Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 23 mar 2011 23:51

Emil skrev:Då måste det vara något snarlik denna:
Jo, jag skulle tro det. Jag har fått för mej att den är inbyggd i nån "kupa" ungefär som denna:
Bild
Emil skrev:Tittade lite i en tabell om uteffekten från en gengasdriven motor.
Jag tror att dina siffror stämmer gott när det gäller uteffekten, men jag är lite mera tveksam till gasflödet... Jag har fått det till 11,8-12 l/s på 2,65 liter... Kanske ett räknefel.

Tips: http://www.puffergas.com/puffermath/puffermath.html

Jag ska bygga ett Werner-verk, men jag ska ta upp detta med gasflödet!
Emil skrev:Sidventilsmotorer är väl inte så vanliga längre förutom gräsklipparens :mrgreen:
Måste vara någon äldre motor du har fått tag på, 1930-40 tal?
Lågvarvig motor med stor cylindervolym är bäst!
Du, det är en stoooor gräsklippare! :lol:
Här finns lite info (och bilder) på motorn: viewtopic.php?f=53&t=1544&st=0&sk=t&sd=a&start=15#p20503
Tekniken i sej är nog från 30-talet, men motorn är nyare. Den verkar stadigt byggd, och det gillar jag! :D
Emil skrev:Ska försöka få ihop ett gasverk som fungerar med ved, slipper omvägen att göra träkol.
Låter klokt! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 31 mar 2011 11:44

Skulle vilja se en skiss över hela härligheten till produktionsanläggning för värme och el :wink:
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 31 mar 2011 12:17

Ja, det är ingen dum idé!
Förmodligen kommer planen att finslipas under tidens gång, men att slänga ut en skiss här på forumet låter intressant!

Jag har suttit och räknat i ett kalkylark också, men jag vet inte om det är "begripligt"..... :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 31 mar 2011 12:59

PowerMizer skrev:Jag har suttit och räknat i ett kalkylark också, men jag vet inte om det är "begripligt"..... :lol:

Beror väl på hur många förklaringar det finns, men en liten sammanställning av vad du kommit fram till är inte fel.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 31 mar 2011 21:06

Jaa... Detta är ju inte lätt.

Jag har ju tusen idéer inne i huvudet, men att plocka ihop nått som är begripligt för andra på en "piss-kvart" är ju inte tvärlätt.

Jag har gjort en snabbskiss i Inkscape och sen gjort om den till en .jpg som passar forumet.
versikt-CHP.jpg
versikt-CHP.jpg (57.91 KB) Visad 14343 gånger

Om man nu ska försöka sätta ord på detta så är väl grunden ett stort flisförråd (1) som helst ska rymma ca 100 m3. Det bör räcka ett drygt år.
Det matar ett litet buffertförråd (2) på ett par hundra liter. Det ska ha nivågivare för att automatiskt fyllas från flisfickan (1).
Tyngdkraften får se till att flisbrännaren (3) och satsventilen (6) har flis.

Nu har man två val: konventionell fliseldning eller värmekraftverk.

Konventionell fliseldning:
När det är för lite energi i ackumulatortanken så startar flisbrännaren automatiskt och går på relativt låg effekt, kanske 15-20 kW (märkeffekt 40 kW). Det kommer att öka livsländen på anläggningen och framför allt på elslingan för starten. När ackumulatortanken är uppvärmd till 85-95 grader så stoppar flisbrännaren.

Värmekraftverk:
Påfyllning av gengasaggregatet sker automatiskt via en roterande slussventil/satsventil/satsspjäll (6) och nivågivare.
När det är för lite energi i ackumulatortanken så startas processen för att få ut gas (glömde att rita in fläkt och fackla för uppstarten!).
Med en elslinga så hettas härden upp och sen startar fläkten via en termostatsignal till automatiksystemet (kanske PLC, kanske min specialité; reläer). När facklan tänts (termostat och eltändning från oljebrännare) så får den brinna en stund innan automatisk start inleds. När motorn väl startat så ska den gå varrm i några minuter innan generatorn kopplas in.
Vatternvärmningen sker genom att ta bottenvatten från ackumulatortanken och leda det i serie genom gaskylaren (9) och sen vidare in i motorn (10) för att slutligen hetta upp det ytterligare med en värmeväxlare på avgasröret (11) och sen tillbaks till tank (14). Om det behös så får man bygga om systemet så att motorn får bättre drifttemperatur.

Det är en snabb beskrivning av systemtankarna.. :P

När det gäller siffror och uträkningar så hittade jag en av alla uträkningar som jag ska försöka ladda upp.
Det är ett fasligt kludd, och knappt någon beskrivning, men med lite tur fattar du i alla fall något av mina uträkningar.. :?
Jag har försökt räkna högt på allt så att mariginalerna är på rätt sida. Motoruträkningen blev jag inte klok på, men ett gasflöde om ca 12 liter tror jag stämmer. :roll:
Bilagor
Gengas - el_värme.ods
Öppnas med Open Office
(9.73 KB) Nerladdad 659 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav Emil 31 mar 2011 22:34

Glöm inte att ventilera ut "gammal" gas ur gasverket innan du tänder härden.
Blir en del överraskningar annars :mrgreen:
Räcker nog att fläkta något tiotal sekunder.

Låter ungefär sssSSSSSSS och sen kan det spruta ut glödande kolbitar och eldsflammor
både en och två meter! Så låt bli att titta för djupt i röret i vilken man tänder härden (vid manuell tändning)
Annars behövs inga besök hos frisören på ett tag :mrgreen:

Finns nog någon sån film på youtube, ska se om jag kan hitta den.

Påfyllning av bränsle är bra om det sker efter driften för härden tar säkert 4-6 timmar på sig
innan den slocknar så under tiden hinner det nya bränslet torka av restvärmen.
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 31 mar 2011 22:44

Emil skrev:Glöm inte att ventilera ut "gammal" gas ur gasverket innan du tänder härden.
Nä, sånt kan nog automatiken ordna.
Emil skrev:Påfyllning av bränsle är bra om det sker efter driften för härden tar säkert 4-6 timmar på sig
innan den slocknar så under tiden hinner det nya bränslet torka av restvärmen.
Lite problem där, eftersom det ska vara automatik... Det blir nog kvistigt att synka stoppet med "dax att fylla på", men man kan alltid lägga in en "fyll fullt nu"-impuls när väl motorn stannat! :P

Vad tror du (och andra) om idén i övrigt?? :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav smidy 01 apr 2011 08:36

du kommer nog också behöva en agregatskakare, brukar bli problem med stationära agregat utan något som skakar om tunnan då och då. men det visste du nog redan....men man glömmer så lätt :wink:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 01 apr 2011 09:29

Tack, smidy!
Jag hade tänkt rita in den också, men allt går inte att ta med. Antingen blir det ett gångjärn på ena sidan och någon form av excenter på andra sidan eller så får hela aggregatet sitta i ett löpande stativ som hissas och sen ramlar ner. Jag tror enklast och effektivast är gångjärn och excenter som lyfter ena sidan en bit och sen ramlar den ner. Man kan nog ha en termostatstyrd "nöd-skak" med en på-bultad motor som är obalanserad som värsta vibratorn ifall härden går för het. :?

Flera tips/funderingar? :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 02 apr 2011 22:39

Värmeväxlare mellan motorkylning och systemvatten som är termostatstyrd eller från automatiken.
Nödkylning eller körning utan värmelagring till motor termostat, smältsäkring eller tempstyrd magnetventil.
Nivågivare i gasaggregat? Får nog bli mekanisk känselpinne som når brytare eller inte, optisk mätning faller nog bort i den miljön. Våg kan funka med.

Styrning = PLC, kan du relä och reläschema fixar du plc lättare. Sniffa upp en beggad med mycket analoga ingångar till tempgivare eller färdiga kort för tempgivare skissa lite på vad du behöver och reka marknaden, det är den bökiga biten. Givare till allt det andra är ju digitalt 1 eller 0, går eller går inte.

Glöm inte planera utbyggnad tex solvärme/el som kan behöva styrning som kan snacka med varandra på ett smidigt sätt, olika märken är bökigt att länka ihop utan klara interface eller nätverk. Det funkar med binära tal på ingång/utgång för temperatur men det är mycket jobb.

Smidigast och billigast för mig när jag länkar mina 2 plc (en stenålder och nästan stenålder) Sattcon mot en mitsubishi är bägge in på comport i en dator med en SCADA programvara som fixar snacket mellan dom, utan det blir det binära tal :(

Tempmätning med plc tenderar bli dyrt om man ska köpa tillbyggnadskort.
Om du kan skaffa fram fler av dom som du använde till äggkläckaren så funkar det för etta eller nolla koll.

Helt klart grymt projekt så KÖR HÅRT!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 03 apr 2011 13:16

Oj! Detta måste jag läsa mer än en gång...

Som nivågivare har jag faktiskt funderat på kapacitiva givare, men den nedre på gasverket kan nog gå lite väl varm, förstås. :roll:
Jag har några mekaniska nivåvakter, så jag kanske får satsa på dom ändå.

PLC-pryttlar är ju kul, men jag litar inte på sånt allt för mycket. Min erfarenhet är att sånt börjar rappla okontrollerat när man minst anar det. Jag vill gärna kunna köra med klassisk felsökning och enkla standardkomponenter. Lite dioder för att styra spänningar rätt, flerpoliga reläer och multireläer känns mera rätt.

Kanske Combiflex!
Bild
Bild
Bild
Bild

Sånt och sen lite kretsscheman! Mmmm... :mrgreen:

McB skrev:Om du kan skaffa fram fler av dom som du använde till äggkläckaren . . .
Dom är bra!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 03 apr 2011 21:24

Relä i all ära men det känns rappligare, plc är ju en vidarutveckling av reläsystem som är lättare att felsöka.
En plc är många relän i en liten låda som du kan köra systemtest på en gång i timmen om du vill.
Kan du läsa reläscheman kan du läsa och skriva plc program.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav HJFF1969 10 apr 2011 17:31

Skulle nog välja en liten PLC med mellanreläer på utgångarna, vill man ha livrem dessa finns dessa också med tvångsstyrningsfunktion (en liten läpp man fäller upp och vips så är dom alltid till) vill man ha hängslen så kan man ju sätta vred paralellt med reläerna för en sorts manuellkörning.

PM, började grubbla lite på stirlingmotor, hade man pulat ihop en sådan som kunde leverera ett par hundra watt så låg man ju väldigt bra till för att klippa kabeln, detta i kombination med en större dieseldriven 3fas generator vore ju perfekt.
en stirlingmotor skulle ju prestera då den som mest behövs på vintern, man eldar ju väldigt många timmar per dag och pannvattnet kunde värma den varma delen, den kalla kammaren kunde kylas av uteluften och ju kallare desto bättre :)

Hur svårt är det då att bygga en sån här manick, borde väl gå rätt så bra, eller :roll:
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 11 apr 2011 01:41

HJFF1969 skrev:Skulle nog välja en liten PLC med mellanreläer på utgångarna
Hmmm.... Bild
HJFF1969 skrev:PM, började grubbla lite på stirlingmotor
Näää!!! Rubba inte mina cirklar!! Bild
Nu har jag ju snöat in på mina idéer, och inget kan få mej att ändra mej! (mja... om man sätter varma delen en bit ovanför flisbrännaren...?! *tänka, tänka* och kanske kalla delen kan kopplas till solslingan i tanken? *fundera, klia* mja, 3-4 kW är nog inte så svårt att klämma ut...)
-Nä, de gå int! Kom allri å gå!! *korsar_fingrarna_bakom _ryggen* Å int skull ä kompätter solcellren hällär! Bild

Riktigt bra tanke! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 11 apr 2011 09:57

Känns storspånandet har kommit igång!
Snart blir det el på överbliven solvärme, vilket kan vara bra för att ta emot nästa dags sol :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron