Hårddisk och diskdefragmentering

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 02 dec 2010 01:38

RÖD@nörd skrev:Jo, det är dags att kavla upp ärmarna och montera Linux Ubuntu. :P
JAAA!! :lol:

RÖD@nörd skrev:Egentligen skulle man bara formatera om hårddisken och börja om på nytt... men det är faktiskt ett antal timmar och boota om ett system med alla program och annat man vill ha.
Ja, med Windows är det så.
Inte med Linux! Jag lovar! :wink:

RÖD@nörd skrev:Till att börja med ska jag köra P4 datorn off line och kolla lite hur det fungerar... Jag har ju fått lite mera erfarenheter nu av er här.
Då har du chansen! Ladda ner och bränn en Ubuntuskiva och starta datorn med den och valet att bara prova (inte installera) Ubuntu. Det blir inte helt på Svenska då, men oftast är det bara att starta webbläsaren och surfa direkt! 8)
Officeprogram, program för bildhantering e.t.c. finns direkt OCH du kommer åt din hårddisk med Win (och alla dina dokument, bilder e.t.c.) på en gång!

Du har alltså inget att förlora, men allt att vinna!

Kör hårt, natten är ung! :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 02 dec 2010 01:57

PowerMizer skrev:Kör hårt, natten är ung! :P


:oops: En natt räcker nog inte... Får nog börja på en dag då jag är lite klarare i knoppen. Sätta ihop datorer är slitgöra och kan bli huvudbry på högsta tänkbara nivå... För mig i alla fall... :wink:

Jo, det får bli Ubuntu nu. Tror jag har någon hårddisk i 30 GB klassen på lager. Det går att växla lite med hårddiskar. Jag brukar lägga dem i ett kuvert och skriva på vad hårddisken innehåller annars blir det kaos...


En annan grej jag tänkte på:

Det här programmet (gratisversionen) var en datanörd här och klämde in i P3 datorn. Det är som en liten foxterrier (Scottie) nere vid klockan som hela tiden vaktar startup-programmen.

Egentligen skulle det inte behövas i den här P3 datorn eftersom jag där har F-secure men nu är det så.

Kanske "Scottie" hade skällt (varnat) om jag hade haft det programmet i P4 datorn?

Finns det någon här som har erfarenhet eller hört talas om "Winpatrol"?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 02 dec 2010 02:17

En sak vad gäller P4 datorn är att det var lite speciella drivers för nätverkskort, ljudet och videografiken. Kommer ihåg jag hade en hel del arbete med att hitta dem på nätet och då gällde det Windows.

Hur är det då om jag installerar Linux?

Kan jag hitta de här drivers för Linux då tror du? :?

Ethernet NIC NetXtreme Desktop Driver

ADI SoundMax Audio Driver

Intel Chipset Support for Linux

Intel® Graphics Media Accelerator Driver (exe)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 02 dec 2010 03:00

RÖD@nörd skrev:Det är som en liten foxterrier (Scottie) nere vid klockan som hela tiden vaktar startup-programmen.
Jag skulle inte installera det, och det är bara för att jag inte läst om programmet. Kan vara ett bra program?! Sen ogillar jag en massa "pinglor-och-glittervadd" när det har med datasäkerhet att göra.. :P

RÖD@nörd skrev:En sak vad gäller P4 datorn är att det var lite speciella drivers för nätverkskort, ljudet och videografiken.
Prova Live-CD'n!!
PowerMizer skrev:Ladda ner och bränn en Ubuntuskiva och starta datorn med den och valet att bara prova (inte installera) Ubuntu.
Det skulle förvåna mej om det inte funkar direkt!

Näe, nu är det för sent för mej. Sängen nästa.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 02 dec 2010 03:45

PowerMizer skrev:...Det skulle förvåna mej om det inte funkar direkt! ....Näe, nu är det för sent för mej. Sängen nästa.

Tack, PowerMizer :) (hade inte läst ditt inlägg innan jag skrev det här).

Jag ska prova Ubuntu-skivan... och du får veta resultatet... :wink:

Har kollat vidare lite...

Winpatrol påminner om Systemkonfigurationen (msconfig) genom att man kan "styra" autostartade program och tjänster.

Winpatrol ger också information om vad tjänsterna och programmen har för funktion. Det finns också ytterligare möjligheter men jag har inte kommit så långt än.

Det verkar som man kan "stänga av" många tjänster och program för att få "snabbare" dator. MS egna tjänster har jag dock inte vågat stänga av men det finns en hel mängd av dem.

Tips:
Kortkommando till "Kör"

Windowsflaggan+R

Japp, PowerMizer.... Sova nu...ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav Karro 02 dec 2010 08:51

Prova live-skivan. Har du tur ffungerar allt direkt utan ombootningar. Jag tror ubuntu är gjord för att vara lätt för nybörjaren. Senare vinner du mycket på att formatera om disken för linux. Kör du FAT nu så skulle du märka en uppsnabbning. Och så ett plus att linuxdiskar (EXT3) inte behöver avfragmenteras.
Mycket som är extra i windows är inbyggt i linux.
Så det bästa - allt är gratis.
A Microsoft Windows migration tool, called Migration Assistant (introduced in April 2007),[39] can be used to import bookmarks, desktop background (wallpaper), and various settings from an existing MS Windows installation into a new Ubuntu installation.[40]
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav Karro 02 dec 2010 09:10

RÖD@nörd skrev:Jag har inte provat sådana än men det kommer säkert den dagen också för mig. Något som oroar mig lite är om vintrarna blir kallare och värmeverken mer och mer går över till skogsråvara så kommer vedpriserna att stiga. Kanske det inte gäller Norrland då ni har så mycket mer skog där.

Hur det kan vara så mycket mer energi i briketterna förstår jag inte riktigt men det har väl sin förklaring det också.

Vedpriserna har gått upp väldigt mycket här också, för att virkespriserna har blivit höga. Global brist på trä, eller något. Norrländskt "guld"?

Jag har eldat med briketter. Det blir rena masugnen! Man får vara försiktig så att kaminen/pannan tål den höga värmen.

Det är nog speciellt bra om ens panna egentligen är gjord för koks, eller om man har en dubbelpanna som egentligen är gjord för olja.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 02 dec 2010 09:53

Karro skrev:ffungerar
Ursäkta en nyfiken fråga..... Har du fått nått fel på f-tangenten? Eller har du spillt kaffe över tangentbordet? :P
Karro skrev:
A Microsoft Windows migration tool, called Migration Assistant (introduced in April 2007)...
Ååååhh... Det hade jag glömt! Det är ju en snygg grej som gör att man slipper sånt småkrafs! Det fungerar jättebra, faktiskt!

RÖD@nörd skrev:Har du varit och hämtat några briketter idag?
Nej, det får bli senare.
RÖD@nörd skrev:Hur det kan vara så mycket mer energi i briketterna förstår jag inte riktigt men det har väl sin förklaring det också.
Energin i biobränsle är per viktenhet TS (torrsubstans), så allt har med densitet att göra.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav Karro 02 dec 2010 13:06

PowerMizer skrev:
Karro skrev:ffungerar
Ursäkta en nyfiken fråga..... Har du fått nått fel på f-tangenten? Eller har du spillt kaffe över tangentbordet? :P

Jag tror det var mjölk, och bara en skvätt. Men det gjorde att ett dussin tangenter på tangentbordet slutade ffungera. Ett nytt svenskt tangentbord till EEE-PC:n går på 500kr, inkl. allt, så jag tyckte inte jag hade råd. Så datorn ffick ligga ett par månader. Men sedan tänkte jag att om tangentbordet ändå är fförstört, kan jag plocka sönder det i småbitar och se om jag kan laga det. Det verkade aningen kladdigt kring -tangenten.
Efter lite runtsurfande fann jag att någon sa att alla vätskor förstör tangentbordet totalt, men en annan hade rengjort med destillerat vatten. Så vad kan jag förlora, tänkte jag, och la de ca 350 småbitarna i ultraljudstvätten och fyllde på med destillerat vatten och en droppe diskmedel.

Det var ett hiskeligt plock under förstoringsglas att få tillbaka alla bitarna igen, utan att ha sönder något, men förutom att några tangenter stammar så fungerar det igen.

Dessutom, på EEEPC:n kör jag pekfingervalsen, så det blir fler skrivffel som jag inte bedmödar mig om att fixa alltid.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 02 dec 2010 15:09

Fy, vilket piller-göra! :shock:
Det blev ju hyfsat bra ändå, då... :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 05 dec 2010 20:14

PowerMizer,

Vintertid är datortid och nu börjar Linux-nedladdning närma sig....

Jag håller på att rensa ut datorn och förbereda väl tilltagen plats för downloads av Linux versioner för att se vad som kan passa bäst. Jag är fortfarande sugen på Suse men tror jag börjar med Ubuntu. Här nedan är något jag hittat, vad tror du om det?

http://www.ubuntu-se.org/drupal/download --> http://home.danielnylander.se/ubuntu/ --> http://www.danielnylander.se/

Det verkar som jag hittat svenskspråkiga Ubuntu. Vilken version bör jag välja till en P4 dator med (tror jag) 500 MB ram minne?

Något säger mig det är en X86 dator jag har men vart kan jag närmare få reda på det?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 05 dec 2010 22:06

RÖD@nörd skrev:Här nedan är något jag hittat, vad tror du om det?
Att det knappast spelar någon roll vilken du väljer. Det som skiljer är att när du startar Linux utan att installera det på hårddisken (Live-delen) så är Daniel Nylander's version med komplett Svenskt språkstöd. Det är nästan oväsentligt när du installerar det på disk, för Ubuntu kommer automatiskt att be att få ladda ner komplett Svenskt språkstöd.

RÖD@nörd skrev:Något säger mig det är en X86 dator jag har men vart kan jag närmare få reda på det?
I WinXP så hittar du det under Start -> Kontrollpanelen ->System:
Skärmbild-88.png
Skärmbild-88.png (35.04 KB) Visad 10259 gånger


Om du kör med i386 (x86) så funkar det på "alla" PC-datorer, men inte nödvändigtvis med bästa prestandan. Räknas inte P4 till i686, eller nått?? :? Jag har dålig koll på sånt. Min är en AMD64, och det är allt jag behöver veta. :wink:


När det gäller fönsterhanterare så är det nått man kan byta sen (och för varje gång man loggar in, om man vill). Jag har flera installerade på min dator och kör oftast Gnome. Ibland blir det KDE och enstaka gånger så startar jag med Xfce.

Ladda bara ner nån variant som du tror på, sen om det är Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu eller NånAnnanUbuntu spelar nog ingen roll, bara det inte är en 64-bitarsversion.

Om du tycker det är lite mystiskt med mina skärmbilder ur Windows så beror det på att jag kan starta WinXP i Ubuntu via
ett program som heter "VM VirtualBox®" (http://www.virtualbox.org)! 8)
Skärmbild-92.png
Här ligger Linuxfönstret för VirtualBox ovanpå Windows XP's Kontrollpanelen.
Skärmbild-92.png (73.58 KB) Visad 10356 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 06 dec 2010 00:37

PowerMizer skrev:Att det knappast spelar någon roll vilken du väljer. Det som skiljer är att när du startar Linux utan att installera det på hårddisken (Live-delen) så är Daniel Nylander's version med komplett Svenskt språkstöd. Det är nästan oväsentligt när du installerar det på disk, för Ubuntu kommer automatiskt att be att få ladda ner komplett Svenskt språkstöd.

Tack, PowerMizer... Det här kallar jag kort, konkret, kärnfull och korrekt information. :D


PowerMizer skrev:I WinXP så hittar du det under Start -> Kontrollpanelen ->System:
Skärmbild-88.png

he he he... tomte pekar finger, kul bild.... :mrgreen:
Ohh... bra jag ska kolla där. Det verkar som det ska vara olika Linux beroende på processor...


PowerMizer skrev: .....NånAnnanUbuntu spelar nog ingen roll, bara det inte är en 64-bitarsversion.

Bra, det där har jag undrat över. Åkej, det 32-bitars som gäller då alltså...

Ja, tack så länge då.... Nu börjar det bli dags för en download och göra en live-CD...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 06 dec 2010 01:52

När du startat Ubuntu och tagit dej ut på nätet så får du väl skriva ett meddelande om det här. Då har jag något att läsa imorgon! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 06 dec 2010 05:01

Jooduu, imorgon ja, "imorgon" lär bli om några dagar. Sån't här tar tiiid. :P

I kväll har jag tittat lite i den andra datorn och då hade viruset dubblerat sig så det var ytterligare en monmvr32.exe i "Autostart" som var förbockad. :shock: Tar jag bort förbockningen och verkställer samt startar om så är programmet förbockat i alla fall...

Har nu laddat hem ett program som heter F-secure Easy Clean och som är en freeware. Vad tror du om den?

Tänker köra det programmet och se vad som händer. Lite spännande faktiskt.

Bra med Linux som inte angrips av virus så lätt. Varför använder inte fler Linux egentligen? När jag var i butiken förra veckan och köpte hårddisk så berättade jag att det skulle bli Linux istället för Windows och om han tyckte det var bra. Killen skakade på huvudet och såg oförstående ut och sa att Linux var inget han kände till alls.... Nähe, svarade jag då... Får väl kolla om det på nätet då...

Kollade dina bilder på andra tråden och tyckte det var intressant. Lite som Windows innan fönsterprogrammen kom...

Kan inte släppa tanken på "Suse" som jag en gång provat. Gränssnittet var mycket likt Windows faktiskt. Det gör det lättare att byta.

Trött nu, natti natti PowerMizer och alla andra...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

FöregåendeNästa

Återgå till IT och datorer - Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron