Mopedsug

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 08 jul 2011 20:54

tompas11 skrev:Ett bränslefilter får jag nog se som ett måste, ska inhandlas å det snaraste.

Men är de här gamla mopederna så slöa? Inte händer det mycket när man drar gasrullen i botten. :?
Börjar förstå de som trimmar sina mopeder för att få lite mera "bett".

Har tecknat en trafikförsäkring gällande helår i dag. Var inte särskilt dyrt - 570kr hos Länsförsäkringar.


Jag tror på ett finmaskigt nätfilter mer än veckat pappersfilter som fordrar högre genomströmningstryck. Har för mig jag har några nya sådana som inte är alltför stora... Hör av dig om du inte hittar något som passar dig i närområdet.

Slöa ja... Jadu... det är jag också lite nyfiken på. Själv väger jag 75-80 kg så de borde kunna funka för mig. Har för mig Zündapp var rätt så rejält nerstrypta så jag förstår om du tycker den är seg. Tyvärr kan det nog vara så att om man börjar trimma så kanske man vill ha mer och mer effekt med tiden så det till slut spårar ur. Jag vet inte men kanske en mindre effektökning tillsammans med lite högre utväxling vore tänkbart för mig. Sedan beror det också på vad det är för moped. Riktigt gamla mopeder som lutar mer åt cykelhållet kanske inte känns lika slöa som en motorcykelliknande sportmoped.

Vill du ha något högre effekt bör du kolla efter en likadan päronformad ostrypt cylinder i första hand tror jag. Förgasaren du har bör räcka och den högre lufthastigheten som kommer att bli genom förgasaren gör bara att motorn får en bättre gång.

Det där med försäkringar för mopeder är intressant. Du säger 570 kronor men för vadå?

Gäller summan en trafikförsäkring per helår är det ett mycket bra pris men är det för ett kvartal är det betydligt sämre.

Själv har jag inte kommit igång med någon moped än. Det är mycket annat som måste göras och det blir inte det ens för det är inte alltid jag mår så bra så jag orkar med något. Cyklar gör jag ofta om kvällarna. I kväll var det lite tidigare så jag for ut till IKEA innan de stängde vid åtta. I bistron köpte jag kaffe med bulle, en varmkorv med bröd och en pizzaslits. Alltsammans gick på femton kronor. Helt otrooooligt!!! :D Smakade bra gjorde det också samtidigt som jag blev lagom mätt. Jag frågade om jag fick sitta kvar och äta upp trots klockan var strax efter åtta. - Visst, absolut svarade killen och tjejen bakom disken artigt. Jo, jag köpte lite till också. En ask IKEA äppelpaj och dito vaniljsås fick det också bli. Bra dom har IKEA Food avdelningen utanför kassorna så man slipper gå genom hela varuhuset. Dom har faktiskt en hel del bra i matväg och det är absolut inte dyrt heller. Snarare tvärt om är det bra priser på det mesta. Finns mycket frysta varor och t.ex. goda skorpor och knäckebröd.

På något vis trivs jag på IKEA, det är något folkligt där som jag gillar. Barnfamiljer, vuxna, pensionärer, skolungdomar, utomeuropeiska invandrare, tyska turister... Ja, i stort sett alla kategorier trängs där och bildar en homogen sammanblandning då IKEA numera är globalt. Lika gäller personalen för det finns en hel del invandrare bland dem och någon skillnad kan jag i alla fall inte märka.
Senast redigerad av RÖD@nörd 08 jul 2011 21:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 08 jul 2011 21:16

Tack för erbjudandet ang. bränslefilter. Vi får se om jag hittar något lämpligt annars så hör jag av mig.

Det var ju länge sedan man var 15 så minnet kanske är något diffust när det gäller det där med dåligt drag. Själv väger jag 80kg så vikten bör ju inte vara något större problem. I och för sig så vägde man inte så mycket då det begav sig...
Tror jag börjar med att byta ringar och/eller kolv.

570kr avseende den obligatoriska trafikförsäkringen gällande 12 månader framåt fr.o.m. i dag. Får ju betraktas som ett humant pris.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 08 jul 2011 21:21

tompas11 skrev:570kr avseende den obligatoriska trafikförsäkringen gällande 12 månader framåt fr.o.m. i dag. Får ju betraktas som ett humant pris.

Ja, verkligen humant. Det brukar kosta det dubbla (minst) :evil:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 09 jul 2011 17:41

Har i dag inköpt ett bränslefilter ämnat för mopeder. Därefter ytterligare provkörning som förlöpte utan mankemang. Har även beställt nya kolvringar för att om möjligt få lite bättre komp och därmed lite bättre vrid.

Dock så kommer det något konstigt missljud från motorn. Ett oregelbundet mekaniskt tickande. Blir inte klok på vad det kan vara. Kanske motorn havererar rätt som det är...
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav Göran 09 jul 2011 23:35

Motorn behöver renoveras och sedan är den lite sladdrig i framgaffeln. Baklyse behöver den också, en kick som fungerar och lite sådant.
Den är 3-växlad (fot) och går som ett spjut, så jag tror inte du skulle hänga med om vi var ute och åkte, Nörden. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 10 jul 2011 02:05

Angående framgaffeln kan det vara skruvar som behöver dras åt. Jag tänker närmast på toppskruvarna och "klammorna" runt gaffelrören. "Bågen" eller "wobbelstaget" över framskärmen är också en viktig grej.

Om motorn behöver renoveras så kan man väl säga det är vinterpyssel. Säkert många som sitter i sina källare och skruvar i gamla mopedmotorer då....

I dag vet jag inte riktigt vad som flög i mej för jag har cyklat i och runt omkring hela staden mest hela dagen. T.o.m en natt-tur sent i kväll också. Minst tre mil, ja kanske bortåt fyra mil har det säkert blivit. Det var längesedan jag cyklade så mycket på en gång. På en bondgård utanför staden fick jag se en militärcykel parkerad vid den stora ladan. Jag stannade och kikade lite extra och fick då se den hade stått där rätt länge. Det var den "rätta" modellen för mig. En gammal grå Monark med 26" ballongdäck och trumbroms fram + den stora gamla ASEA generatorn och dito lyktan. Det här måste utredas tänkte jag och tittade in ladan där dörrarna var öppna men där fanns ingen människa bara massa kor. Jag cyklade en halvtimme igen och återvände men ingen där. Jag cyklade en timme till nästan ett varv runt hela stan och stannade på IKEA och åt varm korv samt kaffe med bulle för en tia. Sedan cyklade jag till bondgården igen en sista gång tänkte jag... Jodå, jag cyklade lite runt utanför ladan och efter en stund kom det ut en och undrade vad jag ville. Jag förklarade mig och killen följde med bort och vi tittade på cykeln. Tyvärr visade sig att den blivit överkörd av en traktor så båda hjulen var rejält skeva. Jag ville ha cykeln ändå och den blev min för tvåhundra spänn plus att jag fick låna gårdsverkstaden och fixa till hjulen lite så dom åtminstone gick fria i gafflarna. Efter någon halvtimme var jag resklar hem och cyklade hem nyförvärvet bredvid min ordinarie militärordonnans hoj. Det var någon halvmil hem men det gick rätt bra och det var dessutom finfint väder. Vet inte vad jag ska ha alla militärcyklar till. Kan helt enkelt inte bara låta bli dem och det är rejäla grejer som tilltalar mig. Tillväxten brukar bli så där en eller kanske två om året ungefär. Det finns ju inte hur många som helst av dem och heller inte till rätt pris. Jag tror övre prisläget ligger runt en tusenlapp för en cykel i bra skick men till ett bra skick kan det ibland vara rätt långt... så om det skulle löna sig ekonomiskt är väl tveksamt. Snarare är det nog intresset som styr.

Ja, det var dagens övning som egentligen borde ha varit en fortsättning med färdigställandet av staketet till den nya grannen med de små barnen.

Här är en bild jag tog i eftermiddag i en park en bit från centralstationen och i närheten av Kalmar Slott. Det är familjen Svan som tar sig en middagslur. En bit bort stannade en stor vit 60-tals jänkebil typ "raggarbil" fastän i fint skick. Tror det var en Chevrolet Impala -65. Ur bilen kom ett pensionärpar som satte upp ett litet campingbord och två stolar samt en TV-kanna förmodligen med kaffe i. Ja, ja vad ska man säga om det?

Den andra bilden är Grimskär Skans. Det kan ni googla på om ni har lust....

P7090692.JPG
P7090692.JPG (118.17 KB) Visad 8905 gånger



P7090686.JPG
P7090686.JPG (56.51 KB) Visad 8909 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 10 jul 2011 10:17

Jaha då har Göran lite att pyssla med då...

Och RÖD@nörd det verkar som om du samlar på cyklar och mopeder och vad mer..? :)
Har du ingen bild på nyförvärvet?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav Karro 10 jul 2011 12:29

Jag var också ute vid havet och tittade också lite på miliärgrejer häromdagen, men lite mer norrut. Tyvärr hade jag glömt kameran hemma, men det blir återbesök och med kamera.
Den här stod där
(Bilden finns inte längre kvar)
Militär cykel?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 10 jul 2011 13:08

Karro skrev:Militär cykel?


Jag vet inte men tycker det ser ut som en Jawa, en MC alltså.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 10 jul 2011 13:19

Ser ut som en militärJawa med skidor. Tror militären gjorde beställningen av dom alldeles i början av sextiotalet. Kan ha varit -62 eller så. Var det inte så att den då skulle ersätta den helsvenska Monark/Albin som togs fram under kriget?

Kan inte riktigt tolka bilden. Är motorcykeln parkerad tillfälligt eller är den rent av övergiven???

Kanske lägger in en bild på cykeln framåt kvällen måste ut och fixa med staketet nu.... :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav Karro 10 jul 2011 14:46

Den är på ett sorts militärmusem, och står där för att se ut som om någon just steg av den för något ärende.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 10 jul 2011 15:12

Jaså?? En installation. :lol: Tyckte väl det såg lite mysko ut... :roll:

Det är likadant med Grimskär Skans idag som nu blivit en mycket populär turistattraktion. Man får åka båt på en visning dit och många gör det. Kanske bl.a. dom som jobbat i det militära förr. Inte direkt billigt så de drar nog in en hel del pengar där.

Första gången för ett antal år sedan var det fri entré då Statens Fastighetsverk hade ordnat en visning. Jag försökte komma med men det gick inte för köerna ringlade jättelånga så långt ifrån alla kom med innan stängning. Nu vet jag inte vem som ordnar visningen men det är säkert någon turistfirma. Anläggningen var superhemlig på tiden innan "murens fall" och knappast någon visste var där fanns bara något dolt. I själva verket var det en bepansrad manöverstation för en minlinje utmed kusten här. Den kunde avfyras manuellt från Grimskär, automatiskt efter avkänning av båtskrov eller reservanordning från bergrum på fastlandet. Har läst att övningar skedde regelbundet fram till slutet av sjuttiotalet. Därefter avtog verksamheten och slutligen upphörde helt vid järnridåns fall och alltihop blev med ens till skrot. I tjugohundratalets början gjordes en liten upprustning av anläggningen för visningsändamål och det är så den tjänstgör idag. I varje fall så länge de finns folk kvar med anknytning till den som kan berätta och visa den för intresserade människor.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 11 jul 2011 01:24

Det önskades några bilder på senast införskaffade militärcykeln...

Skärmen på digitalkameran är fortfarande trasig så bilderna blir lite som dom vill. Kan bli över-/underexponerade. Kameran dåligt riktad osv. Här är några utvalda bilder i alla fall....

Cykeln ser som sagt bra ut på lite håll men tittar man noga så måste en del riktas upp. Idag har jag i alla fall riktat fauberveven. Det är otroligt kvalitetsstål i vissa av dom här äldre vevarna. Man får ta ett en och en halv meter långt 1" rör och sedan ta i riktigt ordentligt för att det ska ge med sig och kunna böjas rakt igen. Något nyare cyklar kan det räcka men en stor skiftnyckel. Sådan skillnad är det.

Både fram- och bakdäck är från 1953 så de är säkert original och aldrig bytta. Jag vill tro att cykeln är äldre när jag ser komponenterna, det riktigt gamla Novo-navet, den gamla ASEA generatorn och dito lyktan men förmodligen tog man de lite äldre och kraftigare delarna till militärcyklarna, och sedan så började ju inte heller den stora upprustningen av försvaret förrän efter kriget och var väl som allra kraftigast på femtiotalet så cyklarna kan vara något senare än de ser ut att vara.

Man tror att sådan här cykel är tung att trampa men det är dom inte och så är de ganska lågt växlade så man cyklar i lagom promenadtakt.

Jag är nöjd med cykeln och bortsett från att hjulen måste tas isär och fälgarna riktas är den i bättre skick än den ser ut. Förmodligen inomhusförvarad i Kronans ägo. Ekernipplarna har inte tagit fast på ekrarna och det är ett ganska säkert tecken på det.

Jag har ett antal sådan här cyklar nu, säkert något tiotal och vid en anblick ser de precis likadana ut men tittar man riktigt noga så kan det vara små, små detaljer som skiljer. Förmodligen fördelades tillverkningen mellan de svenska större cykeltillverkarna och kanske Hägglunds i Örnsköldsvik också. Kan tänka mig att cykeln skulle tillverkas efter vissa specifikationer och därför blev lika men med olika tillverkare blev det små detaljskillnader ändå.

Något som irriterar mig lite på den här typen av militärcyklar är att styret inte går att höja nämnvärt för styrstolpen är mycket kort. Den innehåller även ett länkage till handbromsen så det går inte byta styrstolpe heller. I så fall får man som tompas11 göra någon egen ändring med den. Styret är också ganska brett vilket jag både gillar och inte gillar.

Hur som helst är det en skön cykel att cruisa runt med en varm sommarkväll och ska man frakta grejer så finns ingen bättre cykel, i varje fall inte för de pengarna som de brukar kosta.


P7100700.JPG
P7100700.JPG (119.86 KB) Visad 8802 gånger


P7100701.JPG
Av de äldre militärcyklarna är det endast Monark som har tillverkaridentifikation.
P7100701.JPG (60.3 KB) Visad 8820 gånger


P7100706.JPG
P7100706.JPG (58.68 KB) Visad 8816 gånger


P7100707.JPG
P7100707.JPG (68.72 KB) Visad 8811 gånger


P7100709.JPG
P7100709.JPG (71.08 KB) Visad 8820 gånger



Ett dussin plus... Plus ett till....

    * Fälgskenor kraftiga som på en moped.

    * Grövre ekrar och nipplar samt 4-korsad ekring i bakfälgen.

    * UNF gängsystem på båda hjulaxlarna.

    * Framnav och broms kraftigt som på en mindre motorcykel.

    * Superstabil framgaffel och rör. (tål rejäl pakethållare framtill)

    * Kraftig pakethållare bak. Klarar säkert 50 kilo eller något ditåt...

    * Extra lång sadelstolpe. (bra för oss med lite längre ben)

    * Gassvetsad eller hårdlödd ram. (inga spänningar i godset)

    * Renoveringsbara pedaler

    * ASEA dynamo som håller tvåhundra år (minst...) :lol:

    * NOVO Standard frihjulsnav 8)

    * Ingen plast på cykeln :shock:

    * Man cyklar i "lagom" takt och far inte fram som hin håle själv...

:mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 11 jul 2011 10:36

Däck från -53 märkta med tre kronor och som fortfarande håller ihop - kvalitet!
Är handtagen på styret gjorda av trä och den där lilla lådan på sidan av pakethållaren är till för verktyg eller?
Maffig generator och framlyse. Verkar som om du gjorde ett bra köp.
Faubervev - heter det så?

Päroncylindern som jag köpte var inte riktigt plan närmast cylinderhålet. Satte upp den i fräsen och tog bort några hundradelar så nu är den riktigt plan som den ska vara.

cylinder.jpg
cylinder.jpg (238.21 KB) Visad 8781 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 12 jul 2011 00:23

Det vänstra handtaget är trä men det högra är troligen utbytt för det är någon tidigt plastmaterial. Annars är det likadant som det vänstra trähandtaget med mässingskopp i änden med skruv i mitten.

Vevarm med helsmidd vev brukar kallas "System Fauber". Troligtvis någon tysk ingenjör bakom konstruktionen. Det kan vara svårt att datera en gammal cykel men ett ganska säkert sätt är att kolla på faubervevens mitt mellan lagren. Inte alltid men ofta är tillverkningsåret där i två smidda siffror. Vevpartiet bör ändå tas isär någon gång sådär vart 10-20 år för rengöring, justering och nytt fett i kullagren.

Cylindern du fick tag på ser väldigt fin ut förresten... Det är väl ingen risk att du skadar övergången mellan cylindermaterialet och kromfodret när du bearbetar ovansidan?

Jag kommer ihåg att Zündapp hade topplockspackning i mjuk aluminum. Vissa "piratpackningssatser" kunde dock innehålla topplockspackning i värmebeständigt och nätarmerat packningsmaterial.

Jag har varit lite "däckad" ett slag nu för jag far så illa av det åskbetonade vädret. Typiskt är den fuktiga luften ofta tillsammans med värme. Går med huvudvärk och känner mig trött och hängig. Förra sommaren var det likadant i princip hela augusti och kanske en bit in i september. Jag är extremt påverkad av vädret så därför kommer jag ofta ihåg hur det varit tidigare.

Pular lite med staketet och idag har jag kollat över en gengasfläkt. I morgon, utöver staketet, ska jag försöka kolla efter en bra axelkoppling åt deepforest....

Bilen är fortfarande kaputt men jag orkar inte med det nu så den får vila ett slag. Har i alla fall laddat batteriet på den idag. Strömmen försvinner någonstans med tiden. Jag tror det är den eldrivna vacuumpumpen till centrallåset som går igång ibland och drar ur batteriet.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron