Tips, åsikter och funderingar önskas

Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav singsingianen 24 sep 2010 12:14

Hej, eftersom det här är min första postning, vill jag passa på att tacka för många kvällar och nätters trevlig och lärorik läsning ( har lusläst allt, nästan tror jag :D ).
Det här forumet är verkligen ett lysande exempel på internet när det är som bäst.

För knappt ett år sedan vart jag med torp. Eftersom jag är 50talist, och inte räknar med att det kommer att finnas mycket kvar för oss som kommer efter 40talisterna,
kallar jag det min pensionsförsäkring och planerar att göra det till mitt permanentboende och att göra mig självförsörjande i högsta möjliga grad.
Huset saknar dock el, och att koppla upp sig på nätet skulle kosta en smärre förmögenhet. Har därför ägnat en hel del tankeverksamhet
och surfande åt hur jag ska lösa detta. Stearinljus och fotogenlampor i all ära, men ska man bo permanent behöver man el.

Untitled-5.jpg
framsidan vetter nästan rakt sydost
Untitled-5.jpg (62.22 KB) Visad 19356 gånger

Huset är ca. 50 kvm och har 1 rum och kök . Vinden är oisolerad än så länge. Vedspis i köket och öppen spis med eldkråka i rummet.
Ska man bo där vintertid blir det att elda rejält. :|
Det finns en å som rinner strax nedanför huset men 0,5 till 1 meter/s gör väl ingen vattenkraftbyggare glad, tyvärr.
Solpaneler och en vindgenerator ska upp så småningom. men pga små pekuniära omständigheter får det bli på lite längre sikt. Till dess har jag tänkt ladda batterierna med elverk.
Och efter mycket letande på nätet slutade det med att jag köpte det här.

elverk01.jpg
Mätarna har tyvärr blivit sönderslagna men motorn går klockrent
och visarna på mätarna rör sig något så det verkar producera el.
elverk01.jpg (40.83 KB) Visad 19365 gånger

petter_data01.jpg
petter_data01.jpg (38.92 KB) Visad 19265 gånger

generator_data.jpg
generator_data.jpg (30.33 KB) Visad 19271 gånger

mätarskåp01.jpg
mätarskåp01.jpg (32.48 KB) Visad 19258 gånger


Jag köpte det av en kille utanför Nynäshamn som sa att han trodde det hade stått på en skjutbana och använts till att driva belysning där.
Dels det, och att han berättade att han jobbat på Musköbasen, samt den örloggsgrå färgen och att det är numererat har fått mig att misstänka att det tillhört flottan.
Har sökt på nätet men inte hittat någon info alls.

Om det är någon här på forumet som har stött på ett sånt här verk eller har erfarenhet av generatormodellen vore jag djupt tacksam för input.

Ett par veckor efter köpet av elverket hittade jag en annons om Nife Jungner ackar av militärt ursprung, på Blocket som jag slog till på.
Ackarna är på 2,4 volt, 22 Ah och har modellnummer D22. Har luskat ut att ackar av den här modellen använts för fältradioutrustning.

nife_ackar.jpg
210 Nife ackar, dom väger 2 kg styck så Gammgolfen fick verkligen jobba på väg hem
nife_ackar.jpg (44.78 KB) Visad 19302 gånger

Jag fick med mig 210 stycken i första svepet och ska hämta 200 till i nästa vända. Min plan är att seriekoppla dom i 24 volts batchar och parallellkoppla dessa i lämpliga grupper.
Innan de kan användas måste jag dock cykla dem. Har förgäves letat efter en passande NiCd laddare, men de jag hittat har varit anpassade för R/C batterier och därför med
betydligt lägre strömstyrka än vad jag tror mig behöva.
När jag googlat " constant current charger" har jag hittat ritningar på laddare men det har också varit laddare för R/C modeller.

Kan någon här på forumet hjälpa mej sluta famla i mörkret skulle jag bli väldigt glad.

En kuriös detalj i sammanhanget är att elverket marknadsförts av Jungner Ackumulator AB.
Vem vet, kanske ackar och elverk hittat tillbaks till varandra. :)

/Lasse
singsingianen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 apr 2010 00:42

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav Karro 24 sep 2010 15:55

NiFe-ackar håller i evighet och kan inte köras sönder så lätt som blyackar. När de börjar bli sämre byter man bara elektrolyt så blir de som nya igen. Däremot kräver de speciell laddare, dock inte så komplicerad. Från minnet är det konstant ström och i en viss tid, men jag kan komma ihåg fel där. Jag har papper om det någonstans.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav PowerMizer 24 sep 2010 20:42

Hej!

Vilket vackert litet torp du hittat! :D

Om jag hade ett litet torp som du så skulle jag nog resonera såhär:

Allt man kan spara in på behöver inte skaffas fram.
Detta med toalett t.ex. Ett gossigt torrdass med möjlighet att kompostera mat/trädgårdsavfall. Blir fin matjord och man slipper trekammarbrunn med årlig slamtömningsavgift. Ev. får man billigare soptaxa också p.g.a. komposteringen. Gråvatten (tvätt o dusch e.t.c.) får man leda ut i en infiltration (stenkista e.dyl.).
Kylskåp går att byta mot skafferi med markkyla/värme.
Frysboxar går att extraisolera.
Tvättmaskiner finns som ansluts till både varmt och kallt vatten.
e.t.c. e.t.c.....

Uppvärmningen:
Kolla hur trossbotten, väggar och tak är isolerade, där kan du spara massor! Kolla fönstren. Eventuellt går det att fräsa in isolerglas i inre bågen (om det är tvåglasfönster). Det ger nästan samma prestanda som fabriksbyggda 3-glasfönster!
Smäll genast in en billig insatskamin i öppenspisen!
Planera för att byta ut vedspisen mot en spispanna kopplad till en ackumulatortank med anslutningar för solpaneler och vattenburen uppvärmning. Alternativet kan vara luftburet system, men det blir problem med värmelagringen då...
Luftsolfångare passar bra för att slippa elda "i onödan".

Vattenkraft:
Vattnets hastighet är inte det viktiga, utan flödet och fallhöjden.. Vattenkraft är utan tvekan det bästa att ha, men sånt kan man bygga senare om det visar sej finnas förutsättningar för det.

Solceller och vindkraft tycker jag är aktuellt när man förvissat sej om att vattekraften inte går att utnyttja. Ordet "pekuniära" hade jag inte hört förut, men nickade igenkännande när jag kollat på tyda.se.... :mrgreen:

Elverk:
Ett tag trodde jag att det var en vätskekyld motor! När jag nu inser att den är luftkyld så säger jag såhär:
Den låter nog ganska mycket så att ett separat hus en bit (20-40 m?) bort är nog inte dumt! Man kan gjuta ett fundament för motorn och sen gjuta en lös kantbalk för byggnaden för att slippa att huset blir en resonanslåda. Ställer man sen motor/generatorramen på gummikuddar så blir allt sååå bra. :P Avgasröret kan man antingen stoppa ner i en ljuddämparbytta under mark eller bygga nått annat med gummislangar och ljuddämpare. Det går att utvinna lite värme (kanske 1-2 kW) ur avgaserna.... Kanske det går att värma betongfundamentet vintertid så att det inte blir utkylt så snabbt??

Generatorn vet jag inte vad jag ska säga om... Känns lite "åttabak" (bakåvänt)... Måste spåna med mej själv en stund....
Om du håller motorvarvet på 1100 rpm så ylar motorn inte så farligt och ger 24 VDC och 65 Ampére... :? Vid 900 rpm börjar den ladda.... Hmmm...
Om man trycker dit en 4-polig 1-fasgenerator då?? Näää...då skriker motorn... Om man växlar upp varvet då?? Nä, då blir motorn för svag...
Undrar om det går att koppla nån form av MPPT-regulator till likströmsgeneratorn?? Kanske den "Toca" håller på att bygga?? :!:
Hur som haver så tror jag att 1000-1100 rpm är "bra" varv för motorn.

Batterierna:
Det blir ju typ 400 ah, vilket ger 9,6 kWh (brutto)... Kanske 5 kWh (netto)... Jag tycker det är lite lite, men här bränner vi kWh!

Hmmm... Om man bara har 24 VDC så får man hyffsat hög spänningsförlust mellan generator och huset... Inte bra, men bättre än att bli galen på en malande Petter-diesel som hörs i hela huset åratal framöver!

Någonstans ekar det ändå -"Kör med 230 VAC så löser sej allt!" Ja, kanske.... En enfasgenerator på 1,5 kW... Billigast blir en 3 kW gjord för 3000 rpm, och då får man växla upp varvtalet från motorn. En sån kostar ny ca 2500:-

Näe, jag vet inte på rak arm hur man gör detta bäst....

Just skötseln av Nife-celler har jag ingen aning om men Karro har koll, annars så är ett stalltips att ringa till den som saluför batterierna, för dom har nog någon expert som vet!

Hur som helst så gillar jag ditt projekt, och tror att du får trevligt medan du jobbar upp din "pensionsförsäkring" till hög avkastning! :mrgreen:
Håll oss uppdaterade! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav toca 27 sep 2010 12:32

Hej, nice projekt och grattis till köpet:)

Kanske bäst att göra ett test först med dina ackar.

NiCd-celler kan laddas med 0.05-1 * C där C är kapaciteten på batteriet. Strömmen under laddnningsförloppet måste vara konstant och full laddning har skett när spänningen når > 1.5-1.6V (per cell).
MEN om man väljer högre laddström än 0.2*C, alltså mer än 4.4A för en 22Ah dubbelkomplex, MÅSTE man temperaturövervaka annars riskerar cellen att bli överhettad. (Avancerade laddare för NiCd gör detta automatiskt)

Så, prova ladda ett urladdat batteri med ström under eller lika med 0.2 * C och mät temperaturen under hela förloppet samt vilken tid det tog att nå 1.5 volt så kan du bestämma hur du ska göra med resten av ackarna.
Detta kan du göra med ett enkelt labbagg med strömbegränsning.

Vid urladdning är oftast gränsen typ 25 * C och när spänningsnivån nått 1.0 V (per cell) är batteriet urladdat per def.

Kontrollera nivån på elektrolyten, om nivån är för låg går det att fylla på med avjoniserat vatten precis som med blybatterier.
Byte av elektrolyten (Lut) behövs sällan på NiCd under dess livslängd. Men om dom stått urladdade väldigt länge kan det bildats kaliumkarbonat. Då behövs sköljning och påfyllning av ny Lut. (Kommer inte ihåg just nu hur man undersöker det...)
"Varför jag gör det? För att det går!"
Användarvisningsbild
toca
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 26 sep 2008 21:28
Ort: Kalmar

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav Karro 27 sep 2010 12:55

Toca, du skriver NiCd. Menar du våta NiCd-batterier, eller har du bara skrivit fel, då frågeställningen ju gäller NiFe-batterier? Fyll inte på vatten på dina batterier förräns du är riktigt säker. Jag har aldrig hört att man ska göra det för NiFe-batterier förut, men det kan hända att det är rätt att göra ändå.

Det fina med NiFe-batterier är just att de tål avsevärt misshandel och inte förstörs av djupurladdning. Så det är ett bra förstabatteri för experiement med solpaneler, vindkraft, etc. Alla andra sorter kräver bättre kontroll av laddförlopp och urladdningsförlopp för att inte bli förstörda. Det är nog många som lyckas förstöra sina första blybatterier innan man lärt sig hur de ska hanteras och skaffat rätt utrustning. :(
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav toca 27 sep 2010 13:20

Jepp, våta NiCd antog jag.
Fabriken heter ju fortfarande NIFE trots att dom slutade med Ni(Fe)-batterier för länge sedan och nu gör alla möjliga batterier.
Dock är ju kadmiumbatteriet fortfarande uteslutande störst.

Så då är ju frågan till mister singsingianen vad det är för batterier han köpt egentligen??
Han skriver att "Har förgäves letat efter en passande NiCd laddar", så då antog jag att han vet att det är NiCd, eller?

Om jag har fel och det är Ni(Fe) så rekommenderar jag INTE vad jag tidigare skrev tidigare :)
"Varför jag gör det? För att det går!"
Användarvisningsbild
toca
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 26 sep 2008 21:28
Ort: Kalmar

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav Karro 27 sep 2010 16:24

Jag hittade dem på blocket, tror jag, och blev så sugen så att om jag hade pengar hade jag nog åkt till Stockholm med släpvagnet och fyllt flaket jag med. Risken är att det är ett tillfälle som aldrig kommer igen.

Fast det finns faktiskt en firma i kina som nytillverkar NiFe-ackumulatorer. Det är inte så att allt gammal teknologi är dålig. Moderna NiMh och litium-batterier är mycket mer energitäta, men med bedrövlig livslängd. Dock lever vi i ett konsumtionssamhälle och om batterierna inte håller så länge så får batteritillverkarna sälja nya batterier åter och åter igen. Batterier som håller i evighet kan ju ingen tjäna pengar på.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav HJFF1969 27 sep 2010 20:31

Karro, min far brukade också lovorda NiFe batterier, är det inget åldrande på dessa, ingen sulfatering eller oxidering?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav RÖD@nörd 28 sep 2010 00:34

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article499041.ece

"En av våra pensionerade medarbetare tog i mitten av 1960-talet uttjänta celler från Lansens katapultstol och satte dem i sin bil som startbatteri. Han kör än i dag med samma batteri, men bilen har han bytt åtskilliga gånger sedan dess."

:shock:

Vilket också måste betyda att NIFE batterier tål varierande laddström vilket alltid uppstår i en bil. Eller?


singsingianen Mats,

Får gratulera till inköpet av elverket med Petter AV1 motor. Såg det tidigt på Blocket och skickade en länk hit. Hade själv gärna velat haft det men ekonomi och avstånd omöjliggjorde. Priset var helt OK. :wink:

Sådana här gamla grejer är kvalitet. Med lite kärlek och omsorg ska det hålla din tid också. :) Inom militären fanns tydligen många sådana här udda maskinerier. På åttiotalet var jag flera gånger på Försvarets Överskottslager i Stockholm och i Kävlinge för att göra inköp. Något udda elverk blev det också men det och annat sålde jag iväg när jag tröttnat på det. Lite har jag kvar bl.a. en telefon modell 30-tal och en militär bilsläpkärra typ 40-tal. Båda nya och oanvända.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav singsingianen 01 okt 2010 04:10

Hej och tack för uppmuntrande och kunniga synpunkter och tankar. Har för närvarande ingen egen dator så därför kan det ibland, som nu, dröja mellan inläggen. Men det finns ju bibliotek och vänners datorer, så jag läser så ofta jag kommer åt i alla fall, även om jag inte kommer åt att skriva.

Eftersom jag inte egentligen har någon att prata om det här projektet IRL, så blir det jag skriver här också ett sätt för mej att verbalisera de tankar och funderingar jag har. Därför kan det kanske ibland verka lite rörigt och ofokuserat, det jag skriver. Men jag hoppas ni har överseende med det. :D

När man ska göra ett projekt low budget, vilket det än vara må, är det nödvändigt att försöka göra så mycket som möjligt själv. Jag menar, hade jag råd, skulle det enklaste vara att att köpa en sån där norsk energistation och sen var det klart.
Men... Så trist. Då hade jag aldrig behövt sätta mej in i hur ett NiCd batteri fungerar och laddas t.ex. :D

@ Toca: Det är våta Nife-batterier jag har. För närvarande två hundra, och ytterligare två eller trehundra till på ingång. Jag chansar. :P

@ Karro: Jag har ju inte sparkat igång ett enda än, men det känns precis som du skriver " ett tillfälle som aldrig kommer igen". Dom känns i alla fall väldigt gedigna, eller i vart fall tunga. :)

@ PowerMizer: Jag tar med mej ditt inlägg och startar en tråd på "Projekt", om huset och energi i ett bredare perspektiv. För det du tar upp har jag massor med tankar och funderingar kring.

@ Röd@Nörd: Det krävs minst sagt ett energiskt sinnelag och särdeles god kondition att veva igång Pettern nu när temperaturen sjunker och det blir kallare. Tror du det skulle vara möjligt att utrusta den med drivkrans och startmotor? Jag fasar för att behöva veva igång den i skarpt läge vintertid. :mrgreen:

Mitt största problem i dagsläget är dock battericyklingen.
En cykling består av en full laddning, en hel urladdning följt av en full laddning efter vad jag förstått och den måste göras på cellnivå, dvs två cyklingar per batteri. Det blir fyrahundra cyklingar på batterierna jag har bara. :shock: :!: :!:

Räknar man med en cell per dag, skulle jag vara klar med den här omgången batterier någon gång lagom till nästa jul. :shock:

Därför ser jag det som den enda vettiga lösningen att löda ihop en tiocells batch -cyklingshistoria själv för en rimlig peng. Så att man i alla fall skulle kunna cykla fem batterier åt gången.
Då kanske jag skulle kunna bli klar till julen 2010 istället. :wink:

Hittade idag som av en händelse en .pdf jag laddat ner någon sen natt när jag setat och surfat runt efter batteriinfo och sedan glömt bort. Titeln på dokumentet är " Battery Charging" och är författad av en Chester Simpson och är utgiven av Springfield Semiconductor.

constant current charger.pdf
Battery Charging, Chester Simpson, National Semiconductor
(111.83 KB) Nerladdad 869 gånger

Chester beskriver där utförligt hur NiCd, NiMh och Li-Ion batterier laddas och har även praktiska exempel på laddningskretsar för de olika batterityperna.

En fråga jag har. Skulle det vara görligt att använda hans laddare med temperaturkontroll men ändra värdena på komponenterna så att de passar laddning av mina batterier. Skulle man kanske kunna automatisera hela cyklingscykeln rentav?

Dessvärre är min kunskap i ellära och svagströmsteknik högst rudimentär, ( om ens det). Så om det finns någon vänlig själ härrute som skulle kunna hjälpa mig med detta, skulle jag vara evigt tacksam. Den praktiska biten med kretskortstillverkning, lödning osv. klarar jag, men på den matematiska och teoretiska biten är jag än så länge helt renons.

/Lasse
singsingianen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 apr 2010 00:42

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav Karro 01 okt 2010 07:41

singsingianen skrev:Eftersom jag är 50talist, och inte räknar med att det kommer att finnas mycket kvar för oss som kommer efter 40talisterna,
kallar jag det min pensionsförsäkring och planerar att göra det till mitt permanentboende och att göra mig självförsörjande i högsta möjliga grad.

Dito

Jag trodde alla batterier som såg ut som de där var NiFe, alltså Nickel-Ferrum, men jag läser nu att de också tillverkade Nickel-Kadmium-batterier under namnet NiFe. Lite sökande ger att det du har är nog faktiskt ett NiCd-battery, bild här på försvarets D22:
Bild
Alkalibatteri (Nifeackumulator) typ D22
M2673-103000, äldre beteckning Td 34010
Alkalibatteri typ D22 (Dubbelcell 22 Ah)
Spänning: 2,4 volt
Kapacitet: 22 Ah
Vikt: 2,0 kg

En sådan borde gå att ladda med en normal NiCd-laddare, fast nu är jag på osäker mark.

Här följer en bild på något som jag tror är Nickel-Ferrum:
Bild
De ser ju nästan likadana ut. Mitt batteri har en röd hatt och en röd och en blå ring för polerna, så är de märkta NIFE samt beteckningen KAP1. D22 verkar ha en annan hatt, och blå ring för båda polerna. Ja dessutom är de ihopbakade 2 och 2.
Kan det vara det som är skillnaden?

Mina NIFE-ackumulatorer har jag laddat med en vanlig NiCd-laddare, men de blir aldrig fulladdade på det viset.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav singsingianen 01 okt 2010 11:54

Hej Karro, på http://www.batscan.se/ finns en sida om Nife-batterier där man bl.a kan läsa; " Nickel-Kadmium (NiCd) batteriet, som är en alkalisk ackumulator, uppfanns av Waldemar Jungner (1869-1924). Konstruktionen patenterades i september 1899 och batteritypen har tillverkats i nästan 100 år av NiFe Jungner AB i Fliseryd och Oskarshamn. Från början var batteriets negativa elektrod gjord av järn (Fe), men redan efter ett par års produktion började man använda kadmium (Cd) istället.".
Så ditt batteri på bilden är med största sannolikhet ett NiCd-batteri.

Skulle möjligtvis anledningen till att ditt batteri aldrig blir fulladdat kunna vara att du inte cyklat det? Efter vad jag har förstått måste NiCd-batterier cyklas med jämna mellanrum p.g.a. minneseffekten. :?:

Vad för slags NiCd-laddare använder du dig av? De enda laddare jag hittills hittat är antingen laddare för handverktyg eller för RC-modeller = små batterier. Och då, (efter vad jag har förstått), storleken styr cellens antal Ah , borde det betyda att för att ladda ett batteri som ditt eller mitt, borde det krävas betydligt kraftigare grejer än en RC-laddare.

Men jag kan ju naturligtvis ha helt fel. :?

/Lasse
singsingianen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 apr 2010 00:42

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav Karro 01 okt 2010 12:36

Jag hittade följande citat:
Waldemar Jungners ursprungliga patent från 1899 gällde alkaliska nickel-järn celler (NiFe) där man blandade in en del kadmium för att det hade positiv effekt på laddningsegenskaperna. Numera innehåller NIFE-batterier i huvudsak nickel-kadmium (NiCd), med en del järn som tillsats.

Så det verkar från det som om NiFe-batterierna hade järn med lite inblandad kadmium i sig, medans de idag innehåller kadmium med lite järn inblandat.
Vilket ger? Förvirring!

Kanske det är samma laddförlopp på de äldre och de nyare batterierna? Eller så är det aningen annorlunda laddningsförlopp på olika batterityper. Om jag skulle haft ett lass sådana batterier hade jag ringt tillverkaren för att reda ut hur de ska laddas. Alternativet är att provladda en med ett standardförlopp, dvs. konstant ström, och mäta spänningen under laddförloppet. Eller att rota fram en skötselinstrutktion för de där batterierna från försvaret.
En ackumulatorcell består av ett cellkärl av plast (äldre kärl är av järnplåt), elektrolyt och två elektroder. Elektroderna i den positiva plattan består av nickelhydroxid och i den negativa plattan av kadmiumoxid (tidigare järnoxid). Elektroderna isoleras av en separator, oftast ebonitstavar. Cellkärlet är till största delen fyllt med vätska, elektrolyt, som utgörs av kaliumhydroxid (kalilut). Elektrolytens täthet varierar mellan 1,17 och 1,25 beroende på ackumulatortyp och användningsområde. För armétyper utgör den 1,23 - 1,25.

Beskrivningar
Ackumulatorinstruktion del 1 (ACKI, 1) 1946
Ackumulatorinstruktion del 3 (ACKI, 3) 1943
Öppna nickel-kadmium ackumulatorer, M7786-001550 (S 893), 1974

(från http://gronradio.sm7dlf.se/batterier.htm. Kanske sm7dlf har laddinstruktioner? Maila honom och fråga)

Här är i alla fall ladd- och urladdningskurvor för äldre NiFe-batterier från tillverkaren Jungner.
Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav RÖD@nörd 09 dec 2010 04:40

Karro skrev:Så det verkar från det som om NiFe-batterierna hade järn med lite inblandad kadmium i sig, medans de idag innehåller kadmium med lite järn inblandat.
Vilket ger? Förvirring!

Det är lite magi och mystik bakom NIFE ackumulatorn Karro. :wink:

Så här säger i alla fall miljöchef Lars-Erik Johansson SAFT AB Oskarshamn:

.... Batteriarbetarna i Fliseryd hade lärt sig av erfarenhet hur massorna (det aktiva materialet i plattorna) skulle tillverkas för att batterierna skulle fungera.

- Det är fascinerande att batteriets funktion ännu 100 år efter första patentet inte är klarlagt i alla detaljer.

- Man lärde sig tidigt till exempel att lite järn i kadmiummassan ger lång livslängd. Men de kemiska mekanismerna - hur järntillsatsen verkar - är inte ännu fullt utredda.

- Lite kol och grafit ska också ingå. Vi testar fortfarande nya grafittyper, och det är detta som är lite av magin, säger Lars-Erik Johansson.

(texten citerad ur minnesskriften Jungnerholmarna - En industriepok vid Emån)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Tips, åsikter och funderingar önskas

Inläggav singsingianen 10 dec 2010 00:21

Du äger, Röd Nörd. :D Läste även dina inlägg i den andra tråden. Nedslagen du emellanåt gör i den svenska industrihistorien är mycket läsvärda, tycker jag.
Men du bor ju också i ett industrihistoriskt mecka. :P
Min batteribatch står tyvärr fortfarande i träda och väntar på en laddlösning, men en sådan är på gång, och sedan blir det NIFE för hela slanten för mig.
singsingianen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 apr 2010 00:42

Nästa

Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron