Min elbil

Re: Min elbil

Inläggav RÖD@nörd 17 okt 2010 20:45

Det är roligt att höra att du är nöjd med el-bilen. :) Kan du bara utnyttja den tillräckligt så finns mycket att tjäna både för dig och miljön. Jag bara undrar...

hur lång tid tar en laddning från urladdat batteri till fulladdat?

ungefär hur mycket väger hela batteriet?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Min elbil

Inläggav TonyMontano 17 okt 2010 21:05

Nog hade det varit toppen med en elbil för mig här i stan^^ 4 mil tar jag mig 2 gånger till jobbet med men det är nog värt :D hur långt tror du en ny el bil klara av?
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 17 okt 2010 23:12

Laddningen tar 9 timmar från tom till fulladdat.
Batteriet väger ca 400 Kg. En kompis till mig har en -97as Renault Clio och den går ca 7-9 mil på en laddning.
De nya elbilarna går mellan 15 och 35 mil på en laddning.
Här i Östersund går de ut hårt med elbilar, 40 st är på väg!!!
http://www.mynewsdesk.com/se/view/press ... lar-491540
http://www.automotorsport.se/news/21435 ... n-elbilen/
Jag fick provåka en Tesla förut också :mrgreen: WOW! vilket drag! 0-100 på 3,7 sek :shock:

http://www.teslamotors.com/ja/event/ev- ... way-sweden
http://www.kallautolodge.se/Upplevelser ... nce/se/39/
Tesla.jpg
Tesla.jpg (83.59 KB) Visad 12845 gånger
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav RÖD@nörd 18 okt 2010 00:19

Jag trodde inte batteriet var så pass stort när jag såg bilden du visat. Kanske är det för jag inte ser höjden på cellerna?

Nio timmar för laddning? Ja, det kan ju vara lagom då som bil till och från jobbet. Om man har rätt så långt till jobbet alltså... :lol:


"Östersunds kommun och Jämtkraft driver projektet ”Green Highway – elbilar i vinterklimat” med stöd av Energimyndigheten. Genom det kan företag, organisationer och privatpersoner få ett bidrag på 25 000 kronor när de köper eller leasar en elbil."

http://www.mynewsdesk.com/se/view/press ... lar-491540

Med lite stimulanser kan omställningen och marknaden komma igång snabbare tror jag. :)

Det måste också bli ett lyft för Östersund om ett sådant stort och etablerat bilföretag som Peugeot förlägger sina vintertester där.

Roligt med lite positiva nyheter (för en gångs skull). :P

Ska kolla den andra länkarna senare för jag har ingen Flash Player i min Mozilla Firefox än. Det är lite med baktanke för jag slipper en massa onödig reklam som slöar ner laddningen av webbsidorna då. I stället kommer ett meddelande att "insticksmodul saknas". Måste vara "plug in" eller "ActiveX kontroll" men jag vet inte. Vet ni?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 15 apr 2011 12:42

Den 9 April var det invigning av Europas första snabbladdare för elbilar:

Lördagen den 9 april snabbladdas för första gången Peugeut iOn i Lillänge Köpcentrum i Östersund med ny japansk laddningsteknik som kallas CHAdeMO.

Den nya snabbladdningsstandarden CHAdeMO står för O cha demo ikaga desuka vilket är japanska och betyder “How about some tea” (under tiden du laddar). Att ladda en elbil med nya tekniken tar inte längre tid än att göra i ordning och värma en god kopp te. På en halvtimme laddar den 80 % av kapaciteten och 50 % får du på en kvart.

- Det här är bara det första steget i den utbyggnad av snabbladdning vi ser framför oss under 2011-2012, säger Mikael Hagman projektledare för eltrafik på Jämtkraft. Vi tror möjligheten att snabbladda kan ge människor en större trygghet i användningen av elbilar. Vi tar bort en del av den osäkerhet som kan finnas när det gäller bilarnas räckvidd, fortsätter han.

Anledningen till att Östersund har blivit ett centrum för ny miljöteknik är Green Highway och Jämtkrafts och Östersunds kommuns satsningar på en introduktion av elbilar i regionen.

- Vi är stolta över att få placera Östersund i händelsernas centrum vad gäller framtidens fordonsteknik. Ska vi vara ett vintertestcenter för elbilar krävs sådana här pionjärinsatser, säger AnnSofi Andersson, (s) kommunstyrelsens ordförande i Östersund.

Peugeot iOn är med och snabbladdar
Under invigningen får besökarna provköra sprillans nya Peugeot iOn. Nio bilar finns nu i regionen – samtliga via elbilsprojektet i Östersund där bidrag om 50 00 kr förmedlas till elbilsköpare. Peugeot iOn är 100 procent eldrivna. Först ut i en ny generation av eldrivna fullstora bilar som är smidiga att köra. Peugeot iOn är alltså inte riktade mot modiga föregångare och entusiaster, målgruppen är yrkesförare, allmännyttiga företag och på sikt privatpersoner.

- Det känns väldigt inspirerande att delta som samarbetspartner i detta unika projekt och historiska tillfälle och får förhoppningsvis stort genomslag för användandet av elbilar i Sverige, säger Richard Asplund, ansvarig för Företagsförsäljning på Peugeot Sverige.

Mer information
Mikael Hagman, 063 14 90 90, 072 272 896 14, mikael.hagman@jamtkraft.se
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 15 apr 2011 13:14

Jag var inbjuden som en av elbilsägarna i Jämtland. Jag fick provköra Peugeot iOn, det var en mycket trevlig upplevelse, snabb acceleration, inga problem att åka landsväg, 15 mils körsträcka på en laddning. Det negativa är priset 363 000:- Det är alldeles för dyrt trots att man får bidrag från Östersunds kommun på 50 000:-. Det som är ett plus är dock andrahandsvärdet, T.ex en -97 års Renault Clio elbil kostar beg ca 75 000:- mot en std Clio som du får för en 5000:-
Fabrikanterna måste väl ta in på inköpspriset det de förlorar på service, delar osv. På en elbil blir det väldigt lite sådant. Tesla T.ex servas via intenet!
Detta behöver du inte göra/byta på en elbil:
Oljebyte, oljefilter, luftfilter, kamrem/kamkedja, generator, kol dito, aggregatrem, sträckare dito, avgassystem, katalysator, tändstift, kablar dito, glykol, termostat, koppling/växellåda, bränslefilter, lambda sond, mm. Jag har säkert glömt något. Bromsarna slit mycket mindre eftersom elmotorn bromsar så effektivt och samtidigt laddar batterierna!
Jag har nu kört hela vintern (650 mil) utan några som helst problem. Jag har gjort av med 15 liter diesel till värmaren och 20 liter vatten till batterierna.
En kompis till mig har åkt Renault Clio elbil sen 2002 utan några som helst problem, men i vinter pajade dieselvärmaren och det kostar honom 1400:- att få fixat. Han bytte ett hjullager i fjol. I övrigt har han bara kört.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav Göran 15 apr 2011 14:03

deepforest skrev:Jag fick provåka en Tesla förut också :mrgreen: WOW! vilket drag! 0-100 på 3,7 sek :shock:

Inte för att vara besvärlig, men en Top Fuel Dragster gör 0-160 på 0,8 sekunder och 0-530 på 4,4 sekunder och så här ser det ut när dessa bilar accar snabbare än något annat på vår planet: Världsrekord alla kategorier :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Min elbil

Inläggav Emil 15 apr 2011 21:36

De där Top Fuel bilarna väsnas en hel del också, har en motorbana http://www.mantorppark.com/
8km hemifrån och när de varvar ur de största V8:orna så hörs det ända hem :!:
De som bor riktigt nära motorbanan tror jag har gratis inträde, blir väl som en liten muta :roll:

Sett någon siffra att de skulle dra typ 40 liter bränsle på 402m, gör ca 1kubikmeter / mil :?: :!:

Elbilar går tyst!

Har i och för sig inget emot lite V8 muller ibland :mrgreen:
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 15 apr 2011 22:10

V8 muller


Det är bland det vackraste motorljud som finns, speciellt Ford. Möjligtvis överträffas det av en Ferrari V12.....
Jag hade en Range Rover, man måste ju kompensera för bortvaron av Co2 i elbilen....... :roll:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav Göran 15 apr 2011 22:58

Alla bilar är trevliga.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Min elbil

Inläggav cman 15 apr 2011 23:07

deepforest skrev:
V8 muller


Det är bland det vackraste motorljud som finns, speciellt Ford. Möjligtvis överträffas det av en Ferrari V12.....
Jag hade en Range Rover, man måste ju kompensera för bortvaron av Co2 i elbilen....... :roll:


WTF! Vad hände med naturvänlig energi? Gå till BP och skrik lite kärlek nu,., eller japan för den delen.. eller.. *suck* vi dör nog inte av avgaserna efter allt.. men jag är ganska säker på att konsekvenserna EFTER.. dvs våra barnsbarnsbarn kommer att hata oss mer än allt annat.. bara för att vi gillar ljudet av avgaser.. och bekvämlighet... ignorans.
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Min elbil

Inläggav Emil 16 apr 2011 07:15

Det går ju bra att driva en V8 med gengas, ljudet blir detsamma :wink:

http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/english_etusivu.htm
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 16 apr 2011 11:20

Vad hände med naturvänlig energi?


Jag har inte så dåligt samvete. Jag åker elbil varje dag laddad med vindkraft/vattenkraft. Jag värmer huset med el från dito och med ved.
Jag ska sätta upp mitt vindkraftverk, bygga klart mina solfångare, montera min värmepump (som ska drivas med vindkraftverket) bygga klart min biodieselanläggning som gör beg. frityrolja till bränsle.

Jag syndar ibland, men tror jag ligger bra till ändå.....
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav RÖD@nörd 18 apr 2011 01:20

deepforest skrev:Jag åker elbil varje dag laddad med vindkraft/vattenkraft.

Har du kört el-slut någon gång hittills???

Och hur gör du då?? Hämtar ett bensindrivet elverk eller vad?? :lol:

Eller är det kanske så att bilen sackar mer och mer och att man då har någon mil att söka sig till ett eluttag?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 18 apr 2011 01:29

Jo, jag har kört slut en gång, då fick min bror dra mig hem....
Annars är det en ganska ok mätare som visar när det är dags att ladda. Sen går den sämre när batteriet börjar ta slut. Min kompis som har en Renault Clio elektrik, den tar tvärslut, men har en bättre mycket exakt mätare.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

FöregåendeNästa

Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster