Positivt tänkande

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Positivt tänkande

Inläggav RÖD@nörd 24 mar 2010 04:23

Varför så negativ? Tänk positivt!

Sverige, melankolins sista utpost?

http://svtplay.se/t/102858/kobra
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Positivt tänkande

Inläggav HJFF1969 24 mar 2010 12:54

Kan sträcka mig till att kalla mig positiv realist, att vara överdrivet positiv i alla lägen leder bara till utbrändhet då man inser att det finns makter som vill att man misslyckas, enda fördelen med makterna är att dom går svära åt och skylla på när nåt går på tok.

Nu är det makterna igen!!! :D
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Positivt tänkande

Inläggav PowerMizer 27 sep 2010 08:34

Öhhhh... Positivt tänkande..... :?

Hjälp mej med något positivt! Jag kollade in vädret och inser att kylan är här. :(
avansert_meteogram.png
avansert_meteogram.png (67.9 KB) Visad 5061 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Positivt tänkande

Inläggav Karro 27 sep 2010 09:33

Jag tittade ut genom fönstret i morse och det var vitt. Va, tänkte jag? Så jag tittade ut genom ett annat fönster, och det var grönt. En synvilla? Rejäl nattfrost! Men en dag snart är det på riktigt.

Härligt diagram, förresten, har du fått det från egen väderstation?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Positivt tänkande

Inläggav PowerMizer 27 sep 2010 10:29

Ja, det närmar sej eldningssäsongen med stormsteg! Även i år får jag förlita mej på briketter.. Björkveden ligger både i skogen och så har jag en trave vid en vägkant.

Jag undrar när första snön kommer?! Kanske är det dax att plocka fram v-däcken och kolla luften i dom.

Ja diagrammet är jättebra! Det hittar man på yr.no.
http://www.yr.no/sted/Sverige/Annet/Kramfors_Flygplats/time_for_time.html

Om du bokmärker denna länk så behöver du bara klicka på bokmärket för att snabbt se trenden för Kramfors flygplats! Naturligtvis funkar det lika för alla ställen.. Flygplatsen lät bara nära dej?! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Positivt tänkande

Inläggav HJFF1969 27 sep 2010 10:41

Hmmm, kan inte komma på något positivt med kylan, det blir inte bättre med tanke på att mitt värmesystem ligger på is än så länge och närmast fungerar som kylanläggning, gluggen i källarväggen står gapande liksom de övriga gluggarna och kyler källaren, inser att det snart är för sent att gjuta :?

Jo förresten, alla i familjen är så friska som vi kan bli, tom de utdöende hönsen är nu alla vid liv igen och verkar trivas ihop, vi går mot en tid då man får lov att vara lat och ägna sig åt kreativt tänkande istället :)
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Positivt tänkande

Inläggav PowerMizer 27 sep 2010 10:59

HJFF1969 skrev:vi går mot en tid då man får lov att vara lat och ägna sig åt kreativt tänkande istället
Åhhh! Tack!! Det behövde jag höra. :P

Bra att ni å hönsen mår gott. Här försvann en på Lördag. Förmodligen var det en hök som tog den, det var lite fjädrar kvar mitt på gården. Tyvärr en värpande höna. Det hade varit bättre om en ungtuppblivit slagen.. :cry:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Positivt tänkande

Inläggav Karro 27 sep 2010 11:33

Jag eldar redan en gång om dagen. Lite tidigt tycker jag.
Brukar bli skräpved den här tiden på året.

Kramfors flygplats ligger en mil bort, genom skogen. Man kan höra planen svagt när de startar. Det är inte exakt samma klimat, för jag har lokalt klimat, men ganska nära.

Hmm, 7 grader, soligt och molnfritt ska det vara just nu enligt den norska prognosen. Jag tittar på termometern och banne mig är det faktiskt 7 grader i skuggan soligt och molnfritt. En fantastisk prognos, på ett härligt överskådligt sätt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Positivt tänkande

Inläggav PowerMizer 27 sep 2010 12:07

Karro skrev:Jag eldar redan en gång om dagen.
Vi har lite problem här... Vedspisen går inte att elda i just nu för att det är en "dragning" i rökkanalen som är tätt. En dragning är en böj. Kanalen går rakt upp, men mellan våningarna går den snett bakåt för att göra plats för rökkanalen ur sovrummet rakt ovanför. Jag brukar ha en lång rundstång med ca 4 mm diameter som jag böjt en oval på längst ut och böjt som en vev på andra sidan, men trots att jag har en på taket och en inne så får jag inte upp kanalen så att det brinner bra. I våras slog det "pott-kitt-tätt" och inte ens sotaren fick upp stoppet. Dom har en liknande mojäng men längre och med två kättingar ytterst och sen sätter man borrmaskinen på andra sidan. Den skulle han komma med "innan vintern" när det nu är... :roll:

Kaminen inne i vardagsrummet är så grymt brutal att elda i, men snart får jag krypa till korset och göra upp en brasa. Den borde jag fylla med eldfast sten så att eldningsutrymmet minskar.. Som den är nu gissade sotaren på att den är på närmare 30 kW, och DET är för mycket! :shock:

Pelletspannan har jag ställt in på 17 grader inomhus, och imorse shuntade den ut 40 grader på golvet! Jag ska vara elak med familjen (och snäll med plånboken) och ställa ner shuntautomatiken ytterligare så kommer vedeldandet igång snabbt! :mrgreen:

Jag kanske ska göra som du och leta reda på lite skräpved, jag rev ett vagnslider som ligger osh skräpar. Där är det torrt virke som lufttorkat sen 1800-talet. Borde brinna bra!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Positivt tänkande

Inläggav Karro 27 sep 2010 12:42

Jag kan vara riktigt bra på saker som andra inte är bra på. Så när jag var sist på arbetsförmedlingen, för 10 år sedan eller något, så frågade de -

kan du det här?
jag: nej
kan du det här?
jag:nej
och till slut kom de fram till att jag var totalt outbildad och kunde ingenting.
När jag sa vad jag kunde så ingick det inte på deras lista av värdefulla kunskaper.

Det kanske var då jag förstod att Sverige är på väg utför, för samhället har inte förmåga att ta tillvara kreativa talanger. De vill ha likadana utbytbara robotar, som varje kan en viss sak, och alla som inte passar in kommer i "utanförskapet". Det är dagens blåa högers sanning. Den nya "ariska" rasen, en armé av soldater, där ingen skiljer sig från den andra.

Jag är stolt över min farfarsfar, för han var soldat i mälardalen, och gav sitt befäl en smocka. Antagligen förtjänade befälet det. Men min farfarsfar blev tvungen att fly till Norrland.
Så Norrland är dit man flyr, av olika skäl, för här finns friheten fortfarande.

Det är väl positivt att Sverige fortfarande har kvar sin fristad!
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Positivt tänkande

Inläggav PowerMizer 27 sep 2010 15:59

Karro skrev:När jag sa vad jag kunde så ingick det inte på deras lista av värdefulla kunskaper.
Jag tycker att det allt som oftast efterfrågas betyg och andra "standardiseringspapper". Jag har inte många betyg att stoltsera med så jag tycker att resultatet blir som för dej:
Karro skrev:och till slut kom de fram till att jag var totalt outbildad och kunde ingenting.


Karro skrev:Det är dagens blåa högers sanning. Den nya "ariska" rasen, en armé av soldater, där ingen skiljer sig från den andra.
Jag förstår precis hur du menar, men jag tycker inte att allt är så lätt som att skylla allt på "di blåa". När det gäller att påtvinga folk en färdigstöpt form så tycker jag att man ser annat än blått också. Om man lyfter blicken, vill säga.

Egentligen ska man nog inte prata så mycket politik på ett sånt här forum för risken är att det blir motsättningar... :(
Jag tror att det är viktigt att se nyanserna och inte bara dra upp kontrasten till svart och vitt. Alla är vi människor som vill väl, men vi går olika vägar på grund av olika erfarenheter, förutsättningar och bakgrunder.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Positivt tänkande

Inläggav Karro 27 sep 2010 16:57

PowerMizer skrev:Jag förstår precis hur du menar, men jag tycker inte att allt är så lätt som att skylla allt på "di blåa". När det gäller att påtvinga folk en färdigstöpt form så tycker jag att man ser annat än blått också. Om man lyfter blicken, vill säga.

Nä, de spelar bara dagens melodi, går liksom i täten på den nya tidens parad. De har väntat länge och äntligen har de fått folket att tro deras politik. Det är deras tid.
De rödas mjölk är redan spilld, och surnad, inget att gråta över. Det är bara att gå till kon och mjölka ny fräsch mjölk. Ny fräsch politik.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Positivt tänkande

Inläggav HJFF1969 27 sep 2010 20:28

Tror också att det ligger i tiden, Större delen av Svenskarna är rika och har det bra, detta avspeglas också i valet, de får det ännu bättre, klyftorna och även kallheten i samhället ökar.
Om Sverige vore uppdelat i storstadsregion och glesbygd torde valet ha fått en annan utgång för oss glesbor.

Jag tycker att det allt som oftast efterfrågas betyg och andra "standardiseringspapper". Jag har inte många betyg att stoltsera med så jag tycker att resultatet blir som för dej:


Vet inte hur det är generellt men nu när jag sökte skrev jag bara ett CV där jag radade upp skolor och anställningar, i slutändan betydde det nog mycket att jag bor på orten och inte har avsikt att flytta samt lång anställningstid på samma företag, det tycker jag är en sund inställning då betyg och självberöm ala´USA kommer i andra hand.

Bra att ni å hönsen mår gott. Här försvann en på Lördag. Förmodligen var det en hök som tog den


Tråkigt att höra :(
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Positivt tänkande

Inläggav Karro 30 sep 2010 07:46

Se positivt, i nyheterna avslöjas av pensionerad amerikansk militärpersonal att utomjordingar har inspekterat deras kärnvapeninstallationer. Vi är inte ensamma i universum!
Det finns fortarande hemligheter kvar.

Jag kan tänka mig en dialog med Kopernikus:
Kopernikus: Jorden snurrar runt solen.
Alla andra: Nej, du har fel, vi vet alla att solen snurrar runt jorden.
Kopernikus: Jorden snurrar runt solen
Alla andra: Du, är korkad, du är idiot, du är psyksjuk, nu kallar vi på polisen.
Kopernikus: Jorden snurrar runt solen
Polisen: Vi ska nog få dig ut från de villfarelserna med lite gammal hederlig tortyr, som visar sig vara bra mot alla tillstånd av dårskap.
Kopernikus: Solen snurrar runt jorden
Polisen: Se, så enkelt, nu är du frisk igen.
Kopernikus tänker: Jorden snurrar runt solen, men jag säger att solen snurrar runt jorden, för det är det alla vill höra.

Moral: Det är inte alltid så att dagens sanningar verkligen är sanna.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Positivt tänkande

Inläggav Karro 30 sep 2010 09:28

Vill man känna sig glad att man bor i Sverige, så kan man läsa lite hur polisen behandlar "oliktänkande" i t.ex. Kina. Hur besvärliga personer blir inspärrade utan rättegång, och hur kineserna verkar vara mycket kreativa när de uppfinner extrema tortyrmetoder i all enkelhet.

När man läser sådana rapporter tycker man först att man allt är bra lycklig som är född i Sverige, och all politisk tjäfs och alla problem man har egentligen är småsaker. Sedan undrar man varför man köper kinesiska prylar. Billigt, jo, men ett helt folk är mer eller mindre tvingat att jobba som slavar för nästan ingenting för att vi ska få dessa prylar.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Nästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster