Ny hårddisk

Ny hårddisk

Inläggav PowerMizer 29 apr 2011 10:27

Jag har köpt en 2TB-disk till datorn. Jag trodde förra året att en 1TB-disk skulle räcka länge?!
Det värsta är att jag inte vet hur jag ska sätta upp alla partitioner och diskar...
Jag har en 125 GB IDE-disk med Win, och jag vill inte ominstallera den, men det är nästan löjligt att ha kvar den lilla disken i datorn.
Sen har jag en 500 GB SATA-disk med Linux som jag egentligen inte behöver.
Och sist en 1TB SATA-disk med hårddiskkryptering (255 MB /boot och resten krypterat), och den kör jag "alltid" med, den har Ubuntu 10.10.

Jag kanske ska ta bort 500 GB-disken och sätta in 2 TB-disken och köra den som /home med truecrypt så att man når den från Windows?! Näää, inget system behöver ligga på en 1 TB-disk... :?

AAAAaaaahhhh!!! Jag blir gaaalen!
M8e skrev:Hur många SATA diskar kan du ha i datorn?
Jag har för mej att det är sex uttag... *böjer mej ner och sliter upp lådan* Nej, det är fyra!
M8e skrev:Kanske flytta/installera alla "systemgrejer" till 500GB disken så kan du använda de andra diskarna till lagring utan några konstigheter.
Mmm... Det är väl där frågan kommer: Hur är bäst för mej. Grundförutsättningen är att det ska vara framtidssäkert, lätt att ta backup och ha hög datasäkerhet. Med datasäkerhet menar jag intergritetsmässigt. Jag har varken "svartbokföring", suspekt porr eller något annat på mina diskar, men det är just känslan att när jag stängt av datorn så är det ingen som kan mickla med den, varken klåfingriga ungar eller klåfingriga myndigheter.

Jag undrar om du inte har lite rätt ändå: Bäst är att använda 500:n till systemet.
Ja, jag sak fundera...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Ny hårddisk

Inläggav Karro 29 apr 2011 11:53

Om det kraschar och du behöver göra fsck tar det en evighet att rensa disken om den är så stor. Gör en liten systempartition så att systemet i alla fall kan boota upp och köra medans den checkar disken.
Och så naturligtvis ext3, för då slipper man för det mesta den eviga fsck. Only once in a blue moon.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Ny hårddisk

Inläggav cman 29 apr 2011 23:22

Karro skrev:Om det kraschar och du behöver göra fsck tar det en evighet att rensa disken om den är så stor. Gör en liten systempartition så att systemet i alla fall kan boota upp och köra medans den checkar disken.
Och så naturligtvis ext3, för då slipper man för det mesta den eviga fsck. Only once in a blue moon.


Eller ext4 om det går, men skulle nog reka att köra fsck lite då och då. Npder och blocks som åtgärdas i tid kan spara mycket tid.. Annars för att öka säkerheten ytterrligare, spegla hårddiskar kan man göra med både ett billigt ide raid kort o med mjukvara. Detta garanterar även stabilditet.

Vill du kunna växa och behålla samma filvolym på flera hårddiskar använder du LVM ovanpå extX.. :)
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Ny hårddisk

Inläggav PowerMizer 01 maj 2011 03:18

cman skrev:
Karro skrev:Om det kraschar och du behöver göra fsck tar det en evighet att rensa disken om den är så stor. Gör en liten systempartition så att systemet i alla fall kan boota upp och köra medans den checkar disken.
Och så naturligtvis ext3, för då slipper man för det mesta den eviga fsck. Only once in a blue moon.


Eller ext4 om det går, men skulle nog reka att köra fsck lite då och då. Npder och blocks som åtgärdas i tid kan spara mycket tid.. Annars för att öka säkerheten ytterrligare, spegla hårddiskar kan man göra med både ett billigt ide raid kort o med mjukvara. Detta garanterar även stabilditet.

Vill du kunna växa och behålla samma filvolym på flera hårddiskar använder du LVM ovanpå extX.. :)
Jo, det är smart att göra en liten / och en större /home. Så har jag haft, har faktiskt det på 500GB-disken!
Nu kör jag ext4 men inte LVM. Förut krypterade jag med något som förlitade sej på LVM, men det har jag inte gjort denna gång. Nu är det lite mera "rakt på".

Det kanske skulle gå att.... Nä, nu är det läggdax! :shock: (Suttit och spelat Rise of nations: Thrones and patriots, och då glömmer jag klockan)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Ny hårddisk

Inläggav Karro 07 jun 2011 09:00

En hårddisk har jag också skaffat. 1TB och endast 3,3W.
Den ska bara installeras, och tänkt att ersätta en 180GB på min server.
Något jag fasar lite för, för det blir alltid krångel av något slag. Servern har dessutom ingen skärm.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Ny hårddisk

Inläggav Dygnet är för kort. 08 jun 2011 23:21

Ang. hårddiskar.

Dags att investera i ett par externa som kan flyttas över till den stationära om det behövs?

Verkar ju bli extra avgifter på vissa usb minnen och Hd:s.

En 2tb är ju nere under 600:-


http://www.idg.se/2.1085/1.388501/ingen ... skavgifter

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s ... #prodlista
Dygnet är för kort.
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 sep 2010 10:47

Re: Ny hårddisk

Inläggav PowerMizer 09 jun 2011 00:50

Jag har än inte monterat in min disk.... Jag lutar åt att köpa en USB-låda att stoppa den i.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till IT och datorer - Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron