Bullrar rätt lite när man borrar berg!

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Bullrar rätt lite när man borrar berg!

Inläggav McB 17 mar 2011 11:07

Sitter och kikar när det borrars bergvärme hos grannen, inte så mycket väsen som jag trodde det skulle bli.

Men jag tycker han slänger pengarna i sjön. Han har en vedanläggning som inte ens är 10 år gammal och i riktigt bra skick, skulle smidigt kunna konverteras till effektiv pellets eldning om man vill ha lite mer komfort eller köpa färdig ved som man bara behöver trava in till torkning.

Investering och driftkostnad på bergvärme räcker till många års bränsle i ved eller pellets och elen lär ju inte bli billigare!

Hur skulle du satsa om du nyss handlat hus?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Bullrar rätt lite när man borrar berg!

Inläggav PowerMizer 17 mar 2011 18:45

McB skrev:Men jag tycker han slänger pengarna i sjön.
Jo, jag håller med.

Det beror ju vad man prioriterar och hur långt man valt att se in i framtiden. Många tycker att dom inte vill hålla på att rackla med eldning eller askning av pannan när dom kommer hem ifrån jobbet... Skillnaden är väl att man kan jobba mindre / tjäna mindre pengar och ändå gå plus när man jobbar hemma! Så ser jag det i alla fall. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Bullrar rätt lite när man borrar berg!

Inläggav tompas11 17 mar 2011 19:43

Det kan ju också var så att man är sjuklig eller äldre och helt enkelt inte orkar att hålla på med ved, eller pellets för den delen. Dock kanske inte så sjuk eller åldrig att man ändock kan bo kvar i ett eget hus. Vid ett sådant läge är det förståeligt om man väljer att installera bergvärme.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Bullrar rätt lite när man borrar berg!

Inläggav McB 18 mar 2011 12:32

tompas11 skrev:Det kan ju också var så att man är sjuklig eller äldre och helt enkelt inte orkar att hålla på med ved, eller pellets för den delen. Dock kanske inte så sjuk eller åldrig att man ändock kan bo kvar i ett eget hus. Vid ett sådant läge är det förståeligt om man väljer att installera bergvärme.


Nä dom e pigga och friska och inte äldre än vad jag är.

Jag skulle satsat på en pellets i deras läge, några timmar i veckan på underhåll.
Kan väl nämna att dom tömde borrhållaren så det blev djupt djävlar.
(Snart den enda som inte har ett hål i backen på hela området)
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Bullrar rätt lite när man borrar berg!

Inläggav Dygnet är för kort. 18 mar 2011 22:06

När jag inte orkar med veden blir det en luft/vattenpump för att slippa borra, nästan lika effektiv som bergvärme och när det är riktigt kallt kör man med ved(om man har/orkar)
Den kopplar man in på solslingan i tanken om man har en.
Nere i 4500kWh 214kvm + varmgarage om året,mellansverige. ca.12-14m3 just nu dessa vintrar.
Med 3 ungar så ökade det med 500kWh, och det ofta med datorer,spel m.m. som används.
Funderat många år med solvärme men för dyrt om man inte fixar allt själv med montering m.m.
Dygnet är för kort.
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 sep 2010 10:47

Re: Bullrar rätt lite när man borrar berg!

Inläggav McB 21 mar 2011 12:22

Dygnet är för kort. skrev:När jag inte orkar med veden blir det en luft/vattenpump för att slippa borra, nästan lika effektiv som bergvärme och när det är riktigt kallt kör man med ved(om man har/orkar)
Den kopplar man in på solslingan i tanken om man har en.
Nere i 4500kWh 214kvm + varmgarage om året,mellansverige. ca.12-14m3 just nu dessa vintrar.
Med 3 ungar så ökade det med 500kWh, och det ofta med datorer,spel m.m. som används.
Funderat många år med solvärme men för dyrt om man inte fixar allt själv med montering m.m.


När man eldar med ved finns det ingen annan vinning i solvärme än komfort = mindre eldning och det som kommer med det.
Om man gör allt själv betalar det sig lite snabbare.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.


Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron