Jaa... Detta är ju inte lätt.
Jag har ju tusen idéer inne i huvudet, men att plocka ihop nått som är begripligt för andra på en "piss-kvart" är ju inte tvärlätt.
Jag har gjort en snabbskiss i Inkscape och sen gjort om den till en .jpg som passar forumet.
- versikt-CHP.jpg (57.91 KB) Visad 18438 gånger
Om man nu ska försöka sätta ord på detta så är väl grunden ett stort flisförråd (1) som helst ska rymma ca 100 m3. Det bör räcka ett drygt år.
Det matar ett litet buffertförråd (2) på ett par hundra liter. Det ska ha nivågivare för att automatiskt fyllas från flisfickan (1).
Tyngdkraften får se till att flisbrännaren (3) och satsventilen (6) har flis.
Nu har man två val: konventionell fliseldning eller värmekraftverk.
Konventionell fliseldning:
När det är för lite energi i ackumulatortanken så startar flisbrännaren automatiskt och går på relativt låg effekt, kanske 15-20 kW (märkeffekt 40 kW). Det kommer att öka livsländen på anläggningen och framför allt på elslingan för starten. När ackumulatortanken är uppvärmd till 85-95 grader så stoppar flisbrännaren.
Värmekraftverk:
Påfyllning av gengasaggregatet sker automatiskt via en roterande slussventil/satsventil/satsspjäll (6) och nivågivare.
När det är för lite energi i ackumulatortanken så startas processen för att få ut gas (glömde att rita in fläkt och fackla för uppstarten!).
Med en elslinga så hettas härden upp och sen startar fläkten via en termostatsignal till automatiksystemet (kanske PLC, kanske min specialité; reläer). När facklan tänts (termostat och eltändning från oljebrännare) så får den brinna en stund innan automatisk start inleds. När motorn väl startat så ska den gå varrm i några minuter innan generatorn kopplas in.
Vatternvärmningen sker genom att ta bottenvatten från ackumulatortanken och leda det i serie genom gaskylaren (9) och sen vidare in i motorn (10) för att slutligen hetta upp det ytterligare med en värmeväxlare på avgasröret (11) och sen tillbaks till tank (14). Om det behös så får man bygga om systemet så att motorn får bättre drifttemperatur.
Det är en snabb beskrivning av systemtankarna..
När det gäller siffror och uträkningar så hittade jag en av alla uträkningar som jag ska försöka ladda upp.
Det är ett fasligt kludd, och knappt någon beskrivning, men med lite tur fattar du i alla fall något av mina uträkningar..
Jag har försökt räkna högt på allt så att mariginalerna är på rätt sida. Motoruträkningen blev jag inte klok på, men ett gasflöde om ca 12 liter tror jag stämmer.