Väger en F162 415 kg???
Trodde inte den var så tung men det var länge sedan jag baxade på den.
Inte heller visste jag att Wisconsin numera säljer delarna till Continental.
Funderar på att kolla källarförrådet ikväll om jag kan hitta startmotorn till den. Finns den där i en hylla så är den förmodligen spelklar.
Kolla här framåt sena kvällen. Det kanske finns någon bild att titta på.
Igår var jag hos killen som jag trodde hade kardanaxeldelar. Det hade han förvisso men inte just de jag tänkt mig. Han var bussig och fyllde pakethållaren på min cykel. Nu är nya bud. Det är inte måste med kardanknut för det finns något som kallas "Hardyskiva" och som inte har mekaniska slitdelar typ "kardanknut". Har nu en uppsättning som varit på en Mercedes 220 Diesel och som du ganska enkelt kan göra lämplig axel av. Axelröret är smalt men tjockväggigt vilket passar bra mellan motorremskiva och pump på traktorn. Priset hos honom var "gratis" och detsamma gäller för dig. Ska ta en bild på prylarna så du får se vad det är. "Hardyskiva" vid motorn och kardanknut vid pumpen kommer det i så fall att bli.
Kom nyss på att jag faktiskt har en motor till. Det är också en Continental men den heter istället G193 och är en 4-cylindrig toppventilad 3.2 liters gasolmotor. Motorn är komplett i delar och är rengjord. Alltihop ligger på en lastpall. Motorn renoverades med nya lager osv. men sedan togs den isär igen. Det var något fel men jag minns ej vad. Kanske var det lågt oljetryck eller något i den stilen. Jag har i varje fall inte sett något uppenbart fel på delarna.
Sökte info om den på nätet men i U.S. är det betalsajter på det mesta. Ej heller tror jag inte den här motorn är riktigt lika känd som F162 som verkar vara en klassiker.
Den här G193 motorn har suttit i en truck som heter Hyster H40 och som var en riktig lyckad design. Jag har trucken till motorn också och när man ser på den så är det inte så lätt att se den är från 1967 för modellen är tidlös liksom... Lite speciellt på den här trucken är kopplingen som är en vanlig en-skivig med tryckplatta men allt är i oljebad. Precis som på en moped eller motorcykel.
Är du intresserad av motorn så kan du ta den för en fem-hundring vilket jag betraktar som skrotvärdet. Svänghjul ingår men inte lamell och tryckplatta vilka jag behöver om jag monterar annan motor i trucken. Annars är motorn helt komplett med förgasare, gasolutrustning, fördelare, hydraulpump m.m.
Ja, du PowerMizer, nu har du fullt lass!