsjord i land och båten kan korrodera bort grejer när enheter är sammankopplade på fel sätt. Skyddjorden skall med en brygga? sammankopplas med en kopparbit på 2dm2 som ligger i vattnet runt båten. Enligt facklitteraturen jag skaffat räcker det visserligen inte för en värmepatron... men det gör anläggningen regelmässigt korrekt. För att minimera risken för galvaniska spänningar så skall en sk skiljetransformator installeras. Tänker kringgå problemet genom att bara ha batteriladdare via landström. Det är ju nu ändå så att med ett kwh-pris på 2:50 (båtklubbens pris) så är det ändå billigare att värma med diesel.

Det verkar som om det går att få ut ca 4 kw värme ur en Glamdring reflexkamin per halvliter bränsle. Med tiden, när jag får systemen att fungera, så får jag möjlighet att bekräfta eller vederlägga teorierna.

Nästa gång jag åker till båten tar jag med kameran så jag får lite "före" dokumentation.

Hälsningar Tor
rolex42
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2008 08:53
Ort: Tyresö

Re: Timmerdragare

Inläggav RÖD@nörd 09 feb 2012 17:12

Karro skrev:Om du har en stor 24V vattenpump från militären, är jag väldigt intresserad.

Nej, tyvärr ingen vattenpump men mycket andra saker. Jag kommer lägga in bilder inom någon vecka men det är ett par saker jag har på ett annat ställe och bilder på dom kommer senare.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Timmerdragare

Inläggav RÖD@nörd 09 feb 2012 17:17

Tack Tor!

Det var en intressant förklaring med landström och jordningen. Jag har tidigare uppmärksammat dessa transformatorer på båtar där landströmmen ansluts till men aldrig riktigt vetat varför de måste finnas.

En annan sak jag uppmärksammat är att det aldrig finns skyddsjordning på båtar. Även om det finns skenor och anslutningar i proppar, brytare, uttag, skarvuttag m.m. så är jordningen aldrig inkopplad... :shock:

Någon påstod att det inte finns någon jord i en båt.... :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Timmerdragare

Inläggav rolex42 10 feb 2012 12:07

Nja...
Det finns massor av Åsa-Nisse lösningar på el i båt. Så installationer utan eller med jord går nog att hitta här och där. Det blir nog så när var och en tror sig kunna göra hur som helst. Vatten är alldeles utmärkt att jorda i. Det vanliga sättet är så kallad "bonding" när motor, köl, genomföringar och allt annat som är förbundet med vatten är sammankopplat i båten i ett jordnät. Idén är att den galvaniska spänningen som kan uppstå skall spädas ut så att korrosionen blir hanterbar.

Det som händer när t ex en värmepatron i ett vattenburet värmesystem får ström från land, är att skyddsjorden kommer i kontakt med vattensystemen i båten, och sedan via bondingen är i kontakt med det omgivande vattnet. Eftersom resistensen är lägre i vatten än i jord så tenderar alla obalanser i landjorden att jämna ut sig via båten. Konsekvensen är galopperande korrosion. En skiljetransformator är det enda sättet att helt hindra det.

Det jag tänker göra är att utesluta kontakten mellan landjord och vatten via några system i båten. För att göra arrangemanget regelrätt så skall landjorden ändå vara ansluten till vatten via kopparplåten som jag skrev om tidigare. Men det blir i det fallet en formalitet.

Har föresten lite tur som det verkar... En närmare studie av motorn gör att jag börjar tro att den har ett tvåpoligt elsystem. Det är både plus och minus poler på startmotorn. Normalt så brukar retur-strömmen gå via motorblocket. Det gör det omöjligt att skilja elsystemet från propellern. Som det ser ut så finns det en chans att något är riktigt gjort ;). Då kanske jag skall studera de äldre delarna av elsystemet med lite mer respekt innan jag river ut allt.

Hälsningar / Tor
rolex42
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2008 08:53
Ort: Tyresö

Re: Timmerdragare

Inläggav Göran 11 feb 2012 00:31

Ja, det där var ett rejält projekt! Jag hade en Alnö Cabin tidigare och även om den inte var så stor var den besvärlig att få upp över ytan när den sjönk och det ville den gärna göra. :D
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Timmerdragare

Inläggav rolex42 16 feb 2012 00:58

Hallå!
Timmerdragaren har inte sjunkit ännu. Den tar inte in vatten alls... än så länge. Tillbringade dagen i båten och har fått ett och annat uträttat. En del av mina farhågor besannades när det gäller tidigare installation. Massa olika sorters kablar. Inte en förtent kabel någonstans. Låånga dragningar från batterier. Oxider i drivor. Tveksamma blandningar med olika spänningar i samma skåp. etc etc.
ElcentralFöre.jpg

12volten var indragen i en vanlig normcentral och avsäkrad med dvärgar... kan man göra så? Om säkringar bara bryr sig om amperen och inte om det är växelström eller vilka volt det är så går det förstås. Av kostnadsskäl så kan det kanske vara vettigt. Kanske är det också mer robust än leksakerna som säljs för bruk i båtar. Har ni några tankar om detta?

Hur som helst så var allt mer eller mindre fel, och det slutade med att jag några timmar senare rivit ut alltihop.
ElcentralRensad.jpg


Har satt in en landströmscentral provisoriskt och funderar som bäst på fortsättningen. Bifogar en lätt uppdaterad systemöversikt som pdf.

Vad gäller solcellerna så funderar jag på att ta erbjudandet om 2X90w paneler för 2tusen nånting gånger två. Det skulle då bli 360w kopplade som 24volt. En tveksamhet är om de klarar partiell skuggning. De finns ju en och annan antenn och skorsten som kan skugga lite på taket. De måste sitta stadigt så att de inte blåser bort i höststormarna, men jag kanske ändå vill vinkla dem mot solen lite när jag ligger still. Får fundera ut en hållare som går lätt att justera vid behov.

Råkade hitta en Victron Multi-plus batteriladdare/inverter med fjärrstyrningspanel till misstänkt lågt pris. Slog till på den. Det får konsekvenser jämfört med vad jag tänkt mig från början. Mest till det bättre. Begränsning av landströmsuttaget t ex. Samt 3000va 220 istället för 1000w eller vad jag nu ansett vara ekonomiskt motiverat. Det finns då vett i att ha arbetsuttag på däck för sticksåg och andra maskiner. Är det bra grejer? Eller har jag bara gått på deras marknadsföring?

Kul är det. Varje sak jag lär mig leder till minst två nya frågor. Ah...

Mvh / Tor
rolex42
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2008 08:53
Ort: Tyresö

Re: Timmerdragare

Inläggav rolex42 16 feb 2012 01:03

ElcentralFöre.jpg
ElcentralFöre.jpg (120.32 KB) Visad 12950 gånger
ElcentralRensad.jpg
ElcentralRensad.jpg (137.72 KB) Visad 12931 gånger
Bilderna verkade inte komma med... provar igen
Bilagor
Systemskiss02.pdf
(33.94 KB) Nerladdad 688 gånger
rolex42
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2008 08:53
Ort: Tyresö

Re: Timmerdragare

Inläggav Karro 16 feb 2012 07:08

rolex42 skrev:12volten var indragen i en vanlig normcentral och avsäkrad med dvärgar... kan man göra så? Om säkringar bara bryr sig om amperen och inte om det är växelström eller vilka volt det är så går det förstås. Av kostnadsskäl så kan det kanske vara vettigt. Kanske är det också mer robust än leksakerna som säljs för bruk i båtar. Har ni några tankar om detta?

Ja.
De normala dvärg-säkringarna tycker jag är mycket bättre än leksakssäkringarna. Jag använder bara sådana i min 24V-installation. Däremot föredrar jag den snabbare B-kurvan istället för den normala trögare C-kurvan. Jag vet inte varför det idag har blivit så väldigt populärt med tröga säkringar överallt. För några år sedan var sådana förebehållna för elmotorer, men inte för normala bostadsrum.

Man får se upp lite grand att allt som bryter är specade för likström såväl som för växelström, men tittar man på säkringarna så är de ofta märkta för likström också, med samma prestanda. Dvärgsäkringarna har lågt spänningsfall, vilket är viktigt vid 12/24V.

Men man kan inte behålla en 230V-installation, då kabeltjockleken är större vid 12/24V. Man kan kompensera genom att isolationstjockleken inte behöver vara lika grov.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Timmerdragare

Inläggav kmartins 16 feb 2012 10:20

rolex42 skrev:Inte en förtent kabel någonstans.

En tveksamhet är om de klarar partiell skuggning.
Mvh / Tor


Förtent? Ska det vara mot oxidation, eller?

Skugga på panelerna minskar effekten mycket kraftigt. För att motverka detta kan man ta många mindre paneler (med rätt spänning) som kopplas parallellt.
kmartins
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jul 2010 06:59

Re: Timmerdragare

Inläggav RÖD@nörd 17 feb 2012 03:57

Jag har en del likströms 12/24 volt elcentraler och säkringar jag kommer annonsera på forumet de närmaste dagarna. Det är rejäla saker från militären och de kan passa både till sjöss och på land. Annonseringen skulle varit gjord nu men vintern har slagit till rejält här i sydost med mycket snö och blåst samt att jag blivit förkyld så därför har det inte blivit något av men det kommer....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Timmerdragare

Inläggav rolex42 17 feb 2012 11:03

//kmartins
Förtenta trådar och lödda kopplingar gör risken för problem med oxidation mycket mindre. Det är i alla fall vad jag läst...

Jag har ju haft en del båtar tidigare. Jag vet att en installation med vanlig lampsladd som kopplas med sockerbitar fungerar något år. Men efter ett par eller några år så kommer det div spökfel som 'är väldigt svåra att få ordning på. Är det ett litet system så går det att riva ut det och göra om. Men i en femtonmeters stålbåt så blir det antagligen såpass komplicerat att man ruttnar och lägger till nytt istället. Det såg ut som om det varit så ett antal ggr i det som jag rev ut. Min ambition är förstås att göra det så bra som det går från start. Får se hur länge entusiasmen håller i sig ;).

Vad gäller skuggning av solpaneler så förstår jag att det är milsvid skillnad med skugga eller ej. Det jag frågade om var partiell skuggning. Släcks hela panelen om det ligger ett löv på en cell? Eller om skuggan från en antenn sveper förbi under dagen. Jag har rätt gott om plats på taket. Både före och efter skorstenen. Det går att hantera det ganska bra. Letar efter ställbara hållare som går att vinkla åt båda hållen beroende på hur båten ligger orienterad.

//RÖD@nörd
Vänta inte för länge med annonseringen. Jag har röjt av alla externa jobb och hållit mig undan för att få tid med båten. Just i dag skall jag avsluta det sista och kommer att starta på allvar i morgon. Nu är det upphandlings och planeringsfas. Samt rivning och städning innan jag får börja göra sådant som är fint. Gissar att jag är längst ner i sopnedkastdepressionen om sisådär 2 veckor. Sedan får jag börja plocka ihop de nya systemen.

Hälsningar / Tor
rolex42
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2008 08:53
Ort: Tyresö

Re: Timmerdragare

Inläggav Karro 17 feb 2012 12:02

rolex42 skrev: Släcks hela panelen om det ligger ett löv på en cell?

ja.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Nästa

Återgå till El i båt, husvagn och husbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster