Hårddisk och diskdefragmentering

Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 30 nov 2010 18:57

Funderar på att byta till större hårddisk i datorn. Kan vara lämplig sysselsättning nu när kalla nordostvindar och ständiga snöbyar gör tillvaron bister och iskall.

Efter lite sökande hittade jag den här. Det finns en sådan butik här i stan så jag har i princip bara att sätta mig på cykeln och trampa dit på ett tiotal minuter.

Vad jag undrar är om det är en bra produkt och om priset är rätt. Jag tror priset för mig är dugligt eftersom jag kan hämta hårddisken i butiken och på så sätt slippa fraktkostnad men man kan alltid fråga.


Har en fråga till,

I går träffade jag en kille som sa att i Windows finns ett verktyg som kallas "diskdefragmenteraren" och som ska sortera om alla filer på hårddisken så de lättare hittas.

Det här verktyget bör man använda någon gång i månaden enligt honom. Väntar man jättelänge typ ett år eller så kan defragmenteringen ta flera timmar berättade han.

Jag har en IBM P3 dator som efter några års användning blev fruktansvärt slö. Jag tog för givet att det berodde på F-secure men det kanske det inte gör helt och hållet eftersom jag aldrig defragmenterat datorn.

Vad säger ni här? Har ni några erfarenheter av diskdefragmenteraren?

Blir datorn bättre efter en sådan körning?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav cman 30 nov 2010 22:14

Troligen har du en massa skit som ligger resistent i minnet när du startar datorn. defragmentering hjälper vid mycket I/O läs/skrivning men att rensa datorn ger ack så mycket bättre prestanda.

F-secure är ett jävulstyg som tuggar mellan 10 och 40% av din dator (CPU) och minne. Försök hitta något annat.. vad som helst egentligen (AVGfree är ett alternativ som är gratis som jag själv använder, men även detta har blivit mastodontiskt på senare tid)

Själv skall vi fixa till våra servrar och vid omstart kollas hårddisken.. tar ett tag med de 10TB diskarna vi har..
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 30 nov 2010 23:10

RÖD@nörd skrev:Efter lite sökande hittade jag den här.
Jaha... Det du bör kolla upp är om du har en IDE-disk eller en SATA-disk. IDE brukar ha en ca 5 cm flatkabel med en lika bred kontakt både på moderkortet och bak på hårddisken. SATA har en mycket smalare kabel och 1-2 cm bred kontakt.

Defragmentering är bra ibland, men som cman säger så är det oftast andra faktorer som styr.

Minimalistiska program och mycket RAM-minne tror jag mera på. Såklart blir det bättre med en defragmentering, men jag tvivlar på att du märker någon skillnad på datorprestandan...

I dom mera kraftfulla win-maskinerna kör jag med "AVGfree" och i en gammal laptop är det "ClamWin Free Antivirus". Jag tycker att ClamWin verkar räcka så länge man har någon brandvägg.

Sen brukar jag se till att det inte körs processer som jag inte vill ha/behöver. Mera ikoner nere vid klockan=slöare dator (typ)...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 30 nov 2010 23:52

Tack för tips! :)

cman,

Vad menar du med att rensa datorn?

Gäller det att ta bort så många program som möjligt eller filer överhuvudtaget, jag menar då typ text och bilder m.m.?

F-secure börjar bli riktigt jobbigt. När jag först installerade det för några år sedan tog det någon eller ett par minuter att uppdatera men idag är det säkert 10 minuter till en kvart innan datorn är helt körklar.

Inte ens webbläsaren startar direkt. Vänta, vänta, ett antal sekunder innan den är redo.



PowerMizer,

Jo, det är en IDE disk jag har. Tyvärr är de dyrare numera för de tillverkas inte längre i lika stor utsträckning men vissa system typ bredbands-TV använder IDE-diskar fortfarande sa killen i Kjell-butiken.

Det är några program nere vid datorklockan, ett par skrivare och något program till. Ska prova med att ta bort dem. Skrivarprogram förresten verkar ta ganska stort utrymme.

Brukar kolla de automatstartade programmen via aktivitetshanteraren men det är i princip omöjligt att hålla reda på dem. Inte heller vågar jag stänga av något av dem där.

En kille var här och laddade ner ett program för att styra de här automatstartade programmen och vips hade jag ett program till där nere vid klockan.... :x

Ska fundera på AVG. Det är nog inte så dumt.

Kanske är det så med defragmenteringen att det inte spelar så stor roll. Annat påverkar mer.

Tack för tips än en gång. Jag ska nu med dessa kunskaper försöka få lite bättre fart på min gamla P3 dator. :P





Har hittat lite om fragmentering och defragmentering på Wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/Defragmentering

Bild
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 01 dec 2010 00:03

Startade ett fönster med Win XP och ClamWin:
Skärmbild-84.png
Skärmbild-84.png (149.92 KB) Visad 15269 gånger



Sen ett tips:
Prova att klicka på "Start -> Kör" och skriv sen såhär:
Skärmbild-86.png
Skärmbild-86.png (16.97 KB) Visad 15195 gånger


Sen går du till fliken "Autostart" och rensar.
Skulle du "tappa" någon funktion (något program som du verkligen VILL ska starta när du loggar in) så kan du gå tillbaks och aktivera just den funktionen. 8)
Skärmbild-87.png
Skärmbild-87.png (32.61 KB) Visad 15285 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 01 dec 2010 00:29

Hmm... "msconfig" Intressant... Har aldrig sett förut... Det här måste jag testa ikväll (natt). :P

Ska kolla upp ClamWin. Det kanske kan duga åt mig.

Må så gott PowerMizer! :)

Har du ved så det räcker i vinter?

För mig minskar vedförrådet oroväckande nu. Och då har ju vintern knappt börjat här "normalt" sett.

Jag tror dock det räcker ändå för jag tog till så det skulle bli över men ska vintern hålla på så här hela tiden så blir det definitivt ingen ved kvar om den ens räcker till våren.

Just nu är det minus 8 grader, lätt snöfall och (konstigt nog) ingen blåst.

Har nu börjat käka vitlök. En klyfta om dagen. Får se om det kan hjälpa mot ständigt återkommande infektioner och förkylningar.

Smaken påminner lite om snus. Har också provat med ett par skivor under läppen. Funkar bra men svårt låta bli att äta upp dem.... :lol:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 01 dec 2010 01:43

RÖD@nörd skrev:Har du ved så det räcker i vinter?
Nej, det eldas mycket briketter i vedspisen och kaminen. Imorgon är det dags att köpa en kubikmeter briketter igen. :roll:
Det ligger dock kvar en hel del syrfälld björk i skogen och den är ju torr, så att nästa vinter blir nog bättre på vedfronten. :D
RÖD@nörd skrev:Just nu är det minus 8 grader, lätt snöfall och (konstigt nog) ingen blåst.
Här är det ca -15 och ganska klart.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 01 dec 2010 01:48

Jo, förresten!

Vill du ha en hyfsat snabb webbläsare som inte segar ner datorn kan du ju ladda ner "K-Meleon" och prova den parallellt med din vanliga webbläsare..

http://kmeleon.sourceforge.net/

K-Meleon Extensions Central:
http://kmext.sourceforge.net/
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 01 dec 2010 03:30

Sitter vid min gamla P3 dator med F-Secure nu. P4 datorn törs jag inte använda längre. Tur för mig du visade msconfig och "AutoStart". I den låg nämligen en Trojan :shock:

Du har varnat mig för att köra utan antivirus tidigare men jag har fortsatt ändå. Tyvärr.... :oops: Nu har jag inga typ "pengar" i datorn men ändå. Det finns ju lösenord till mejllådor, mina fotografier osv.

Jag kollade den här P3 datorn också men den var "ren" i Autostarten. Tacka F-Secure för det...

Kanske bäst att byta alla lösenord nu eller...?

Det bästa kanske vore att köra nätet med bara operativsystem och en webbläsare?

Hur gör du?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav Karro 01 dec 2010 09:12

Kör man windows är man så gott som ttvungen att ha anti-virus-program.
Inte bara att någon kan sätta sig emellan då man gör bankaffärer, datorn kan också shanghajas fför att sända spam, eller ingå i ett nätverk för andra brottsliga aktiviteter.

Defragmentering har att göra med att det går väldigt fort att läsa från disken i sekvens, 177, 178, 179, etc., men att det tar en viss tid varje gång man ska hoppa till en annan plats på disken.
Så är det många hopp blir datorn märkbart långsammare. Defragmentering gör att allt ligger i sekvensiell ordning, så det gör verkligen dator snabbare. Däremot bör man se till att man har gjort en backup till någon annan disk, innan maan defragmenterar, för blir det något fel mitt i körningen kan det göra hela disken oläsbar,
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav cman 01 dec 2010 22:07

PowerMizer täckte även din fråga till mig, med msconfig :)

Skulle du ha ett resistent virus, måste man ändra läs/skrivrättigheterna till autorun i registret efter att man tagit bort objektet innan du startar om datorn, många virus lägger till sig själv igen när datorn startar om, eller kollar väääldigt ofta att de ligger i autostart nykeln...

Kanske är överkurs men hoppas att dina nya kunskaper fixar upp snabbheten på din dator!
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 01 dec 2010 22:29

Ja cman, du har säkert rätt det du antyder. Det verkar vara ett virus :x

Ett litet program som heter monmvr32.exe och som enligt söksträngen i dialogrutan för systemkonfigurationen ska finna i startmenyns mapp för autostartade program. Problemet är bara att när jag kollar i den mappen så är den tom.

Jag misstänker istället att programmet (viruset) är in-nästlat i Windows-källkoden. :(

Kan det vara så?

Jag har noga läst det du skrev och ska kolla upp saken vidare. Tack för hjälp! :)


Nu är det vinter och innesittarkvällar.

Ska jag nu äntligen få "tummen ur" och ta steget upp till Linux? :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 01 dec 2010 22:33

Karro,

Tack för dina synpunkter om defragmentering, särskilt varningen om back-up, och övrigt om datasäkerhet som jag i min godtrohet inte alls tänker kan inträffa.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 01 dec 2010 23:51

RÖD@nörd skrev:Det bästa kanske vore att köra nätet med bara operativsystem och en webbläsare?

Hur gör du?

Jag kör Linux Ubuntu! 8)

Karro skrev:Kör man windows är man så gott som ttvungen att ha anti-virus-program.
Japp! Och nån brandväggslösning. Och nått som letar trojaner och annat oknytt..... Och gärna nått program som letar rootkits...

Få se.... Karro kör Linux, ja... 8)

cman skrev:Skulle du ha ett resistent virus, måste man ändra läs/skrivrättigheterna till autorun i registret efter att man tagit bort objektet innan du startar om datorn
U tell me... Det finns knappast någon hejd på kreativiteten! :shock: Om "black-hat"-hackarna kunde kanalisera sin energi till forskning inom förnyelsebar energi så skulle det ske innovationer! :wink:

RÖD@nörd skrev:Ska jag nu äntligen få "tummen ur" och ta steget upp till Linux? :roll:
Hmmm... Om du flyttar dina bilder och annat viktigt till den långsammare datorn och låter den stå som den är som "backupmaskin" så kan du sen i lugn och ro ladda ner Ubuntu i någon form till din snabbare burk, bränna en skiva och sen göra som jag, Karro, Jernet m.fl.... Använda datorn utan en massa krångel! 8)

Klipp till nu när du ändå har en massa timmar framför dej och ändå inte vet om du har "skit" kvar på hårddisken! :wink:


Vanliga Ubuntu: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
"Lättare" version för äldre datorer: http://www.xubuntu.org/getubuntu
"Lättaste" versionen för riktigt gamla datorer är U-lite (tidigare: Ubuntulite), men det verkar lite si och så med den just nu... :roll:

Vill du verkligen hitta en "egen" Linuxvariant så kan du söka på: http://distrowatch.com/search.php

Kavla upp ärmarna nu när du har chansen! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 02 dec 2010 00:28

Hej PowerMizer,

Jo, det är dags att kavla upp ärmarna och montera Linux Ubuntu. :P

Egentligen skulle man bara formatera om hårddisken och börja om på nytt... men det är faktiskt ett antal timmar och boota om ett system med alla program och annat man vill ha.

Till att börja med ska jag köra P4 datorn off line och kolla lite hur det fungerar... Jag har ju fått lite mera erfarenheter nu av er här.

I dag har jag monterat sprillans ny Firefox webbläsare i den gamla P3 datorn med F-secure. IE6 fungerar sämre och sämre på webben nu. Vissa webbsidor lägger den av helt. Annars gillade jag IE6 för den var lätt att ställa om och tömma på cookies och cashe-filer.


Har du varit och hämtat några briketter idag?

I Kalmar gör dom sådana. Jag tror råvaran kommer från Kährs i Nybro.

http://www.kalmarenergi.se/templates/Page____6421.aspx

Jag har inte provat sådana än men det kommer säkert den dagen också för mig. Något som oroar mig lite är om vintrarna blir kallare och värmeverken mer och mer går över till skogsråvara så kommer vedpriserna att stiga. Kanske det inte gäller Norrland då ni har så mycket mer skog där.

Hur det kan vara så mycket mer energi i briketterna förstår jag inte riktigt men det har väl sin förklaring det också.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Nästa

Återgå till IT och datorer - Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst