Köpa digitalkamera (Tradera)

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 08 okt 2011 01:37

Jag har gått med i Tradera för någon månad sedan. Är alla ni andra här också med där?


Något jag brukar spana på är kompaktdigitalkameror. Verkar finnas hur många som helst där....

Här är en som skulle bli perfekt.....

http://www.tradera.com/Digital-kamera-C ... _140829318



Om ni skulle välja ut en på länken nedan att buda på vilken skulle det bli då?

http://www.tradera.com/Kompaktkameror-c ... usertype=1



Jag har köpt två digitalkameror på Tradera nu. Den senaste kom idag och jag fick lösa ut paketen i matbutiken som har Schenker paketutlämning. Det är samma märke på båda, Konica/Minolta, men de är rätt gamla men funkar. Den ena är något nyare, heter Xt, och har fler finesser som är bra. Grejen, som jag ser det, är att de var lite dyrare kameror när de var nya, så de lär ha högre kvalitet. Bilderna duger men inte mer. Nedan är en exempelbild jag tagit nu med Minolta Xt kameran (den röda kameran). Ingen av dem har kostat över 200 spänn inklusive frakt. Båda har samma typ av li-on batterier (NP200) men alla tre batterierna (fick ett extra batteri med kameran som kom idag) är i sämre skick eller snarare i nämnd ordning: Dåligt - ännu sämre - funkar knappt alls.

Nya batterier finns hos Kjell&Co här i stan men rätt dyra 299 kronor. Samma batteri i webbutik 179 kronor. Jag får nog krypa till korset och köpa ett sådant. Kanske bäst för man vet aldrig när de försvinner ur handeln och då är ju kamerorna helt värdelösa. Batterierna dom säljer är inga originalbatterier så jag är så gott som helt säker att livslängden är kortare. Kanske t.o.m. betydligt kortare.

PICT0066.JPG
I den här skolan har jag barndomsminnen, gick fyran, femman och sexan här. En lärarinna hade en Mobylette moped som alltid var parkerad i lärarnas cykelställ med plåttak till vänster om vinkelbyggnaden med klockan på. Det är gympahallen förresten som är väldigt stor. I sjuan blev det vissa timmar här med hemkunskap och jag fick bekanta mig med spis och matlagning för första gången. Det var roligt men jag har bara diffusa minnen tyvärr. Vi fick nog baka också tror jag.
PICT0066.JPG (126.89 KB) Visad 12104 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav Jonas L 08 okt 2011 21:00

Jag skulle ju hellre lägga pengarna på att köpa en fungerande kamera än två halvdana. Om batterierna är ett problem på de gamla kamerorna kanske det kan vara bra att sikta på en kamera med AAA-batterier? Köper du laddare och några batterier kan de ju vara användbara till allt möjligt.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 08 okt 2011 22:11

Jag har ju haft en sådan kamera fast för två AA batterier. Problemet har varit energiförsörjningen. Ett par vanliga alkaliska är rena skämtet. 4-5 bilder sen är det batterislut. Mest har jag använt laddningsbara AA ni-mh celler. Problemet där är att de har lägre spänning, 1.2 Volt mot de torrladdade 1,5 Volts. Uppåt tjugo bilder kan det bli i alla fall men sen om det bara är lite kallt så räcker inte spänningen utan det kan indikera batterislut även om batterierna är fulladdade. Kameran heter Olympus FE-270.

Så har jag då fått för mig att li-ion batterierna är lösningen. Med en Casio Exelim går det att ta uppåt 400 bilder på en laddning. Tyvärr håller inte li-ion batterierna i evigheter. Livslängden tycks vara något sämre än t.ex. ett bilbatteri, och kamerabatterierna verkar hålla några år så där.

Priserna har ju verkligen sjunkit med tiden på nya digitalkameror. I dag kan man få en kompaktdigitalkamera av bästa kvalitet för c:a 1500 kronor och det är säkert bara hälften mot för en sex, sju, åtta år sedan så jag håller med dig om att det kan vara dumt att hålla på med gammalt.

Saken är dock den att just jag alltid har hållit på med gammalt. De har bara blivit så. Köper man en komplett digitalkamera som (fungerar) för under 200 tycker jag det kan vara en god affär och så är det lite experiment och fix över det hela med. Inte behöver man vara så rädd om kameran heller. Jag menar ungefär som att tappa ett par tiokronorsglasögon. Det är inget man retar sig på någon längre stund i alla fall.

Jo, jag skulle kunna tänka mig en digitalkamera med runda laddningsbara standardbatterier, men det måste funka riktigt.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 10 okt 2011 01:58

Vad för sorts digitalkameror gillar ni/använder ni? :)

Är den nyare/äldre, vilket/vilka fabrikat osv....?

li-ion eller AA batterier?


Jonas du nämnde AAA-batterier ovan. Vilken kamera har dom batterierna?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav Jonas L 10 okt 2011 07:24

Jag kör med en liten Canon IXUS 130 sen ett år tillbaka. Funkar bra med batterier och så, men såna här kameror kan inte med mörker....så är det bara. Det finns nån dum begränsning på 1 s öppningstid, så även om man ställer ifrån sig kameran så kan man inte ta bättre bilder. Den är förresten så tunn att den inte står ordentligt på en plan yta.

Jag vet inte om några nya kameror har AAA längre. Jag tittade på det men kom fram till att ett inbyggt batteri var bättre för min användning. Man kan gå in på prisjakt och välja det som kriterie.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav McB 10 okt 2011 10:44

Nörd..
Icke orginal kan vara bättre än orginal, nokias orginal batterier är kassa om man jämför med rätt piratbatteri.

Jag fördrar faktiskt kameror som inte tar AA eller AAA, även om det är dyrt att köpa extra batterier.
Har en kamera som man kan välja på, tillverkaren har gjort ett batteri som passar där det får plats 4 AA.
Vanliga AA alkaliska cirka 50 bilder med blixt.
Dyra AA för digitalkameror cirka 150 bilder med blixt.
Tillverkarens batteri cirka 400 med blixt, och det har samma prestanda än efter 3 år.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 10 okt 2011 11:31

McB skrev:Har en kamera som man kan välja på, tillverkaren har gjort ett batteri som passar där det får plats 4 AA.
Vanliga AA alkaliska cirka 50 bilder med blixt.
Dyra AA för digitalkameror cirka 150 bilder med blixt.
Tillverkarens batteri cirka 400 med blixt, och det har samma prestanda än efter 3 år.

Tack för respons! :D

Jag tror ni har mycket intressant att komma med. :)

McB,
Att man i vissa kameror kan välja mellan standardbatteri och li-ion batteri är nytt för mej och mycket intressant dessutom.

Har du provat med laddningsbara AA, AAA ni-mh batterier? Dom har ju lägre spänning funkar det ändå???

Vad är det för kamera du har? Fabrikat och modellbeteckning är du snäll....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav McB 13 okt 2011 21:48

Jo laddningsbara funkar men inte lika länge, den lägre spänningen kan ställa till det.
I vissa kameror finns inställningar för vilka batterier man använder, tex laddningsbara, vanliga AA eller special AA för kameror.
Så om det finns kan man nyttja laddningsbara fullt ut och dra nytta av möjligheten att välja mAh, finns väl uppåt en 3000 mAh eller ännu mer nu.

Om det inte finns i menyn så sackar det ganska kvickt med volten då allt är tänkt kring 1,5-1,6V som topp, och ett laddningsbart ligger runt 1,2-1,3V som bäst.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 15 okt 2011 03:15

McB skrev:I vissa kameror finns inställningar för vilka batterier man använder, tex laddningsbara, vanliga AA eller special AA för kameror.

Det här kände jag inte till alls och det låter mycket intressant för mig. :)

Har du någon aning om vilka digitalkompaktkameror som har den här inställningsmöjligheten?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav McB 17 okt 2011 18:33

RÖD@nörd skrev:
McB skrev:I vissa kameror finns inställningar för vilka batterier man använder, tex laddningsbara, vanliga AA eller special AA för kameror.

Det här kände jag inte till alls och det låter mycket intressant för mig. :)

Har du någon aning om vilka digitalkompaktkameror som har den här inställningsmöjligheten?


Fujifilm Finepix HS10 har det, kollade just om den hade det :D

Sen finns det fler.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav Göran 20 okt 2011 21:50

Jag är på jakt efter en youtube-kamera, men bra bild och ljud. Gärna också användbar i lite sämre ljus, men jag vet inget om kameror, så vad väljer man?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav McB 21 okt 2011 12:03

I princip vilken kamera som helst, bara den fyller dina krav på kvalitet och resultat.
Youtube tar emot dessa format
Windows Media Video (.avi)
.3GP (mobiltelefoner)
.AVI (Windows)
.MOV (Mac)
.MP4 (ipod/PSP)
.MPEG
.FLV (Adobe Flash)
.MKV (H.264)
Och så länge kameran spelar in i något av dom funkar det, annars brukar det gå att konventera även om det kan ta lite på bild/ljudkvalitet.

En smartphone med hyffsad kamera kan duga, eller en vanlig digitalkamera som har videoinspelning.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav cman 21 okt 2011 21:25

Göran skrev:Jag är på jakt efter en youtube-kamera, men bra bild och ljud. Gärna också användbar i lite sämre ljus, men jag vet inget om kameror, så vad väljer man?


Bra lampor har du ju i butiken själv, ljuset är 60% av bildkvalitén! (får man gratissaker om man är positivt dryg och lite berusad?) :)
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav Göran 22 okt 2011 00:14

Ok, jag får testa med det jag har, digitalkamera och smartphone (tänkte att det kanske fanns bättre grejer). Jag ska göra reklamfilm och på mitt eget sätt, så missa inte dessa när de kommer. :wink:

Jag vet att ljuset är viktigt.

Är man berusad får man luren i örat. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Köpa digitalkamera (Tradera)

Inläggav RÖD@nörd 22 okt 2011 12:32

Jag har sett att det står "Youtube" på vissa kameror men jag vet inte vad det är för särskilt med det. Jag har fattat det som att det lättare går att lägga in filmer på Youtube med sådana kameror. Kanske med bättre resultat?

I går kväll ropade jag hem två kameror till på Tradera. En Nikon Coolpix 4 megapixel och en HP Photosmart 4.3 megapixel. Jag tror kamerorna är från mitten av 2000-talet. Den ena för en femtiolapp och den andra för en hundring. Sedan tillkommer frakt förstås. Kul för lite pengar kanske?

Jag tänker det kan vara bra med någon kamera i reserv och kanske en i bilen, jag menar något som man inte behöver vara jätterädd om.

Det är rätt kul med Tradera men sedan tycks det finnas sådana man inte riktigt kan lita på och det förstör en del tycker jag. Jag har ett köp nu där jag inte riktigt litar på säljaren. Får se hur det slutar....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Nästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster