Hur rengöra fälgar

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Hur rengöra fälgar

Inläggav m_robban 26 maj 2010 20:29

Så här ser mina fälgar ut just nu:

falg.jpg
falg.jpg (121.8 KB) Visad 8564 gånger


Har ni några husmorstips om hur jag skall rengöra dem.
Antar att det finns specialgrejer för uppgiften, typ sprutflaska med fälgrengöring eller nåt i den stilen, men är det de bästa eller funkar något annat bättre?
Alla tips välkomna.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav PowerMizer 26 maj 2010 21:06

Jag har också funderat på detta. Däckfirmor har nått som dom sprayar på, väntar nån minut och sköljer bort med högtryckstvätten. Min gissning är att det inte är så nyttigt, och inte billigt heller.

Det finns en branch där man ska rengöra utan fett, avfettning och våld (håller branchen hemlig), och där kör man med pressad rabarber som får verka och högtryck, kallvatten. Det hämmar även algtillväxt. Jag vet inte om det biter på dyngan på en fälg.

Eftersom en fälg är klarlackad så borde en billackerare ha ett bra svar. Eller, som du säger, nån med ett gammalt husmorstips.

De tips jag har som (förmodligen) inte skadar klarlacken är:
1. Enkelt borttagningsmedel
100 g aceton, 50 g bensol, samt så mycket benmjöl att en gröt erhålles vid utrörningen.
2. Borttagningsmedel av universialtyp
200 g bensol, 200 g koltetraklorid, blandas med 40 g olein, till detta iröres under ständig omrörning 200 g den. sprit varefter en blandning av 200 g dest. vatten och 160 g konc. ammoniak iröres.

Sen finns det frätande och upplösande recept på färgborttagningsmedel, men det tror jag är för kraftigt.. :?

Nått att testa vore äkta YES med lite vatten iblandat som får verka nån kvart och sen en diskborste och ljummet vatten. Skulle kunna funka?! Eller maskindisk/tvättmedel, men det kan nog påverka klarlacken om det ligger och fräter för länge, särskilt maskindisk.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav McB 26 maj 2010 21:18

Rekondare använder syra, och ganska skarp med svider bra i skinnet.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav m_robban 26 maj 2010 23:02

PowerMizer skrev:1. Enkelt borttagningsmedel
100 g aceton, 50 g bensol, samt så mycket benmjöl att en gröt erhålles vid utrörningen.
2. Borttagningsmedel av universialtyp
200 g bensol, 200 g koltetraklorid, blandas med 40 g olein, till detta iröres under ständig omrörning 200 g den. sprit varefter en blandning av 200 g dest. vatten och 160 g konc. ammoniak iröres.


Nu har jag inte direkt ett kemilabb hemma, hehe... men rent kan jag tänka mig att det blir med dina blandningar.

Har googlat runt lite också såklart... Dieselolja såg jag tips om, någon som provat? Annars verkar det vara någon form av syra som gäller, exempelvis oxalsyra. Många specialprodukter är baserade på det verkar det som.
Senast redigerad av m_robban 27 maj 2010 07:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav PowerMizer 26 maj 2010 23:42

m_robban skrev:Annars verkar det vara någon form av syra som gäller, exempelvis oxalsyra.
Citronsyra eller vitamin C (askorbinsyra) är nog lika bra som oxalsyra, antar jag..?!
Aska innehåller ju lut, så att aska ur kaminen på bildäcken och låta det ligga blött på fälgarna kan ju också gå! :roll: :roll: :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav RÖD@nörd 27 maj 2010 01:54

Jag skulle provat med en hink halvfylld med hett vatten och någon deciliter vanligt tvättmedel i pulverform samt en sådan där liten disksvamp. Ej den gul/gröna för den slipar. Ta den gul/vita istället.

Ha såna där handskar på händerna som städerskor har för tvättmedlet är skarpt och irriterar huden. :!:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav Karro 27 maj 2010 07:33

Jag tycker dina fälgar ser rena och fina ut. Lite tvättmedel får nog bort skiten.
Mina fälgar är nog lite svårare.....
Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav PowerMizer 27 maj 2010 08:33

Karro; dom har patina! :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav Karro 27 maj 2010 08:58

PowerMizer skrev:Karro; dom har patina! :P

Det där låter så mycket finare än rost.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav HJFF1969 27 maj 2010 10:09

Kanske en kombination, jag vet att diesel är bra till att ta bort asfaltfläckar och fett och YES är bra till att ta bort resten.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav stefan4takt 27 maj 2010 12:55

blanda ut maskindiskmedel och vatten till en gröt och smeta på,vänta en stund sedan svampa av :D
stefan4takt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 06 dec 2009 14:55
Ort: Lingbo (hälsingland)

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav Järnet 27 maj 2010 13:18

Lacknafta, kort å gott!
Dom som påstår att det skadar lacken har nog lackat bilen själv i sitt garage.
Har alltid använt det på mina bilar i snart 35 år utan att det skadat någon lack eller fälg.
Skiten rinner av som i en flod....
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav VHJ 27 maj 2010 15:09

Har jobbat med yrkesmässig rekond i snart 15 år.
Oxalsyra från apoteket blandat med c:a 10% bilshampo. Det tar även bort flygrost från lackeringen. Låt blandningen verka på ytan c:a 15 min skölj sedan rikligt med vatten synnerligen viktigt att man sköljer bra efteråt för att undvika rostangrepp. Tvättar man bilen med oxalsyra bör man vaxa efteråt pga den tar bort all vax detta gäller även aluminium fälgar.
Oxalsyre gryn från apoteket kostar nästan ingenting.
Blandas 500gr gryn i 20 liter vatten.
VHJ
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 05 jan 2010 09:23
Ort: Vasa Finland

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav m_robban 28 maj 2010 17:15

Då var oxalsyra inköpt. Första färgaffären jag frågade i hade det hemma. Jag skall uppdatera med resultatet efter behandling.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Hur rengöra fälgar

Inläggav Järnet 28 maj 2010 20:56

m_robban skrev:Då var oxalsyra inköpt. Första färgaffären jag frågade i hade det hemma. Jag skall uppdatera med resultatet efter behandling.


Ta det försiktigt bara, jag rekommenderade inte detta pga att det är Ca: 3000 gånger starkare än ättiksyra. Så skydda ögon m,m.
( jag har rekondat bilar i 30 år)
Å så en sak till! Har aldrig din bil rostat förut, så lär den göra det när du använt oxalsyra, för du kan spola med vatten hur mycket du vill så lär syran krypa in där du minst anar det. Lycka till! :lol:
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Nästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron