Vad är traktorn värd?

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: Vad är traktorn värd?

Inläggav RÖD@nörd 13 maj 2010 15:09

Väger en F162 415 kg???

Trodde inte den var så tung men det var länge sedan jag baxade på den.

Inte heller visste jag att Wisconsin numera säljer delarna till Continental.

Funderar på att kolla källarförrådet ikväll om jag kan hitta startmotorn till den. Finns den där i en hylla så är den förmodligen spelklar.

Kolla här framåt sena kvällen. Det kanske finns någon bild att titta på.

Igår var jag hos killen som jag trodde hade kardanaxeldelar. Det hade han förvisso men inte just de jag tänkt mig. Han var bussig och fyllde pakethållaren på min cykel. Nu är nya bud. Det är inte måste med kardanknut för det finns något som kallas "Hardyskiva" och som inte har mekaniska slitdelar typ "kardanknut". Har nu en uppsättning som varit på en Mercedes 220 Diesel och som du ganska enkelt kan göra lämplig axel av. Axelröret är smalt men tjockväggigt vilket passar bra mellan motorremskiva och pump på traktorn. Priset hos honom var "gratis" och detsamma gäller för dig. Ska ta en bild på prylarna så du får se vad det är. "Hardyskiva" vid motorn och kardanknut vid pumpen kommer det i så fall att bli.


Kom nyss på att jag faktiskt har en motor till. Det är också en Continental men den heter istället G193 och är en 4-cylindrig toppventilad 3.2 liters gasolmotor. Motorn är komplett i delar och är rengjord. Alltihop ligger på en lastpall. Motorn renoverades med nya lager osv. men sedan togs den isär igen. Det var något fel men jag minns ej vad. Kanske var det lågt oljetryck eller något i den stilen. Jag har i varje fall inte sett något uppenbart fel på delarna.

Sökte info om den på nätet men i U.S. är det betalsajter på det mesta. Ej heller tror jag inte den här motorn är riktigt lika känd som F162 som verkar vara en klassiker.

Den här G193 motorn har suttit i en truck som heter Hyster H40 och som var en riktig lyckad design. Jag har trucken till motorn också och när man ser på den så är det inte så lätt att se den är från 1967 för modellen är tidlös liksom... Lite speciellt på den här trucken är kopplingen som är en vanlig en-skivig med tryckplatta men allt är i oljebad. Precis som på en moped eller motorcykel.

Är du intresserad av motorn så kan du ta den för en fem-hundring vilket jag betraktar som skrotvärdet. Svänghjul ingår men inte lamell och tryckplatta vilka jag behöver om jag monterar annan motor i trucken. Annars är motorn helt komplett med förgasare, gasolutrustning, fördelare, hydraulpump m.m.

Ja, du PowerMizer, nu har du fullt lass! :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vad är traktorn värd?

Inläggav PowerMizer 13 maj 2010 16:15

Är ute och grejar, ska läsa sen...

Här är en bra sökmotor. Sök med små bokstäver så får du bästa resultatet.
http://www.pdfgeni.com/
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vad är traktorn värd?

Inläggav RÖD@nörd 13 maj 2010 19:28

PowerMizer skrev:Är ute och grejar...


Ja, du har väl haft sol i dag förstås... Här fortsätter pxxxvädret som det mest gjort i flera veckor nu... Ingen bättring i sikte heller. Till helgen ska visst ni i Norrland få uppemot 20 grader varmt medan de lovar 10-15 här i södra Sverige. Det är helt uppochner.

Nåväl, jag har varit i källaren i eftermiddag och letat efter startmotorn till F162. Den fanns tyvärr inte där. Åker förmodligen till verkstaden någon gång i helgen och ska passa på då att kolla vad jag kan hitta för bitar till motorn samt ta lite bilder.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vad är traktorn värd?

Inläggav PowerMizer 14 maj 2010 00:21

RÖD@nörd skrev:Ja, du har väl haft sol i dag förstås...
Nja, dagen började med att det var kallt inne, kallt ute och kall i kroppen. Efter lunch gick det att gå ut, och då blev det varmare och varmare. Dagen har gått åt till pyssel i trädgården, men efter middagen (älg-wok med mycket grönsaker, lök och potatis) fick jag ett ryck och hämtade vägsladden med Bustern. Sen har jag och Buster gjort om vägen så att den inte har små backkrön och små dalar på vägen upp till gården. Kl. 22 gjorde vi kväll. Buster står nu i nått pissande regn (började när jag gick in) och jag är nyss utkommen ur duschen.
Grannfamiljen och vi ska BBQ:a på lördag, så vi ska kasta lite älgkött i marinad imorgon. Hoppas ni där "nere på Sverige" får några fina stunder också!

RÖD@nörd skrev:Axelröret är smalt men tjockväggigt vilket passar bra mellan motorremskiva och pump på traktorn.
En fråga som bara dök upp mitt i allt...
Det sitter en hydraulpump på F162?!
Det sitter en hydraulpump på G193?!
Går nån av dom att använda? Hips-vips så kanske det är enklast att ta en sån?
Eller tanke nummer femtioelva: Elmotordriven pump med tank?! (Jag behöver nog sova.... :roll: )

RÖD@nörd skrev:Kom nyss på att jag faktiskt har en motor till. . . . Ja, du PowerMizer, nu har du fullt lass! :wink:
Det är klart att vi ska lasta fullt när vi ändå håller på! Halva lass gör ingen glad! En god vän brukar alltid säga att man ska investera sej ur kriserna, så vi blåser på! :lol:
Allvarligt talat så är vi nog uppe på ett ton nu. Nu duger det inte med en Audi sedan. Släpvagn blir det inte, så jag måste botanisera bland kompisarna och se om jag hittar nån MB Sprint eller nått...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vad är traktorn värd?

Inläggav deepforest 14 maj 2010 00:35

Tror nästan jag hakar på :roll: Verkar som du har många roliga saker där RÖD...
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Vad är traktorn värd?

Inläggav RÖD@nörd 17 maj 2010 02:15

Ack ja, någon halvtimme såg jag något "blått" i himlen men sedan var allt grått igen... och fuktigt kallt. C:a 10+ grader på dagen och 8+ på kvällen. Nä, något vackert vårväder har jag inte sett till på länge nu. Var är solen? Jag längtar så...

Tyckte det blev jobbigt framåt kvällen så jag tog bilen till min verkstad för att ta lite bilder.

De här bilderna är på Continental G193 motorn. Tycker bitarna ser bra ut men den är som sagt i delar. Jag la upp ett par kolvar, startmotor, generator och kraftuttaget så du kan se dem lite närmare. Det verkar vara ny solenoid på startmotorn som för övrigt var en tung Delco Remy pjäs. Elsystemet är 12 volt men glöm allt vad bil heter. Någon bit kan kanske passa men det här är som regel kraftigare doningar. Hydraulpumpen som är fäst vid kraftuttaget medelst splinesaxel och standardfläns kunde jag däremot inte se. Tror den ligger här hemma i garaget. Grenrör med stigförgasare och gasolblandare låg på en annan plats därför särskild bild på det. Ska du sätta ihop motorn måste du under alla förhållanden skaffa en packningssats. Motorns oljetråg har helt plan undersida och liknar därför inte oljetråget på en bil. Priset är som sagt 500 kr (skrotvärdet) och då ingår hydraulpumpen som jag tror är ganska stor. Du gör en bra affär. Det jag tvekar på är startmotorn som är en udda grej med standard SAE-fläns och därför kan passa på någon liten dieselmotor men den tillhör den här motorn och måste därför följa med.

P5160203.JPG
P5160203.JPG (60.41 KB) Visad 7169 gånger


P5160195.JPG
P5160195.JPG (50.35 KB) Visad 7089 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vad är traktorn värd?

Inläggav RÖD@nörd 17 maj 2010 02:46

Det här är bilder på Continental F162 motorn som jag tror du kommer att bli nöjd med. Blir du inte nöjd får du pengarna tillbaka. Ett råd är att du lossar motorns oljetråg och tvättar ur det innan du sätter igång motorn igen. Det jag minns om de här motorerna var att de gick lugnt och mjukt samt att det tog en stund innan de varvade ned sedan man släppt gaspedalen. Säkert beroende på det stora svänghjulet.

Svänghjul, startmotor, generator, vattenpump, förgasare, koppling, tryckplatta, oljefilter, skruvar m.m. ligger på andra ställen som jag måste leta fram och det sätter jag igång med när 1000 kulor rullat in på mitt konto...

P5160229.JPG
Motorns elsystem är 6 Volt.
P5160229.JPG (64.07 KB) Visad 7098 gånger


P5160231.JPG
Jag kan se att motorn licenstillverkats av Hyster och de verkar som de givit den en egen beteckning men genom att jag jobbat på ett reservdelslager för truckar vet jag att det är en F162 för det var kännetecknet när man beställde reservdelar till dem.
P5160231.JPG (55.82 KB) Visad 7087 gånger


P5160233.JPG
Det här är svänghjulskåpan. Ska vara en liten spricka i den någonstans... Den var i alla fall tung som f-n minns jag.
P5160233.JPG (45.58 KB) Visad 7062 gånger


P5160235.JPG
Motorbeteckning på topplocket.
P5160235.JPG (58.52 KB) Visad 7092 gånger


P5160234.JPG
Närbild på regulator och hydraulpump
P5160234.JPG (64.27 KB) Visad 7090 gånger


P5160240.JPG
P5160240.JPG (66.15 KB) Visad 7071 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vad är traktorn värd?

Inläggav PowerMizer 17 maj 2010 09:25

RÖD@nörd skrev:C:a 10+ grader på dagen och 8+ på kvällen. Nä, något vackert vårväder har jag inte sett till på länge nu. Var är solen? Jag längtar så...
Jag vet var den är!!! Den är i södra Lappland! :D
Tog en bild precis nu när det är 16 grader ute.
Foto 0340.jpg
Foto 0340.jpg (25.58 KB) Visad 7064 gånger


RÖD@nörd skrev:De här bilderna är på Continental G193 motorn.
Vad otroligt fin motor! Du verkar ha lagt ner ganska många timmar på den, inte bara för att "kasta in nya lagar" utan för att renovera den! "Prydligt" skulle jag vilja säga. Om det nu är oljetrycket som var felet så kanske man ska börja att mäta upp oljepumpen och sen kolla om vevaxeln är slipad, så att det är fel lager?! Jag tvär-googlade, men det är inte en så vanlig motor. Hittade åtdragningsmoment, men för alla mått får man nog anstränga sej lite.

Naturligtvis ska den startas! Den är alldeles för fin för att skrotas. :D
Det jag inte har förstått är vad det är för egentlig skillnad mellan en bensinmotor och en gasolmotor. Att förgasaren är utbytt förstår jag, men hur är det med tändning och kompression och annat?

RÖD@nörd skrev:Det här är bilder på Continental F162 motorn som jag tror du kommer att bli nöjd med.
Det är jag övertygad om att jag blir! Den lilla sprickan som du sett tror jag att man helt kan förbise, men om den sitter "dumt" till så räcker det nog att hårdlöda med lite mässing. Bäst är förstås att slänga in hela kåpan i ugnen och sen svetsa den, men jag tycker att det låter som ett överarbete. Håller en 650 kubiks 2-takt skotermotor i tunn lättmetall för 130 hk och 9300 rpm så borde en hårdlödd gjutjärnskåpa överleva max 27 hk vid stationär, lågvarvig drift.
RÖD@nörd skrev:Det jag minns om de här motorerna var att de gick lugnt och mjukt samt att det tog en stund innan de varvade ned sedan man släppt gaspedalen.
Ååååhhh... Jag tror jag blir käääär! :P

Angående transporten så måste man tyvärr vara realist ibland. Det blåsa ner med Audin som tar 0,48-0,55/mil är inget som dräper ekonomin, men att ta hem ett ton blir lite väl dyrt och rackligt. Just nu går tankarna mot "returfrakt"... Vi har många åkare här som kör ganska tomt från Europa och upp till Vilhelmina, och det kostar inte många kronor att leja dom. 3000:- för att få en bil ifrån Tyskland upp hit, 500:- för att skjutsa en snöskoter härifrån till Västerås e.t.c.
När det gäller motorerna så lutar det nog emot en sån lösning. Det är smidigt på många sätt: När jag har pengar betalar jag dej, du packar i lugn och ro, när allt är klart så kontaktar jag en åkare som kommer förbi hos dej när det passar honom och för en liten extraslant till åkaren kommer grejorna till Vilhelmina, utan en massa pusslande och rackel! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vad är traktorn värd?

Inläggav RÖD@nörd 19 maj 2010 03:15

PowerMizer skrev:...När jag har pengar betalar jag dej, du packar i lugn och ro, när allt är klart så kontaktar jag en åkare som kommer förbi hos dej när det passar honom...


Det passar mig mycket bra. :) Jag packar allt på pall med krage för sådant fix funkar bra för mig. Smådetaljer i pappkartonger och resten stuvas direkt på pallen. Överst lägger jag ett par papperssäckar och virar snören om alltihop. Tror dock inte allt ryms på en pall men en helpall + en ½ pall så går det nog.

Just dessa saker tillhör de som först kom in i verkstaden och står alltså långt in bakom andra saker. Mycket måste därför flyttas om innan det går att komma åt dem. Nu måste jag ändå in där snart för det är andra saker som också ska ut samtidigt. Har tänkt pyssla med det här i sommar under en period det då inte regnar (om det nu blir någon sådan period här) för jag måste ställa en del utomhus under tiden jag håller på och plockar om.

Under tiden tills dess tänkte jag lite då och då leta fram alla detaljer som jag kan ha liggandes här hemma och allt eftersom de kommer fram så lägger jag in bilder på prylarna här.

Har nu kommit på att det inte bara var vädret som gjort mig lite deppig. Jag har också råkat ut för en förkylninginfektion (igen) som fått mig att tappa ork och inspiration men är det bara så ska det väl ordna sig så småningom.

Hittade en tio-dygnprognos på nätet men för sydöstra Götaland visades mestadels regn och gråväder i tio dagar till... :x

En liten skillnad har det dock blivit: Det är några grader varmare nu. C:a +15 dagtid och just nu visar termometern +13 grader, men jag vet var solen och värmen finns just nu:

I Norrland. :shock:

Jag tror det är precis som i vintras:
Ett massivt högtryck över Ryssland gör att "ruskvädret" hamnar här. :(

Har också fått bekymmer med min telefon och bredbandsuppkoppling igen. Troligtvis är det fel på en kabel i marken för problemen kommer vid tjällossning och när det regnat mycket. Kontaktade Telia tidigare i våras och de var här och mätte och tyckte det var konstigt att det överhuvudtaget gick att ringa. De konstaterade då kabelfel och sa att det skulle komma ett annat arbetslag och gräva. Jag såg dock aldrig något. I dag stötte jag på samma reperatör som var här fast i ett annat ärende i grannfastigheten och passade då på att fråga. Jo, det hade mätt igen efter någon dag och då konstaterat att det inte var något fel att åtgärda.

Det är just det som är problemet. Ibland fungerar det och ibland inte. Oftast är det så att internet funkar en stund sedan lägger det av. Provar jag då telefonen så sprakar det i luren men det går att använda den.

I morgon skall de komma igen. Får se vad som händer då.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vad är traktorn värd?

Inläggav RÖD@nörd 19 maj 2010 03:44

PowerMizer skrev:
RÖD@nörd skrev:De här bilderna är på Continental G193 motorn.
...kolla om vevaxeln är slipad, så att det är fel lager?!


Hmm... Det här är längesedan men när jag drar mig till minnes så har jag för mig att det pratades något sådant då men jag kan lika gärna ha fel...

Det är inte jag som har jobbat med motorn. Det gjordes på verkstaden som jag jobbade på då. Mycket tid och pengar lades på trucken men till slut gav de upp och kunden köpte en annan truck istället. Trucken stod kvar något år och inget hände med den och då gav jag ett bud på den som de godtog. Tror det var 1988. Min verkstad köpte jag året innan.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vad är traktorn värd?

Inläggav RÖD@nörd 19 maj 2010 04:40

PowerMizer skrev:Det jag inte har förstått är vad det är för egentlig skillnad mellan en bensinmotor och en gasolmotor. Att förgasaren är utbytt förstår jag, men hur är det med tändning och kompression och annat?


En motor avsedd för gasoldrift skiljer sig från en bensinmotor genom att den är kraftigare i "överdelen", d.v.s. cylinderhuvud, ventiler m.m. därför att dessa delar blir betydligt varmare vid gasoldrift än vid bensindrift.

Volvo B20 motorn t.ex. är känd som en rejäl motor men klarar ej gasoldrift i längden. Har sett sådana topplock där ventiltallrikarna suttit någon centimeter högre upp än vad de borde göra....

Jag föreställer mig att en industrimotor avsedd för gasoldrift bör vara det lämpligaste valet av motor för ditt gengasprojekt om du önskar en motor som håller länge och som klarar långa driftperioder.


Just för Continental F162:s del som är en sidventilsmotor gäller kanske också att det är en gammal konstruktion. Säkert från 1930-talet. På den tiden "slimmades" inte grejerna i samma utsträckning. Man tog till så det skulle hålla helt enkelt. På en industri- eller traktormotor har inte några kilo extra någon betydelse. Ej heller hade man säkert inte heller kommit så långt i rationaliserandet för högre vinst och konkurrerande tillverkare. Man gjorde en motor och ville att just den skulle vara bra.

I dag ser ju alla bilar likadana ut. Gäller kanske dammsugare också... :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vad är traktorn värd?

Inläggav RÖD@nörd 19 maj 2010 07:15

Hyster_H40F.JPG
Hyster_H40F.JPG (98.98 KB) Visad 7009 gånger

Hyster H40F från mitten av 60-talet. Trucken har Continental G193 motor.

Gaffeltruckar av de flesta fabrikat tillverkade 20-25 år senare är mycket lika den här modellen till utseendet.

Här måste Hyster legat långt före sin tid i designtänkandet.

Trucken jag har är i precis samma skick och har likadan färg som den på bilden. Kunde lika gärna varit den... Dock saknar min motor.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vad är traktorn värd?

Inläggav PowerMizer 19 maj 2010 10:23

RÖD@nörd skrev:Det passar mig mycket bra. :)
Det låter härligt! Då slipper vi stressa. :D Det låter som om vi bägge ska ta oss tid att hämta kraft...

Jag har haft för många järn i elden senaste veckan, och det har jag fått sota för i 5 dagar nu... Nu tar jag det riktigt lugnt så att kroppen klarar helgens vedhuggning. Igår var vi iväg och tittade på vedskiftet. Det ligger någon mil härifrån, varav ca 4 km in efter en skogsbilväg. Snön har i dagarna smält från vägbanan, så jag insåg att det skulle vara slabbigt.
Efter att ha harvat vägen uppför berget så hamnade vi i ett parti lervälling med för låg fart. Bild
Vi försökte ta loss bilen, men insåg att snabbaste sättet var traktorn. Frun kom brummande med Bustern, och sen var saken biff! Nedför berget gick Audin på tvären i ca 50 meter: framhjulen på den hårdare delen där alla kör och bakhjulen i geggan emellan och på sidan "hjulspåren"....
Hem kom vi, och oljan är kvar i tråget! :mrgreen:
Foto 0344.jpg
Foto 0344.jpg (93.64 KB) Visad 6974 gånger


Jag har hört att det är rätt risigt väder "nere på Sverige".. Jag tycker att ni kan ha det lite besvärligt ibland, för ni slipper värsta vinterkylan. :lol:
Här är det precis lämpligt ute: ingen mygg (nästan) och lagom varmt. Markerna (och skogsbilvägarna) borde bara få torka upp lite bättre. :wink:

RÖD@nörd skrev:Hmm... Det här är längesedan men när jag drar mig till minnes så har jag för mig att det pratades något sådant då men jag kan lika gärna ha fel...
Jag har för mej att man kan "bygga" under lagren så att dom passar om det glappar, men man ska nog göra en grundlig koll så att man verkligen vet vad felet är. Så kul är det faktiskt inte att öppna o stänga motorer.

RÖD@nörd skrev:Jag föreställer mig att en industrimotor avsedd för gasoldrift bör vara det lämpligaste valet av motor för ditt gengasprojekt om du önskar en motor som håller länge och som klarar långa driftperioder.

Tål att tänkas på... Bild
Det är en fin truck du har!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Föregående

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron