tompas11 skrev:Nå hur går det med bränslepumpen?
Har du slängt dit den andra pumpen än?
Japp, det är klart och nu funkar bilen igen.
Vad jag bara inte vill inse är att den "gamla" pumpen som egentligen inte är gammal utan snarare ny, utbytt för sju-åtta år sedan och som originaldel, reparationen då kostade kanske sisådär 3000 kr för förra ägaren och nu helt plötsligt är trasigt igen. Det är uselt tycker jag.
Inte heller går det att ta isär pumpen och se vad det kan vara för fel på den. Gamla prylar går oftast och ta isär och laga men nya saker är oftast gjorda för utbyte av hel enhet. Det är en slit och släng anda över det hela....
I slutet av nästa vecka ska jag testa bilen men innan dess ska jag byta en strålkastare, byta ett dörrhandtag, kolla spridarna, byta spridarslangar, byta höger backspegel och kolla över tomgångsstabiliseringen en gång till. Tur att jag kan fixa med bilen själv och känner hyggliga killar som har bilskrot annars vore det inte lönsamt. Till bilskroten kan det komma bilar med nya delar på som avgassystem, bromsar, spindelleder m.m. Det är som det går till en viss gräns sedan ger bilägaren upp och skrotar bilen menar killarna på bilskroten.
Den gamla bensinen jag fick hos Bernt's har jag fyllt på igen men jag blandar den med nyinköpt bensin från Statoil. Det är inte så mycket kvar av den gamla bensinen, kanske femton liter.
Tidigare har jag hört att bensin är färskvara men så enkelt lär det inte vara. Jag läste ett svar från ett bensinbolag om bensinens hållbarhet där de påstod att bensin går att lagra i flera år - om det görs på
rätt sätt. Bensin förvaras bäst där det är mörkt, svalt och lufttätt som t.ex. i ett bergrum. En biltank är inte lufttät för den är ventilerad och då försvinner
butangasen som finns i bensinen och gör den så lättantändlig. Det är just därför t.ex. en gräsklippare inte startar på bensin som stått över en vinter. Butangasen är helt enkelt bortdunstad men själva bensinen brinner fortfarande men är inte lika lättantändlig.
En sak till jag måste byta är vindrutespolarpumpen. Förr var sådant en bagatell men idag är de ofta integrerade med själva behållaren och som kanske måste se ut på ett visst sätt för att få plats någonstans. Det är så mycket special idag.
En annan sak jag märker är att det går så rysligt fort på vägarna idag och även i städerna. Bilarna har helt enkelt blivit så effektiva och med höga prestanda både i effekt och köregenskaper så bilarna i sig själva inbjuder till sådan körning. Däcken i dag är också mycket bredare och har lägre profil vilket gör att de för ett förfärligt oväsen. Jag har i sommar märkt det när jag cyklat och korsat motorvägen över en cykelbro när jag ska till IKEA och då måste jag hålla för öronen för det låter värre än ett sågverk i full drift. En ny väg idag är inte ny särskilt länge. Jag funderade lite på hur mycket bilarna har ökat och det var inte så lätt att få uppgifter om det men det verkar som det är minst dubbelt så många bilar idag än 1974 då jag fick körkort och det var rätt mycket bilar redan på den tiden.
Jag är egentligen inte så mycket för bilar men bilsläpvagnar tycker jag däremot är mer intressant. Nu har jag köpt in ett par objekt jag ska göra en vagn av framöver och det är ett sådant högbyggt släp liknande Karros. Ett modernare lågbyggt släp är många gånger mer praktiskt men de här lite äldre släpen har en viss charm och kanske även någon fördel t.ex. om det går att fälla sidolämmarna vilket ska bli möjligt när det här släpet är klart. Jag tror släpet kommer att bli grönt och kanske med ett par runda rör som sticker upp från framstammen som skydd för lasten vid kraftig inbromsning. Vid IKEA är det mycket bilar med släp och jag brukar kolla och hämta idéer därifrån....