Hej Mixter här:
Får ta o dra ett strå jag med
Är uppvuxen i småländska skogarna
Född på 1900 talet
1966
Hade svartvit teve o rullbandspelare i min uppväxt
1a vattenhjulet vid 8 års ålder 4 st nyponsoppa skopor och en fyrkantig klotts i trä o två spik
sedan minst fyra till i snar framtid.
1:a vindhjulet vid elva 1 st cykelhjul med kaffeburks delar som vingar
nästa år införskaffades 1:a svets , en Humla, (220 växel) och fem kilo elektroder. gav 300 av en farbror
Svetsade hellre än bra men jag var en av de få som hade svets, när jag börjat få saker att sitta ihop mer än 1 min började jobben trilla in
fotpinnar och hembyggda styren lådbilar med moppe motorer mm, 2:- st för elektroderna tog jag eller byte med bensin till moppen.
fick mitt 2:a vindkraftsverk vid 12 års ålder ett hjul med 3 meter i diameter
och en bakaxel till att fästa det hela på och lite remskivor.
Tre stora träd fälldes av en storm fick bli till mast staketet plundrades på alla spolar blev till stag ( fick utegångsförbud nästan 1 vecka)
detta blev tretton meter högt och hade en volvogenerator som jag hittade på en PV i skogen
hade lyse i uthuset ibland batterier var ju en bristvara.
sen hade man mopeder o motorcyklar i massor.
Ett år på fordons teknisk utbildning och ett på tunga fordon
jobb på liljas lastvagnar o marin i tre år sedan 3 månader på khärs i nybro, flydde omg till metallindustrin jobbade som cnc operatör och mekaniker i några år
slutade pga att jag skulle börja eget tog ett skiftjobb som syrapolerare ock jobbade hos en lokal maskinreperatör i tre år.
började eget -96 efter diverse kurser mm
där är jag fortfarande
Har hunnit med massor av kurser under åren, går knappt att komma ihåg alla.
och har hunnit med att renovera 3 st hus ett totalt med el vatten o avlopp. samt att bygga ett. Från skog till bräda och till hus, det var en utmaning som har tagit 5 år från ritbord till beboligt, finns fortfarande att göra