Alternativ till batteriparken

Alternativ till batteriparken

Inläggav urdjur 31 aug 2011 16:34

Finns det några alternativ i dagsläget till att lagra el i batterier för privat bruk i ett off grid-hus? Antingen som går att köpa/beställa eller bygga själv. Även om det kanske inte finns billigare lösningar idag, vore det ur miljösynpunkt bra att ha ett alternativ, eftersom det går åt mycket material och energi (någon annan stans i världen) för att producera alla batterierna. T.ex:

Svänghjul: Elmotor får ett så friktionsfritt, tungt hjul som möjligt att rotera när elen produceras. När el behövs belastas hjulet av en generator. Man lagrar alltså energin mekaniskt isf. kemiskt. Kan denna teknik användas för fritidshus i dagsläget?

Värmelagring: Man lagrar helt enkelt värme isf. ström, t.ex. i ett högeffektivt medium som smälta salter. En värmemotor (t.ex. sterling) gör om värmen till ström när så krävs. Att fånga solenergi med speglar/linser och gå via värme till el ger tydligen mer effekt än pv-paneler per yta räknat, plus att man kan lagra värme isf ström. Vindkraft bör enkelt kunna kopplas in på samma system mha en specialdesignad shunt som tål höga temperaturer.

Vad tror ni om det här? Finns det fler (realistiska) möjligheter?
urdjur
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jun 2011 18:06

Re: Alternativ till batteriparken

Inläggav OlleP 31 aug 2011 18:08

Allt handlar egentligen om ekonomi.
Det du lagrar ska tillbaka så mycket som möjligt, alltså bra verkningsgrad.

Beprövat är ju att pumpa vatten till hög höjd och sedan låta vattnet rinna genom en turbin. Alternativt tryckluft.
Superkondensator tror jag använd på en del bilar.

Jag kommer inte på något billigare eller enklare än batterier. :cry:
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Alternativ till batteriparken

Inläggav PowerMizer 01 sep 2011 08:52

Hej!

Jag kommer till samma slutsats som "OlleP"... Om du bor "bra" så är nog vattenpumpning en "enkel"/billig lösning.

Det finns en jättebra artikel i Home Power Magazine (nummer 65) som beskriver hur en familj i Australien (John Hermans) använder överskottsenergi till att pumpa vatten till en bassäng 100 meter upp, och när dom har underskott så kör dom det genom en liten turbin.

Om inte annat så är det kul läsning! :)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Alternativ till batteriparken

Inläggav urdjur 02 sep 2011 06:43

Tack för tipsen! Ska kolla upp det. Pumpa vatten behöver man ju göra ändå, så om man bygger ett nytt off-grid hus kanske inte merkostnaderna för en sån lösning behöver bli så stora.
urdjur
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jun 2011 18:06

Re: Alternativ till batteriparken

Inläggav OlleP 02 sep 2011 09:57

urdjur skrev:Tack för tipsen! Ska kolla upp det. Pumpa vatten behöver man ju göra ändå, så om man bygger ett nytt off-grid hus kanske inte merkostnaderna för en sån lösning behöver bli så stora.

Ta och räkna lite först.
Jag har för mig att det handlar om stora mängder vatten, inte bara ett par kubik.
Tyvärr orkar jag inte bidra med formler just nu.

Ett litet exempel.
Jag har en billig clasolsonpump till trädgårdsvatten, den är på 700W (tror jag)
Den fyller 5 liter i minuten med 2 bars tryck.
Alltså lyfta vattnet 20 meter till kostnaden 700W.

Någon annan får räkna ut hur mycket energi det vattnet innehåller.
Jag tror det behövs bättre grejer.
Ta siffrorna med en näve salt.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Alternativ till batteriparken

Inläggav kmartins 02 sep 2011 11:41

Det finns en tumregel för vattenkraft: 40 kubikmeter vatten som faller 1 meter ger 1 kWh. Om man vill lagra 1000 kWh behövs alltså 40000 m3 vid en fallhöjd på 1 meter, eller 10000 m3 vid 4meter fallhöjd, eller motsvarande.
kmartins
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jul 2010 06:59

Re: Alternativ till batteriparken

Inläggav PowerMizer 02 sep 2011 12:33

Jag gick just och gjorde "det stora" och hade miniräknaren med mej:

Antagande:
Fallhöjd=25 meter
Rör=110 mm i diameter
Vattenhastighet i röret=1,2 m/s

Beräkning:
Flödet i m3/sekund= (diametern i meter/2)^2*pi*flödeshastighet=0,055^2*pi*1,2=0,01140 (=11,4 liter/sekund)
Istället för att räkna med 9,81 minus verkningsgrader så genar jag lite med siffran 8...
Uteffekt i kW=fallhöjd*flöde*8=25*0,0114*8=2,28
Lagerkrav i m3 för 1 kWh=0,0114*3600/2,28=18

Det är min uträkning, men som vanligt: Kontrollera att jag tänkt rätt!! :P

När det gäller pumpningen så är såklart det bästa en vattendriven pump, men har man solpaneler så kan ju leta något liknande: http://www.legoelektronik.se/index.php/vatten/djuphalspump-65m-12-24v.html

Dyrt om man måste köpa allt nytt, men..... :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Alternativ till batteriparken

Inläggav kmartins 02 sep 2011 13:40

Jag räknade fel. Det är tio gånger värre.

Om man vill räkna på effekt behöver man veta flödet. Om man vill veta lägesenergi behöver man inte använda flödet, utan bara massan, höjden och gravitationen.

Antag massan till 400 000 kg (400 kubikmeter vatten), höjden 1 meter och g = 10 m/s2 (egentligen ca 9,81).

400000 x 1 x 10 = 4 000 000 J eller Ws, vilket blir lite över 1 kWh.

Så för att lagra 1 kWh energi behövs ca 400 kubikmeter vatten vid 1 meter fallhöjd.
kmartins
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jul 2010 06:59

Re: Alternativ till batteriparken

Inläggav OlleP 03 sep 2011 06:48

40 m3 är en vanlig hemmapool.
Visst ökar det motivationen till en sjutusanpool på taket :D
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Alternativ till batteriparken

Inläggav PowerMizer 03 sep 2011 11:55

OlleP skrev:. . . en sjutusanpool på taket
:lol: DOM takstolarna vill jag se!!! :shock: :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Alternativ till batteriparken

Inläggav mooy 04 dec 2011 19:38

Ett alternativ kan vara vätgas?
http://www.youtube.com/watch?v=xEdQRVQtffw
mooy
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 aug 2010 13:58

Re: Alternativ till batteriparken

Inläggav krikav 05 mar 2014 16:22

Jag gick i liknande tankar, och funderar just nu på om
http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel%E2% ... on_battery
skulle kunna vara en idé...

Om batteriet håller i 50-100 år, och miljöpåverkan är betydligt mindre än traditionella blybatterier, då ser jag inga problem att använda batterier.


Det är tyngre (gör inget då de är stationära).
Det självurladdar (om man huvudsakligen laddar på dagen för att använda på kvällen, så gör det inget)
Men... det är mycket dyrare...
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Alternativ till batteriparken

Inläggav m_robban 09 mar 2014 22:20

Vattenmagasin
Har du två nivåskillda dammar på tomten så visst. Att försöka fixa det här genom att bygga tankar är lönlöst till och med om du har 20 meters höjdskillnad på tomten. Det blir dyrare än att bygga batteribank av ficklampsbatterier.

Värme
Storskaliga solkraftverk använder salt men om du skall göra det i liten skala blir du pionjär. Du lär inte hitta någon i sverige som har något igång. Kanske nån annanstans.

Vätgas
Farligt och svårt

Lösning
Skall man gå off-grid så får man acceptera att det kostar. Elanslutning till ett oanslutet bygge kostar några hundra tusen och sen tickar abbonemangskostnaden på år ut och år in. Därför kan man lägga en hel del pengar på off-grid men ändå spara jämför med on-grid. Om man vill gå off-grid men redan är ansluten till nätet kanske man skall överväga att flytta till ett torp eller stuga som inte är anslutet eftersom dessa oftast är rätt svårsålda och därför pressade i pris.

Sen tror jag på en rejäl solpanelspark, då har man kraft nog att köra de tunga grejerna dagtid på sommaren. Under natten får man se till att hålla ner förbrukningen och klarar sig då med en förhållandevis liten och billig batteribank bestående av några fritidsbatterier.

Under vintern får man uttnyttja det faktum att man ändå behöver värme. Ett alternativ är att driva en generator med en dieselmotor och ta vara på värmeutvecklingen. Sen kan man blanda i en del frityrolja i bränslet för att få ner driftskostnaden. Ett annat alternativ är att försöka hitta en kombipanna. Där är inte utbudet stort med det är på gång. Ex http://d2walsh.wix.com/genious och http://gasifier.wpengine.com/personal-energy-grid

Biogas kan bidra att hålla ner förbrukningen. Röta allt avfall inklusive ditt alldeles egna om du förstår vad jag menar och du får gas till iaf en del av ditt matlagningsbehov.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund


Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster