Sökes: kilremsskiva

För dig som vill köpa privat av andra här på forumet

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Göran.W 18 dec 2010 20:18

Tror du den går att använda den på min 2 hp Briggs&Stratton.
Jag saknar gäng tappar så jag kan inte gänga hål till stopp skruvar.
Det jag ska göra med motorn är driva en bil generator.
Det går med orginal rem skivan dvs nr 1 men på onödigt högt varav.
Jag behöver iaf dubbelt så stor som orginalet.
Får du ihop något kan vi alltid byta mot något när du kommer och hälsar på så småningom .
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav RÖD@nörd 19 dec 2010 03:33

Göran.W skrev:...2 hp Briggs&Stratton....Det jag ska göra med motorn är driva en bil generator.

Förlåt, men är du inte lite väl optimist nu?

B&S motorn tror jag lämnar 2 hp SAE vid 3600 rpm. Från det får dras kanske 0,1 hp för kylfläkt och då återstår 1,9 hp vid 3600 rpm. För att få ned ljudnivån och få lite behagligare gång kanske du sänker varvtalet till omkring 2000 rpm. Hur mycket effekt finns kvar då? Förmodligen mindre än en hästkraft (736 Watt).

En remtransmission stjäl mer kraft än man tror och gör aggregatet svårstartat med Magnapullstarten (startsnöret som far tillbaka av sig självt).

Det jag kan tänka mig är en liten bilgenerator som är direktkopplad via en flexibel axelkoppling (typ sådan på gamla hydroforpumpar).

Jag har sett sådana hembyggen bl.a. ett som har en likströmsgenerator från en gammal SAAB 2-takt. Tror det var 25 ampere generator på dom.

Jag har en hel del (=något dussin) små axelkopplingar i källaren. Kan säkert finna något som kan passa hyggligt men det blir ofta lite svarvpyssel innan det är bra och färdigt.

Ett jobb för tompas11 kanske? :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Göran.W 19 dec 2010 07:00

Tingesten är byggd redan i dag.
Problemet är att jag måste övervarva motorn till runt 4500 rpm för att laddningen ska starta.
För att den ska ladda ordentligt måste man köra på fullt varv.
Vid vettiga ljud nivåer laddar den på tok för lite.
Lite tung att dra igång är den men inte ohanterbart tung.
Nu är generatorn bara på 35A så det behövs inga jätte effekter precis.
Jag vill kunna köra den på 2500-3000 rpm med full laddning.
2000 rpm är nog i minsta laget iom den är luft kyld.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Emil 19 dec 2010 11:15

Jag har kört en B&S 2hp med Biltemas 24V 55A generator ,den behöver inte
så högt varvtal som vanliga bilgeneratorer. Antar att den är avsedd för
dieselmotorer (lastbilar o dyl).

Utväxlingen var nog (om jag kommer ihåg rätt) 110mm på generatorn
och 80-90mm remskiva på motorn.

Jag kör generatorn med separat magnetisering, d.v.s. ingen regulator.
Sjunker varvtalet på motorn (och spänningen från generatorn) så
"drar" spänningsregulatorn på med mer magnetisering och då verkar det
inte finnas kraft nog i motorn, följden blir att den nästan går ner i tomgång
låter lite som TUFF-TUFF-TUFF. (orkar inte upp i varv utan att minska belastningen)

Med variabel magnetisering försvinner det problemet, då är det lättast
att ställa in "ekonomivarvtalet".

Nöjer man sig med ca 28-29V ut från generatorn och laddningsström på
ca 10-13A så klarar mitt "elverk" ca 45min på 0,5 liter E85.
29V 10A blir 290W el-effekt, Antag verkningsgrad 50% får då 290/0,5=580W
mekanisk effekt från motorn.

Varvtalet är nog ca 2000rpm då, är man "blyfot" och gasar på mer så
drar en sån här liten motor rätt mycket.

Motorn är från -68 :!: men med ny kolv, kolvringar och ventiler, kostade på det
för ca 4år sedan, kostnad då ca 500kr.
Vart som ny, ingen oljerök längre. :mrgreen:
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Gunnar lindgren 19 dec 2010 12:22

Emil kan du förklara på ett enkelt sätt hur du fått till ställbar magnetisering.Man har ju övergett växelströms generator och liten bensinmotor på grund av det du beskriver.Funkar det även mot en likströmsgenerator den reglerar man väl med minus
"nu är jag ute på tunn is"
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 311
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Göran.W 19 dec 2010 12:54

Rem skivan jag har på motorn är bara 45 mm och det är det som är mitt problem.
Visst det funkar men det vartalet man måste ligga på är inte angenämt.
Jag skippade helt regulator och magnetisering.
Det som händer är att det krävs högre varv för att den ska börja ladda och när den laddar styrs det helt av varv talet.
Har i dag kanska 2A på tomgång och cirka 20A på max varv.
Vill ha 10-15A runt 2000 varv och har i dag kanske 5A
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Emil 19 dec 2010 13:15

Du får koppla in två "tåtar" direkt på kolborstarna som ligger emot släpringarna
på (växelströms)generatorn, sen kan du t.ex. ansluta en "tåt" till minus och den
andra till plus via ett variabelt motstånd (som tål magnetiseringsströmmen), den
ligger på max ca 2-3A kan jag tänka mig.

Har du tillgång till ett variabelt nätaggregat så kan du använda det.
Se bara till att du drar ner spänningen innan du lossar någon av sladdarna
till magnetiseringslindningen, annars kan man lätt ha sönder nätaggregatet.

Blir lätt höga spänningar då man bryter strömmen som går genom en induktans (spole)
magnetiseringslindningen i det här fallet. Stötar kan man också få :mrgreen:
inte farliga men obehagliga ändå :)

Separat magn.jpg
Separat magn.jpg (21.67 KB) Visad 7761 gånger


Med R så varierar man utspänningen (effekten) från generatorn.

Strömbrytaren SW kopplar in strömmen till magnetiseringslindningen, kom
igång att stänga av den då bensinmotorn stannar för annars drar den så småningom
ur dina batterier!

Blir lättare att starta elverket om SW inte är på, annars går generatorn
tyngre att dra runt.

Med dioden D ansluten parallellt med rotorn så undviker man höga spänningar, men
kretsen fungerar utan den också, blir lite mer gnistor i brytaren SW då... :D


Likströmsgeneratorer har magnetiseringslindningen i statorn i stället, men där
måste du ha plus och minus rätt för annars byter generatorn plus /minus också.

Tar bensinen slut så kommer likströmsgeneratorn att gå som en motor
som fortsätter att dra runt bensinmotorn...... :!:
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav RÖD@nörd 20 dec 2010 04:45

Signaturen torbjorn har mycket intressant att komma med....

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=93994.0
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav RÖD@nörd 20 dec 2010 05:41

Göran.W skrev:Rem skivan jag har på motorn är bara 45 mm och det är det som är mitt problem.
Visst det funkar men det vartalet man måste ligga på är inte angenämt.
Jag skippade helt regulator och magnetisering.
Det som händer är att det krävs högre varv för att den ska börja ladda och när den laddar styrs det helt av varv talet.
Har i dag kanska 2A på tomgång och cirka 20A på max varv.
Vill ha 10-15A runt 2000 varv och har i dag kanske 5A

Skippa rem-utväxlingen och direktkoppla generatorn till vevaxeln via lämplig axelkoppling istället. Då tror jag du hamnar ganska rätt. Du ökar också verkningsgraden, kanske uppåt 10%, tänk på att remskivorna är små så remmen måste hela tiden böja-räta-böja-räta sig kraftigt.

Göran,
länken ovan mycket läsvärd :wink:

Här är några axelkopplingar:
PC200024.JPG
PC200024.JPG (48.47 KB) Visad 7770 gånger

Är du riktigt händig kan du istället ta en bit riktigt kraftig gummislang och några bastanta slangklämmor. Har sett sådant som funkat bra. :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Göran.W 20 dec 2010 09:08

Visst hade direkt koppling varit att före dra.
Men nu sitter att redan monterat och det tar inte många minuter att bygga om det så en större rem skiva passar.
Ska jag ha direkt koppling måste precis allt byggas om och det är inget som tilltalar mig eller har tid till.
Förlusterna spelar mindre roll för det är bara ett reserv kraftverk som bara kommer att användas om mitt andra går sönder.
Hade man haft en vettig maskin park hade man kunnat svarva och fräsa till det man behöver men nu har jag bara vanliga hand verktyg.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav RÖD@nörd 20 dec 2010 15:24

Okej, jag tror jag förstår nu. Jag tar med några remskivor då jag kommer och hälsar på när vintern har tagit slut. När det nu ska bli? :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav deepforest 20 dec 2010 16:27

Hej Röd..
Jag skulle behöva en kraftig axelkoppling, Hur stora är dessa på bilden, eller är det något du har i gömmorna? ?
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav RÖD@nörd 20 dec 2010 17:17

deepforest skrev:Hej Röd..
Jag skulle behöva en kraftig axelkoppling, Hur stora är dessa på bilden, eller är det något du har i gömmorna? ?

De axelkopplingarna du ser på bilden är några av de minsta jag har. De ovan och till höger är typ "vattenringpumpar" 1 hk 1400 r/m. Den svarta nederst till vänster är en nyare koppling i äkta plast. Till höger om den är en lite större koppling för kanske 2-4 hk 1400 r/m.

Sedan finns fler och större axelkopplingar.

Vad behöver du?
Vilka axeldiametrar? Vilken effekt ska överföras? Vid vilket varvtal?

En del av kopplingarna är nya varför du får göra hål och ev. kilspår själv.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Karro 20 dec 2010 18:35

Remskivan har anlänt.
Jag vet inte riktigt hur det är meningen man ska sätta ihop den. Eventuellt är exeln aningen för grov då den är millimeter och remskivan tum. Men med lite våld gick det på. Jag tror inte jag tänker försöka få av den igen.

Nu kommer bara nästa problem - hur fäster man en rund motor? Det är väldigt praktiskt att ha fötter på den, men det har jag inte. Motorn är tänkt att fästas i ena gaveln, eller båda, fästet är för fötter. Jag skulle ha fixat gavelfäste INNAN jag satte på remskivan. Nåväl, jag sover på saken så får vi se om jag kommer på något i morgon. Kanske band runt magen på motorn mot en träklots, eller något liknande.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2209
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav RÖD@nörd 21 dec 2010 03:34

Karro skrev:....hur fäster man en rund motor?

motorfäste.JPG
motorfäste.JPG (21.4 KB) Visad 7587 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Föregående

Återgå till Köpes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron