Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 01 aug 2010 11:08

4 m3 tank kan bli lite mycket 2,5-3m3 är nog lagom, 1,5m3 på 30kW ved och skulle kunna ha 2m3 som max.

Ska du använda den gamla kombipannan som varmvattenberedare och värmefördelare?
Jag skulle nog satsat på en liten slav/tekniktank i huset dit du kopplar gamla pannan, kulverten och fördelar varmvatten/värme till huset. Om du nu ska behålla den gamla(kan va skönt med backup)?
Blir lite mindre värmeförluster med en tank och lite lättare att hålla koll på funktionen.
Glöm nu inte alla avstängningsventiler så det blir lätt att underhålla systemet :D :D

Finns nog inget rätt sätt att bygga ett system på, det man tror på är rätt!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 03 aug 2010 00:34

Dagens vedermödor och annat:

McB skrev:4 m3 tank kan bli lite mycket 2,5-3m3 är nog lagom, 1,5m3 på 30kW ved och skulle kunna ha 2m3 som max.
Ja, 4 kubik var mest för att jag hade en sån oljetank, men nu lutar det åt att förbereda för 1 eller 2 st 500-literstankar. Mamma har 3 st 750-liters till sin 60 kW-panna och det tycker jag är lite för lite till den. Skillnaden här är ju att jag i princip bara vill minska på starterna på flisbrännaren (eller gengasgeneratorn). Med gengas så vill man nog bara göra en start per dygn som mest.
McB skrev:Ska du använda den gamla kombipannan som varmvattenberedare och värmefördelare?
Japp! Det har sina nackdelar som du själv nämner, men fördelarna (som du också nämner) tycker jag uppväger nackdelarna. Jag älskar hängslen och livrem!! :mrgreen:
McB skrev:Glöm nu inte alla avstängningsventiler så det blir lätt att underhålla systemet :D :D
Nej, det är ekonomin som begränsar, men eftersom jag inte har några förhoppningar att få anläggningen driftklar innan nästa senhöst så hinner jag kanske samla ventiler. Skjutventiler är högst på listan.
McB skrev:Finns nog inget rätt sätt att bygga ett system på, det man tror på är rätt!
Ja det är riktigt sant! Sen har alla sina specifika krav, önskningar eller behov. För mej handlar det om att förbereda för min dröm att kunna göra egen el, och mer än till LED-belysning.

-----------------------

Elverket:

Idag har jag lyft av elverket och spanat in liket.... :?
Generatorn är kanonfräsch och kostar ny på Lego Elektronik ca 17.000:-
Motorn har en vevstake ut genom blocket. Någon hade lånat elverket. Det stannade. Elektriker tillkallades och han konstaterade att stoppmagneten låg dragen hela tiden, så han byglade bort lite skydd, och då startade den. Varken han som lånat verket eller elektrikern var kapabla att inse att på en oljig motor som gör en oljepöl på marken bör man hålla koll på oljenivån!!!! :shock: Dom hade byglat bort oljenivåvakten och oljetrycksgivaren! Puckon! :shock: :shock:

Eftersom motorn både har hål i blocket och gått utan olja så har jag skruvat loss motorn och ställt den på en pall. Den ska ut på Blocket som reservdelsmotor.
Mitt traktorelverk som har fel på en liten trafo ska få gå samma väg: Ut på Blocket!

Med lite tur så får jag ihop pengarna som generatorn kostade.

Nu väntar jag med spänning på en (eller två) 4-cyl sidventilare med lika gigantiskt svänghjul som dieseln har! Med den på gården kan jag börja på att bygga mitt blivande värmekraftverk! :mrgreen:

-----------

Imorgon lämnar jag tillbaks traktorn, och det känns sådär... En sån liten hjullastare borde varje husägare FÅ av staten!! :lol:
Den har gjort ett gott jobb, och jag har i princip hunnit med det jag föresatt mej. Fantastiskt! :D

Nu är det sängdax! Dere må ha de!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav RÖD@nörd 04 aug 2010 01:29

PowerMizer skrev: Nu väntar jag.....

Jag förmodar du menar motorerna vi pratat om men jag har inte hunnit komma igång med det än men det står på tur så att säga. Mina nya grannar ville ha ett staket mellan oss för det har en liten som gärna vill ge sig ut på äventyr så jag åtog mig att ordna staketet och det måste bli färdigt innan jag börjar med dina motorer. Vädret har också spökat lite för mig. Det har varit mycket åska och åskvärme här i sommar som jag far illa av (huvudvärk). Hoppas på lite stadigare väder snart så ska nog allt komma igång igen och motorerna klara för leverans till Vilhemina.

Gratulerar till generatorfyndet. Inte så lätt hitta 4-poliga sådana. Oftast är det 2-poligt. Jag såg annonsen men utom räckvidd för mig. Har haft en Deutz F3L 514 för länge sedan. Den hade suttit i en DynaPac vibrovält. En verkligt rejäl motor med alla känsliga delar skyddade innanför en plåtkåpa som lätt kunde öppnas. Luftkylningen gör motorerna tyvärr ganska högljudda.

Bra om du kan sälja motorn så du slipper den. Det gjorde jag.

Behåll fundamentet däremot. Det ser välgjort ut. Kanske det kan hamna en Continental F162 som driver generatorn där istället.

I morgon ska jag fara till en bilskrot på Öland och hämta ett 185 R 14 C däck till bilen så jag får lika stora däck runt om. Det är bara ett sådant däck som fattas nu. Däcket skulle vara bra och de begärde 300 kr vilket får vara okej för mig. Inte helt lätt att få tag i sådana däck men de finns. De satt bland annat på den lätta lastbilen VW LT31 och på VW bussen Caravelle.


PowerMizer skrev:Nu är det sängdax!

Jo, även jag börjar känna det nu...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 04 aug 2010 08:45

Jo, jag tänkte på Continental-motorerna... :)
RÖD@nörd skrev:Deutz F3L 514
Vad du kan motorer!! Detta är en F2L 514, 32 hk vid 1800 rpm. Kommer från en vibrovält... :D
RÖD@nörd skrev:185 R 14 C däck till bilen
Vad anser du vara fördelarna (och nackdelarna) med C-däcken? :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 20 aug 2010 10:37

Motor o traktorelverk sålda.
Nu börjar jag på att vara taggad... Vi hade elavbrott i ca 4 timmar för några dagar sedan. Vi hade inget egentligt elbehov, men nog skulle det vara tufft att starta ett eget elverk som klarar hela gårdsbehovet. 8)

En god vän har precis köpt sej en gengas-volvo. Han håller på att lära sej handha den nu, men sen ska vi ut och brumma med den! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 21 aug 2010 09:30

Koppling på generatorn.
Foto 0672.jpg
Foto 0672.jpg (60.52 KB) Visad 13352 gånger

Foto 0673.jpg
Foto 0673.jpg (68.67 KB) Visad 13347 gånger

Foto 0674.jpg
Foto 0674.jpg (75.93 KB) Visad 13348 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav RÖD@nörd 02 okt 2010 17:56

Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 02 okt 2010 19:24

Japp, men med ett mindre remhjul med urkopplingsmöjlighet på varje sida. Ungefär samma skick och med tryckluftsstart. :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 14 okt 2010 10:52

Kanske inte helt i linje med ditt bygge men inte olikt heller, värt att fundera på innan under och efter :)
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... apport.pdf
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 14 okt 2010 11:09

Tack! Sånt är alltid bra att läsa. Har ögnat igenom det nu, men ska studera det mera i detalj. Det jag direkt upptäckte var att dom menar att tankar oftast är för dåligt isolerade. Det tror jag dom har rätt i!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 14 okt 2010 16:13

Och alla rör och stilleståndförluster genom brännaren med mera, det mesta sa sig självt som att korta och många start/stopp sliter mer än långtur.
Lite intressant om optimerad ackumulering och modulerad brännarstyrning :mrgreen:
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 23 mar 2011 13:23

Uppdatering sen sist... När det nu var?!

Har skaffat mej ett vedkolseldat gengasaggregat. Det ska säljas till rätt pris. Intresserade?

Har pratat med "Gengas-Werner" (som är mycket trevlig och sympatisk) och han har gett mej lite mått och sånt för aggregatbygget.

Sen har det väl inte hänt så mycket... Jag ska dyka förbi hos HJFF1969 med ett stort släp vad det lider.... :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav Emil 23 mar 2011 18:41

PM! kan du inte ta ett gäng detaljerade bilder innan du säljer "gasverket" :?: :mrgreen:
Gärna med ungefärliga mått också.

Hur stor motor ska du ha till ditt gengasverk?
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 23 mar 2011 21:05

Emil skrev:PM! kan du inte ta ett gäng detaljerade bilder innan du säljer "gasverket" :?: :mrgreen:
Gärna med ungefärliga mått också.
Köp hela klabbet och knäpp kort själv! :mrgreen:
Det är ett aggregat på pivotvagn (kärra med ett hjul som sitter bakom bilen) som förmodligen är helt komplett. Den har suttit på en Volvo PV(?). Gasblandare färdig för insuget och lite jox för att justera blandningen från förarplats ingår. Jag har inte sett det, men det är en god vän som har det i sitt garage. Sugen?

Emil skrev:Hur stor motor ska du ha till ditt gengasverk?
En 2,65 liters sidventilsfyra som ska gå med 1500 rpm konstant. Jag räknar med att kunna klämma ut omkring 9 kW ut ur generatorn...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav Emil 23 mar 2011 23:07

Då måste det vara något snarlik denna:

http://www.gengas.nu/bilder/144.shtml

Tittade lite i en tabell om uteffekten från en gengasdriven motor.

Ungefärliga siffror
2-liters motor vid 1500rpm ger ca 9kW mekanisk effekt. Motorn behöver ca 7-8 liter gas per sekund.
3-liters ger ca 14kW. Gasbehov ca 11-12 liter gas per sekund.

Ska försöka få ihop ett gasverk som fungerar med ved, slipper omvägen att göra träkol.
Kolgas-generatorn ger däremot bra gas ut, slipper tjäran!

Sidventilsmotorer är väl inte så vanliga längre förutom gräsklipparens :mrgreen:
Måste vara någon äldre motor du har fått tag på, 1930-40 tal?
Lågvarvig motor med stor cylindervolym är bäst!
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron