Har använt mig av 75 rör ingående rör är 2 meter,placerat intaget i botten på fördämmningen dammhöjd ca 35 cm
- P1.JPG (35.86 KB) Visad 6720 gånger
I 45 gren sitter en kort rörbit där jag satt i en bottenventil(som man använder till sugslangar) Med fjäder och mässinbricka ej kula.Skulle varit ett 45 graders språng men man tager vad man haver.I 90 graders böjen sitter en hemma jord ventil säte är en avgasupphägnings ring .Prövade att ha en backventil av samma typ och storlek ,men då orkade inte vattnet öppna backventilen så nu är utloppsventilen minst dubbel så stor.Prövade först att ha en burk på utloppsventilen som jag belastade med små stenar Och i bland gick den långa stunder men så en dag ramlade burken av och nu gick den klockrent.Man måste hjälpa ventilen att slå när man startar upp tills man får mottryck i slangen.I sommar har bäcken varit jättehög några gånger till följd att hela pumpen hamnat under vattnet men den har pumpat på ändå
Nivå skillnaden mellan pumpen och bassängen ca 2 meter avstånd ca 35 -40 meter flödet är lite mer än när man pinkar.
Stugan ligger ca 150 meter från Västerdalälven förra vårfloden hittade jag en plastslang 2tum som låg och flöt bärjade den och tänkte bra att ha . Grävde ner den i gräset fram till fontänen, innuti drog jag en halvtumsslang som matar fontänen,
retur vattnet går via slangen tillbaka till bäcken.Har fyllt vattenkannan i bassängen hela sommaren till växthuset kan även koppla på droppbevattning inne i växthuset.
- P3.JPG (94.3 KB) Visad 6796 gånger