Val - 2010

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Valet 2010

Omröstningen slutade 17 sep 2010 21:21

V
3
14%
S
4
19%
MP
3
14%
C
2
9%
FP
0
Inga röster
KP
0
Inga röster
M
3
14%
SD
1
4%
PP
4
19%
FI
1
4%
 
Antal röster : 21

Re: Val - 2010

Inläggav RÖD@nörd 19 sep 2010 17:55

Karro,

Det var en fin liten berättelse. Jag blev riktigt rörd. När jag läste kunde jag känna både stämningen och miljön. Både orden och dina bilder vittnar om norrländsk glesbygd trots du kanske kommer från stad söderut i landet.

Du får en guldstjärna från mig. :D

För mig är det något annorlunda som bor i mellanstor stad i södra Sverige. Här finns fullt av valaffischer, valstugor, valmöten, vallokaler m.m. och man kan cykla eller gå mellan aktiviteterna.

P9180162.JPG
Miljöpartiet bjuder på wookade grönsaker. Jodå, jag har även ätit moderaternas korv och fikat hos Folkpartiet Liberalerna...
P9180162.JPG (66.65 KB) Visad 3716 gånger

Aldrig tidigare har jag personligen intresserat mig så mycket som den här gången. I dag har jag besökt en valstuga som var öppen och satt där länge, hade även turen att få en rejäl macka och kaffe. Jo, det var de som bjöd och varför säga nej, det är ju ändå bara vart fjärde år... Sedan har jag även besökt olika vallokaler och sett hur det ser ut där och pratat med valvärdar osv. Ja, det hela gör att spänningen nu är olllliiiiidlig.

I kväll ska jag på ett partis valvaka med TV-skärm. Har blivit inbjuden till tre stycken men valt en. Har aldrig varit på något sådant tidigare.

För övrigt ett stort tack till alla andra skribenter här för mycket intressant läsning. Jag är öppen och tar till mig det som sägs.

För visst är det spännande? Det finns väl knappast någon som inte slår sig ner fram för TV:n och valvakan i kväll. :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Val - 2010

Inläggav TonyMontano 19 sep 2010 22:49

Nu är svergie på väg mot mörkret det kan jag lova ja hela Europa! Är man så jävla borta att man redan har glömt namnet på adolf hitler eller :S
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Val - 2010

Inläggav Karro 20 sep 2010 07:47

De röda vann stort
I de norrländska länen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Val - 2010

Inläggav lillebrormats 20 sep 2010 10:25

En mörk dag för några av oss.
Vad gick fel :cry:
Mats Johansson
Kommun ansvarig i Sjöbo. Piratpartiet.
lillebrormats
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 04 mar 2010 22:45

Re: Val - 2010

Inläggav RÖD@nörd 20 sep 2010 10:58

lillebrormats skrev:En mörk dag för några av oss. Vad gick fel :cry:

Det undrar jag också. Det kan definitivt inte vara valrörelsen och valarbetet för det är det bästa som (PP) någonsin gjort.

Flera jag talat med säger: - Nej, inte Piratpartiet för dom har ju bara en enda fråga (om än viktig).

Kanske dags försöka synliggöra något mer som kan ge partiet större innehåll utan att profilfrågan kommer i skymundan?

Med större spännvidd måste då 3:e statsmakten (media) :mrgreen: fästa blicken mot (PP) för att fullgöra sin bevakande uppgift. Som det varit hittills har (PP) endast uppmärksammats då upphovsrättsfråga och liknande aktualiserats och hur ofta är det?

Karro använde ordet "nördigt" någon gång tidigare. Kanske det ligger något i det och att en sådan ev. stämpel måste bort?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Val - 2010

Inläggav Karro 20 sep 2010 11:10

Adolf Hitler kom till makten för att folket valde honom, för att han var karismatisk och hade bra retorik. Folk tyckte helt enkelt det han sade var bra, oberoende av vad han egentligen sade. Innan han blev totalt nedknarkad var han mycket skicklig och listig att uppnå sina egna mål.

Det är inte den som är bäst talare, utan den som har bäst idéer, som antagligen har bäst politik. Vad Fredrik egentligen vill, det har han skrivit i sin egen bok, men andra runt omkring honom säger vad han ska säga. Ju mer självförtroende han får i sin situation, desto mer kommer han att våga att framföra vad han egentligen vill. Det kommer att bli värre.

Det otäcka idag är att man söker syndabockar bland folket. Moderaterna har redan utsett "de som är utanför" som syndabockar. Och ett utanförskap vem som helst kan hamna i. Det räcker med en olycka, eller sjukdom, eller någon annan händelse utanför ens kontroll, så är man helt plötsligt del av alla andra som också är utanför.
En underklass som ska sättas åt och förföljas. En underklass utan talesmän och som blir större dag för dag.
En underklass som inte skickas till extermineringsläger, utan som extermineras genom att de sakta svältas och som får sämre och sämre sjukvård. Det är Fredriks politik - svält ihjäl dem!

Där är den verkliga främlingsfientligheten, inte SD.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Val - 2010

Inläggav deepforest 20 sep 2010 11:24

Mycket bra skrivet Karro! Man bugar.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Val - 2010

Inläggav RÖD@nörd 20 sep 2010 11:55

Jag bugar också. :) Medans ni skrev gjorde jag det samma:


Tittade här och fick en längtan norrut...

http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R ... index.html

Tittade här och fick en längtan norrut...

http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R ... index.html

Tittar varje dag på väderkartorna och får då många, många gånger en längtan norrut...


Karro,
Läste din lilla berättelse en gång till och kunde då skönja en aning bitterhet. Som om samhällets företrädare glömt det finns en glesbygd.

Jag kan se en ny konflikt komma upp i horisonten sedan borgarna lyckats döda den gamla mellan arbete och kapital. Ja, jo, jag får väl hädanefter ha en "neutral" syn på dom rika för att passa in i det "nya" Sverige. Precis som Kalle Ankas relation med Joakim von Anka i Ankeborg.

En ny konflikt mellan rika städer och fattig landsbygd. Istället för bry sig om glesbygd verkar samhällets företrädare föredragit de flotta restaurangerna i (stor)städernas finanskvarter för lyfta ett champagneglas till nyliberalismens segertåg. Låt gå för det kom smolk kom i bägaren. Det fixar sig sen...

Sverige är inte längre vi tillsammans. Sverige är nu tudelat och en integrerad del av Europa utan egen profil och med stabil höger.

Tack snälla (s)tockholm för det.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Val - 2010

Inläggav Ib-Arne 20 sep 2010 18:25

#
Ingen lösning på fallet Annica Holmquist
Publicerad 20 september 2010 - 14:34
Uppdaterad 20 september 2010 - 17:12
Fallet Annica Holmquist blev ett slagträ i debatten om sjukförsäkringen i valets slutspurt. Nu visar det sig att Försäkringskassan inte har någon lösning för henne, trots att det verkade så i fredags.
Valet 2010

Fallet med kroniskt sjuka Annica Holmquist blev mycket omdiskuterat i valspurten. Hon lider av en ovanlig sjukdom och har fått flera läkarutlåtanden om att hon saknar arbetsförmåga.
Trots detta utförsäkrades hon i slutet av juli och Försäkringskassan beslutade förra veckan att neka henne sjukersättning, alltså förtidspension.
I fredags antydde Försäkringskassans överdirektör att det kunde finnas alternativa lösningar för henne. Men på måndagen stod det klart att det enda alternativet för henne är att överklaga beslutet.
Hänvisar till sekretess
Dottern Emilie Holmquist kan inte säga huruvida de ska begära omprövning.
Försäkringskassan kommer inte att uttala sig mer om ärendet.
-Vi måste hålla samma sekretess när det gäller det här fallet som när det gäller andra fall. Det förtjänar Annica Holmquist, säger Svante Borg, försäkringsdirektör vid Försäkringskassan.
Sahlin: En skandal
I slutdebatten mellan partiledarna i fredags sade statsminister Fredrik Reinfeldt att det, utifrån vad Försäkringskassan hade sagt, verkade som att man redan på måndagen skulle kunna finna en lösning för Annica Holmquist i hennes utsatta situation.
-Det var uppenbarligen bara ett cyniskt spel för att slippa svara på det som debatten handlade om. Nu är det måndag och Annica är tillbaka i förtvivlan, som så många andra. Det här är en skandal, varken mer eller mindre, säger Mona Sahlin.
Kräver svar av Reinfeldt
Mona Sahlin är upprörd över att Fredrik Reinfeldt använde Annica Holmquist som ett lugnande exempel.
-Jag tycker det är anmärkningsvärt när Fredrik Reinfeldt verkligen står i slutdebatten och bedyrar att det här kommer att lösa sig. Sedan när valet är över så är det kalla Sverige tillbaka. Jag tycker att det är uppenbart att han måste svara på detta
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Val - 2010

Inläggav deepforest 21 sep 2010 00:18

Här är några anledningar till att jag inte gillar Mona!

1990 ? Sahlin betalar sin dagmamma svart.
1993 ? Sahlin åker dit för obetald TV-licens.
1993 ? Sahlin får körförbud på den obesiktigade bilen. Trots det registreras det två felparkeringar på den bilen, så tydligen använde hon eller hennes man den ändå.
1995 ? Sahlin köper varor (Toblerone-affären), hyr bilar och tar ut tusentals kronor i kontanter med statens kontokort. Ursäkten var ?oklara rutiner vid statsrådsberedningen? och att hon ?tog ut ett förskott på lönen?.
1999 ? Av Sahlins 98 obetalda parkeringsböter går 32 till kronofogden. Som skäl anger hon att hon "måste ju parkera bilen"! Säg det till alla andra som inte har parkering vid jobbet eller hemma
2000 ? Sahlin missar att betala restskatt på 30 000 kr och ärendet hinner gå till kronofogden innan pengarna betalas. ?Häftigt att betala skatt??
2001 ? två nya obetalda räkningar går till kronofogden.
2002 ? Sahlins bil läggs med körförbud, för den är obesiktigad och fordonsskatten ej betald.
2006 ? Sahlins dotter får en praktikplats på Sveriges ambassad i Washington D.C. Anställningen skedde ?informellt? i strid med UD:s regler.
2006 ? Det framkommer att Mona Sahlin struntat i att vara med i facket sedan 1995.
mm, mm, mm.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Val - 2010

Inläggav RÖD@nörd 21 sep 2010 02:30

Du har hittat retoriken deepforest! :mrgreen:

Hur skulle Mona klara sig om ställdes inför din uppräkning frånsett "mm, mm, mm"?


Jag nämnde (s)tockholm ovan och menade då om politiken bestäms därifrån kan den lätt få slagsida. Nedan citat hämtat från SVT i dag:

"Landstingsrådet i Stockholm Ilja Batljan menar att man retat upp medelklassen genom förslaget på fastighetsskatt och förmögenhetsskatt. Dessutom anser han att det inte var alls smart att vilja ta bort rut-avdraget."

http://svt.se/2.128339/1.2155633/s_till ... ik_2155633

Hur många skulle "lida" av förmögenhetsskatt där du bor och hur många drar nytta av rut- och kanske även rot-avdrag jämfört med Stockholm?

Ska blir intressant att få veta vad den tillsatta krisgruppen kommer med för resultat. Efter nederlaget 2006 kom krisgruppen fram till att man inte tillräckligt stimulerat städernas s.k. "medelklass" för att få deras röster. Blir resultatet samma än en gång så kommer nog de borgerliga opinonsbildarna nicka instämmande och vrida sig i skratt när ingen ser på.

Okej och bra att människor i gemen fått det bättre men man får aldrig glömma varifrån man kom.

Det gamla skeppet SAP har fått slagsida på sin färd, tar in vatten och sjunker allt djupare. Skulle vara intressant om någon har förslag om hur hon ska styras upp på rätt köl igen.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Val - 2010

Inläggav Karro 21 sep 2010 14:02

Jag kom just att tänka på en sak. Nu har jag egentligen aldrig varit politiskt aktiv, men jag undrar om man kan påverka vissa frågor genom att engagera sig politiskt. Låt oss säga att man går med i Miljöpartiet, och arbetar aktivt för småskalig vindkraft, solkraft och vattenkraft lokalt. Om nu miljöpartiet som sådant är för stockholmscentrerad, går det att driva en mer landsortsorienterad linje lokalt, eller är det tvång att tycka som Stockholmarna? Om det går, vore det ju ett sätt att arbeta för småskalig energiproduktion.
Eller är det snarare att försöka stånga huvudet blodigt i väggen?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Val - 2010

Inläggav cman 21 sep 2010 14:44

Själv har jag fått uppfattningen att miljöpartiet inte bryr sig värst mycket om småskalig energi. Man säger sig stödja det, men jag har inte sett någon som helst handlingsplan eller budget för att underlätta just egenproducerad el / energi. Dessutom tror jag att de olika partierna håller sig till de stora frågorna och förhandlar om dessa. Tror att just denna frågan måste vara av mer högt värde för att man skall över huvudtaget kompromissa med de övriga partierna.. och det är ju det som allt handlar om. "Vi vill detta, och kan tänka oss kompromissa / släppa efter med detta, har vi en deal?"

Skall jag vara riktigt cynisk, så tror jag att det till och med kan vara så att om man som parti inte har något att vinna just nu genom att hålla med eller få partiet som ställer frågan att göra eftersläpp med andra frågor så blockerar man hellre bara för sakens skull än att, hur bra idé eller reform det än är "ideellt" hålla med. (om man inte har direkt samma uppfattning om förslaget).. speciellt om frågan är nischad ett visst parti ..
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Val - 2010

Inläggav TonyMontano 21 sep 2010 14:51

Ska testa starta upp SSU här i stan, PP gick fram ganska fort när jag hjälpe dem men för få frågor centralt gjorde att jag inte orkade vara aktiv nå mer! Men låt oss sig nu att jag bildar ett ssu i Gällivare som tycker lika som mig och går i någorlunda spår som distriktet gör samt riks. ssu så kan du styra det åt ditt håll så länge det inte motsäger partiets ideologi så vitt jag har förstått det!

hoppas dock på ett ssu i Gällivare som är miljövänligt och bygga upp samhället :D
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Val - 2010

Inläggav Karro 22 sep 2010 14:30

Intressant att det har kommit till ett läge då varje röst är viktig och några få röster kan bli avgörande.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron