Nu har jag det.RÖD@nörd skrev:Hoppas du tittat lite i "Tidiga förbränningsmotorers prestanda" som jag länkade till.
Här skulle det ha hamnat en skärmdump, men jag ger upp!
Bilden måste vara minst 0 pixlar bred, 0 pixlar hög och får inte vara större än 640 pixlar bred och 640 pixlar hög. Den valda bilden är 664 pixlar bred och 143 pixlar hög.
Jag blir så trött....
Nåväl:
Lanz Bulldog (tändkula) har en verkningsgrad mellan 26-34% och en bränsleförbrukning mellan 247-320 g/kWh.
BM Victor 230 har en verkningsgrad mellan 16-33% och en bränsleförbrukning mellan 262-530 g/kWh.
BM Buster 400 har en verkningsgrad mellan 20-35% och en bränsleförbrukning mellan 241-425 g/kWh.
Valmet 8400-4 har en verkningsgrad mellan 19-36% och en bränsleförbrukning mellan 232-434 g/kWh.
Jag valde dessa traktorer för att dom är från olika tider, ganska välkända och olika varandra.
Tydligen är en ny Valtra med turbo inte så mycket bättre än en gammal tändkuletraktor... Inte när det gäller bränsleekonomin iallafall!
En granne har drabbats av en nyare Fergusson... Den tar soppa som en häst, huvuddatorn krånglar hela tiden och armar i trepunkten går av (m.m.).
Han ångrar att han bytte "upp" sej från sin sjuttiotalare...