Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav Karro 05 jun 2010 06:05

RÖD@nörd skrev:http://www.gengas.nu/kuriosa/vykort/kalmar-stor.jpg

Det står "äkta fotografi" på det. Det får en att undra lite vad ett oäkta fotografi var och hur ett sådant kunde se ut.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav RÖD@nörd 06 jun 2010 00:54

Ett Windovs kallas "äkta" om licensen är betald. Kanske fick man ett foto utan stämpeln "äkta fotografi" om man betalade fotoateljén för fotografiet?

P6040171.JPG
Så här såg samma plats ut fredag eftermiddag. Tyvärr taget i motljus. Fick nog vänta tio minuter innan det blev bilfritt för ett ögonblick. Digitalfotografering är kul och jag lär mig mer hela tiden. Kanske hade bilden blivit bättre om jag "trixat" lite. Det var mycket vackert väder den dagen. Tyvärr har det varit ytterst få sådana dagar här i år. Kalmar är en stad vid sydostkusten och det blåser nästan jämt men åker man bara några mil inåt landet så lugnar vinden sig. Vintern är inte särskilt kul här. Ofta gråkall fuktig luft från Östersjön som bildar dimma så solen sällan kommer fram. Sådant visar ej turistbroschyrerna för där lyser solen ständigt. Tycker ej det stämmer med verkligheten.
P6040171.JPG (149.07 KB) Visad 8239 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav RÖD@nörd 07 jun 2010 01:02

Karro skrev:Det står "äkta fotografi" på det. Det får en att undra lite vad ett oäkta fotografi var och hur ett sådant kunde se ut.

Har tittat på den gamla bilden igen. Tycker den är riktigt tydlig och detaljrik. Hittade också stämpeln "äkta fotografi". Med det måste menas att det är ett äkta fotonegativ och inte en "trycksak" som ett vykort.

Jag var på Appeltofts Bokhandel vid Stortorget som liten. Där kunde man få provlyssna grammofonskivor i något som liknade en telefonlur utan mikrofon.
Senast redigerad av RÖD@nörd 07 jun 2010 03:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav RÖD@nörd 07 jun 2010 03:03

OBS!

PowerMizer, här kommer nya rön!!!

Har haft lite otur de senaste dagarna. Känns lite bistert när det för ovanlighetens skull varit så fint väder. Först en förkylningsinfektion (eller är jag kanske allergisk mot björkpollen?) och häromdagen ett ryggskott.

Har varit mest inomhus och inte orkat så värst mycket. För att leta syndabock till mina ständigt återkommande förkylningar riktades misstänksamma blickar mot ett gäng kläder som hängt på samma plats orörda i flera år. Tyckte det luktade om dem så jag tog hela rasket och slängde ut dem på grusgången. Därefter skaka av dem och ner i en balja med vatten där dom ligger just nu. Men se... bakom kläderna låg en bunt gamla böcker. Vad kan det vara må'n tro? Nämen, en gammal gengasbok!!! Måste bläddra lite i den... Aha, för gengas kan användas kompressionförhållande upp till 12:1 :o

Ett högre kompressionsförhållande ger effektivare motor har jag en gång lärt mig.

Handen på hjärtat, är det då lämpligt att använda en lågkomprimerad sidventilsmotor i ditt gengasprojekt PowerMizer?

Problemet är att få ottomotorer klarar så höga kompressionsförhållanden med godtagbar livslängd på motorn.

Jag gick i cirklar en stund och kläckte då idén att helt resolut bygga om en dieselmotor till ottomotor och därmed vinna både tillräcklig motorvolym och en konstruktion som klarar påfrestningarna med marginal.

Tänk dig en BM Victor motor med två tändstift istället för två spridare i cylinderlocket. :shock:

Enklast är då vanlig magnettändning för att slippa krabblet med fördelare, tändspole m.m. Då motorn körs endast på ett varvtal behövs ej automatisk reglerad tändförställning.

Nå, PowerMizer vad säger du nu? :roll:


Boken heter "Gengasverket och dess skötsel" och är utgiven 1940. Den har 84 sidor som beskriver grundprinciper och på marknaden förekommande olika konstruktioner som visas med genomskärningsbilder. Även felsökningsscheman och en hel del bilder på bilar och traktorer med gengasaggregat. Är du intresserad av boken? Finns också möjlighet att scanna den men det är lite jobbigt och tar tid...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav Karro 07 jun 2010 08:09

Man kan alltid prova receptfria allargipiller. Jag har inte direkt pollenallargi, men brukade drabbas av förkylningar den här tiden. På tips av en sjuksköterska provade jag allergipiller och vips minskade förkylningarna.

I vintras började jag dessutom ta en 1g-tablett C-vitamin varje dag, även om forskare säger att det inte har effekt. Fast på mig har det effekt ändå och jag drabbas inte längre av förkylningar titt och tätt.

För att inte omedelbart få skador som ryggskott och liknande, av trädgårdsarbetet, så tränade jag styrketräning i gym hela vintern. Inte för att bli muskelbyggare, men för att stärka upp muskelfästen och annat och minska chanserna för felaktiga lyft och överbelastningsskador, som jag alltid brukar drabbas av.

När man väl gjort illa ryggen, vilket jag gjort många gånger i samma punkt, så tar det ju så lång tid att återhämta sig, så bättre att förebygga.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 07 jun 2010 10:56

Johan han som byggde vedbilen har byggt gengas på diselmotor http://www.vedbil.se/dagbok/mera/19e.shtml
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav RÖD@nörd 07 jun 2010 17:40

Mycket givande och generös hemsida. :D Tack för den länken. :) För min del var den tyvärr engelskspråkig. :|

Killen verkar kunnig inom svetsning, lantbruk och datorer/webbteknik liksom PowerMizer. Vad jag kunde se var allt tillverkat av enkla medel typ "skrotbitar".

Jag tittade extra noga på den ombyggda dieseltraktorn. Tyckte den gick väldigt fint och den orkade dra en fjäderharv utan problem. Känns som jag fick mina aningar bekräftade om att det är hög kompression som behövs om resultatet ska bli bra utan användande av kompressormatning.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav RÖD@nörd 07 jun 2010 18:01

Karro skrev:Man...

Tack för dina råd Karro! Jag ska fundera närmare på dem. Har märkt att jag också ofta blir dålig vid den här årstiden.

Det här med ryggen är ett problem. De flesta gånger tänker jag efter före och aktar mig men ibland kan det bli så att jag tar i mer än ryggen tål och då är skadan skedd... Vissa gånger kan det också vara så att jag bara vrider mig i någon olämplig vinkel och då händer något i ryggen som inte är bra. Jag är av typen "lång och ganska smal" vilka brukar få problem med ryggen.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav Martin 07 jun 2010 18:39

Fin bild RÖD@nörd :D . Är det torget vid Ölandsgatan man ser?

Ett problem med gengas är ju att ventilerna kan fastna pga av tjäran, därför kanske en sidventilera inte är så dumt även om man förlorar effekt.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 07 jun 2010 21:37

RÖD@nörd skrev:Nämen, en gammal gengasbok!!!
Ja, där ser man! :D Ibland blir man förvånad själv över det fynd man kan göra i någon glömd hörna... :lol:
RÖD@nörd skrev:Handen på hjärtat, är det då lämpligt att använda en lågkomprimerad sidventilsmotor i ditt gengasprojekt PowerMizer?
Ja, jag tror faktiskt det! Om det vore en bil som jag ofta skulle köra med så skulle jag kunna tänka mej en stor V8-bensinare eller en större diesel, för där är man ute efter mycket effekt och vrid för att få bra prestanda. I en stationär motor med väldigt konstant belastning och varvtal så tror jag däremot att en sidventilare är bättre. Det är möjligt (dock ej troligt) att en 2,6 liters rak fyra ger för låg effekt för mej (8-10 kW el), men om detta projekt skulle visa sej vara en kanongrej så tror jag att jag snarast skulle leta en rak 6:a eller en rak 8:a (sidventilare), för allt jag lyckats läsa mej till pekar mot stora sidventilare eller annat gammalt gjutjärn som är byggda på klassiskt vis.
RÖD@nörd skrev:Tänk dig en BM Victor motor med två tändstift istället för två spridare i cylinderlocket. :shock:
. . .
Nå, PowerMizer vad säger du nu? :roll:

Skulle säkert gå, men jag tror att 4 cylindrar går jämnare än två... Naturligtvis skulle en Victormotor vara mycket mera "manlig", men ibland måste man tyvärr vara mera praktisk än känslomässig... :(
RÖD@nörd skrev:Är du intresserad av boken?
Ja, visst! Jag tycker att det är mycket mera tilltalande att fingra på en bok i papper där man kan sätta in post-it-lappar på intressanta sidor än att sitta med en e-bok på engelska vid datorn.
Karro skrev:. . . tränade jag styrketräning i gym hela vintern.
Vilken karraktär du har som står ut med sånt! Jag är imponerad!! 8)
RÖD@nörd skrev:Jag tittade extra noga på den ombyggda dieseltraktorn.
Jo, den verkar fungera bra! Jag har också funderat lite på saken, men jag tror jag kompromissar även här: Volvo BM T31 - En traktor man kan köra på "ful-fotogen" (diesel blandat med en skvätt bensin), och genom att strypa bränslet och elda i en tunna så funkar den på ved istället. Det bästa av två världar...
Martin skrev:Ett problem med gengas är ju att ventilerna kan fastna pga av tjäran, därför kanske en sidventilera inte är så dumt även om man förlorar effekt.
Lite rätt har du: Sidventilaren verkar tåla mera dålig gas. Samtidigt vill jag nog mena att tjärproblem oftast beror på felaktig gasgenerator eller felaktigt handhavande. Med en sidventilare så har man säkert mera "mariginal" mot problem. Jag är osäker på hur rätt jag har, men tror det är så. :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav RÖD@nörd 07 jun 2010 22:50

PowerMizer skrev:
RÖD@nörd skrev:Handen på hjärtat, är det då lämpligt att använda en lågkomprimerad sidventilsmotor i ditt gengasprojekt PowerMizer?
Ja, jag tror faktiskt det! Om det vore en bil som jag ofta skulle köra med så skulle jag kunna tänka mej en stor V8-bensinare eller en större diesel, för där är man ute efter mycket effekt och vrid för att få bra prestanda. I en stationär motor med väldigt konstant belastning och varvtal så tror jag däremot att en sidventilare är bättre. Det är möjligt (dock ej troligt) att en 2,6 liters rak fyra ger för låg effekt för mej (8-10 kW el), men om detta projekt skulle visa sej vara en kanongrej så tror jag att jag snarast skulle leta en rak 6:a eller en rak 8:a (sidventilare), för allt jag lyckats läsa mej till pekar mot stora sidventilare eller annat gammalt gjutjärn som är byggda på klassiskt vis.
RÖD@nörd skrev:Tänk dig en BM Victor motor med två tändstift istället för två spridare i cylinderlocket. :shock:
. . .
Nå, PowerMizer vad säger du nu? :roll:

Skulle säkert gå, men jag tror att 4 cylindrar går jämnare än två... Naturligtvis skulle en Victormotor vara mycket mera "manlig", men ibland måste man tyvärr vara mera praktisk än känslomässig... :(

PowerMizer, jag tror du missförstått mig och därmed missat poängen. Det jag pekade på var inte i första hand prestanda för det beror till stor del vilken motorstorlek man väljer i det här fallet.

De nya "rönen" var att gengas tål mycket höga kompressionsförhållanden utan att självtända vilket ökar motorns verkningsgrad markant. Alltså mer energi per vedmängd.

Kanske minns du mopedtiden då ett planat topplock ökade topphastigheten samtidigt som man fick strypa det ställbara munstycket lite. :wink: Motorn blev alltså effektivare samtidigt som dess effekt ökade.

Problemet är att få "vanliga" bensinmotorer klarar så höga kompressionsförhållanden med bibehållen livslängd varför jag föreslog en ombyggd dieselmotor som i grunden har en mer än tillräckligt stabil uppbyggnad. Två- fyra- eller sex cylindrar är ovidkommande i sammanhanget. Jag tog bara Victormotorn som ett exempel du väl skulle känna igen.

Har haft svårt att slita mig ifrån gengastraktorn på vedbil.se i dag. Vad jag kan se är inte ombyggnaden särskilt svår att utföra. Jag tycker du ska ta kontakt med den killen, Johan heter han visst och såg väldigt trevlig ut. Kunde se lite av mig själv i honom med hörselskydd på huvudet, arbetshandskar på händerna och användandet av oljekanna. :mrgreen:

PowerMizer, vi är väl fortfarande vänner??? :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 07 jun 2010 23:21

RÖD@nörd skrev:PowerMizer, vi är väl fortfarande vänner???
Men.... Det är väl klart att vi är! Man är väl inte osams för att man tycker olika?! :shock:

RÖD@nörd skrev:PowerMizer, jag tror du missförstått mig och därmed missat poängen.
Jag tror inte det. Jag kan inte sätta fingret på VAD jag tycker är fel med högre kompression (och verkningsgrad), men något är det..... :? Det känns inte rätt...

Jag har varit i en källare och demonterat en flisstoker och panna idag, och är dessutom väldigt trött i huvudet. Det kan vara därför jag inte vet varför jag vill ha en sidventilare med lägre kompression?! Det är säkert därför jag låter lite kärv också.. :roll:

Nu måste jag sova så att jag blir som folk igen... :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav RÖD@nörd 08 jun 2010 00:06

PowerMizer skrev:...Jag kan inte sätta fingret på VAD jag tycker är fel med högre kompression (och verkningsgrad), men något är det..... :? Det känns inte rätt...

Hmm... Jag kan nog inte göra så värst mycket mer då jag saknar egna erfarenheter att bekräfta idéerna med, men Johan med vedgastraktorn borde ha en hel del att komma med så du kan välja rätt material direkt för ett lyckat resultat och inte behöver känna osäkerhet.

När du vilat dig och känner dig redo igen så kan du ta kontakt här nedan. Det verkar som han öppnat egen firma i vedgasbranchen så då måste han väl numera betraktas som professionell.

http://www.bimgas.com/kontaktobokningsv.shtml

Hoppas du sovit gott! :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 08 jun 2010 22:34

RÖD@nörd skrev:Hoppas du sovit gott!
Det vet jag inget om... Sov som en gris, men vaknade trött.. :( Gått i dvala hela dagen (kört lite traktor och sen bara suttit som en hösäck) och varit på cirkus 1,5 timme ikväll. Kul med hoppande, jonglerande, klättrande människor och dresserade djur, men jag höll på att somna under hela föreställningen ändå. :roll: Grabben tyckte det var kul. Frun var på skyttebanan, tur jag slapp. Jag hade nog inte ens hittat var skotten ska in i magasinet idag. :P Hon var visst inte på hugget heller, för det hade visst flygit träflis om tavlorna! :lol:

Jag är inte mera alert idag än igår, så jag vet fortfarande knappt vad jag heter. :oops:

På alla frågor idag har jag bara svarat korthugget: PASS!
Om jag får frågan "Vill du sova?" så blir det dock ett svar: JA!!! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav RÖD@nörd 09 jun 2010 12:27

PowerMizer skrev:...Gått i dvala hela dagen (kört lite traktor och sen bara suttit som en hösäck) och varit på cirkus 1,5 timme ikväll. Kul med hoppande, jonglerande, klättrande människor och dresserade djur, ...


Krya på dig PowerMizer! Inte bra med mig heller just nu. Försökte klippa gräs igår, kom halvvägs sedan tog orken slut. Jag bara ställde allt ifrån mig och gick in och la mig. Efter ett par timmars vila gick jag ut igen och klippte klart och då var orken slut igen. Tvätten ligger fortfarande i blöt...

Vedgasdiskussionen får väl vila tills vi bli bra igen. Jag blev bara så imponerad av vedbil.se och traktorn där samt hur man kan bygga så väl fungerande anordningar med enkla medel. Det har visst varit om det på TV hörde jag av en kompis men jag saknar TV så det har jag missat.

Det var nog bra du gick på cirkus med din son. Man behöver le och umgås och se andra människor också. Själv hade jag lite tur i söndags kväll och blev inbjuden till en av mina nya grannar, de som fick kompostjorden av mig, och som hade grillat. Skönt få umgås en stund med andra människor när man inte känner sig bra.

Har några gengasdelar i min verkstad bl.a. en startfläkt. Ska fotografera dem nästa gång jag är där. Angående "gengasboken" kanske jag tvekar lite. Får fundera saken. Man får väl ångra sig? :P

Resten är OK för mig. Kan du bygga något av mina gamla grejer är det bara kul. :)

En del tar betalt...

http://www.blocket.se/alvsborg/Hydraulp ... ?ca=18&w=3

Det ska vara "lagom" tycker jag.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster