Köpa digitalkamera (Tradera)

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav McB 24 okt 2011 12:39

RÖD@nörd skrev:Jag har sett att det står "Youtube" på vissa kameror men jag vet inte vad det är för särskilt med det. Jag har fattat det som att det lättare går att lägga in filmer på Youtube med sådana kameror. Kanske med bättre resultat?

I går kväll ropade jag hem två kameror till på Tradera. En Nikon Coolpix 4 megapixel och en HP Photosmart 4.3 megapixel. Jag tror kamerorna är från mitten av 2000-talet. Den ena för en femtiolapp och den andra för en hundring. Sedan tillkommer frakt förstås. Kul för lite pengar kanske?

Jag tänker det kan vara bra med någon kamera i reserv och kanske en i bilen, jag menar något som man inte behöver vara jätterädd om.

Det är rätt kul med Tradera men sedan tycks det finnas sådana man inte riktigt kan lita på och det förstör en del tycker jag. Jag har ett köp nu där jag inte riktigt litar på säljaren. Får se hur det slutar....


Kan du få fatt på en fullt fungerande KonicaMinolta A1 har du en riktigt bra och snabb semiproffs kamera om än gammal , manuell zoom och blixt och focus som auto och manuell med ringar på objektivet som förr. En kamera jag gillar starkt och inte funnit en ersättare till efter den pajade, bildsensorn gick sönder så jag har ett reservdelsoffer för allt utom bildsensor.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 25 okt 2011 02:31

Jag kollade lite om den kameran och den ser ut som en så'n där "systemdigitalkamera" med löstagbart objektiv. Jag kollade på Tradera men jag kunde inte hitta någon sådan vare sig bland aktuella eller tidigare försäljningar. Den kameran verkar svår att få tag på. Säkert dyr också om den är omtyckt och bra.

Jag har en vanlig systemkamera, en Canon AV1 i fint skick och med extra teleobjektiv, jag köpte den ny i början av åttiotalet. Bara kameran med originalzoom kostade drygt 2000 kronor då. Jag kollade en sådan på Tradera idag och det verkade bara handla om några hundralappar för den idag. Kan objektiven till en sådan kamera passa på dagens digitala systemkameror eller har de särskilda objektiv?

Kanske är du mer krävande än jag på en kamera men jag tycker dagen små kompaktdigitalkameror (dom små platta fyrkantiga) är smått fantastiska och det går ju även spela in både ljud och film med dem och i dag t.o.m. i HD format. Sedan säljs dom nya för typ 1500 spänn och det är ju nästan ofattbart med allt de förmår. Frågan är bara om hur länge de håller. Den KonicaMinolta kameran jag köpte verkar vara kvalitet. Den känns väldigt gedigen i alla fall med metallhölje och inte alls "plastig" som den andra jag hade.

Nu är de två kamerorna på ingående har jag fått mejlat. Kanske någon dyker upp redan i morgon, frakterna är ju snabba idag. :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 25 okt 2011 02:42

Hur kan det bli sådant pris på en vanlig begagnad kökspall????

http://www.tradera.com/Svart-retro-pall ... _141265913

:shock:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 27 okt 2011 02:02

Fick se en Nikon Coolpix dom vänt uppochned på Tradera och där framgår att den kameran funkar med både 2.4 och 3 Volt. :)

http://www.tradera.com/auction/ShowEnla ... &mega=true

Under min gamla Olympus FE-270 står det bara 3 Volt.

Jag tror min Coolpix kommer i morgon, det känns så i ryggmärgen i alla fall. :lol: Ska bli intressant att testa den i så fall....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 27 okt 2011 02:14

Göran skrev:Jag är på jakt efter en youtube-kamera, men bra bild och ljud. Gärna också användbar i lite sämre ljus, men jag vet inget om kameror, så vad väljer man?

Här är en sån där "Youtube kamera" jag tänkte på. Fabrikatet är Casio Exilim och jag lånade en sådan när jag var hos Bernt's i våras och tyckte den var jättebra men den kameran var nog äldre än den här nedan:

http://www.tradera.com/Casio-Exilim-EX- ... _141979025
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav Göran 28 okt 2011 01:34

RÖD@nörd skrev:
Göran skrev:Jag är på jakt efter en youtube-kamera, men bra bild och ljud. Gärna också användbar i lite sämre ljus, men jag vet inget om kameror, så vad väljer man?

Här är en sån där "Youtube kamera" jag tänkte på. Fabrikatet är Casio Exilim och jag lånade en sådan när jag var hos Bernt's i våras och tyckte den var jättebra men den kameran var nog äldre än den här nedan:

http://www.tradera.com/Casio-Exilim-EX- ... _141979025

Ja, där är en sådan! När jag ser den börjar jag undra vad som är så speceillt med just en Youtube-kamera.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 28 okt 2011 01:42

Nikon Coolpix kameran kom idag. Det blev en positiv överraskning på flera sätt. Säljaren verkar bra och ärlig och ska skicka manual och CD-skivor i en extra försändelse för de var inte med och säljaren kom på det själv. Grejer som går att skicka i ett paket man vill köpa, eller sälja, då är Tradera superbra.

Som sagt det var bättre än väntat. Kameran är nyare än jag trodde, från 2007 verkar det som, och har 6 megapixel i stället för fyra som det stod i annonsen.

När jag bläddrat en stund i menyerna kom jag till en inställning där man kunde ställa in kameran för antingen alkaliska, NiMH eller Lithium Jon batterier.

Det här är vad jag letade efter och med rätt inställning tycks kameran starta utan problem. Fördelen här är att man kan använda standard AA-batterier som man kan köpa i princip varsomhelst. Bild

Jag har också tagit några bilder på prov och dom blev jättebra även utan tonvis av kilobytes. :wink:

Jag ska länka in några bilder här så får ni själva se.... :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 28 okt 2011 01:47

Göran skrev:.....undra vad som är så speceillt med just en Youtube-kamera.

Ja, det undra jag också....

Jag brukar äta på IKEA ibland på helgerna och MediaMarkt ligger alldeles bredvid och dom verkar vara rätt stora på kameror så jag ska banne mej gå in och fråga....

Förresten, vad har du för digitalkamera nu Göran?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav Göran 28 okt 2011 01:55

RÖD@nörd skrev:
Göran skrev:.....undra vad som är så speceillt med just en Youtube-kamera.

Ja, det undra jag också....

Jag brukar äta på IKEA ibland på helgerna och MediaMarkt ligger alldeles bredvid och dom verkar vara rätt stora på kameror så jag ska banne mej gå in och fråga....

Förresten, vad har du för digitalkamera nu Göran?

Jag har googlat lite och det verkar vara formatet filmen sparas i (tror jag), kanske så att filmerna blir optimala för youtube och inte för stora så att de segar?
En finess är väl att man kan ladda upp filmer direkt till youtube, men man måste koppla kameran till en dator. Kamerorna verkar också kunna lagra upp till fem timmar film, men eftersom jag inte kan något om kameror, säger det mig inget.

Det är bra ljud och bild jag är ute efter (inget surrande i bakgrunden från kameran) och att den kan fästas på stativ (det kanske alla kameror kan?).
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 28 okt 2011 02:20

Göran skrev:Det är bra ljud och bild jag är ute efter (inget surrande i bakgrunden från kameran) och att den kan fästas på stativ (det kanske alla kameror kan?).

Alla digitalkameror jag har sett går att fästa på stativ. Med min gamla kamera spelade jag in lite film och det gick över förväntan bra. Ljudet blev perfekt och även bild om man tar hänsyn till upplösningen. Jag tror att med en modern märkeskamera kan du få ett resultat du är nöjd med. Just den egenskapen man värdesätter mest kanske kan skilja sig något mellan fabrikaten men det bör dom veta i butikerna. Kanske går det även att söka på nätet eller finns någon vet mer här?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav Göran 29 okt 2011 23:29

Jag har googlat och hittat lite nu, så snart blir det en kamera.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 30 okt 2011 02:05

Göran skrev:........eftersom jag inte kan något om kameror,......

Det är i stort sett samma brist här... :|

Jag har emellertid upptäckt att instruktionsboken är rätta hjälpen för att kunna använda kameran på rätt sätt. Inte bara rent tekniskt utan där kan man ibland även hitta mycket användbara fototips vilket är välkommet för mig som inte har grepp om det mest elementära som t.ex. att använda vidvinkel vid naturmotiv och landskap och alltid teleläget vid porträtt och ansikten. Anledningen till det här är att man vill ha bästa (och mest lämpade) skärpedjup.

Digitalkameran ser jag som ett litet tekniskt underverk och jämfört med sextiotal hade den förmodligen varit helt otänkbar. Inte konstigt då om det erfordras en ganska tjock instruktionsbok. Det finns säkert hundratals inställningsmöjligheter och dom är snillrikt upplagda via menyer som kan nås på olika sätt. En meny leder ofta till en undermeny och konstigt nog lär man sig snabbt och det hela går nästan med ryggmärgsreflexer.

Igår kom instruktionsboken till Nikon Coolpix kameran med posten och jag läser nu några sidor innan jag somnar in. Kanske får jag läsa den fler gånger men det gör inget för varje gång snappar jag upp något matnyttigt.

I dag höll det på att bli en kamera till men jag missade tyvärr tiden. Eller tack och lov kanske.... :roll:

Något annat jag upptäckt på Tradera idag är att det finns "minnen" av olika slag och jag har särskilt studerat IDE hårddiskar. Priserna kan bli mycket förmånliga. Vad sägs om en 40 GB för bara 1 (en) krona? :shock:

Jag menar lite så här:
Saker och prylar, främst utgångna, man söker och inte hittar någonstans kan man faktiskt enkelt hitta på Tradera.

Marknaden är så stor, så stor och större än man nå'nsin tror här gäller ha full kontroll så inte plånboken blir ett såll. 8)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav Göran.W 30 okt 2011 16:30

Ska ni köpa diskar på tradera så skynda er för priserna kommer gå upp var så säker.
Ny priset på diskar har gått upp 300% !!!!! på 3 veckor för det är stor brist på diskar nu.
Köpte en 2TB disk i mars för 749 kr och i dag har den gått upp till 2194 kr
Samma sak gäller alla nya diskar.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Föregående

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster