Val - 2010

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Valet 2010

Omröstningen slutade 17 sep 2010 21:21

V
3
14%
S
4
19%
MP
3
14%
C
2
9%
FP
0
Inga röster
KP
0
Inga röster
M
3
14%
SD
1
4%
PP
4
19%
FI
1
4%
 
Antal röster : 21

Val - 2010

Inläggav TonyMontano 12 sep 2010 20:52

Jag måste ju bara säga att ledarna för våra Riksdagspartier inte kan svara på en enda fråga utan att dra ut på det i 4min.

Intressant debatt på svt1 men man undrar ju vem som har skrivit upp vad dem ska debattera om....

Menar man kan ju läsa igenom deras debatt så tydligt att man röstar på de minst sämsta parti!

Tänk inte framåt,tänk inte sjukdom. tänk inte klassklyftor!Tänk bara på
dej själv att när du är FRISK får lite mer i plånboken:Var inte så säker
på att du alltid är frisk och har arbete.Vad gör du då? Lycka till i
...valet!


Lite intressant att se hur 24volt medlemmarna tycker ;) Är vi MP eller^^
Senast redigerad av TonyMontano 14 sep 2010 17:05, redigerad totalt 2 gånger.
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Val - 2010

Inläggav RÖD@nörd 12 sep 2010 23:08

Vad kul!

Forumets första "poll" så vitt jag vet. :D

Jodå, jag ska rösta, men det får nog bli i morgon. Måste sova på saken först... :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Val - 2010

Inläggav Jonas L 13 sep 2010 19:06

Piiiraaaaaat!!!!! :lol:

Det är kul med polls på forum, man ser hur Sverige skulle styras om likasinnade fick alla rösterna. Titta t.ex. på svenska elektronikforumet där Moderaterna leder, tätt följda av PP och SD. Jag gissar att det inte riktigt kommer att bli så här :roll:
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Val - 2010

Inläggav lillebrormats 13 sep 2010 20:56

Var är skillnaden?

Alltså, de som var unga på 80-talet dansade tryckare till ballader om kärnvapenkrig och utplåning. Så närvarande var skräcken. Det är något av en ödets nyck att Forever Young kom just 1984.
För mitt i allt detta, så var det också en väldigt stark politisk polarisering. Och vi, hela vår identitet, det var att "vi är inte dom". Det var hela Västeuropas identitet. Och "dom", det var förstås öststaterna, Östeuropa, Stormakt Röd, Warszawapakten. "Dom", det var staterna som övervakade sina egna medborgare. Som kränkte dem och inte lät dem ha ett privatliv. Som avlyssnade deras telefoner, som ångade upp deras brev.
Det var till och med så att staten i Östeuropa hade gästböcker i varje hem. Den som besökte någon var tvungen att skriva upp det i gästboken, så att staten kunde kontrollera vem som hade haft kontakt med vem. Det var hemskt. Staten ägde gästböckerna.
Så fort valet är över, så avser både Alliansen och de rödgröna att driva igenom trafikdatalagring, så att staten kan kontrollera vem som har haft kontakt med vem, när, hur länge, och till och med varifrån.

Var är skillnaden?
Jag röstar Pirat. :)
lillebrormats
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 04 mar 2010 22:45

Re: Val - 2010

Inläggav RÖD@nörd 13 sep 2010 22:37

Aj, aj, jag kom in för sent. Röstningen avslutad. :oops:

Kul ändå. Kollade svenska elektronikforumet som verkade vara stort. Hittade tråden med valet och politiksnack. Vad jag kunde se verkade den fungera utan att spåra ur. 40 sidor lång var den i alla fall... :shock: men det forumet är ju som sagt mycket större.

Jag tror valresultatet redan är klart. Alliansen kommer att vinna. Media gör valet till en hästkapplöpning där favoriten är vinnaren. SVT (oberoende Public Service :roll: ) favoriserar sittande regering som de alltid gjort. Inte bita i den hand som föder en :wink:

Vi väljare som också är "människor" som i sin tur är ett "flockdjur" reagerar instinktivt med ett flockbeteende och valet är därmed avgjort. Ingen vill satsa på en förlorare och riskera bli "svarte petter". Mona måste mosas. Ge oss mera Toblerone. Har media utsett vinnaren då är den som gäller. Välkommen vår nya landsfader. 8) Sverige har nu äntligen blivit ett med Europa :mrgreen: Vem f-n var Palme? Ingen vet längre... :twisted:

Men var tog de stora frågorna om framtiden vägen? :? och får jag verkligen vara med och bestämma? :|
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Val - 2010

Inläggav TonyMontano 14 sep 2010 06:51

var lite snål med tiden 1 dag till :)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Val - 2010

Inläggav Karro 14 sep 2010 11:11

För mig känns valet lite grand som att välja mellan Pest eller Kolera.
Hmm, vad ska man välja? Kan man avstå?
Helst skulle jag vilja välja INTE på det nuvarande, utan att därför rösta på något av de rödgröna alternativet.
Allt är liksom ihopbuntat i paket. Väljer man A, får man också B, väljer man C får man också D.
Men kan man inte välja A och C och vara emot B och D?
Inget parti står för främjandet av småskalighet, vad jag kan se.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Val - 2010

Inläggav TonyMontano 14 sep 2010 16:59

Nå man är ju demokratisk skyldig att rösta! Så vad gör man, man försöker tänka! :oops:

SD
Vill jag ha ett parti som SD NEJ, deras politik är från 39 och det gick åt h-vete för tyskarna, och 2010 går det ej att tänka som dem gör! vill man proteströsta tar man fan inte ansvar om man röstar SD!

FI
Jo dem har ju en bra sak jämställdhet för kvinnor men det vill även de stora partierna.

KD, FP och C
skippar vi ^^

PP
har bara en fråga integritet (dock viktig)

V
nä vi ska nog inte leva i ett samhälle som staten och regeringen styr till 100%

MP
Det finns ganska bra argument för att rösta på dem men fel metoder att gå till väga på.

M
Jag vill inte ha pengar för att sedan inte kunna göra något annat än betala skador på bilen då dåliga vägar blir ett stort problem i norrland men även vill jag kunna leva om jag blir sjuk. välfärd och solidaritet är inte att sänka skatterna så vi får 500 kr mer varje månad

S
Det blir kvar ett parti då som kan hålla någorlunda för en röst!

Men varje röst är viktig även om det känns som en droppe i havet.
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Val - 2010

Inläggav RÖD@nörd 14 sep 2010 19:28

Karro skrev:För mig känns valet lite grand som att välja mellan Pest eller Kolera.

Kanske fler än du som tänker likadant? :roll:

Karro skrev:Allt är liksom ihopbuntat i paket. Väljer man A, får man också B, väljer man C får man också D.
Men kan man inte välja A och C och vara emot B och D?

Och vad finns i "paketet" tycker du?

Karro skrev:Inget parti står för främjandet av småskalighet, vad jag kan se.

Jag har varit rätt så flitig besökare i valstugorna här i staden. Har mest varit hos (s). Det har bara blivit så kanske för man varje gång kunnat slå sig ner och få en kopp kaffe och för att umgås med folk som är som en själv. Häromdagen fanns inget kaffe där bara två gubbar som verkade ointresserade av mig och då sneglade jag bort mot (m) och fick där se en äldre dam som inte hade knivskarp blick utan istället såg ganska snäll ut. Där fanns inget kaffe heller men väl äpplen i en skål som jag bad och få ett. Hon ville ge mig valpropaganda också men deras har jag redan vilket jag förklarade. Jag önskade henne lycka till för trevnadens skull vilket vad det enda jag egentligen gjorde där.

Även (mp) har jag besökt ett antal gånger. I deras valstuga har man kunnat köpa småskaligt tillverkad honung vilken var mycket god. De sålde också bröd som tillverkats biodynamiskt.

Jag tror faktiskt (mp) står för småskalighet om den inte utgör ett hot mot miljön vilket den sällan borde göra. Kanske det är (mp) som i dag står närmast den gamla hantverkaren var den än må syssla med; bagare, bonde, smed, målare etc.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Val - 2010

Inläggav deepforest 14 sep 2010 20:23

Jag studerade de olika alternativen.
Resultatet!

Ingen vann :mrgreen:


Jag skulle vilja ha ett val där valsegern gick till partiet med mest röster, inte som idag. Det vore ärligare och skulle också innebära att de måste hålla sina vallöften bättre och inte kunna skylla på att " vi kunde inte göra så därför att de andra partierna inte ville det" :roll:

Jag är nog kommunist ser det ut som. Men jag skulle vilja ha socialdemokratin som den var förr.
Mona är största hindret till att rösta på Sossarna, tyvärr.
Många i Världen sneglar på välfärdssamhället vi hade, men vi skrotar det därför att de rika tycker det är för dyrt..... :evil:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Val - 2010

Inläggav RÖD@nörd 15 sep 2010 01:21

Det sista gillar jag. Knivskarp analys... 8)

Rajnfeld pekar med hela handen och du pekar tillbaka... Yeeesss! :twisted:

Jodå, nu har röstat här jag också. Det fick bli mot övervakningssamhället. Det s.k. "bodströmssamhället". :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Val - 2010

Inläggav Fritte 15 sep 2010 07:38

deepforest skrev:Mona är största hindret till att rösta på Sossarna, tyvärr.

Nu är det ju ett parti och deras ideologier man bör rösta på och inte (som dom flesta verkar göra) personen.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Val - 2010

Inläggav Karro 15 sep 2010 09:10

I könsrollsbefriade landet Sverige är vi egentligen inte alls så könsrollsbefriade. Här ska allt ske i det fördolda.
Varför kallar man socialdemokraternas partiledare för "Mona" med inte moderaternas för "Fredrik"?
Varför tycker många att Mona inte kan vara bra, för att hon är kvinna, men att Fredrik kan göra vad som helst, och det är ok, för att han är man?
Blir socialdemokraternas politik annorluna för att en kvinna presenterar den?

Egentligen är vi inte alls så könsrollsbefriade som vi tror och dessutom ligger rasismen under ytan och puttrar.
Andra länder kan ha en kvinnlig stadsminister, men för Sverige går det inte alls an. Hon blir automatdiskvalificerad.

Moder Svea hette det. Men hon är nog glömd för länge sedan, för en landsfader utan namn. Har folk abstinens efter landsfadern Göran? Nu verkar Fredriks största kvalifikation vara att han är just landsfadern.
Han liksom Mona har skrivit en bok av vad han egentligen tycker bakom den putsade fasaden.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Val - 2010

Inläggav deepforest 15 sep 2010 11:16

Varför tycker många att Mona inte kan vara bra, för att hon är kvinna


Jag var nog inte så tydlig...
Jag ser mycket gärna en kvinna som stadsminister, men Mona har enligt mig en livsstil och åsikter, mm som inte matchar hennes roll i Socialdemokraterna.
Jag skiter i Toblerone men hennes böter (40000:-) med motiveringen "jag måste ju parkera för att kunna sköta jobbet" Det är bara för mycket. Det är tyvärr bara ett exempel på hur hon "står över" alla andra medmänniskor...
Jag efterlyser solidaritet i samhället, där även gamla, sjuka och arbetslösa har rätt till ett drägligt liv. Ungefär som gamla socialdemokratin!
Jag är emot bidrag och fusk, men tyvärr är människan är av naturen girig. Jag vill inte ha Kommunism heller, det fungerar inte heller av detta skäl, det är en utopi. Mycket vill ha mer och helvetet blir aldrig fullt. Jag har mycket stor vetskap om kommunismen eftersom jag tidigare haft en Rysk fru i många år. Det är faktisk många som vill ha tillbaka kommunismen i Ryssland, vilket kan vara svårt att förstå för oss, men då fanns en trygghet som inte finns idag.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Val - 2010

Inläggav McB 15 sep 2010 12:36

Jag har inte en jä**a aning om hur jag ska rösta.

* Familjen ska kunna välja hur och vem eller vilka som ska nyttja föräldraförsäkringen, det ska inte politiker bestämma!
* Har inget emot att vara miljövänlig, men det är dyrt. Därför kommer vi ingenstans, gynna miljövänlighet men straffa inte dom som inte har råd att vara det. Gör det billigare att köpa miljövänligt genom att förändra skatten nedåt.
* Vill kunna bo och leva på landet men är tvingad att jobba i stan. Måste ha bil för kollektivt kan jag inte åka med mina arbetstider, då blir jag ensam på buss eller tåg. Bensinskatt och resersättning är riktigt viktiga om inte alla ska tvingas bo i stan där man kan skaka hand med grannen genom köksfönstren.
* Är som regel mot alla former av bidrag men dom är ett måste i samhället.
* Skatt är ett måste, mycket betalar mer så fungerar procenten.
* Sjukförsäkringens regler måste skrivas om, en försäkringsläkares utlåtande ska inte väga tyngre än behandlande läkares utlåtande. Har du inte träffat patienten kan inte ditt utlåtande ha någon större tyngd, ungefär som att anta ett förmodat vittnesmål i rätten och döma någon utom rimligt tvivel.

Så hur man ska rösta det har ju inte aning om, det är ju lite av allt. Hur går det med 24Voltspartiet?
Gjorde valkompassen på sverigesradio och då blev jag sverigedemokrat eller kristdemokrat, men jag gillar ju inte dom.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Nästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron