Val - 2010

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Valet 2010

Omröstningen slutade 17 sep 2010 21:21

V
3
14%
S
4
19%
MP
3
14%
C
2
9%
FP
0
Inga röster
KP
0
Inga röster
M
3
14%
SD
1
4%
PP
4
19%
FI
1
4%
 
Antal röster : 21

Re: Val - 2010

Inläggav deepforest 15 sep 2010 17:34

Gjorde valkompassen på sverigesradio


Jag har gjort flera sådana bara för att. Och det har blivit väldigt olika resultat. I en undersökning blev jag kristdemokrat och i en annan vänster :shock:
Tror inget på dem. Med ledande frågor kan man få fram vilka resultat man vill.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Val - 2010

Inläggav Jonas L 15 sep 2010 19:12

Ja de där ska man inte lita på. Jag lyckades bli sverigedemokrat på någon av dem :evil:

Dock misstänker jag att många fick höga värden på SD där, eftersom de verkar ha registrerat en massa kandidater med väldigt olika åsikter i allt förutom invandrarfrågan. Det verkar som att om en kandidat matchar bra så åker hela partiet upp i procent (kommer dock inte ihåg vilket av testen det var).

Nu har jag i alla fall röstat i verkligheten också. Jag ser det som positivt att PP har tagit ledningen här, GO FOR IT!
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Val - 2010

Inläggav deepforest 16 sep 2010 23:26

Vilka snillen :mrgreen:

På min elbil, vid en laddstolpe :roll:

Och ja, det har jag....
Bilagor
SP_A0245.jpg
SP_A0245.jpg (53.89 KB) Visad 3594 gånger
SP_A0246.jpg
SP_A0246.jpg (40.71 KB) Visad 3592 gånger
Senast redigerad av deepforest 17 sep 2010 00:39, redigerad totalt 1 gång.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Val - 2010

Inläggav RÖD@nörd 17 sep 2010 00:17

Ja, det var verkligen puckat. Bra med el-bil och slippa tanka dyr bensin som också ger farliga avgaser. Hur funkar laddstolpen? Jag menar mäts strömmen direkt typ pumpen på en bensinmack och hur funkar betalningen. Har man konto som debiteras? Är elpriset vid laddstolpen betydligt högre än elpriset hemma?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Val - 2010

Inläggav deepforest 17 sep 2010 00:38

Än så länge är det gratis att både ladda och parkera, hur de tänkt sig sedan vet jag inte. Det finns inget som visar hur mycket man "tankat"
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Val - 2010

Inläggav TonyMontano 17 sep 2010 15:27

Då har ju du råd att bidra med en bättre välfärd och kanske att dem kan bygga ut laddarna ;)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Val - 2010

Inläggav TonyMontano 18 sep 2010 10:03

Man blir ju lite less på alla statistik som nyheterna visar varannan timme....
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Val - 2010

Inläggav RÖD@nörd 18 sep 2010 12:20

Känner mig lite sugen...

Jag tror jag cykeln in till stan och valstugorna. I går var det tjock grillad korv med bröd hos sossarna och wookade grönsaker hos Miljöpartiet. Alliansen inget mer än papperslappar och propaganda.

Hur blir det idag? 8)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Val - 2010

Inläggav Ib-Arne 18 sep 2010 20:02

Jag röstade på PP vid EU valet. för att markera min ståndpunkt om Friheten på Internet. Men att rösta på dem nu, är enligt min menning att kasta bort 1 röst. Vi måster, tycker ja, ta ställning för blocken. Synnerhet nu när det e så jämt.

Jag har röstat på S i 45 år. Men har svårt för Mona, så denna gången blev det Miljöpartiet. Vet att det blir 1 röst på Mona trotts allt. Men om S går kraftigt bakåt e det enl. min mening, en signal att hon inte e omtyckt.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Val - 2010

Inläggav Jonas L 19 sep 2010 10:09

Hur kan det vara att kasta bort sin röst? Jag menar, om PP skulle få 2 % så är det också ett ställningstagande. Min förhoppning är att även sådana resultat ska få riksdagspartierna att titta lite på vad de ska ändra i sin politik för att inte PP ska segla upp med full kraft i nästa val. (Eller nä, min riktiga förhoppning är att PP får över 4%, men det känns lite avlägset just nu)

Hade jag känt att det var viktigt vilket block som vann så hade jag kanske tagit det i åtanke, men när PP:s frågor känns många gånger viktigare än de marginella skillnaderna mellan blocken så finns det ingen anledning att taktikrösta.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Val - 2010

Inläggav Ib-Arne 19 sep 2010 11:39

Har lite svårt att förstå dig. Du menar att det inte e någon skillnad vilket block som vinner. Har du redan glömt att moderaterna KRAFTIGT försämrade för de svagaste. Canser sjuka ska börja jobba sämre A-kassa. o.s.v o.s.v. E det någon som skulle rösta på Moderaterna så e det jag. Blir pensionär på tisdag, innan det 1 tjänste pension från 60 år. Har 1 inkomst på drygt 600.000:- Jag tycker att jag ska vara solidarisk med de arbetslösa, o sjukskrivna. Har råd att betala mer i skatt.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Val - 2010

Inläggav TonyMontano 19 sep 2010 12:22

IB

Måste följa dig på jonas spår! jag hade kunna tänka mig lägga min röst på PP men nu när det är så lite marginal mellan blocket så måste man tänka efter lite och rösta för ett bättre Sverige och pp kan inte hjälpa oss så mycket som om det rödgröna skulle vinna! så jag röstar för ett bättre Sverige och mina släktingars framtid!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Val - 2010

Inläggav Karro 19 sep 2010 12:25

Jag har varit och röstat, och det var en riktigt bisarr upplevelse.

På röstkortet stod vallokalen. Jag åkte dit och fann ingenting. Bara en stor parkeringsplats med 3 bilar på. Inga banderoller, valstugor, valarbetare, skyltar eller något. Till slut bestämde jag mig för att valplatsen inte kan vara någon annan stans och parkerade. Fler förvirrade människor kom, men vi hittade till slut ingången. Där förväntade jag mig att partierna skulle stå på rad och dela ut valsedlar, men det fanns ingenting.

När jag väl kom in i "folkets hus" skulle man gå genom en av två dörrar. Den ena märkt "Bollsta", den andra för en plats som också började på B, som jag aldrig hört talas om.
Väl inne i danssalen så fanns det ett ställ med partiblanketter. Men problemet är att här stod partiernas fulla namn och utan partilogo och färg. Så, vad heter det parti jag tänkt välja egentligen? Till slut bestämde jag mig för vad de nog heter och tog 3 valsedlar, medans alla som ville kunde se vad jag valde.

Dessa tre valsedlar tog jag till bakom ett skynke för att stoppa in valsedlarna i kuvert. Ett väldigt viktigt hemligt moment tydligen. Där fann jag att valsedlarna var fulla med namn jag aldrig hört talas om. Först på listan hade jag förväntat mig att partiledaren skulle finnas, men det var en helt annan person. Jag blev tvungen att gå tillbaka till ställen med valsedlar och fann att alla partier hade idel okända personer på sina listor. Jag kollade alla partinamn och bestämde mig för att inget annat namn kunde vara det jag ville välja, och att jag inte kunde hitta några andra valsedlar för det jag tänkte rösta på.

Sedan var jag tvungen att SLICKA igen kuverten. En sådan där våt svamp hade de inte.
Så gick jag till några personer som satt med en lång utskriven LISTA med alla namn, och kryssade av mig.

Jag är fortfarande inte säker på om jag kom till valstugan i ett annat land eller en parallellvärld, och att jag röstade för något helt annat än jag trodde, men kanske det bara är norrländsk glesbygd och saker och ting är inte som man är van här? Att tiden står stilla och det fortfarande är 1800-talet här.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Val - 2010

Inläggav Jonas L 19 sep 2010 12:46

IB,
grattis på pensionen, om man får säga det? Jag röstade borgerligt sist, och jag skäms inte för det i den situation som var då. Nu skulle det luta åt MP om jag skulle lägga min röst nånstans, men båda blocken känns ändå som kassa alternativ. Jag gillar inte Reinfeldt, men Sahlin är så mycket värre. Å andra sidan kan jag hålla med om att de borgerliga kanske har gått lite för långt på vissa punkter.

Karro,
Hos mig tvingas vi som bor på fel sida ån åka till grannbyn för att rösta. I ren protest mot detta väljer jag att poströsta. Det kan vara ett alternativ om man inte gillar alla yra höns som fyller vallokalerna...

Du får för övrigt plocka på dig sedlar från alla partier om du så vill. Du kan smussla undan dem hur du vill när du är bakom skärmen. Namnen är de partirepresentanter partiet har från ditt område. Det är olagligt med logotyper och färger på valsedlar, jag har för mig att S hade tryckt en ros i något distrikt förra gången, vilket orsakade viss irritation. Partiernas fullständiga namn är angivna, t.ex. "Moderata Samlingspartiet" istället för "Moderaterna".
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Val - 2010

Inläggav mooy 19 sep 2010 13:19

Jonas L skrev:Hade jag känt att det var viktigt vilket block som vann så hade jag kanske tagit det i åtanke, men när PP:s frågor känns många gånger viktigare än de marginella skillnaderna mellan blocken så finns det ingen anledning att taktikrösta.


När jag sitter och lyssnar på debatten på tv och internet så nynnar jag på denna låt:
iggesundsgänget - Pessimistkonsulten
http://www.youtube.com/watch?v=lZLATYBjc2Y

Det går åt helvete i alla fall. :P
Och vill du sjunga med så finns text på: http://www.justsomelyrics.com/1656613/% ... ten-Lyrics

(Detta är inte ett seriöst inlägg i debatten, Ett skratt förlänger dock livet(plågan))
mooy
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 aug 2010 13:58

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster