Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 10 maj 2010 10:26

RÖD@nörd skrev:Hoppas du tittat lite i "Tidiga förbränningsmotorers prestanda" som jag länkade till.
Nu har jag det.

Här skulle det ha hamnat en skärmdump, men jag ger upp!
Bilden måste vara minst 0 pixlar bred, 0 pixlar hög och får inte vara större än 640 pixlar bred och 640 pixlar hög. Den valda bilden är 664 pixlar bred och 143 pixlar hög.

Jag blir så trött....

Nåväl:
Lanz Bulldog (tändkula) har en verkningsgrad mellan 26-34% och en bränsleförbrukning mellan 247-320 g/kWh.
Bild
BM Victor 230 har en verkningsgrad mellan 16-33% och en bränsleförbrukning mellan 262-530 g/kWh.
Bild
BM Buster 400 har en verkningsgrad mellan 20-35% och en bränsleförbrukning mellan 241-425 g/kWh.
Bild
Valmet 8400-4 har en verkningsgrad mellan 19-36% och en bränsleförbrukning mellan 232-434 g/kWh.
Bild

Jag valde dessa traktorer för att dom är från olika tider, ganska välkända och olika varandra.
Tydligen är en ny Valtra med turbo inte så mycket bättre än en gammal tändkuletraktor... Inte när det gäller bränsleekonomin iallafall! :mrgreen:

En granne har drabbats av en nyare Fergusson... Den tar soppa som en häst, huvuddatorn krånglar hela tiden och armar i trepunkten går av (m.m.).
Han ångrar att han bytte "upp" sej från sin sjuttiotalare...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 13 maj 2010 19:15

PowerMizer skrev:Tydligen är en ny Valtra med turbo inte så mycket bättre än en gammal tändkuletraktor... Inte när det gäller bränsleekonomin iallafall! :mrgreen:


Jo, det är nog så rätt så men det betyder i sig inte att motorerna i de respektive traktorerna är jämlika om det är hela traktorns effektivitet i sin helhet som uppmätts. Motorn i Valtran torde ha betydligt större lass att dra innan kraften nått drivhjulen än motorn i Lanz Bulldog.

Här är ett par bilder på ämnet till din tänkta kraftöverföringsaxel. Som du förstår måste rören kortas bort helt på den "rostiga" axeln och delvis på den andra. Upp till dig om du vill ha dem annars lämnar jag dem tillbaka. Kan du inte ha dem på traktorn så kanske du kan få användning för dem till annat. Du måste väl ändå ha någon form av kraftöverföring mellan gengasmotorn och din generator.

P5130146.JPG
P5130146.JPG (116.27 KB) Visad 17572 gånger


P5130148.JPG
Splinesförbandet med respektive hona och hane
P5130148.JPG (107.2 KB) Visad 17471 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 14 maj 2010 01:05

RÖD@nörd skrev:Motorn i Valtran torde ha betydligt större lass att dra innan kraften nått drivhjulen än motorn i Lanz Bulldog.
Tänkte inte på det! Trots allt så är det ganska intressant, tycker jag. Om jag hittar informationen på Calmo-motorn jag hade så ska jag lägga ut data på den också. Det var en Calmo EX(?) 50. Den var enligt alla papper på 50 hk, men enligt ägaren skulle den ge 60 hk för att orka driva både sågen och hyveln samtidigt. Under vårförfallet/tjällossningen hoppade blomkrukorna ur fönsterbänkarna hos en granne 200 meter bort enligt sågverksägaren! Låter helt vansinnigt tufft! :lol:

RÖD@nörd skrev:Här är ett par bilder på ämnet till din tänkta kraftöverföringsaxel. . . . "Hardyskiva" vid motorn och kardanknut vid pumpen kommer det i så fall att bli.
Hmmmm...... Bild
Men hur tejpar man fast hardykopplingen på remskivan då? Bild

Näe, nu måste jag sova!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 14 maj 2010 17:02

Min tanke var att lossa remskivan vilket är enkelt, bara lossa centrumskruven och dra ut den, sedan göra ny hålbild (3 hål) för hardyskivan och därefter helt enkelt bulta fast den på remskivan. Vill du inte det så kan du köpa den här vilken passar direkt. Antingen får du då tillverka medbringare för pumpaxeln eller skrota ner axeln och bygga om den så den passar dig men jag tycker det är synd då den är komplett...

P4220234.JPG
P4220234.JPG (53.11 KB) Visad 17491 gånger


P4220235.JPG
P4220235.JPG (66.88 KB) Visad 17617 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 14 maj 2010 17:04

PowerMizer skrev:Om jag hittar informationen på Calmo-motorn jag hade så ska jag lägga ut data på den också.


Kul! :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 14 maj 2010 21:01

RÖD@nörd skrev:. . . göra ny hålbild (3 hål) för hardyskivan och därefter helt enkelt bulta fast den på remskivan
Hmmm... Då får man nog sätta längre bultar och tre rörstumpar mellan hardyskivan och remskivan, för att få plats med det andra bultförbandet.

Jag vet inte vad som är bra och dåligt här.... På nått sätt "känner" jag mera för vanliga knutkors med smörjnippel. Känns gediget och klassiskt, på nått sätt. :?

Jag har inte hittat pärmen med papperen än, men jag ska dyka in i "historiska gömman" och kolla.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 14 maj 2010 22:20

PowerMizer skrev:Hmmm... Då får man nog sätta längre bultar och tre rörstumpar mellan hardyskivan och remskivan, för att få plats med det andra bultförbandet.

Japp, tre distanser 2-3 cm långa och med hål i för bulten.

PowerMizer skrev:Jag vet inte vad som är bra och dåligt här.... På nått sätt "känner" jag mera för vanliga knutkors med smörjnippel. Känns gediget och klassiskt, på nått sätt. :?


Du väljer. :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 15 maj 2010 20:19

Nu får vi ta det piano ett tag igen... Bilfrågan är på tapeten, och jag har inte hittat nån än.. De flesta jag känner har inredning i sina arbetsbilar, och då blir dom trånga. En kille har precis köpt en "ny" arbetsbil (utan inredning ännu så länge), men han ligger borta och jobbar så han behöver den nog..

Jag såg en "bil", men den var för dyr för mej och stod i Göteborg: En Volvo F 609 som är byggd som hästbil med dörr på sidan skåpet och bakgavel. Skulle sitta som en smäck, för då skulle jag slippa köpa en egen släpvagn! :D
Ehhh... kom just på att det säkert är opraktiskt att "tjuvköra" så långt söderut... :oops:
En fördel till är att den skulle vara perfekt som rullande gårdsverkstad!! Lite som "Planet Mechanics" med Dick "gurun" Strawbridge! :mrgreen: In med nått elverk och bänkar sånt, sen bygga ett suterränggarage, så att man får flaket i jämnhöjd med verkstadsgolvet.
Lite av en dröm faktiskt! :P

Ja, vi ser hur det löser sej med transportfrågan...

Deepforest: Du kanske vill hänga med sa du. Jag måste se hur det blir, det är mycket som hänger och dinglar i trådar just nu... :?
(jobbigt med flera trådar som har sån anknytning till varandra)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 17 maj 2010 23:55

Jag fick en :idea: om kraftöverföringsaxeln. Kolla på bilskroten efter en kardanaxel till Volvo 164. Tror det är stor chans att det är grejer som passar direkt på motorremskivan och uppfyller din önskan om en axel som inte har så stor diameter.

Kanske finns någon bilskrot i Vilhelmina?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav Karro 18 maj 2010 08:13

Jag har en gammal veteran-ford transit stående som lastar ett ton i baken. Men obesiktigad och kräver en del fix och besiktning.
Tanken var en gång...., en tanke och så blev det inte mer.
Annars är veteranbilar bra, tycker jag, för man slipper ju vägskatt och då blir de ju billiga att ha lagligt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 18 maj 2010 09:19

Karro skrev:Jag har en gammal veteran-ford transit stående som lastar ett ton i baken.
Hmmm... Pappa hade en gammal transvesit också. Den liknade denna
Bild
men den var blåmetallic och hade inte dom bakersta sidorutorna. Den hade gått som svart maja i Sthlm. Han hade skaffat en front från en diesel och funderade på att stoppa ner en 3-liters V6:a i den. Helknäpp ide! :P Trots nybrotchade spindelleder så höll den på att blåsa av vägen vid 90 km/h, så vad skulle en 150 hk V6:a i den bilen att göra? :roll:

Du ger mej dock en idé, för det ligger en mellanaxel från den i mammas förråd... Kanske kan den passa på remskivan i Bustern?! :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav deepforest 18 maj 2010 20:43

vad skulle en 150 hk V6:a i den bilen att göra? :roll:


Fungerar utmärkt! Min första bil var en sådan Transit, jag stoppade i en 3 liters V6 i den, men jag flyttade tillbaka motorn lite för att slipa den fula dieselfronten.
Den gick bra på vägen men var känslig på däck.....
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 18 maj 2010 22:25

deepforest skrev:Den gick bra på vägen men var känslig på däck.....
Ska det inte vara "Den var känslig för väg." En kille utanför Övik hade en med den motorn, och han bekräftade att vägarna behöver b r e d d när man passerat 120 km/h. Huvva, vilken bil!
"Än slank han hiiiit..... än slank han diiiiiiit....." :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav deepforest 19 maj 2010 09:59

Nej, den gick bra, men lite "intressant" på vintern :roll:
Var nog då jag grundlade mina rallytalanger...... :mrgreen:
En kompis köpte den och den rullar fortfarande. -68, svart som synden, "hallikinredning", flickor, motivlack, raka rör=muller, bamsestereo, aahhh, vilka tider :roll:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 19 maj 2010 10:48

Tärningar, porr-belysning (röda lampor här-o-där) och luddigt, tigerrandigt tyg överallt? Det låter som en äkta fjortisplockare från 80-talet! :oops:

Nä, nu får vi försöka att sakta hitta tillbaks till klyvklippen....
Jag har inte gjort något mera på den, men snart är det dax. Björkarna börjar nog falla på lördag!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Föregående

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron