jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 02 sep 2011 10:13

OlleP skrev:Det är nu tillåtet att skippa kavaj och slips till förmån för Hawaiiskjortor kanske tom kortbyxor för att hantera den högre kontorstemperaturen.

Jag tycker det där låter väldigt komiskt!

Ursäkta om någon ser det här som ett angrepp. Det är inte alls avsikten. Bara ett skratt.
:lol: :D :lol: :D :lol: :D :lol: :D
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 02 sep 2011 11:51

Karro skrev:Jag tycker det där låter väldigt komiskt!
Jo, men man blir ju som lite konfunderad bara: Hur värderar man nyheter på redaktionerna?

Men komiskt är det ju! :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 06 sep 2011 15:09

/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav deepforest 16 sep 2011 22:28

Ringhals tvingas syna säkerheten
Sverige 16 sep 18:16
Ringhals måste visa att säkerheten är fullgod innan reaktorerna får startas igen. Det kräver Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM), uppger Hallands Nyheter.

I slutet av augusti upptäckte Ringhals att det fanns rester från gamla svetsningsarbeten kvar i sprinklersystemet i reaktor 2. Nu måste Ringhals berätta för SSM hur alla kontroller av säkerhetssystemen genomförs.

- Vi ser allvarligt på det här och det är därför vi har tagit det här beslutet, säger Lennart Karlsson, chef på avdelningen för kärnkraftssäkerhet på SSM, till tidningen.


Hmm, det har regnat väldigt mycket så att magasinen är fulla, då kanske man måste se över säkerheten igen ett antal månader så det blir elbrist och elpriset kan hållas högt :roll:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 16 sep 2011 22:54

Jag tycker mej ha läst/hört att svetsresterna har varit där läääänge, var det 10-20 år?!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 17 sep 2011 05:28

Konstigt att sådant här alltid dyker upp före vintern.

Nu har det regnat något vansinnigt, så vattenmagasinen borde vara fyllda.
Men jag tror nog att kraftbolagen har lyckats tömma dem på något sätt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav RÖD@nörd 17 sep 2011 12:33

Den demokratiska fria marknaden sköter elförsörjningen bättre än en socialdemokratisk vänsterfascistiskt kommunistisk förtryckarstat. Därför behövs nu en förstärkning av den privata äganderätten något som alla jobbare, barnfamiljer och folk i samhällets underklass ser som allra viktigast. Långt viktigare än högkostnadsskydd i sjukförsäkringen, subventionerade läkemedel och annat såssialistiskt dravel som nu tack och lov tycks bli dyrare.

Egen härd är guld värd, he he ... Monopol är bra om man äger det själv och höj inte min skatt sa herr Rikeman :twisted: <----
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 17 sep 2011 14:00

Quake hits off Japan disaster zone
2011-09-17 10:30
Tokyo - A strong 6.6-magnitude undersea quake and a series of aftershocks hit off the coast of Japan's Honshu island on Saturday, not far from the area ravaged by a huge March quake and tsunami, geologists said.
Källa: http://www.news24.com/SciTech/News/Quak ... e-20110917

Hoppas att det inte förvärrar läget allt för mycket.. Det är nog hemskt för Japaneserna ändå. :(

------------

Karro skrev:Nu har det regnat något vansinnigt, så vattenmagasinen borde vara fyllda.
Jo, det är dom nog. Dom verkar spilla rätt bra nu. Jag har inte undersökt det, men de dammar jag sett verkar som om dom spiller.
2011-09-13
Pressmeddelande: Välfyllda vattenmagasin sänker elpriset: ”Nytt bevis på att elmarknaden fungerar”

Välfyllda vattenmagasin i både Norge och Sverige har bidragit till dramatiskt lägre elpriser på den nordiska elbörsen Nord Pool – till glädje för landets elkunder. Kjell Jansson, Svensk Energis vd, beskriver utgångsläget inför den kommande vintern som det bästa på flera år.
Källa: http://www.svenskenergi.se/sv/Aktuellt/ ... -elpriset/
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav deepforest 17 sep 2011 22:09

dramatiskt lägre elpriser


4 öre! Dramatiskt?
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 22 sep 2011 16:06

* Radiation levels around Fukushima plant now over 400 times higher than announced by TEPCO

* Gov’t researcher: 3 inch hole in Containment Vessel may have happened right after March 11 quake at Reactor No. 2

* Professor: Fukushima certainly worse than Chernobyl — Similar quantities of radioactivity released, but more people affected in Japan disaster (VIDEO)

* Report: 75% of Fukushima’s 300,000 children going to schools so contaminated they would be radiation control areas in nuclear plants (VIDEO)
Lite rubriker från ENENEWS.COM
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 28 sep 2011 09:00

Vem blir förvånad:
U.S. secretly asked Japan to help dump nuclear reactors
The United States secretly sought Japan's support in 1972 to enable it to dump decommissioned nuclear reactors into the world's oceans under the London Convention, an international treaty being drawn up at the time.
Källa: The Asahi Shimbun
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 04 okt 2011 20:03

Radioactivity up to 100 trillion becquerels per liter in sludge at Fukushima plant: Kyoto nuke professor

[... A]t the crippled Fukushima No. 1 Nuclear Power Plant, high-level radioactive waste has kept piling up amid no clear indications of its final disposal destination.

[...] 4,700 drums of radioactive waste after three months of cesium decontamination [...]

TEPCO has been unable to fully grasp the details such as the types and the concentration of nuclear materials.

Professor Akio Koyama at Kyoto University Research Reactor Institute says, “The density of high-level decontaminated water is believed to be a maximum 10 billion becquerels per liter, but if it is condensed to polluted sludge and zeolites, its density sometimes increases by 10,000 times [100 trillion Bq/L]. The density cannot be dealt with through conventional systems.
Källa: The Mainichi Daily News


Om du själv vill vara uppdaterad med nyheter om kärnkraftsproblem så finns ett RSS-flöde HÄR.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav deepforest 23 okt 2011 00:51

Mycket intressant film om Tjernobyl på http://urplay.se/164694

Nu försöker man skämta bort hotet från Fukushima också:
A bigger threat than radiation in Fukushima – ABC Online

http://www.abc.net.au/correspondents/co ... 345855.htm

Fukushima to Wars: How aliens manipulate humankind

http://www.agoracosmopolitan.com/news/u ... /1295.html
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav TonyMontano 24 okt 2011 19:20

Som DF sa en väldigt bra film om Tjernobyl! Hoppas ni tar er tid att kolla den.
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare


FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron