Att fälla ett träd

Ved, pellets, gengas, m.m.

Att fälla ett träd

Inläggav m_robban 30 dec 2010 18:23

Nu vill jag att ni hjälper mig att skapa en guide i hur man fäller ett träd. Jag har fällt en bok idag och tänkte ta en till imorgon och skall fota lite då.

Jag utnämner mig absolut inte till expert som kan allt i ämnet, är snarare novis. Har lärt mig genom att som grabb dra kvistar medans pappa gjorde resten. Han är inte direkt typen som visar och låter mig prova utan den dagen jag skulle fälla första gången var jag själv. Men efter att ha iaktagit många gånger kändes det nästan som att jag kunde det utan och innan.
Med forumets samlade expertis tror jag vi kommer täcka det mesta.

Jag börjar med utrustningen.

saw.JPG
Sågen
saw.JPG (62.59 KB) Visad 15615 gånger

Har man ingen skördare är väl en vanlig motorsåg det vanligaste. Jag fyller alltid på sågkedjeoljan först. Om man fyller bensin först kan det ju hända att man tankar bensin men inte fyller olja av någon anledning. Typ om oljan är slut eller man blir avbruten och glömmer eller liknande. Då står sågen där med bensin men ingen olja och nån annan kanske lånar den. Inte bra. Vidare är en välfilad skarp kedja alltid gött. Glöm inte heller att blanda i tvåtaktsolja i bensinen.

helmet.jpg
Hjälm
helmet.jpg (62.75 KB) Visad 15593 gånger

Hjälm för att skydda huvudet, skyddar ögonen mot sågspånssprut, samt inte minst hörselskydd.

skyddsbyxor.jpg
Skyddsbyxor
skyddsbyxor.jpg (89.82 KB) Visad 15649 gånger

Mellan yttertyget och fodret är det segt vadd som sågen stannar av om man skulle råka såga sig i benen.

yxa.jpg
Yxan
yxa.jpg (91.2 KB) Visad 15692 gånger

En vass yxa är skönt att ha.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Att fälla ett träd

Inläggav Gunnar lindgren 30 dec 2010 20:02

Ta en tuchpenna och gör ett streck vinkelrätt mot kåpan på översidan på på din stilsåg strecket blir din syftlinje för fällriktningen. Titta först vart du tror att trädet vill ramla ,om inget hinder finns utnyttja den fällriktningen.Fatta sågen med vänster hand i bågen precis i vinkeln till vänster nu hänger sågen i lagom vinkel för ditt första skär ,ta stöd med vänster axel
mot stammen håll upp sågen syfta efter ditt tuch streck .Ansätt sågen ca 15 cm ovanför tänkt stubbhöjd såga ner mot stubbhöjden var noga så det blir plant, nu sågar du det nedre skäret titta i springan ner i första sågskäret då ser du när du kommer fram.Nu har du sågat ur fällkilen om du är osäker på riktningen kan du ta en kratta och sätta in i spåret och fälla ner skaftet och kolla riktningen. Om trädet är grövre än svärdlängden så gör du ett instick på höger sida,du får absolut inte använda toppen på svärdet när du fått in svärdet sågar du med skutande kedja fram mot din tänkta brytmån bör inte vara under 4 cm,sen går du runt med dragande kedja tills du kommit lite drygt halvvägs då sätter du i brytjärn eller kil sen fortsätter du att såga tills du har 4 cm kvar .Om det skulle komma ut brun spån när du sågar första skäret (trädet ruttet
hämta hjälpmedel) trädet kan ramla vart som helst även om proffs sågar.Om ditt träd lutar kraftigt eller det blåser så spar du en tårtbit längst bak på trädet då kan du såga fram mot brytmån utan att trädet faller,annars är risken stor att du inte hinner fram mot brytmånen med sågningen,med påföld att det blir för lite sågat på vänster sida och trädet går kraftigt till vänster ,eller spjälkar sig.Träna på små träd var noggrann vid sågning av rikt och fällskär Har du medhjälpare se till att ni befinner nära stubben så att ni hinner stiga åt sidan om det inte går som ni tänkt.Lycka till Träna träna.


http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733

En bra länk om fällning
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Att fälla ett träd

Inläggav RÖD@nörd 01 jan 2011 02:30

Tackar så mycket! :) Den här tråden kommer jag att besöka fler gånger.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Att fälla ett träd

Inläggav m_robban 03 jan 2011 20:36

Bra inlägg och bra länk Gunnar. Jag kommer till själva avsågningen snart.

Men först. Tidpunkt.

När är det bäst att fälla om man skall ha trädet till ved? Själv föredrar jag vinterhalvåret. Känns bättre när löven saknas och så iaf upplevs veden torrare.

Vad säger ni?
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Att fälla ett träd

Inläggav Gunnar lindgren 03 jan 2011 21:01

Björk bör vara sågad och klyven i början på April om du skall hinna få det eldningstorrt Barr går lite fortare att få torrt,se till att få in luft även under travarna . Gamla lastpallar är bra att lägga under, täck inte med press som går ned till marken.
Blev lärd som liten att björk skulle travas med nävern liggande neråt om detta gör någon skillnad vet jag ej har alltid travat som jag blev lärd .Som svar på din fråga så vinteravverkat är en klar fördel. Finns en del som syrfäller björk när bladen slagit ut och är stora som musöron ,då drar löven ut vatten ur trädet. Björken är ganska lättkluven med yxa när veden är fryst (klakad på min dialekt)
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Att fälla ett träd

Inläggav McB 03 jan 2011 22:34

Ved upplever jag brinner bäst efter 1 år på tork, Men får jag inte välja så blir den vinterhuggen och klar innan musöronen tittat fram på björkarna som står kvar.
Sen kan ved knappt bli förgammal om den förvaras rätt.
Bok ligger ju i klass med ek = längre torktid
Tall behöver knappt torkas om den är snabbvuxen och vinterhuggen, är det den kvistiga/vresiga kådrika modellen kan den nästan gå i pannan direkt

Gunnar- Jag fick lära mig att nävern skulle vara uppåt och staplarna skulle luta översta 3:e delen så vattnet rann av som på ett tak.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Att fälla ett träd

Inläggav RÖD@nörd 04 jan 2011 02:16

Jag har hört att sent på hösten går träden i vila och mycket av saven går då ned i roten. Det här gör trädet för att skydda sig självt mot frysning. En skogsägare jag talat med säger att därför är det bäst att fälla ved mellan november och mars. Därefter tidigt på våren börjar träden åter suga upp vatten för att komma igång och utveckla blad på lövträden och skjuta nya skott på barrträden.

McB skrev:Tall behöver knappt torkas om den är snabbvuxen och vinterhuggen, är det den kvistiga/vresiga kådrika modellen kan den nästan gå i pannan direkt

Det här har jag också uppmärksammat och förvånats över. Tycker också att barrved torkar bra på vintern om den är uppklyvd och staplad. Gärna också om den får ligga så blåsten kommer åt att torka ur den.

Vad har du för panna att elda i McB?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Att fälla ett träd

Inläggav McB 04 jan 2011 14:48

RÖD@nörd skrev:
McB skrev:Tall behöver knappt torkas om den är snabbvuxen och vinterhuggen, är det den kvistiga/vresiga kådrika modellen kan den nästan gå i pannan direkt

Det här har jag också uppmärksammat och förvånats över. Tycker också att barrved torkar bra på vintern om den är uppklyvd och staplad. Gärna också om den får ligga så blåsten kommer åt att torka ur den.

Vad har du för panna att elda i McB?


Släng ett öga vedförrådstråden för ett svar, vore synd att kapa hur man fäller ett träd.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Att fälla ett träd

Inläggav Göran.W 09 jan 2011 18:50

Har man problem mad att hinna torka veden kan man surfälla träden.
Man fäller dom på våren\sommaren när bladen slagit ut och låter dom ligga med grenar och allt tills bladen vissnat.
När dom gjort det är veden torr nog att elda men några sommar veckor ved traven är inte fel iaf.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Att fälla ett träd

Inläggav m_robban 10 jan 2011 20:42

Nu till själva fällningen.

Det finns ju en massa standardmetoder, Gunnar länkar ovan till en bra sida. Sen finns det nog tusen till, bara att googla. Själv har jag aldrig kunnat hålla mig till en färdig metod. Ofta är det något som hindrar, det kan vara trångt bland stenar och andra träd. Arbetställningen kanske blir bättre från en sida av trädet m.m. Jag litar istället till min fysikaliska inlevelseförmåga. Tänker mig in omedvetet i vilka krafter som påverkar trädet, sen är det bara att såga. Men det klart ett gångjärn gör jag alltid.

Vinden känner man och vilket håll trädet helst vill ser man oftast. Men om stammen är delvis rutten kan det gå hur som helst. Gångjärnet kanske inte funkar och det är det lurigaste. Sen kan vindfällda träd vara farliga med, men det är en annan historia.

Nu till mitt exempelträd:

DSC00010.JPG
DSC00010.JPG (76.01 KB) Visad 15256 gånger


En medelstor fura. På bilden syns fyra stycken. Den näst längst till vänster skall jag fälla. Jag vill ha den rakt mot mig där jag står med kameran. Den lutar något åt höger och har dessutom betydligt fler och större grenar på höger sida.

Mer kommer...
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Att fälla ett träd

Inläggav m_robban 13 jan 2011 21:46

Lite sorgligt är det att fälla ett ståtligt, kraftigt, fullt friskt träd bara för att elda upp det.

Men det känns bättre när man ser vad som kommer:
DSC00012.JPG
DSC00012.JPG (60.57 KB) Visad 15218 gånger


Några centimeter från stammen kommer en liten gran. Den får fritt spelrum att sträcka ut nu. Hoppas jag klarar att fälla utan att skada den bara.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Att fälla ett träd

Inläggav m_robban 13 jan 2011 21:53

Åt det håll kameran pekar vill jag fälla. På bilden ser man tydligt att stammen lutar, i det här fallet är det ingen fara om trädet skulle fall rakt i den naturliga lutriktningen. Men jag tänker ändå försöka att få det dit jag vill. Som ett expriment, för att se vad som händer och lära sig. Även om det inte är någon större fara vill jag gärna spara den unga eken som skymtas till vänster på bilden.

DSC00011.JPG
DSC00011.JPG (62.05 KB) Visad 15233 gånger
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Att fälla ett träd

Inläggav m_robban 23 jan 2011 13:07

Då skall vi se hur det gick.

DSC00013.JPG
DSC00013.JPG (68.17 KB) Visad 15131 gånger

Första skäret klart.

DSC00014.JPG
DSC00014.JPG (75.56 KB) Visad 15088 gånger

Riktskäret klart.

DSC00015.JPG
DSC00015.JPG (79.71 KB) Visad 15118 gånger

I det här fallet var det ingen risk att trädet skulle ramla åt höger, däremot stor risk åt vänster. Därför sparade jag lite mer ved på höger sidan. Jag gillar att gå helt igenom på mitten. Fällskäret ligger något under riktskäret. Detta för att inte gångjärnet skall gå av om man skulle behöva slå in en kil.

DSC00016.JPG
DSC00016.JPG (83.68 KB) Visad 15126 gånger

Som väntat gick den en del åt vänster. En stor gren gjorde att stammen rullade ut åt höger vid nedslaget. Passade mig bra.

DSC00021.JPG
DSC00021.JPG (69.83 KB) Visad 15103 gånger

Jodå. Lillgranen klarade sig.

Nästa inlägg blir det kvistning.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Att fälla ett träd

Inläggav Gunnar lindgren 23 jan 2011 15:16

Bra jobbat Robban nu till lite finlir du kunde ha sågat dig lite mindre djupt in i stammen med första skäret,hävarmen blir då större ifall du måste bryta omkull trädet med järn eller kil.Du har helt rätt att om du sågar fällskäret lägre än riktskäret så har du stöd om du slår in en kil,men att du sågar bort en del av gångjärnet innebär att du ökar risken att det går av för tidigt och trädet hammnar fel mot du tänkt dig .Dom gånger man måste såga bort en del av gångjärnet är när man inte
kan nå mitten för att svärdet är för kort då brukar man göra ett instick i riktksäret för att komma åt centrum på trädet
detta moment gör man före innan man börjar med fällskäret. Ett litet tips inför kvistning all förflyttning skall ske när du har
svärdet på andra sidan stammen.Under kvistningen träna en teknik dör du låter sågen vila på stammen,plocka undan kvistar med gashanden och till sist när man bär sågen med motorn igång bär alltid i bågen om man har handen i gasfattning
och snubblar drar man ofrivilligt på fullgas.Jag har tagit hand om en kille som sågat sig i halsen när han skulle såga bort en gren inför fällning den gången hade vi tur det var bara i ytan och halspulsådern klarade sig .När man skall ta bort grenar som är i vägen när man skall fälla ett träd börja där det är minst antal såga sedan resten med stammen mellan dig och svärdet
såga inte över axelhöjd.Ser fram mot nästa avsnitt.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Att fälla ett träd

Inläggav RÖD@nörd 23 jan 2011 22:40

Tack för bra info. Nu fäller jag inte träd så ofta men när jag gjort det har jag sågat ett rejält riktskär som på bilderna (fastän yrkesfolket sågar ett betydligt mindre) och sedan har jag sågat fällskäret en bit över riktskäret, så där 4-7 cm. Det för att gångjärnet ska bli längre och inte brytas av så snabbt. Har jag gjort rätt eller fel?

När jag var yngre kunde jag fälla höga tallar och granar på villatomter åt folk utan att känna det minsta rädsla över vad som kunde hända om det skulle gå fel. Skulle aldrig göra det idag... A L D R I G...

En gång gick det lite fel. Ett par meter så där... En nysatt prydnadsbuske klövs mitt itu. Frun i huset kom genast ut och sa några ord och gick sedan in igen och smällde igen dörren efter sig...

Min lön var träden. Totalt rörde det sig om något tio-tal men de var stora. Av stammarna gjordes virke. Då fanns det fortfarande kvar några mindre sågverk här och där. Det är alltid spik i träd som sågats från tomter. En sågverksägare blev tvärarg. De märker direkt när en spik går i klingan. Det hörs som ett litet visslande ljud och ett antal tänder på klingan mister skärpan. Sparrar, plank, bräder och reglar blev det i alla fall. Det mesta har jag kvar än och det är mestadels ganska tätvuxet virke i fur.

En del påstår att "gammalt" virke är betydligt svårare att spika i. Är det så?

I fredags kom några böcker jag beställt från "Bokbörsen". En heter "Industriminnen". Jag har börjat läsa om de stora ångdrivna sågverken som fanns längs Norrlandskusten. "Köpmanholmen" var den sista och en senkommen variant av de gamla "storsågarna" och den lades ned 19 aug 1977. Kort därefter revs den. Trots det här var en betydande del av industrialiseringen finns ingenting från den tiden bevarat. Annorlunda är det tydligen med järnhanteringen där mycket av den tidiga industrin finns bevarad.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Nästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron