Nu vill jag att ni hjälper mig att skapa en guide i hur man fäller ett träd. Jag har fällt en bok idag och tänkte ta en till imorgon och skall fota lite då.
Jag utnämner mig absolut inte till expert som kan allt i ämnet, är snarare novis. Har lärt mig genom att som grabb dra kvistar medans pappa gjorde resten. Han är inte direkt typen som visar och låter mig prova utan den dagen jag skulle fälla första gången var jag själv. Men efter att ha iaktagit många gånger kändes det nästan som att jag kunde det utan och innan.
Med forumets samlade expertis tror jag vi kommer täcka det mesta.
Jag börjar med utrustningen.
Har man ingen skördare är väl en vanlig motorsåg det vanligaste. Jag fyller alltid på sågkedjeoljan först. Om man fyller bensin först kan det ju hända att man tankar bensin men inte fyller olja av någon anledning. Typ om oljan är slut eller man blir avbruten och glömmer eller liknande. Då står sågen där med bensin men ingen olja och nån annan kanske lånar den. Inte bra. Vidare är en välfilad skarp kedja alltid gött. Glöm inte heller att blanda i tvåtaktsolja i bensinen.
Hjälm för att skydda huvudet, skyddar ögonen mot sågspånssprut, samt inte minst hörselskydd.
Mellan yttertyget och fodret är det segt vadd som sågen stannar av om man skulle råka såga sig i benen.
En vass yxa är skönt att ha.