Byta bilbatteri?

Byta bilbatteri?

Inläggav Fritte 26 dec 2011 16:10

Vi har haft lite problem med våran bil senaste tiden.
Den har ibland vägrat starta när det har varit kallt. Det har bara klickat några ggr i något relä när man har vridit om nyckeln.
För en dryg vecka sedan så satte vi batteriet på laddning och det har fungerat hyfsat sedan dess. Fram tills i lördags då jag var iväg och handlade det sista till julbordet. Den vägrade starta på Willys parkering och jag fick jaga rätt på någon som kunde bistå med lite kraft genom startkablarna. :evil:
Nu sitter batteriet på laddning igen men frågan är hur länge det kommer hjälpa.
När jag kom hem från Willys så lämnade jag bilen på tomgångskörning och hämtade min multimeter.
Med motorn igång så mätte jag 13.9V över batteriet och när jag stängt av motorn så fick jag 12.8V. Men motorn gick inte att starta.
Är mina misstankar om ett kasst batteri troliga eller kan det vara något annat som strular och laddar ur batteriet?
Frugan vill lämna in bilen på felsökning á 700kr för att sedan troligtvis köpa nytt batteri istället för att köpa ett nytt med en gång.

Vad säger ni?
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Byta bilbatteri?

Inläggav Emil 26 dec 2011 16:38

Stäng av alla elförbrukare i bilen, koppla in en amperemeter mellan batteriets minuspol
till chassit (jord). Hur stor läckström är det? (Gör inga startförsök bara :mrgreen: )

Har lagat ett liknande fel på en Skoda Felicia där vindrutans gummitätning inte var perfekt
så vid kraftigt regnväder trängde det in fukt i bilens elcentral. Så batteriet vart urladdat
på 2-3dygn.

Läckströmmen låg på ca 300mA. Plockade isär hela elcentralen, putsade bort oxid m.m.
Gav en dusch med 5-56 på allt, sen var läckströmmen nere på ca 7mA vilket är normalt.

Kontrollera eventuell handskfacksbelysning så att lampan verkligen slocknar.
Bagagerumsbelysning också.

Kvarstår läckströmmen så får man lossa en säkring i taget så man ser vilken del felet finns i.
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Byta bilbatteri?

Inläggav deepforest 26 dec 2011 16:44

Generatorn laddar så där är inga problem. Kolla att du inte har oxid på batterianslutningarna, generatoranslutning, startmotor och jordfläta. Men eftersom bilen går igång med nyladdat batteri/startkablar gissar jag att batteriet har gjort sitt. Satsa på ett kvalitetsbatteri typ Varta eller Tudor. Kostar bara ett par tre hundralappar mer än ett från Rusta.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland


Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster