Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 17 jul 2010 00:23

PowerMizer skrev:Det kan lyckas med 20-fotaren, men jag får väl se...
Jodå, det gick bättre än väntat;
* En 20-fotare som är isolerad, har trägolv med plywood och även dörrar på ena långsidan.
* En 20-fotare som också är isolerad, har aluminiumgolv och ett kyl/värmeaggregat (som visst ska fungera).
* En grön manskapsbarack komplett med kylskåp och allt (som min bror fick).
* En träbarack om 6,5 X 2,5 meter. Oisolerad men panel ut- och invändigt.
* Betongbalkar (såna som HJFF1969 byggde jordkällaren av) att ställa dom på.
* Helt gratis lån av en liten fräsch CAT hjullastare med gafflar och planeringsskopa i tre veckor.

Ibland blir jag överväldigad av all omsorg man får "uppifrån"! Jag har inte "legat på" utan anmält intresset, knäppt händerna och väntat. 8)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav HJFF1969 19 jul 2010 19:09

Det ordnade sig ju riktigt bra :D
Hur du lyckades med hjullastarlånet i 3 veckor begriper jag inte :D
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 19 jul 2010 23:03

Ja, visst! Helt otroligt, faktiskt!
Historien om traktorn får du när vi träffas IRL....
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 28 jul 2010 16:07

Nu har jag kört en massa gruslass, flyttat betongbalkar, lagt markduk, gjort en jordkant, flyttat 2 kontainrar, flyttat panna och flisbrännare in i ena kontainern.

Nästa steg blir att flytta all verkstadsutrustning till den andra kontainern och dra in ström.

Det verkar bli ett rymligt pannrum med plats för både ditt o datt. Enda problemet är att min 4000-liters tank verkar bli för stor.... Antingen får jag leta reda på mindre tankar eller kapa ner den till halva bredden så att det blir enkelt att gå förbi den.
Foto 0619.jpg
Pannrum till vänster. och verkstad till höger
Foto 0619.jpg (65.73 KB) Visad 10040 gånger


Kostnad hittills: Tid, 40-60 liter diesel, markduk 300:-, järnskrot skickat i utbyte mot kontainrarna och sen flispanneanläggningen för 5000:-


Förresten: Har någon en manual till denna frekvensare som styr matningen av flis???
Foto 0620.jpg
"SAMCO-v SVS-152"
Tydligen nån hedenhösare som överlevt el-teleelevernas prövningar...
Foto 0620.jpg (37.64 KB) Visad 9962 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav HJFF1969 29 jul 2010 12:03

Tydligen nån hedenhösare som överlevt el-teleelevernas prövningar...


Hehe, ja då borde den ha en garanterad livslängd på ett par hundra år till och klara en elektromekanisk puls.

Nej, en sån har iaf jag aldrig hört talas om tyvärr.

Blev ju kanonbra med kontainrarna och snabbt gick det.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 29 jul 2010 21:41

HJFF1969 skrev:Blev ju kanonbra med kontainrarna och snabbt gick det.
Jo, det rasslade på när väl kättingen satt i ramen och kontainern pekade åt rätt håll! Under gaveln med gafflarna, fixera kättingen i lastaren, hissa en bit och sen följde dom med så snällt!

Jag hade ju bryderier om ackumulatortanken, men tro det eller ej: Jag har sett den i flera månader... Mitt framför ögonen. När jag insåg att det det låg nått skrot över några traktorkättingar så såg jag att skrotet är en rund stående oisolerad trycktank som är 1 meter i diameter och ca 1 meter hög med en massa anslutningar och två elpatroner. Kul! Den går säkert att använda! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav HJFF1969 30 jul 2010 19:29

Hmm, få se....den rymmer drygt 750L om jag räknar rätt, låter lite om man jämför med 4m3, har den varmvattenslingor eller löser du det på annat sätt?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 30 jul 2010 20:37

HJFF1969 skrev:den rymmer drygt 750L om jag räknar rätt
Det har du säkert, men med fel mått av mej kan du inte få det rätt... Garbage in, Garbage out...

Den rymmer 1000 liter, är försedd med någon form av VV-beredning upptill och har nått mysko nära botten som är pluggat. Kan vara en solslinga?!
Det sitter en stor manlucka på framsidan (med 3 elpatronsuttag, dykrör, VV-beredaruttag och nån annan anslutning) som jag funderat på att öppna för att se hur den är gjord inuti. När jag petar med en stålpinne i bottenanslutningen så är det något som kan vara en värmeslinga, men det känns inte exakt så tycker jag... Måste undersökas... :?

Det sitter grova rör med skjutventiler märkta 60 (2,5 tum??) mot pannan.
Hääärligt med riktiga skjutventiler!! Då slipper man nog allt småläckande i framtiden... 8)

Det finns billiga värmeväxlare på sfinx.se som jag sneglat på... Det kan bli en sån, om jag inte snubblar över nån annan lösning.

En granne har fått 200 kg 42 mm kopparrör med klämringskopplingar som är som nya, vi ska göra nån bra deal där.. Min traktor har varit utlånad mer eller mindre 3 veckor till honom, så det blir nog bra. :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 30 jul 2010 23:38

PowerMizer skrev:. . . någon form av VV-beredning upptill och har nått mysko nära botten som är pluggat. Kan vara en solslinga?!
Javisst!!! :shock: 8)
Två ytförstorade kopparslingor: En i toppen just ovanför de tre elpatronuttagen och en just ovanför bottenanslutningen! Kan det bli så mycket bättre? :mrgreen:

Som det ser ut nu så kopplas huset till den övre slingan och den undre får vänta på solpaneler och/eller en värmepump.
Skärmbild-46.png
En enkel principskiss. Placering av tank stämmer inte med verkligheten.
Skärmbild-46.png (24.92 KB) Visad 9849 gånger


Nu har jag börjat bära in lite lysrörsarmaturer och kabel för att slippa skarvkabel, byggcentral och sladdlampa... Ska hänga upp en central också, så att jag kan gräva ner två jordkablar och koppla den ena till centralen. Den andra ska eventuellt leverera kraft från gengaselverket till nät eller hus. Fasningsdon med synkronoskop ligger som "order" hos en kompis. Eventuellt även alla nödvändiga reläskydd också.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 31 jul 2010 08:35

Måste fråga, klara brännaren tända själv eller måste den stå och småtuffa hela tiden för att hålla liv i elden?
Om den måste små elda hela tiden hur på verkar det valet av ackvolym, kan tycka att mindre vore bättre så den får gå oftare?
Hur många Kw ger pannan?
Slavtank inne i huset?
Klart du ska förbereda för solvärme/värmepump på direkten!
Detta kommer jag att följa mycket noga :D :D :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 31 jul 2010 10:16

McB skrev:Måste fråga, klara brännaren tända själv eller måste den stå och småtuffa hela tiden för att hålla liv i elden?
Om den måste små elda hela tiden hur på verkar det valet av ackvolym, kan tycka att mindre vore bättre så den får gå oftare?
Brännaren tänder själv när panntermostaten (samma som till oljeeldning) kallar på värme. Det sjuka i kråksången är att denna panna har stått utan ackumulatortank i alla år, så tändslingan har jobbat hårt! Jag fick två slingor i reserv med pannan vilket jag tolkar som att dom inte hållit så länge.

Ännu en nackdel med att inte ha en tank är att verkningsgraden blir så låg: vid uppstarts- och avstängningsfasen har brännaren en dålig verkningsgrad så att man vill ju egentligen att pannan ska gå för fullt läääänge. Därav min fundering på 4000 liter vatten. Jag tror att jag ska förbereda för att kunna ställa fler tankar brevid. Sommartid är 1000 liter ganska okej, men på vintern skulle det nog inte skada med 2-3000 liter.
McB skrev:Hur många Kw ger pannan?
40 kW.
McB skrev:Slavtank inne i huset?
Nej, bara en liten kombipanna.
McB skrev:Klart du ska förbereda för solvärme/värmepump på direkten!
Ja, när det nu finns en slinga i botten så är det ju redan förberett. Solfångare vill jag ha, och jag funderar om jag kan bygga taket på kontainrarna så att det får rätt vinkel utan att det blir fult.

McB skrev:Detta kommer jag att följa mycket noga
Äntligen fler som tycker att det är intressant!!! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav HJFF1969 31 jul 2010 22:45

Det verkar vara en bra tank du hittat, blir nästan lite avundsjuk :)
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 31 jul 2010 23:10

Ja, jag är häpen själv!! Det är bara att surfa på vågen när den kommer! :lol:

Idag (läs: senaste timman) har jag köpt ett gulligt elverk!
11kVA_diesel.jpg
11kVA_diesel.jpg (55.84 KB) Visad 9797 gånger


Imorgon bitti bär det av med släpvagn.
Dieselelverk med en rasad motor pga. oljeläckage.
11 kva generator 230/400 V trefas 1500 rpm som var helt ny för 5 år sedan(nypris då 11.400 inkl. moms). Få drifttimmar. Motor är en 2 cyl. deutchdiesel som sitter bla. på gamla vibrovältar och andra stationära anordningar.Elverket fungerade perfekt innan haveriet och hade en behaglig ljudnivå tack vare det låga varvtalet (1.500 varv/min).Kan även anslutas till kraftuttag på traktor
Pris 3000 kr eller högstbjudande
Det blev 3000:-
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav HJFF1969 31 jul 2010 23:21

Hehe, såg den precis på blocket, Skellefteå va?

Grattis till fyndet!
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 01 aug 2010 00:14

HJFF1969 skrev:Hehe, såg den precis på blocket, Skellefteå va?
Jo, det stämmer. Tyvärr åker vi över Ume, för det är pistolskyttetävling däråt. Annars skulle en kopp java suttit fint!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster