Översvämningar

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Översvämningar

Inläggav Göran 18 maj 2010 01:03

Jag åkte upp till stugan idag och nu är jag orolig över den och verkstan och allt jag har liggande på golvet där inne ska förstöras, för vårfloden jag såg idag är den värsta jag någonsin sett. Stugan ligger bara tre meter ovanför sjöns normala vattennivå och den steg märkbart under de timmar jag var där idag. Tjärnar som ligger vid sidan av vägen är så översvämmade av bäckar som förvandlats till floder att hela skogen runt omkring har blivit sjöar och på sina ställen nådde vattnet nästan över vägarna.

Jag återkommer med katastrofbilder i morgon. :|
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Översvämningar

Inläggav Karro 18 maj 2010 04:24

Var det inte för någon vecka sedan elbolagen sa att de måste höja elpriset på grund av dålig vattentillströmning?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Översvämningar

Inläggav PowerMizer 18 maj 2010 07:50

Göran skrev:. . . vårfloden jag såg idag är den värsta jag någonsin sett.
För det första hoppas jag att allt går bra för er! :shock:
Jag vet inte när ni började vara där vid stugan, men jag tror det var våren 1993 (eller 1992?) som det var mycket vatten, för vi bemannade kraftstationen 24/7. Då blev massor av hus och stugor översvämmande i Åsele-trakten. Då var det högre vattenstånd än det är nu, i alla fall här. Bron i Forsnäs höll precis på att fara, och det vattnet kommer ju uppifrån ditt håll?! Det kanske kom mycket fjällvatten 1993, för nu tror jag det är mera skogsvatten?!
Ja, vi får se hur detta går för er...

Karro skrev:Var det inte för någon vecka sedan elbolagen sa att de måste höja elpriset på grund av dålig vattentillströmning?
Göran kanske ser dåligt och råkat kliva i fotbadet?? :lol:
Nä, men det kan vara en så kraftig "peak" under några dagar så det är därför det verkar finnas så mycket vatten...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Översvämningar

Inläggav PowerMizer 18 maj 2010 07:56

Göran skrev:katastrofbilder
Gör inte som media är du snäll.. Askmolnet från Island var ju också en "katastrof". Det är helt klart för länge sedan Sverige var attackerade och invaderade i ett krig. Skulle det hända så har vi inga beskrivande ord att ta till, dom är redan utnötta. :(
Jag förstår vad du menar, och vill inte hacka på dej. Jag tycker bara att alla hakar på katastrof-tåget så lätt.. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Översvämningar

Inläggav HJFF1969 18 maj 2010 13:58

På tal om översvämmningar, vatten i källaren och jordkällaren, vattennivån i avloppsbrunnen är så hög att vatten står kvar i stammen, som tur är spelar detta ingen större roll, källaren används inte och hyllorna för potatisen ligger en bra bit ovanför vattennivån, hade gjort en pumpgrop förra året och satt ner en pump och den går med ett par timmars mellanrum, får nog göra likadant i huskällaren....
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Översvämningar

Inläggav Fritte 18 maj 2010 15:52

Karro skrev:Var det inte för någon vecka sedan elbolagen sa att de måste höja elpriset på grund av dålig vattentillströmning?
Nja. Några veckor sedan var det väll?
Men nu kommer dom säkert vilja höja elpriset för att det är för mycket vatten. :roll:
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Översvämningar

Inläggav PowerMizer 18 maj 2010 18:39

HJFF1969 skrev:På tal om översvämmningar, vatten i källaren och jordkällaren, vattennivån i avloppsbrunnen är så hög att vatten står kvar i stammen
Jag har klagat över att bo i en södersluttning där vårvattnet passerar... Du, jag ska sluta med det. :wink: Att dika är ju roligare än att pumpa. :mrgreen:

Fritte skrev:Men nu kommer dom säkert vilja höja elpriset för att det är för mycket vatten. :roll:
:lol: Förmodligen! :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster