Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

För dig som vill köpa privat av andra här på forumet

Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav RÖD@nörd 25 jan 2011 00:29

Fiberpälsjacka eller fiberpälströja köpes. Ny eller begagnad. Huvudsaken är att den är hel. Helst storlek Large eller XL men Medium kanske också kan passa om den inte är liten i sin storlek.

Helst vill jag ha gammal hederlig Helly Hansen men det verkar finnas nytillverkningar. Har kollat varuhus och dom hade två sorter en fullpris (OK men dyr) och en lågpris. Lågpriströjorna kan jag inte ha för de luktar konstigt och jag blir dålig av det. Hjälper inte att tvätta och hänga ute länge. Lukten finns ändå kvar.

Här är ett exempel på mitt önskemål:

http://www.tradera.com/auction/ImagePag ... =122547902
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav tompas11 26 jan 2011 18:50

Fryser du eller har du tröttnat på att elda? :)
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav RÖD@nörd 26 jan 2011 20:42

tompas11 skrev:Fryser du eller har du tröttnat på att elda? :)

Jodå, nästan tjugo års vedeldande sätter sina spår. I början kul hobby men nu nödvändigt måste. Få se hur länge jag orkar hålla på. Jag tror inte du är vedeldare. I min fantasi har du en värmepump. :P

Hittade en firma på nätet som sålde fiberpälsjackor. Jag beställde tre stycken på telefon i går för priset var bra. Endast 99 kronor per styck. Kanske är de på väg nu. Det skulle komma en faktura med i paketen så det behövdes inget förskott. De kollar om beställaren har betalningsanmärkningar och då stoppas leveransen automatiskt. Fiffigt upplägg tycker jag. Om man blir nöjd med varan återstår att se.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav tompas11 28 jan 2011 19:57

Skriv gärna och berätta om jackorna blev till belåtenhet.

Bra fantasi du har, eldar inte med ved och jag har faktiskt värmepump, dock inte en utan två! :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav RÖD@nörd 06 feb 2011 04:13

Trodde väl det. Och har man värmepump så är elkraft (kärnkraft) en absolut nödvändighet. :D


Jodå, jag blev mycket nöjd med jackorna. Den firman gav mig både respekt och förtroende så dit kommer jag vända mig snart igen när jag behöver arbetsbyxor. Försäljaren var ärlig och lovade varken mer eller mindre. Som han förklarade var det också när jag öppnade paketet. Sådant uppskattar jag. Jag frågade försäljaren om jackan var liten i sin storlek (det fanns bara "medium" kvar) Nej, svarade han den är inte särskilt liten i sin storlek och det var den inte heller. Snarare passar den perfekt (se bild). Jag fick också veta att fiberpälsen tillverkades i Finland och jackan syddes i Spanien. Så är det nog idag. Varor far omkring dit förädlingen är billigast. Försändelsen kom snabbt också och då redan efter ett par dagar. Paketet hämtade jag i en matbutik.

fiberpalsjacka.JPG
fiberpalsjacka.JPG (38.83 KB) Visad 15235 gånger




fakt006b.JPG
fakt006b.JPG (22.31 KB) Visad 15252 gånger

Ja, så blev det. Tre fiberpälsjackor av kvalité för nittioniokronor styck. Det är inte dåligt det. Hade inte gjort något om det suttit en 24volt logga på ena sidan fram. (det går visst att ordna till låg kostnad och liten serie)





asea_cykelljus002.JPG
asea_cykelljus002.JPG (75.36 KB) Visad 15596 gånger

På lördagen var jag på Emmaboda veteranmarknad. En gammal gulnad reklambroschyr för ASEA cykeljus kunde jag inte motstå. Priset 150 kronor blev en hundralapp efter en stunds ackorderande. En komplett katalog från 1954 över Husqvarna cykeldelar hade även den total dragningskraft. Priset 200 kronor ej prutbart trots jag var avvisande första gången och kom tillbaka strax innan stängningen. Vad göra? Jo, killen fick det han begärde till slut. Dock har jag lärt mig nu att när det handlar om sådana ting är det Tradera som gäller.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav Gunnar lindgren 06 feb 2011 11:20

Vilket klipp du gjorde vad håller du i högerhanden du har inte fått dit plåten på yxskaftet
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav tompas11 06 feb 2011 11:52

Det ser ut som om du gjort ett verkligt bra köp.

Nu behöver du bara ett par handskar och en riktig klyvyxa också. :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav Göran.W 13 feb 2011 01:50

Även jag har handlat på Bentex som RÖD@nörd och har samma positiva erfarenhet av dom.
Att dom är billiga gör inte saken sämre.
Brukar finnas rea varor till super priser.
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav RÖD@nörd 13 feb 2011 02:49

Hmm... jodå... När du säger det så har jag lekt med tanken på att köpa tre jackor till samt ett par byxor på prov. Det är väl inget bäst före datum på jackorna och sedan måste man ju även ha vardagsjacka, gåbortjacka, nattjacka (för kalla nätter) osv. osv. Kanske man skulle ut och dansa igen?

En sådan här fiberpälsjacka vore väl något för en tjej att lägga ansiktet i och ha det lite gosigt? :lol:



En annan sak...

tompas11,
Är ångkraftverket i Västerås rivet eller står det fortfarande kvar?

Det är många som dokumenterat denna monumentala byggnad och lagt ut bilder på Internet de senaste åren. På en sådan sajt, http://www.pbase.com/anetteberglinn/powerplant_destruction, såg jag de hade börjat rivning av någon eller flera pannor men har inte kunnat hittat information om omfattningen av rivningen. Ett par av mina "gamla vänner" jobbade på ångkraftverket under sjuttiotalet så jag har hört berättelser därifrån. Nu har jag läst att ångkraftverket var ritat av Erik Hahr. En berömd arkitekt som ritat flera kända större byggnader.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav tompas11 13 feb 2011 11:35

RÖD@nörd

Länge sedan jag åkte förbi där men...

"1999 byggnadsminnesförklarades Ångkraftverket och nu pågår en ombyggnad av delar av anläggningen för att göra den
kommersiellt användbar – dock utan att de omistliga tekniska delarna försvinner."

Detta var alltså 1999, sedan kom finanskrisen och satte käppar i hjulet.
Vad som nu ska ske med Ångkraftverket, det skal som fortfarande står kvar, vete gudarna.

Föreningen Ångkraftverkets Vänner
http://www.angkraftverket.se/

Övergivna platser
http://www.jornmark.se/default.aspx
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav RÖD@nörd 14 feb 2011 01:56

Jag mejlade om den här http://www.blocket.se/goteborg/Varvtals ... ?ca=18&w=3 men den var redan såld. Kul, udda och intressant pryl tycker jag. Jag tror den är inställningsbar på flera olika sätt så den kan vara användbar till mycket. Priset var i mesta laget tycker jag nog. Hälften hade varit OK för mig.

tompas11 skrev:Vad som nu ska ske med Ångkraftverket, det skal som fortfarande står kvar, vete gudarna.

Hmm.... "Kommersiellt användbar" står det. Säkrast investerat måste väl ändå vara att bygga exklusiva strandnära bostadsrätter och ägarlägenheter i skalet men det beror väl på den lokala efterfrågan. I Kalmar hade det varit ren självklarhet.


P4220145.JPG
P4220145.JPG (59.37 KB) Visad 15059 gånger

F.d Kalmar Varv. I dag Kalmars stolthet menar somliga. Jag vare sig har möjlighet eller vill bo där; Kallt, blåsigt och sviiiindyrt. Läget på en ö gör det perfekt till en "gated community". Ett kraftigt taggstrådsstängsel runt om, grind och vaktkur efter bron så är det klappat klart. Förresten har jag för mig det var så på varvets tid. I vart fall grind och vaktkur.

Hoppas förresten de hann sälja iväg ångkraftverkets omistliga tekniska delar innan skrotpriserna sjönk till botten för det finns ju ändå ingen ekonomisk lönsamhet i att bevara sådant.

Jo, förresten kanske.... Det skulle ju kunna bli bra publikdragande attraktioner när "arbetarnas dag" äntligen gjorts om till Arbetets dag :twisted:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav RÖD@nörd 16 feb 2011 02:48

Jag var tidigare orolig för att den klassiska fiberpälsjackan var utgången från marknaden men det är den inte. Det verkar som t.ex. skogshuggare, jägare och fritidsfiskare fortfarande efterfrågar den. Nedan är det fullpris men jackorna är säkert högsta kvalitet. Har för mig de kostade minst lika mycket för tjugo år sedan.

http://www.blocket.se/gavleborg/Fiberpa ... 997357.htm

http://www.fiskekompaniet.se/se/art/fib ... acka-4.php


I morgon ska jag beställa två jackor till och ett par arbetsbyxor. Kanske två par förresten om priset är bra.

Nöjda kunder brukar återkomma.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav RÖD@nörd 16 feb 2011 04:12

Gunnar lindgren skrev:Vilket klipp du gjorde vad håller du i högerhanden du har inte fått dit plåten på yxskaftet

Jaaduu.... det är både ett och annat jag inte fått på plats än. Men i vår ska jag försöka skafta några yxor och då samtidigt få dit skyddsplåt. Det är rent slöseri att förstöra nya yxskaft på det där sättet...

I högerhanden håller jag en bågsåg. Det är en billighetsmodell från Biltema men den är bra och den väger nästan ingenting. Formen på bågen gör den utmärkt att såga grenar med. I regel förvarar jag den i bilen. Dumt nog har jag tagit ibland tagit den till att såga smått med spik i. Bladet är tandspetshärdat men jag har kommit på att det går utmärkt att fila det med en sågfil och en filklämma. Det är bara lite hårt de första tagen innan härdningen är borta.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Fiberpälsjacka eller fiberpälströja

Inläggav RÖD@nörd 16 feb 2011 17:34

Har precis ringt in en beställning. Två fiberpälsjackor till och två par arbetsbyxor. Storlek 54 låg närmast, de är blå och med endast framfickor, bakfickor och tumstocksficka.

Moderna arbetsbyxor brukar ha mängder med fickor som putar ut överallt. Givetvis också en särskild telefonficka. :lol: Jag är nog lite konservativ i det fallet och vill ha den gamla släta sorten för det blir lättare att tvätta och torka och så är jag rädd man fastnar överallt p.g.a. fickor som sticker ut.

I dag är det onsdag. Ska leveransen komma före eller efter helgen? :roll:

Nu har jag köpt saker både här och där men nu är det dags att dra åt bromsen... :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37


Återgå till Köpes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster